Πώς οι διατροφικές επιλογές μας διαμορφώνουν το ποιοι είμαστε
Η δυναμική του φαγητού παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην ταυτότητά μας.
- 9 ΣΕΠ 2021
«Αν είστε σαν τους περισσότερους ανθρώπους, πιθανότατα να πιστεύετε ότι η ταυτότητά σας είναι σταθερή. Στην πραγματικότητα, η ταυτότητά σας αλλάζει συνεχώς -συχνά υποσυνείδητα και μερικές φορές ακόμη και ενάντια στις επιθυμίες σας- για να αντικατοπτρίζει τα ενδιαφέροντα των ομάδων στις οποίες ανήκετε» γράφουν οι κοινωνικοί ψυχολόγοι Dominic Packer και Jay Van Bavel στο νέο τους βιβλίο, The Power of Us: Harnessing Our Shared Identities to Improve Performance, Increase Cooperation, and Promote Social Harmony.
Μέσα από μία έρευνά τους, οι Packer και Bavel προσπάθησαν να εμβαθύνουν στη δυναμική που έχει το φαγητό στην ταυτότητα των ανθρώπων. Ο εαυτός μας δεν είναι μονοδιάστατος ή σταθερός, διαθέτουμε «πολλαπλές ταυτότητες, οι οποίες καθώς φεύγουν ή έρχονται, αλλάζουν τις αντιλήψεις και τις προτιμήσεις, τους στόχους και τις αποφάσεις μας» σημειώνουν σε ένα ενδιαφέρον άρθρο τους (How Our Friends Affect Our Food) για το πώς τελικά οι φίλοι επηρεάζουν τις προτιμήσεις μας στο φαγητό.
Θεωρούμε ότι η γεύση και τα γούστα μας είναι μόνο δικά μας, πιο «σωστά» από των άλλων και -κυρίως- ότι έχουν εδραιωθεί μόνο από εμάς τους ίδιους. Στην πραγματικότητα, η γεύση είναι κάτι πολύ ενδιαφέρον, που άπτεται κοινωνικής ανάλυσης.
«Τα τρόφιμα που καταναλώνουμε μάς επιτρέπουν να προβάλλουμε πολύτιμες ταυτότητες και το φαγητό είναι ίσως ένας από τους ισχυρότερους τρόπους σύνδεσης με τις δικές μας κοινότητες. (Μια γρήγορη ματιά στο Instagram αποκαλύπτει πόσο συνηθισμένο είναι οι άνθρωποι να χρησιμοποιούν εικόνες φαγητού για να συνδεθούν με το κοινωνικό τους δίκτυο ή να σηματοδοτήσουν κάτι για το ποιοι είναι.) Οι κοινότητές μας αναπτύσσουν περίπλοκα συστήματα συμπεριφορών, που χρησιμεύουν για να σηματοδοτήσουν ποιος είναι insider και ποιος outsider» γράφουν.
Δανειζόμενοι το παράδειγμα του συγγραφέα Adam Gopnik από το βιβλίο του The Table Comes First, οι δύο κοινωνικοί ψυχολόγοι εξηγούν πώς οι επιλογές στο φαγητό είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την κοινωνία και την εκάστοτε εποχή που διανύουμε.
«Αυτός που μπορούσε να αγοράσει φράουλες τον Δεκέμβριο και κοτόπουλο μπρεζέ από τη λεωφόρο Madison ήταν άνθρωπος με γούστο. Τώρα, το ίδιο δείπνο ορίζεται από την εποχικότητα και την εντοπιότητα. Είναι ο άνθρωπος που αρνείται τις φράουλες τον Δεκέμβριο και θέλει το κοτόπουλό του να μεγαλώσει και να στραγγαλιστεί στο δικό του υπόγειο». Με λίγα λόγια, το συμπέρασμα είναι ασφαλές: το φαγητό διαμορφώνει την ταυτότητά μας και διαμορφώνεται από τις φιλίες μας.