Kaitlin Orr – Anders Husa: Οι bloggers που κυνηγούν τα πιο νόστιμα φαγητά στον πλανήτη
Το πετυχημένο δίδυμο με βάση τη Σκανδιναβία μας μίλησε για το Noma, το food blogging και την ευθύνη που φέρει όταν προτείνει εστιατόρια.
- 10 ΜΑΡ 2022
Όποιος ακολουθεί τους Kaitlin Orr @carnivorr και Anders Husa @andershusa στο Instagram έρχεται αντιμέτωπος με φωτογραφίες φαγητών σε μερικά από τα καλύτερα εστιατόρια της Ευρώπης αλλά και post που εμπεριέχουν γερές δόσεις καλής ζωής. Έχοντας ως βάση τους τη Δανία, οι δυο food bloggers τους περνούν τον περισσότερο χρόνο τους ταξιδεύοντας και δοκιμάζοντας φαγητά, από street food μέχρι fine dining γεύματα. Αποστολή τους είναι να καθοδηγήσουν τους followers τους στις καλύτερες γαστρονομικές εμπειρίες σε όλο τον κόσμο. Ταυτόχρονα, είναι TasteHunters για το World’s 50 Best Restaurants και σίγουρα το πιο επιτυχημένο δίδυμο στην μπλογκόσφαιρα του φαγητού.
Οι γονείς του Anders τού μετέδωσαν την αγάπη τους για το φαγητό και ο ίδιος θυμάται ανέκαθεν τον εαυτό του να μαγειρεύει. Πριν από δέκα χρόνια, ξεκίνησε ένα «παραδοσιακό» όπως το περιγράφει, food blog για να μοιράζεται τις συνταγές του. Όταν από φοιτητής με ελάχιστο εισόδημα βρέθηκε να έχει την πρώτη του δουλειά -και με την άνοδο του Instagram- άρχισε να εστιάζει στα εστιατόρια και τα ταξίδια.
«Αυτή η μεταστροφή πυροδοτήθηκε κι από την απογοήτευση που ένιωθα όταν έτρωγα κακό φαγητό στα ταξίδια μου. Άρχισα να κάνω όλο και περισσότερη έρευνα πριν από επισκεφτώ ένα μέρος και έφτιαχνα λίστες με συστάσεις. Στην αρχή, απλώς κοινοποιήθηκαν σε φίλους μέσω e-mail, αλλά τελικά έγιναν οδηγοί στο ιστολόγιό μου» θυμάται.
«Ερωτεύτηκα την εστίαση»
Η Kaitlin κατάγεται από το Λος Άντζελες, αλλά ξεκίνησε να τρέχει ένα food blog ως φοιτήτρια όταν σπούδαζε Ψυχολογία στη Νέα Υόρκη, ως χόμπι αλλά και δικαιολογία για να ξεφύγει από τη μέτρια καφετέρια του Πανεπιστημίου της και να εξερευνήσει τη ζωντανή γαστρονομική σκηνή της Νέας Υόρκης. «Ερωτεύτηκα την εστίαση και γρήγορα συνειδητοποίησα ότι έπρεπε να μετατρέψω το πάθος μου σε δουλειά πλήρους απασχόλησης» λέει.
Για να κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση έκανε την πρακτική της γράφοντας για φαγητό, ανέλαβε τις δημόσιες σχέσεις εστιατορίων και ασχολήθηκε με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ δούλεψε επίσης ως ζαχαροπλάστης και baker. Τελικά, αποφάσισε ότι αυτό που ήθελε ήταν να ταξιδέψει και να δει όσο τον κόσμο όσο περισσότερο μπορούσε πριν βρει μία μόνιμη δουλειά. «Ευτυχώς, δεν χρειάστηκε να τακτοποιηθώ πουθενά. Εγκατέλειψα όμως το διαμέρισμά μου στη Νέα Υόρκη, πούλησα το αυτοκίνητό μου και να ξόδεψα όλες τις οικονομίες μου σε αεροπορικά εισιτήρια και να τρώω στα καλύτερα εστιατόρια».
