iStock
ΤΑΞΙΔΙ

6 εντυπωσιακοί ναοί στην Ασία που αξίζει να επισκεφτείς

Η κατασκευή μεγάλων ναών για τις κορυφαίες ασιατικές θρησκείες δεν ήταν ποτέ μια απλή υπόθεση.

Οι αρχαιολόγοι εκτιμούν ότι ο αρχαιότερος ναός στον κόσμο προηγείται του Στόουνχετζ κατά 6.000 χρόνια. Περίτεχνοι και συχνά αρχιτεκτονικά εντυπωσιακοί, οι ναοί συναντώνται σε πολλές θρησκείες, αν και η ονομασία «ναός» χρησιμοποιείται σήμερα συχνότερα στις ανατολικές θρησκευτικές παραδόσεις.

Από έναν ναό που μοιάζει με έναν γιγάντιο λωτό στην πρωτεύουσα της Ινδίας μέχρι τη μεγαλύτερη θρησκευτική δομή του κόσμου στην Καμπότζη, παρακάτω θα βρεις έξι από τους πιο όμορφους ναούς που μπορείς να επισκεφθείς σε όλο τον κόσμο. Όλοι τους έχουν ασιατική προέλευση και αυτό σίγουρα δεν είναι τυχαίο.

Ναός του Ουρανού – Πεκίνο, Κίνα

Ayrton Tang / Unsplash

Ο Ναός του Ουρανού στο νοτιοανατολικό Πεκίνο θεωρείται ευρέως ως το αποκορύφωμα της παραδοσιακής κινεζικής αρχιτεκτονικής. Καλύπτοντας μια έκταση τρεις φορές μεγαλύτερη από την Απαγορευμένη Πόλη, ο χώρος των 92 κτιρίων είναι το μεγαλύτερο υφιστάμενο κτιριακό συγκρότημα στον κόσμο για την προσφορά θυσίας στον ουρανό, σύμφωνα με την UNESCO. Τον χώρο επισκέπτονταν οι Αυτοκράτορες των δυναστειών Μινγκ και Τσινγκ για ετήσιες τελετές με προσευχές στον ουρανό για καλή σοδειά. Θεωρείται ταοϊστικός ναός, αν και η κινεζική λατρεία του ουρανού, ιδίως από τον μονάρχη, είναι παλαιότερη του Ταοϊσμού.

Οι περίτεχνα διακοσμημένες κατασκευές εδώ ενσωματώνουν κύκλους και τετράγωνα, ακολουθώντας την κινεζική κοσμολογία, η οποία παραδοσιακά θεωρούσε ότι η Γη είναι τετράγωνη, ενώ ο ουρανός είναι στρογγυλός. Η τριώροφη αίθουσα προσευχής για καλές σοδειές, ύψους 38 μέτρων, είναι το παλαιότερο κτίριο του συγκροτήματος και το πιο εντυπωσιακό.

Χτίστηκε το 1420 κατά τη διάρκεια της δυναστείας Μινγκ και χρησιμοποιήθηκε ως χώρος όπου οι αυτοκράτορες πραγματοποιούσαν τελετές θυσίας για να κερδίσουν την εύνοια των θεών. Κατασκευασμένο εξ ολοκλήρου χωρίς καρφιά, είναι ένα θαύμα από τζάμια και 28 περίτεχνα διακοσμημένες στήλες που στηρίζουν τη μεγάλη κωνική οροφή του. Το 1998, ο Ναός του Ουρανού ανακηρύχθηκε μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO.

Μπορομπουντούρ – Μαγκελάνγκ, Ινδονησία

Yassine El Ouazzani / Unsplash

Η Ινδονησία είναι γεμάτη από εντυπωσιακά αρχιτεκτονικά θρησκευτικά μνημεία και το Μπορομπουντούρ, το οποίο εκτείνεται σε μια συνολική επιφάνεια άνω των 2.300 τετραγωνικών μέτρων, αποτελεί τον μεγαλύτερο βουδιστικό ναό στον κόσμο. Βρίσκεται στο νησί της Ιάβας και χρονολογείται από το 778 μ.Χ. υπό τη δυναστεία Σαϊλέντρα, η οποία αργότερα εγκατέλειψε τον χώρο και ανακαλύφθηκε ξανά το 1814. Τη δεκαετία του 1970 το Μπορομπουντούρ υποβλήθηκε σε μαζικά έργα αποκατάστασης για την απομάκρυνση των στρωμάτων της βλάστησης και της ηφαιστειακής τέφρας, τα οποία επανέφεραν την τριώροφη πυραμιδοειδή δομή στην παλιά της αίγλη.

