WESTWORLD

Westworld 1×08: Remember, remember

Προσπαθώντας να βρούμε το δρόμο μας μέσα στο αχανές ‘Westworld’, βδομάδα μετά τη βδομάδα. Ακολουθούν σχόλια και spoilers για το 8ο επεισόδιο, ‘Trace Decay’.

Σε προηγούμενό μας κείμενο για τη σειρά γράφαμε πως ο δρόμος για την απόκτηση συνείδησης ξεκινά από την αμφισβήτηση, μα αν μια ανθρώπινη αντίδραση συνδέεται απόλυτα με την αμφισβήτηση, είναι η μνήμη.

Αναλογίσου την επίδραση ενός απλού deja vu. Είναι μια αίσθηση παλιάς ανάμνησης που μοιάζει αληθινή ενώ δεν είναι, σαν κάτι που έχει προστεθεί στο σκληρό σου δίσκο κάπως άγαρμπα, χωρίς να ταιριάζει με ό,τι βρίσκεται γύρω του, είναι μια φευγαλέα αίσθηση που σε κάνει προς στιγμήν (χωρίς απαραίτητα να το συνειδητοποιείς) να αμφισβητήσεις την απόλυτη αλήθεια του κόσμου γύρω σου.

Πολλοί είναι οι hosts που στο επεισόδιο αυτής της βδομάδας βιώνουν τέτοιες στιγμές αναμνήσεων που δε θα έπρεπε να είναι εκεί, αναμνήσεων που τους κάνουν να αμφισβητούν την όποια αλήθεια τους έχει επιβληθεί από ψηλά.

***

Ο Bernard ξυπνά συνειδητοποιώντας πως σκότωσε την Theresa. Πριν ο Ford του σβήσει τη μνήμη, μια διαδικασία που πραγματικά, ας αποδεχτούν οι άνθρωποι του πάρκου ότι δε λειτουργεί όπως θα έπρεπε, ο Bernard κάνει την κρίσιμη ερώτηση: έχει σκοτώσει ξανά; “Όχι”, του απαντά ο Ford μη κάνοντας καν ιδιαίτερο κόπο να κρύψει το ψέμα που του ταϊζει, λίγο πριν τον διαγράψει, για μια ακόμα φορά. Καθώς η ανάμνηση της Theresa να ξεψυχά στα χέρια του Bernard σβήνει, ο host-εργάτης έχει μια φευγαλέα φλασιά της Elsie να πεθαίνει κι αυτή από το δικό του χέρι.

Αν θυμάται την Elsie, πώς είναι δυνατόν να μην θυμηθεί και την Theresa, η οποία σήμαινε και κάτι παραπάνω για αυτόν; Σίγουρα δε θα βοηθήσει το σβήσιμο που επιδιώκει ο Ford το γεγονός πως για τη σχέση του Bernard με την Theresa υπήρχαν μάρτυρες, όπως ο επικεφαλής ασφαλείας των εγκαταστάσεων που διακριτικά τον ρωτάει πώς νιώθει. (By the way, η συγκεκριμένη πτυχή του σχεδίου του Ford γράφτηκε μάλλον πρόχειρα από τους Charles Yu & Lisa Joy: απλά δεν δέχομαι πως ο πανούργος Ford θεώρησε πως κανείς άνθρωπος σε όλο το πάρκο δε θα γνώριζε για τη σχέση των δύο συνεργατών.)

Ο Teddy θυμάται προηγούμενες συναντήσεις του με τον Man in Black, κάτι που τον φέρνει σε αμφισβήτηση της κοινής τους πορείας. Τον ρίχνει αναίσθητο και τον κρατά αιχμάλωτο καθώς οι άντρες του Wyatt τους κυκλώνουν, κι εδώ που μέσα από μια σειρά από λεπτομέρειες ο κόσμος του Westworld όπως τον ξέραμε αλλάζει αποφασιστικά.

Έχουμε εδώ hosts οι οποίοι εμφανίζονται άτρωτοι στις επιθέσεις, το οποίο σε συνδυασμό με την υπάρχουσα -κρυφή- λειτουργία του Bernard ο οποίος αν και host μπορεί να σκοτώσει άνθρωπο, μας οδηγεί να αναρωτηθούμε αν υπάρχουν τελικά όρια, και ποιος τα καθορίζει. Μια καθημερινή ερώτηση δηλαδή από όλους, προς όλους. Προς το τέλος του επεισοδίου μάλιστα, ο Teddy σηκώνει το όπλο και αποπειράται να πυροβολήσει τον Man in Black- είναι μια στιγμή που υπό κανονικές συνθήκες δε θα κουβαλούσε καμία αίσθηση σασπένς, αλλά στο σημείο εκείνο του επεισοδίου μας περνά από το μυαλό η υποψία πως ίσως και να τα καταφέρει.