Η ισχύς εν τη ενώσει
Η καλύτερη στιγμή τους ήταν όταν συναντήθηκαν για πρώτη φορά. Οι δυο τους βρέθηκαν στο βραβευμένο με τρία αστέρια Michelin Maaemo στο Όσλο, σε ένα από τα ταξίδια της Kaitlin στην Σκανδιναβία. «Μπορείς να πεις ότι ήταν έρωτας με την πρώτη μπουκιά» λένε αστειευόμενοι. Ξεκίνησαν να ταξιδεύουν μαζί και έγιναν συνοδοιπόροι στη δουλειά και τη ζωή. Ένα χρόνο μετά τη συνάντησή τους, αποφάσισαν να συγχωνεύσουν τις πλατφόρμες τους (website και κανάλι στο YouTube) και να ενώσουν τις δυνάμεις τους.
Σήμερα, μοιράζουν τη δουλειά τους, με την Kaitlin να αναλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος του γραψίματος και τον Anders της φωτογραφίας και της βιντεοσκόπησης. «Η Kaitlin είναι περισσότερο μπροστά στην κάμερα και ο Anders πιο πολύ backstage, αλλά τα εστιατόρια και οι chefs είναι πάντα οι πραγματικοί πρωταγωνιστές του σόου» συμφωνούν και οι δύο.
«Σε αντίθεση με ό,τι πιστεύουν μερικοί, στην πραγματικότητα δεν βγάζουμε τα προς το ζην τρώγοντας σε εστιατόρια. Η αλήθεια είναι ότι εκεί ξοδεύουμε σχεδόν όλα τα χρήματά μας. Κάποιοι ίσως προτιμούν να ξοδεύουν τα χρήματά τους σε επώνυμα ρούχα, ωραία αυτοκίνητα ή εξοχικά σπίτια, αλλά εμείς εκτιμούμε το φαγητό και τις ταξιδιωτικές εμπειρίες πάνω από οτιδήποτε άλλο» γράφουν στο andershusa.com, σε ένα μακροσκελές άρθρο που επιδιώκει να λύσει απορίες σχετικά με τη ζωή (που πολλοί θα ζήλευαν) και το επάγγελμα των δύο food bloggers.
«Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είμαστε πάντα ‘σε διακοπές’ και στην πραγματικότητα δεν είμαστε ποτέ» καταλήγουν, αφού έχουν περιγράψει πώς ενώ κάνουν τη δουλειά που αγαπούν, δεν υπάρχει ωράριο και αφιερώνουν ατελείωτες ώρες για έρευνα, editing, γράψιμο και παραγωγή content γενικότερα.
Κοπεγχάγη Vs Λος Άντζελες
Η εκπληκτική γαστρονομική σκηνή της Κοπεγχάγης είναι και ο πρωταρχικός λόγος για τον οποίο ο Anders και η Kaitlin μετακόμισαν στη Δανία. «Ο αντίκτυπος του Noma (και το πώς ωφέλησε κι άλλους) έχει δημιουργήσει μια από τις πιο ενδιαφέρουσες πόλεις για φαγητό στον κόσμο, και σε μια τόσο μικρή γεωγραφική περιοχή. Πιστεύουμε ότι είναι η πιο συναρπαστική πόλη για φαγητό στην Ευρώπη και μία από τις καλύτερες στον κόσμο».
«Μας αρέσει, επίσης η γαστρονομική σκηνή του Λος Άντζελες – είναι μια πόλη τόσο μοναδική. Πρώτα απ ‘όλα, απλώνεται σε μια τεράστια περιοχή και οδηγείς με το αυτοκίνητο από μέρος σε μέρος, το οποίο είναι τόσο διαφορετικό από την Κοπεγχάγη όπου μπορείς να κάνεις ποδήλατο ή να περπατήσεις σχεδόν παντού. Η ποικιλομορφία της γαστρονομικής σκηνής που βρίσκουμε στην πατρίδα της Kaitlin είναι αυτό που μας λείπει περισσότερο στην Κοπεγχάγη. Το κορεάτικο φαγητό, το κινέζικο και το εξαιρετικά υψηλό επίπεδο στο μεξικάνικο κάνουν το Λος Άντζελες εξαιρετικά διασκεδαστικό για εξερεύνηση».
