Είναι τόσο σημαντικό το πώς σερβίρεις μια μπίρα;
- 13 ΔΕΚ 2013
Στην πτήση προς το Άμστερνταμ της Ολλανδίας όπου πήγα για να παρακολουθήσω τον πρώτο διαγωνισμό Heineken Global Bartender Finals, άκουγα τις συζητήσεις των Ελλήνων bartender που βρίσκονταν στην αποστολή σχετικά με το perfect pour (το τέλειο σερβίρισμα δηλαδή) και αναρωτιόμουν πόση διαφορά έχει το να σερβίρεις σωστά μία draught μπίρα.
Όπως ανέφερα και στο προηγούμενο σχετικό κείμενο, οι δημοσιογράφοι όλων των χωρών δεχτήκαμε ένα training από τον Franck Evers, τον άνθρωπο που ξεκίνησε όλο το πρόγραμμα του Star Serve της Heineken και ο οποίος ανέλαβε να εκπαιδεύσει ανθρώπους σε όλες τις χώρες ώστε με τη σειρά τους να μεταδώσουν τη γνώση στους bartender.
Ακόμα ήμουν δύσπιστος παρά την παρουσία μου στην καρδιά της Heineken και μάθαινα από τον καλύτερο πώς να σερβίρω ιδανικά μία ξανθιά μπίρα σε ποτήρι.
Ήταν φυσικό βέβαια να είμαι δύσπιστος γιατί όσες μπίρες είχα δοκιμάσει τις πρώτες 24 ώρες στο Άμστερνταμ ήταν σερβιρισμένες από εκπαιδευμένους στο perfect pour bartenders. Το πόσο διαφορά έχει μία σωστά σερβιρισμένη μπίρα από μία άλλη ήρθε όταν ο Evers κάλεσε εμάς τους δημοσιογράφους να σερβίρουμε τις μπίρες.
Εν τάχει θα σου πω ότι η αποτυχία ήταν τεράστια. Όχι μόνο εμφανισιακά αλλά κυρίως γευστικά. Οι περισσότερες μπίρες ήταν με πάρα πολύ αφρό, γεγονός που σου χαλούσε την απόλαυση. Σε κάποιες είχε φύγει όλος ο αφρός, επειδή το skim είχε γίνει σε λάθος χρόνο, με αποτέλεσμα το ποτό να οξειδώνεται και να αλλοιώνεται η γεύση του. Κάποιες είχαν έναν μικρό σε ύψος, μίζερο αφρό, ο οποίος και πάλι δεν μπορούσε να προστατεύσει την μπίρα από το οξυγόνο.
Σαν να λέει “εμ, δεν είναι τόσο απλό”.
Αλλά αυτά παραείναι λεπτομέρειες. Σημασία έχει ότι μου έδειξαν τον σωστό τρόπο σερβιρίσματος.
Και ότι ο Franck Evers μου έδωσε τη δυνατότητα να μιλήσω μερικά λεπτά μαζί του για το perfect pour και το Heineken Global Bartender Finals.
Γιατί εκπαιδεύεις όλον αυτόν τον κόσμο; Για να σερβίρεται το προϊόν σωστά ή για να “γεννήσετε” πρέσβεις του σωστού τρόπου σερβιρίσματος σε όλο τον κόσμο;
Δουλεύει και με τους δύο τρόπους. Όταν σερβίρεις σωστά την μπίρα δημιουργείς ambassadors και αυτοί οι ambassadors θα σερβίρουν με τη σειρά τους σωστά τη μπίρα. Παράγουμε μία υπέροχη μπίρα, έχουμε ένα πολύ καλό προϊόν και ένα πολύ καλό brand. Ο bartender είναι ο τελευταίος κρίκος της αλυσίδας ανάμεσα στο brand και τον καταναλωτή. Και είναι σίγουρα και ο πιο αδύναμος κρίκος γιατί όλη η υπόλοιπη αλυσίδα βρίσκεται στον έλεγχο της ζυθοποιίας. Άρα απαιτείται εκπαίδευση, ειδικές γνώσεις αλλά και να αναλάβουν την ευθύνη που τους αναλογεί.