ΚΙ ΑΛΛΟ ‘WESTWORLD’

Το recap του 7ου επεισοδίου

Υποβολέας εδώ είναι η Angela, την οποία ο Man in Black αναγνωρίζει διερωτώμενος μάλιστα πώς και ακόμα δεν την έχουν αποσύρει. Δεδομένου πως την έχουμε δει να υποδέχεται τον William στις υποδομές του Westworld σε ένα από τα πρώτα επεισόδια της σειράς, η στιγμή αυτή μοιάζει να επιβεβαιώνει τη δημοφιλή θεωρία περί αφήγησης σε διαφορετικούς χρόνους, πως δηλαδή η ιστορία του Teddy και του Man in Black διαδραματίζεται χρόνια μετά εκείνης του William με τη Dolores. Κι η Angela η ίδια, όπως την ίδια ώρα βλέπουμε πως έχει συμβεί και με τη Maeve, είναι ένας από τους πολλούς hosts που στην διάρκεια ζωής του πάρκου, έχουν ανακυκλωθεί από τον έναν ρόλο σε άλλον.

Η κορυφαία για μένα στιγμή του επεισοδίου έρχεται ωστόσο την ώρα την ομολογίας του Man in Black ή, αν προτιμάτε, της επεξήγησης των κινήτρων του. Αφού εξηγεί πως ήταν φιλάνθρωπος και περτυχημένος επιχειρηματίας και πως μια προσωπική απώλεια (της γυναίκας του) ουσιαστικά του αφαίρεσε ένα ζωτικό κομμάτι της ανθρώπινης εμπειρίας, αποκαλύπτει πως τότε επέστρεψε στο πάρκο θέλοντας, ξεκάθαρα, να είναι αυτός που δεν άφηνε τον εαυτό του να είναι ‘εκεί έξω’. Η ιδέα είναι ανατριχιαστική μα απολύτως εύστοχη: το entertainment, οι ιστορίες που καταναλώνουμε, ο τρόπος που το κάνουμε, ο τρόπος που αλληλεπιδρούμε με τις ιστορίες,  αποκαλύπτει σε ένα βαθμό κάποια σημαντική πτυχή του εαυτού μας που διαφορετικά δε βρίσκει πιθανώς τρόπο να έρθει στην επιφάνεια. Ο Man in Black βουτούσε σε αυτή την ιστορία θέλοντας να αφήσει τον εαυτό του αχαλίνωτο, να δει τι θα γίνει αν υπάρξει ανήθικος. Είναι ο bad fan κάθε σειράς, σε ένα αληθινό τεστάρισμα των ηθικών ορίων του Εαυτού. Οι ιστορίες που καταναλώνουμε λένε ποιοι είμαστε με τρόπο που η κοινωνική μας ύπαρξη πολύ συχνά δε μπορεί να εξηγήσει πλήρως.

Η Maeve έτσι κι αλλιώς έχει διασχίσει πιο πειστικά από όλους τη λεπτή γραμμή που χωρίζει τους ανθρώπους και τους hosts. Νωρίτερα στο επεισόδιο ο Bernard ρώτησε τον Ford τι είναι αυτό που τους χωρίζει τελικά, κι ο Ford φάνηκε να θεωρεί την ανυπαρξία διαχωρισμών ως το πιο προφανές πράγμα του κόσμου. “Κι οι άνθρωποι όπως κι οι hosts ακολουθούν οδηγίες και παγιδεύονται σε λούπες,” του εξηγεί, μια ενοποιητική ματιά που έμοιαζε εξαρχής να αποτελεί βάση της κοσμοθεωρίας της σειράς.

Αν λοιπόν η συνείδηση συνδέεται με τη μνήμη, τότε τη Maeve πραγματικά δεν υπάρχει τίποτα που να την κάνει μη-άνθρωπο. Σε άλλη μια από τις μπόλικες σοκαριστικές στιγμές που κρατούσε το επεισόδιο, επισκεπτόμαστε τη στιγμή όπου η Maeve έπαψε να είναι ένα πράγμα και μετα-γράφτηκε ως κάτι άλλο. Οι αναμνήσεις μιας ζωής με την κόρης της την κατατρέχουν ακόμα και τώρα, καθώς δηλαδή μετατρέπεται σε μια ανώτερη ύπαρξη σχεδόν θεϊκής διάστασης. Η Maeve, χρησιμοποιώντας τους δύο υπηρέτες της, αποκτά πρόσβαση στη χρήση άλλων hosts, με αποτέλεσμα την απίστευτη σκηνή-πείραμα για την ίδια, στη διάρκεια της οποίας φτάνει να ελέγχει τους άλλους hosts που βρίσκονται στην περιοχή, δημιουργώντας ένα μικρό χάος.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΗ