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι δυο τους δημιούργησαν μια διαδικτυακή κοινότητα φαγητού που ονομάζεται The Hungries. «Με τα χρόνια, δημιουργήσαμε ένα προσωπικό δίκτυο μαγείρων, δημοσιογράφων και συναδέλφων food blogger με τους οποίους λατρεύουμε να μιλάμε και να ανταλλάσσουμε γνώσεις, αλλά παρατηρήσαμε ότι συνεχώς λαμβάναμε μηνύματα από τους followers μας που ήθελαν να συνδεθούν και με άλλους καλοφαγάδες. Και έτσι, γεννήθηκαν οι Hungries. Μπορείς να πεις ότι ήταν το μωρό μας για το lockdown. Τα μέλη μας είναι λάτρεις του φαγητού από όλο τον κόσμο, με την πλειοψηφία να εδρεύει στην Κοπεγχάγη και το Όσλο. Οι μεγάλες ευρωπαϊκές και αμερικανικές πόλεις έρχονται στη δεύτερη θέση».
Σε αυτό το διαδικτυακό φόρουμ συμβαίνει ένα μεγάλο μέρος της δράσης, όπου τα μέλη μας μοιράζονται συνταγές, σημειώσεις γευσιγνωσίας κρασιού και προτάσεις εστιατορίων. Δεν υπάρχει σχεδόν μια ερώτηση που σχετίζεται με το φαγητό που δεν μπορεί να απαντήσει κάποιος στο κλαμπ. Εικονικές εκδηλώσεις (γευστικές δοκιμές κρασιού, μαθήματα μπέργκερ και καφέ) οργανώθηκαν κατά τη διάρκεια του lockdown και πλέον γίνονται πολλές διασκεδαστικές συναντήσεις δια ζώσης, όπως έξοδοι για φαγητό σε εστιατόρια, πικνίκ στο πάρκο και κρουαζιέρες με σαμπάνια στα κανάλια της Κοπεγχάγης.
«Κάθε φορά που ταξιδεύουμε σε ένα καινούργιο μέρος, θα συναντιόμαστε με τα μέλη μας. Βρισκόμαστε τακτικά στο Όσλο, τη Νέα Υόρκη και το Λος Άντζελες, και είχαμε επίσης συναντήσεις με μέλη στην Ελλάδα, την Εσθονία, το Βέλγιο και άλλες πόλεις της Σκανδιναβίας και των Η.Π.Α.».
Η δουλειά του food blogger
Τι κάνει έναν καλό food blogger; Το πάθος για φαγητό και ένας περίεργος ουρανίσκος είναι τα πρώτα που έρχονται στο μυαλό της Kaitlin και του Anders. Πιστεύουν ακράδαντα ότι όσο περισσότερο ταξιδεύει κάποιος, αποκτά βιώματα και δοκιμάζει νέες γεύσεις τόσο καλύτερος μπορεί να γίνει ως food writer/blogger.
«Μετά από 10 χρόνια, νιώθουμε ότι έχουμε πολύ καλό ουρανίσκο και πολλές γνώσεις για το φαγητό, την κουζίνα και τους πολιτισμούς, αλλά χωρίς αμφιβολία, θα είμαστε ακόμα καλύτεροι σε δέκα χρόνια από τώρα. Ένα από τα πιο ικανοποιητικά σημεία της δουλειάς μας είναι να ακούμε από τους followers μας ότι έχουν κλείσει ένα ταξίδι ή ένα εστιατόριο λόγω των συστάσεων μας. Το να βοηθάμε άλλους να ανακαλύψουν τα μέρη που αγαπάμε και να απολαμβάνουν νόστιμα φαγητά σε όλο τον κόσμο είναι ο λόγος που κάνουμε αυτό που κάνουμε».
Οι δυο τους παίρνουν πολύ σοβαρά τη δουλειά τους και αντιλαμβάνονται την ευθύνη που φέρουν. Η αποστολή τους, όπως λένε, είναι «να καθοδηγούν τους ανθρώπους στα καλύτερα εστιατόρια σε όλο τον κόσμο».
