5 τρόποι για να καταλάβεις ότι κάποιος είναι τελείως δήθεν
Τους βλέπουμε παντού, από την πολιτική ως τις επιχειρήσεις και τον πολιτισμό. Ποιος είναι λοιπόν ο τρόπος για να τους εντοπίσουμε;
- 25 ΣΕΠ 2023
Πόσο συχνά συναντάς στην καθημερινότητά σου ανθρώπους – δήθεν; Τύπους που συμπεριφέρονται σαν να είναι κάτι διαφορετικό από αυτό που στην πραγματικότητα πρεσβεύουν; Αυτοί οι τύποι περπατούν ανάμεσά μας, χαμογελούν, κουνάνε το κεφάλι τους ψεύτικα και έχουν χρησιμοποιούν άθελά τους (ή και όχι) μια σειρά από τεχνικές με τις οποίες κρύβουν, την έλλειψη συναισθηματικής νοημοσύνης τους.
Είναι φανταστικοί “yes men”, είναι σπουδαίοι πωλητές και μπορούν πολύ εύκολα να εξαπατήσουν ακόμη και τον πιο εξοικειωμένο. Τους βλέπουμε παντού, από την πολιτική ως τις επιχειρήσεις και τον πολιτισμό. Ποιος είναι λοιπόν ο τρόπος για να τους εντοπίσουμε; Παρακάτω θα βρεις 6 στρατηγικές για να ξεσκεπάζεις τους δήθεν ανθρώπους πριν γίνουν εκνευριστικοί για εσένα.
Τσέκαρε τα προηγούμενα αποτελέσματά τους
Μερικές φορές μπορείς να καταλάβεις ότι κάποιος είναι καλός στον τομέα του επειδή μπορεί να δείξει το ιστορικό των προηγούμενων αποτελεσμάτων του. Για παράδειγμα, πάρε τον κλάδο του ψηφιακού μάρκετινγκ. Αν θες να προσλάβεις κάποιον για να τρέξει διαφημίσεις στο Facebook για εσένα, δεν χρειάζεται να τον ρωτήσεις για το πόσα γνωρίζει για τις διαφημίσεις στο Facebook. Απλώς πρέπει να ρωτήσεις άλλους πελάτες του για το πώς αποδίδουν οι διαφημίσεις τους.
Οι άνθρωποι μπορούν να διατυμπανίζουν τις επιτυχίες τους, ενώ τις αποτυχίες τους τις κρύβουν κάτω από το χαλί. Έτσι, αν κρίνεις κάποιον με βάση το ιστορικό του, πρέπει να αναρωτηθείς αν αυτό το ιστορικό είναι ακριβές. Το θέμα είναι, αν πρόκειται να κρίνεις κάποιον από τα αποτελέσματά του, να είσαι προσεκτικός. Πρέπει να διαχωρίσεις τις ικανότητές του από αποτελέσματα που μπορούν έχουν σχέση με τις ικανότητες άλλων ανθρώπων που είχε γύρω του.
Κοίταξε τη φήμη τους
Σκέψου να πας με τον/τη σύντροφό σου για ραντεβού και ψάχνει ένα καλός μέρος για δείπνο. Πώς θα σιγουρευτείς ότι αυτό που θα φάτε, αξίζει; Φυσικά από τις κριτικές. Μάθε λοιπόν αν ένας άνθρωπος είναι όλα όσα δηλώνει εξερευνώντας τι λένε οι άλλοι για εκείνον. Είτε πρόκειται για επαγγελματία που θες να εμπιστευτείς για μια δουλειά, είτε για έναν ποδοσφαιριστή. Σκέψου πόσες μεταγραφές έχουν χαλάσει επειδή ο παίκτης είχε κακή φήμη για την εξωαγωνιστική του συμπεριφορά. Το ποδόσφαιρο μπορεί να λειτουργήσει σαν μια μικρογραφία της ίδιας της ζωής.
Το ίδιο πράγμα ισχύει στις επιχειρήσεις, στην κυβέρνηση, στην ακαδημαϊκή κοινότητα, σχεδόν παντού. Πολλοί άνθρωποι που φαίνονται να ξέρουν τι κάνουν είναι στην πραγματικότητα απλώς “yes men”. Χτίζουν μια σπουδαία φήμη λέγοντας έξυπνα πράγματα και κάνοντας τους ανθρώπους να τους συμπαθήσουν. Αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι τόσο ταλαντούχοι. Γι’ αυτό να είσαι προσεκτικός όταν κρίνεις τους ανθρώπους μόνο από τη φήμη τους. Γιατί μερικές φορές η φήμη λέει ψέματα.
Μίλα τους
Ένας άλλος τρόπος για να αξιολογήσεις κάποιον είναι να του μιλήσεις. Το πρόβλημα με τις συνεντεύξεις εργασίας είναι ότι δε συσχετίζονται τόσο πολύ με τις πραγματικές δεξιότητες. Το να τα πας καλά σε μια συνέντευξη για δουλειά έχει να κάνει κυρίως με το να δείχνεις αυτοπεποίθηση και να κάνεις τον συνομιλητή να σε συμπαθήσει, επειδή οι συζητήσεις πρόσωπο με πρόσωπο έχουν να κάνουν λιγότερο με ιδέες και περισσότερο με συναισθήματα.