To big bang του ‘Strain’ αλλάζει τα πάντα

Αυτό φυσικά τραβά την προσοχή των απ’έξω, οι οποίοι στέλνουν ένα απόσπασμα να την παραλάβει. Το τι θα γίνει τώρα είναι μεγάλο ερώτημα, γιατί την προηγούμενη φορά που χρειάστηκε ανωτέρω επέμβαση, η Maeve δεν υπάκουε με τίποτα. Βλέποντας την κόρη της να πεθαίνει, το τραύμα υπήρξε τόσο μεγάλο που, ουσιαστικά, το σύστημα κόλλησε και δεν έκλεινε με τίποτα. (Μου έχει τύχει με υπολογιστή αυτό. Όχι να πεθάνει η κόρη του, αλλά το κόλλημα. Κάτι θα είχε τραβήξει κι αυτός όμως, δεν τα ξέρουμε τα προβλήματα του καθενός.) Ο Ford έρχεται τελικά και της σβήνει την ανάμνηση, παρά τα δικά της παρακάλια πως αυτός ο πόνος είναι το τελευταίο πράγμα που έχει να θυμάται.

Τελικά το σβηστήρι του Ford αποδεικνύεται και πάλι μέτριας κατασκευής, καθώς όπως και ο Bernard, έτσι κι η Maeve διατηρεί μέσα της κάποιες εικόνες της παρελθοντικής της ζωής. Αναρωτιέμαι αν αυτό είναι μέρος του πλάνου- ακραίο μου φαίνεται, αλλά αν όχι, τότε ο Ford έχει κάνει μεγάλη γκάφα που θεώρησε δεδομένο πως μπορεί να σβήσει ολοκληρωτικά αυτές τις αναμνήσεις. Εδώ μπορώ να κάνω data recovery εγώ στον υπολογιστή μου, με οδηγίες από ένα απλό google search. Δε θα μπορούσε να συμβεί με οντότητες τόσο περίπλοκες όσο οι hosts;

Πάνω σε αυτό έχει μεγάλο ενδιαφέρον η ιδέα της αντικατάστασης, που εφαρμόζεται κατά πώς φαίνεται διαρκώς στο Westworld. Όταν ένας χαρακτήρας έφτασε σε αδιέξοδο, την έσβησαν και την έγραψαν σε νέες συνθήκες. Ενώ στη θέση της Clementine, σα να μη συμβαίνει τίποτα, έχουμε μια νέα ηθοποιό (by the way η Lily Simmons του ‘Banshee’, που φυσικά και ναι). Κανείς δεν παρατηρεί τίποτα. Αυτού του είδους οι αλλαγές συμβαίνουν διαρκώς και στο κάθε λογής storytelling, ως κατεξοχήν -όπως αναφέρεται μάλιστα και σε ένα σημείο του επεισοδίου, σε ένα ακόμα απολαυστικό δείγμα meta σχολιασμού- μέθοδος επιβολής νέου εθισμού στις ίδιες ιστορίες. Το έχει κάνει ό,τι serialized δράμα αγάπησες ποτέ. Φυσικά και θα το έκανε το Westworld. (Το χωρίς εισαγωγικά.)

Τέλος, η Dolores κι αν βασανίζεται από τα φαντάσματα του παρελθόντος, τα ghost data. Στην πολύ δυνατή σκηνή της κορύφωσης του επεισοδίου, και του storyline της με τον William, φτάνει στην απομονωμένη πόλη την οποία ο Ford έχει λυσσάξει να ξαναχτίσει στο παρόν. Μάλλον όχι και πολύ τυχαία. Φτάνοντας εκεί της έρχεται κατακλυσμός καταπιεσμένων αναμνήσεων, για τότε που η Dolores ξεκλήρισε την πόλη προτού στρέψει το όπλο προς την ίδια.

Ως host που πρώτα από όλους τους χαρακτήρες της σειράς απέκτησε ψήγματα συνείδησης και συναίσθησης πως υπάρχει Κάτι Μεγαλύτερο, είναι μια κάποια γροθιά στο στομάχι να τη βλέπουμε ως μιας μορφής υποχείριο σε ένα μεγαλύτερο πόλεμο συμφερόντων ανάμεσα σε Ford και Arnold. Στο τέλος δε μπορεί να ξεχωρίσει τις αλήθειες, οριακά αποτρελαμένη, και διχασμένη ανάμεσα στην ενδυνάμωσή της στο τώρα και στον πόνο του τότε.