«Με λίγες εξαιρέσεις, αυτά είναι συνήθως μικρά, ανεξάρτητα εστιατόρια τα οποία ηγούνται chefs.Τα κανάλια μας είναι κυρίως θετικά, γεμάτα με το αγαπημένο μας φαγητό από τα αγαπημένα μας εστιατόρια. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορούμε να ασκήσουμε κριτική σε ένα γεύμα ή να εκφράσουμε τη γνώμη μας εάν πιστεύουμε ότι ένα μέρος είναι υπερβολικά διαφημισμένο – το κάνουμε! Αλλά πάντα με σεβασμό και ποτέ με περιεχόμενο clickbait. Δεν έχουμε χρόνο για αρνητικές κριτικές όταν υπάρχουν τόσα πολλά καλά μέρη για να προτείνουμε».
Προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν όποια «δύναμη» έχουν για να αναδείξουν αυτούς που κάνουν καλή δουλειά – και να υποστηρίξουν μόνο τα εστιατόρια που πιστεύουν ότι κάνουν καλό, από τα συστατικά που χρησιμοποιούν μέχρι τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρονται στο προσωπικό τους.
«Αυτό είναι κάτι με το οποίο είμαστε πολύ παθιασμένοι. Ως κριτές του 360 Eat Guide, βοηθήσαμε να εστιάσουμε ακριβώς σε αυτό, ειδικά σε βιώσιμα συστατικά και μείωση των απορριμμάτων. Στο μέλλον, ελπίζουμε να δούμε ακόμη μεγαλύτερη εστίαση στη βιωσιμότητα όσον αφορά τους εργαζόμενους στον κλάδο της φιλοξενίας. Δεν μπορούμε να ξεχάσουμε την πτυχή της ανθρώπινης υγείας – το να μπορούμε να εργαζόμαστε πιο κανονικές ώρες, να κοιμόμαστε αρκετά, να έχουμε μια ζωή εκτός εργασίας, να κερδίζουμε μια αξιοπρεπή διαβίωση και να έχουμε ένα καλό εργασιακό περιβάλλον».
Η ηθική (;) πίσω από τις κάμερες
Η έκρηξη των social media και του blogging σίγουρα δημιουργεί ερωτήματα για την τροπή που παίρνουν τα πράγματα. Για τον Anders και την Kaitlin, υπάρχει χώρος για πολλά διαφορετικά μέσα και φωνές στον κλάδο του φαγητού, όπως επίσης καλοί και κακοί food bloggers ή δημοσιογράφοι. Παρόλα αυτά, πιστεύουν ότι είναι μία τάση που θα επιβραδυνθεί μόλις πολλοί άνθρωποι συνειδητοποιήσουν πόσο δύσκολο είναι να είσαι food blogger πλήρους απασχόλησης. Χωρίς το πάθος, δύσκολα θα έχει κάποιος την υπομονή και το κίνητρο να συνεχίσει, υποστηρίζουν.
Σταματήστε να παρακαλάτε τις εταιρείες για δωρεάν πράγματα, αλλά επίσης μην δέχεστε δώρα ως πληρωμή για εργασία που σας ζητείται.
«Στην πραγματικότητα, ένα από τα ενοχλητικά πράγματα είναι όλες οι εφαρμογές φαγητού που κυκλοφορούν – είναι σαν να υπάρχει μια νέα κάθε μήνα. Λίγοι φαίνεται να έχουν ένα καλό σχέδιο για το πώς να δημιουργήσουν έσοδα από την εφαρμογή τους και ζητούν και περιμένουν από εμάς και άλλους food blogger να τη γεμίσουμε με δωρεάν περιεχόμενο για αυτούς. Οι φωτογραφίες και τα βίντεο διατίθενται με τόση ευκολία στο διαδίκτυο που οι άνθρωποι πιστεύουν ότι δεν κοστίζουν τίποτα. Η αλήθεια είναι ότι πολλά χρήματα πηγαίνουν για τη δημιουργία καλού περιεχομένου, από το κόστος του ταξιδιού και των γευμάτων, μέχρι την αγορά εξοπλισμού κάμερας, μέχρι τα χρόνια εμπειρίας που χρειάζονται για να κάνεις τη σωστή λήψη ή κλιπ. Ελπίζουμε στο μέλλον να μπορούμε να ξοδεύουμε λιγότερο χρόνο για να το εξηγήσουμε αυτό στις εταιρείες».