Ακολουθούν δύο ερωτήσεις on cam στις οποίες ο Franck Evers μας απαντά στο αν συνεχίζει την παράδοση του Freddy Heineken και το κατά πόσο αυτή η εκπαίδευση μπορεί να φτάσει στον καταναλωτή.
Οπότε ο σκοπός είναι να εκπαιδεύσετε όλους τους bartender του κόσμου;
Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο θεωρούμε σπουδαίο τον διαγωνισμό αυτόν. Γιατί κρατάει τον κόσμο σε εγρήγορση, τους δίνει κίνητρο να μάθουν το perfect pour και να εξασκούνται σε κάθε μία μπίρα που σερβίρουν ώστε να είναι έτοιμοι στον επόμενο διαγωνισμό.
Νιώθω ότι στην Ελλάδα, οι ιδιοκτήτες μπαρ είναι εκείνοι που θα το κάνουν πιο δύσκολο. Τα περισσότερα μπαρ δεν έχουν rinser ούτε κατάλληλους νεροχύτες για να πλένουν τα ποτήρια. Δεν πρέπει να εκπαιδευτεί και ο ιδιοκτήτης του κάθε μπαρ στην φιλοσοφία του perfect pour;
Πρέπει να πάει από πάνω προς τα κάτω αναγκαστικά. Στην Ολλανδία οι ιδιοκτήτες πληρώνουν λεφτά για να είναι μέρος του προγράμματος. Το ίδιο και στην Ιρλανδία. Αν ο κάθε ιδιοκτήτης καταλάβει την σημασία του perfect pour, η Heineken θα είναι εκεί να τον βοηθήσει με τα υπόλοιπα, να βρει τα κατάλληλα εργαλεία αλλά και να εκπαιδεύσει το προσωπικό. Με σκοπό πάντα όλο αυτό να φτάσει στον καταναλωτή.
Ακολουθεί μια ερώτηση on cam στην οποία ρωτάμε τον Franck Evers γιατί θα καταφέρει η μπίρα να εκπαιδεύσει τους καταναλωτές, τη στιγμή που αντίστοιχα προγράμματα σε άλλα ποτά έχουν φτάσει την ουσιαστική εκπαίδευση μέχρι τους bartender και όχι τον τελικό καταναλωτή.
Ξέρουμε πλέον ποια είναι τα συνήθη λάθη των bartender που δεν έχουν εκπαιδευτεί στο perfect pour. Πες μου ποια είναι τα λάθη που κάνουν συνήθως οι εκπαιδευμένοι bartender. Αυτά που παίζουν ρόλο σε διαγωνισμούς όπως ο σημερινός.
Είναι οι λεπτομέρειες που κάνουν τη διαφορά σε αυτό το επίπεδο. Τις περισσότερες φορές κάνουν τα πάντα σωστά αλλά μπορεί π.χ. να κάνουν skim λίγο αργοπορημένα, με αποτέλεσμα το “καπέλο” της μπίρας να είναι πολύ επίπεδο. Μία τέτοια μικρή λεπτομέρεια μπορεί να οδηγήσει σε ένα πολύ κακό αποτέλεσμα.
Είδα σε ένα βίντεο να γίνεται flair πριν από το σερβίρισμα. Αυτό είναι κάτι που αποτελεί μέρος της διαδικασίας;
Σίγουρα όχι. Αυτό είναι teaser, είναι καθαρά μάρκετινγκ. Οτιδήποτε κάνεις που μπορεί να καταστρέψει την μπίρα που σερβίρεις, όπως το να πετάει ο ένας το ποτήρι στον άλλον, δεν επιτρέπεται. Πριν πλύνεις το ποτήρι, μπορείς να κάνεις ό,τι θέλεις. Αφού το πλύνεις, πρέπει να ακολουθήσεις απλά τη διαδικασία.
Φαίνεσαι αρκετά υπερήφανος για το πρόγραμμα Star Serve, φαντάζομαι είσαι κιόλας.
Σίγουρα, είμαι ενθουσιασμένος. Πριν 12 χρόνια ήταν απλά μία εκπαίδευση, εγώ να εκπαιδεύω το δικό μου προσωπικό. Τώρα έχουμε έναν διεθνή διαγωνισμό, το Heineken Global Bartender Finals. Είναι ένα όνειρο που έγινε πραγματικότητα.