Στην αφήγηση του παλιού της εαυτού που προσπαθεί να ανασύρει, η Dolores βρίσκεται νεκρή. Θα έπρεπε να το περιμένουμε: ένα από τα πιο ατυχώς επίμονα μοτίβα του sci-fi είναι πως η ισχυρή γυναίκα ηρωίδα καταλήγει villain ή νεκρή. Ή και τα δύο.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΗ

Η 3η σεζόν ‘Black Mirror’ σε προκαλεί να της βάλεις λιγότερα από 5 αστεράκια

***

Οι 5 ερωτήσεις

1. Ας ξεκινήσουμε με κάτι που δεν αναφέραμε καθόλου. Η Charlotte Hale ξεκινά το επεισόδιο τρώγοντας τεράστια ήττα από τον Ford, αφενός έχοντας χάσει την Theresa και την οδό της προς της πληροφορίες του Westworld κι αφετέρου αναγκαζόμενη να βάλει πίσω τον Bernard στη θέση του. Τι να κάνει η γυναίκα, σκέφτεται εναλλακτικό σχέδιο: παίρνει τον ψωνισμένο αρχι-συγγραφέα του πάρκου και του αναθέτει την αποστολή, να προγραμματίσει ουσιαστικά μια έξοδο για τον πάλαι ποτέ πατέρα της Dolores, στον οποίο η Charlotte έχει φορτώσει τον εν λόγω κώδικα. Ντύσε όποια πράξη θες με ένα στρώμα δημιουργικής πρόκλησης, και κάποιος σαν τον Lee δε θα μπορέσει ποτέ να πει όχι. Υποπτεύομαι πως έτσι πρέπει να λειτουργούν και τα δίκτυα: από διαφημιστικές ντιρεκτίβες μέχρι πρακτικές δυσκολίες (“η τάδε είναι έγκυος!”, “ο τάδε είναι αδιανόητα δύστροπος άνθρωπος και θα τον διώξουμε από τη σειρά”), όλο το εμπορικό entertainment είναι γεμάτο με αποφάσεις της αληθινής ζωής μεταφρασμένες σε αφήγηση.

Δεν είχε ερώτηση όλο αυτό, απλά δε μου κόλλαγε στη ροή του κειμένου.

Σόρι, πάμε ξανά.

1. Θα βγάλει με επιτυχία τα δεδομένα εκτός του Westworld ο Lee; Και θα είναι αυτή η πράξη που θα μας μεταφέρει στο τι συμβαίνει στον κόσμο έξω από το πάρκο;

2. Αν επιβεβαιωθεί η αφήγηση σε δύο χρόνους, τότε ο Man in Black θα είναι όντως ο William; Κι αν ναι, τότε τι λέει για αυτόν η συμπεριφορά του απέναντι στη Dolores στα πρώτα επεισόδια; Δεν γίνεται ακόμα πιο ενοχλητικό σαν θέαμα έτσι; Δεύτερη θέαση της σειράς κρίνεται όλο και πιο απαραίτητη.

3. Ποιος ελέγχει τελικά τη Dolores; Στο φλάσμπακ της, είχε φτάσει στην πόλη ακολουθώντας οδηγίες από τον Arnold; Και τώρα γιατί είναι πάλι εκεί; Ο Ford γιατί ξαναστήνει την πόλη; Τι θέλει να πετύχει ο καθένας τους; Και γιατί πρέπει να μανιπουλάρουν διαρκώς τη Dolores για να το πετύχουν; (ρώτησε ο αφελής)

4. Η Maeve πώς θα γλιτώσει το alt control delete που της έρχεται; Κι αν το γλιτώσει, πώς θα προσπαθήσει να δραπετεύσει; Φαντάζεστε κάποιος από τους hosts να βγει στον έξω κόσμο; Περίμενε, αλλάζω την ερώτηση, τώρα που οτ ξανασκέφτηκα: υπάρχει η παραμικρή περίπτωση να μην υπάρχουν ΗΔΗ hosts στον έξω κόσμο;

5. Τι στα κομμάτια θα βρει ο Man in Black στο κέντρο του λαβυρίνθου; Και γιατί υπάρχει λαβύρινθος; Βιντεοπαιχνίδι παίζουμε; Αλλά τι λέω, ναι, φυσικά και παίζουμε βιντεοπαιχνίδι. Το έχουμε ήδη εξηγήσει αυτό.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΗ

Όλα τα κείμενά μας για το ‘Westworld’

***

* Το Westworld προβάλλεται στο Novacinema 4 κάθε Κυριακή στις 4.00 ταυτόχρονα με την Αμερική και σε prime time προβολή κάθε Δευτέρα στις 22.00. Το PopCode θα κάνει recaps και θα ψάχνει τις απαντήσεις κάθε βδομάδα μετά την προβολή των επεισοδίων.

Exit mobile version