«Ταυτόχρονα, θα συμβουλεύαμε επίσης τους νέους bloggers να θέτουν υψηλότερα πρότυπα για τον εαυτό τους εάν σκοπεύουν να εργαστούν εμπορικά. Σταματήστε να παρακαλάτε τις εταιρείες για δωρεάν πράγματα, αλλά επίσης μην δέχεστε δώρα ως πληρωμή για εργασία που σας ζητείται. Να είστε περήφανοι για τη δουλειά που κάνετε και να ορίσετε μια τιμή σε αυτήν που δημιουργεί ένα βιώσιμο επιχειρηματικό μοντέλο για τον εαυτό σας. Αποφασίστε με ποιο είδος εταιρειών θέλετε να συνδέεστε σε συνεργασίες».
«Δεν θα μας βρείτε ποτέ να διαφημίζουμε McDonald’s ή Nespresso, για παράδειγμα, καθώς πρόκειται για brands που έρχονται σε αντίθεση με τις βασικές μας αξίες. Αντίθετα, συνεργαζόμαστε με εταιρείες που ευθυγραμμίζονται με την αποστολή μας. Και, ως πολιτική, δεν κάνουμε ποτέ καμία επί πληρωμή προώθηση εστιατορίων. Αυτό γίνεται για να διασφαλίσουμε ότι οι ακόλουθοί μας γνωρίζουν ότι μπορούν να εμπιστευτούν πλήρως τις συστάσεις μας».
Η σκανδιναβική κουζίνα και το Noma
«Οι χαρακτηριστικές γεύσεις της σκανδιναβικής κουζίνας επιτυγχάνονται μέσω ενός συνδυασμού παραδοσιακών και σύγχρονων τεχνικών μαγειρικής. Η νέα σκανδιναβική κουζίνα ανέδειξε και ανέπτυξε πολλές από τις παλιές, σχεδόν ξεχασμένες, τεχνικές ζύμωσης. Το Noma, για παράδειγμα, έχει δημιουργήσει μια μοναδική παλέτα γεύσεων μέσα από εξαιρετικά καινοτόμες χρήσεις νέων συστατικών και ζυμώσεων που έχουν αναπτύξει μετά από χρόνια έρευνας. Το παράδειγμά τους ακολούθησαν και άλλα εστιατόρια, γεγονός που δημιούργησε μια σκανδιναβική γεύση που είναι αναγνωρίσιμη».
«Η σκανδιναβική κουζίνα βασίζεται πολύ στα προϊόντα και είναι κάπως «γυμνή» με την έννοια ότι δεν προσπαθεί να καλύψει τα κύρια συστατικά με βαριές σάλτσες ή μπαχαρικά. Αυτό που βλέπεις στο πιάτο είναι αυτό που γεύεσαι. Τις τελευταίες δεκαετίες, έχει καταστεί σχεδόν υποχρεωτικό να χρησιμοποιείς μόνο τοπικά και εποχικά συστατικά, τόσο για να εκφράσεις το «terroir» όσο και για να προσπαθήσεις για περισσότερη βιωσιμότητα. Τα τελευταία χρόνια, ακόμα και τα πιο δογματικά μέρη επέτρεψαν στον εαυτό τους να χαλαρώσουν λίγο ξανά. Ευτυχώς, δεν πειράζει να αναμειχθούν ξανά κάποια ξένα στοιχεία, όπως τα εσπεριδοειδή και τα τσίλι».