Πολλοί ατάλαντοι άνθρωποι μπορούν να ακούγονται σίγουροι και να κάνουν τον υπεύθυνο της συνέντευξης να τους συμπαθήσει, ενώ οι ταλαντούχοι μπορεί να μην είναι σε θέση να σκεφτούν αρκετά γρήγορα για να εντυπωσιάσουν σε μια συνέντευξη για δουλειά. Σημαντικό είναι λοιπόν να μιλάς με τους ανθρώπους που θέλεις να αξιολογήσεις μέσω εφαρμογών συνομιλίας εκτός από πρόσωπο με πρόσωπο.
Αυτά δίνουν στους ανθρώπους περισσότερο χρόνο να σκεφτούν την απάντησή τους, πράγμα που σημαίνει ότι τα πράγματα που λένε αντικατοπτρίζουν καλύτερα τις ικανότητές τους. Είναι επίσης λιγότερο συναισθηματικά φορτισμένες από ό,τι οι συζητήσεις πρόσωπο με πρόσωπο, γεγονός που μπορεί να σε βοηθήσει να επικεντρωθείς στις πραγματικές ιδέες για τις οποίες μιλάς.
Δώσε τους μια δοκιμαστική εργασία
Αν θέλεις να δεις τις ικανότητες κάποιου σε δράση, γιατί να μην του δώσεις μια δοκιμαστική εργασία; Αυτή μπορεί να σχετίζεται με το αντικείμενο για το οποίο τους προσλαμβάνεις ή μπορείς απλώς να τους δώσεις μια γενική δοκιμαστική εργασία για να τσεκάρεις πόσο έξυπνος/η είναι. Ο Albert Einstein συνήθιζε να δίνει στους υποψήφιους υπαλλήλους του «παζλ Einstein», ένα είδος λογικού προβλήματος που επινόησε για να δει πόσο έξυπνοι είναι οι άνθρωποι αυτοί. Οι δοκιμαστικές εργασίες συχνά κοστίζουν χρήματα. Οι άνθρωποι δεν εργάζονται δωρεάν. Αλλά αν η απόφασή σου είναι αρκετά σημαντική, αξίζει να πληρώσεις για να πάρεις τη σωστή.
Οργάνωσε έναν «έλεγχο σκέψης»
Στο βιβλίο του The Hard Thing About Hard Things, ο Ben Horowitz μιλάει για τη φορά που προσέλαβε έναν διευθυντή πωλήσεων. Ο πρώτος υποψήφιος στον οποίο πήρε συνέντευξη ήταν ο Mark Cranney, ο οποίος ήρθε με ένα τεράστιο ντοσιέ γεμάτο με όλες τις διαδικασίες του για το πώς να διαχειριστεί μια ομάδα πωλήσεων. Ο Horowitz σκέφτηκε ότι αυτό σήμαινε ότι είχε ξοδέψει πάρα πολύ χρόνο για να σκεφτεί πώς να διαχειριστεί μια ομάδα πωλήσεων. Έτσι τον προσέλαβε. Ο Horowitz δεν το είχε συνειδητοποιήσει, αλλά έκανε έναν «έλεγχο σκέψης». Ένας έλεγχος σκέψης σημαίνει να αναλύεις τη σκέψη των ανθρώπων και να βλέπεις αν είναι καλή ή όχι. Αν μπορείς να εντοπίσεις μεγάλα προβλήματα στη σκέψη κάποιου, τότε αυτό σημαίνει ότι μάλλον δεν είναι το άτομο που ψάχνεις.
Πώς θα μπορείς να οργανώσεις μόνος σου τον δικό σου έλεγχο σκέψης; Αν χρειάζεσαι λίγη εξάσκηση, κάνε μια προσομοίωση πάνω στον Donald Trump. Δεν χρειάζεται να παρακολουθήσεις τον πρώην Πρόεδρο των ΗΠΑ να μιλά από κοντά, απλά σκέψου όσα έχεις ακούσει από εκείνον κατά καιρούς. Πώς βλέπει τον κόσμο; Πώς ο εγκέφαλός του λύνει προβλήματα και επεξεργάζεται πληροφορίες;
Θα μπορούσαμε να πούμε ότι όλα όσα βγαίνουν από το στόμα του είναι υπολογισμένα για να κάνουν τον ίδιο να φαίνεται καλός και τους πολιτικούς του αντιπάλους να φαίνονται διαβολικοί. Θα σημειώναμε επίσης σίγουρα ότι φαίνεται να έχει εμμονή με το στάτους, του αρέσει δηλαδή οτιδήποτε του δίνει ώθηση στο εγώ του ή βάζει το όνομά του στις εφημερίδες. Αντιδρά σε πράγματα συναισθηματικά. Όταν συμβαίνει κάτι, δεν αφιερώνει πραγματικά χρόνο για να το σκεφτεί και να καταλάβει τι συμβαίνει. Απλά κάνει το πρώτο πράγμα που του έρχεται στο μυαλό. Και κάπως έτσι έχεις κάνει τον πρώτο σου έλεγχο σκέψης.