Ο Anders ξεκίνησε να γράφει στο blog του την πρώτη φορά που το Noma ψηφίστηκε ως το καλύτερο εστιατόριο στον κόσμο. «Το να μπορείς να παρακολουθείς ένα εστιατόριο τόσο στενά, να γίνεις τελικά τακτικός πελάτης και να ταξιδεύεις για να ζήσεις την επιρροή του σε όλο τον κόσμο ήταν πολύ ιδιαίτερο. Δεν υπάρχει κανένα εστιατόριο στο οποίο κανένας από εμάς έχει πάει περισσότερες φορές, εκτός και αν μετρήσεις τα καφέ και το φαγητό του δρόμου. Το Noma μάς φαίνεται σαν προέκταση της foodie οικογένειάς μας και το να συναντάς γνώριμα πρόσωπα όταν επιστρέφεις κάθε εποχή είναι συγκινητικό σε ένα επίπεδο πέρα από το φαγητό».
Μερικά από τα αγαπημένα τους σκανδιναβικά εστιατόρια αυτή τη στιγμή είναι το Noma, το Kadeau, το Amass και το Selma. Ξεφεύγοντας από την σκανδιναβική κουζίνα, η λίστα τους περιλαμβάνει τα Alouette, Barr, Sushi Anaba και Iluka. Ο Anders λατρεύει το μεξικάνικο και καντονέζικο street food. Η Kaitlin αγαπάει οτιδήποτε ιταλικό (ζυμαρικά και πίτσα), το μεξικάνικο φαγητό (μερικά από τα καλύτερα βρίσκονται στο Λος Άντζελες, όπως λένε), τα bagels και την πίτσα της Νέας Υόρκης και, γενικά, τα αμερικανικά burgers και τα ντόνατς.
«Είναι δύσκολο να βρεις καλές εκδοχές πολλών από αυτά στη Σκανδιναβία. Ευτυχώς, έχουμε το Gasoline Grill στην πόλη μας για μερικά πολύ καλά burgers – είναι στην πραγματικότητα το αγαπημένο μας burger στον κόσμο αυτή τη στιγμή».
Tips για να τρως καλά στα ταξίδια σου
Ο Anders και η Kaitlin αγαπούν μεταξύ άλλων και το ελληνικό φαγητό. Στο πρόσφατο ταξίδι που έκαναν στην Αθήνα και τη Σαντορίνη τον περασμένο Οκτώβριο, λάτρεψαν τοπικές σπεσιαλιτέ, όπως ο γύρος και το σουβλάκι, οι λουκουμάδες, η μπουγάτσα και το γαλακτομπούρεκο. «Το ελληνικό φαγητό μοιάζει με ένα υπέροχο μείγμα τουρκικής και ιταλικής κουζίνας, αλλά και με τη δική του ταυτότητα» λένε.
Για το δικό σου επόμενο ταξίδι, προτείνουν να χρησιμοποιήσεις πολλές πηγές, βρίσκοντας δημοσιογράφους φαγητού, food bloggers και chefs που να εμπιστεύεσαι. «Διάβασε τι γράφουν και παρακολούθησε το περιεχόμενό τους. Γίνε μέλος μιας κοινότητας φαγητού όπως το The Hungries και αντάλλαξε προτάσεις με λάτρεις του φαγητού απ’ όλο τον κόσμο που είναι τόσο παθιασμένοι με το φαγητό όσο εσύ».
Κάθε χρόνο, ο Anders και η Kaitlin συνοψίζουν σε μία λίστα τα 25 καλύτερα πιάτα που δοκίμασαν. Μπορείς να τσεκάρεις μάλιστα τη λίστα τους για το 2021. Τώρα, βρίσκονται στο Λος Άντζελες για μερικούς μήνες και, όπως λένε οι ίδιοι, έχουν φάει αρκετά καταπληκτικό φαγητό. Αν μπορούσαν όμως να ξεχωρίσουν ένα πιάτο, αυτό είναι από το Angler: pancakes μπανάνας με βούτυρο από φλούδες μπανάνας και χαβιάρι. «Ακούγεται σαν ένας τρελός συνδυασμός, αλλά εμπιστευτείτε μας – αυτές οι γλυκές και αλμυρές γεύσεις συνδυάζονται τόσο τέλεια».