Το μνημείο αποτελείται από εννέα βαθμίδες, έξι τετράγωνες και τρεις κυκλικές, με ένα κεντρικό θόλο στην κορυφή. Ο ναός είναι διακοσμημένος με 2.627 ανάγλυφες επιφάνειες και 504 αγάλματα του Βούδα. Ο κεντρικός θόλος περιβάλλεται από 72 αγάλματα του Βούδα, καθένα από τα οποία βρίσκεται μέσα σε μια διάτρητη στούπα.

Σχεδιάστηκε με ιαβανική βουδιστική αρχιτεκτονική, η οποία συνδυάζει αυτόχθονα ινδονησιακά στοιχεία της λατρείας των προγόνων και βουδιστικές ιδέες για να εισέλθουν στη Νιρβάνα. Ο σχεδιασμός του ναού έχει δεχθεί επιρροές και από την τέχνη των Γκούπτα και δείχνει την επιρροή της Ινδίας στην περιοχή. Το μνημείο είναι ταυτόχρονα ιερό για τον κύριο Βούδα και τόπος βουδιστικού προσκυνήματος.

Ναός του Λωτού – Νέο Δελχί, Ινδία

Matthew-Tenbruggencate / Unsplash

Σε πλήρη αντίθεση με τη φαινομενικά ατελείωτη φασαρία της πρωτεύουσας της Ινδίας, τα γιγαντιαία λευκά μαρμάρινα πέταλα του Ναού του Λωτού μοιάζουν σαν να ανοίγονται αρμονικά προς τον ουρανό. Όπως όλοι οι χώροι λατρείας των Μπαχάι, ο Ναός του Λωτού είναι ανοιχτός σε όλους, ανεξάρτητα από τη θρησκεία ή οποιοδήποτε άλλο χαρακτηριστικό. Το κτίριο αποτελείται από 27 ελεύθερα μαρμάρινα «πέταλα» που είναι διατεταγμένα σε συστάδες τριών για να σχηματίσουν εννέα πλευρές, με εννέα πόρτες που ανοίγουν σε μια κεντρική αίθουσα με ύψος ελαφρώς πάνω από 40 μέτρα και έχει χωρητικότητα 2.500 επισκεπτών.

Ο βραβευμένος σχεδιασμός του ναού ήταν δημιούργημα του Ιρανού αρχιτέκτονα Fariborz Sahba και ολοκληρώθηκε το 1986. Το σχήμα του λωτού αντιπροσωπεύει την αγνότητα, ενώ η αρχιτεκτονική των εννέα πλευρών του εσωτερικού αποτίει φόρο τιμής στην ιδιαίτερη θέση που έχει ο αριθμός εννέα στην πίστη των Μπαχάι.

Εξωτερικά, τα 27 μεμονωμένα πέταλα είναι κατασκευασμένα από λευκό μάρμαρο και τοποθετημένα σε τρεις ομόκεντρους κύκλους που υψώνονται 130 πόδια στον αέρα. Ολόκληρη η δομή περιβάλλεται από πισίνες και μονοπάτια που ελίσσονται μέσα σε μεγάλους καταπράσινους κήπους, ενώ στο εσωτερικό, μια γυάλινη οροφή πλημμυρίζει την αίθουσα προσευχής με φυσικό φως.

Πούρα Λεμπουγιάνγκ Λουχούρ – Καρανγκάσεμ, Ινδονησία

Πούρα Λεμπουγιάνγκ Λουχούρ Priyank Pathak / Unsplash

Ένας από τους έξι ιερότερους τόπους του Μπαλί, το Πούρα Λεμπουγιάνγκ Λουχούρ είναι ένα σύμπλεγμα ναών που κόβει την ανάσα και ανεβαίνει το όρος Λεμπουγιάνγκ (το οποίο από μόνο του θεωρείται ότι έχει θρησκευτικό συμβολισμό), με αποκορύφωμα τον κύριο ομώνυμο ναό στην κορυφή του βουνού ύψους 610 μέτρων. Ενώ ο χώρος ηλικίας 2.000 ετών εξακολουθεί να βλέπει πολλούς Μπαλινέζους προσκυνητές, όλο και περισσότερο, είναι οι επισκέπτες που έχουν ίσως δει τις διάσημες πλέον «Πύλες του Ουρανού».

Αυτές οι ουράνιες πύλες που υποδέχονται τους επισκέπτες στο χαμηλότερο ναό του βουνού δημιουργούν, σε μια καθαρή μέρα, το τέλειο φωτογραφικό πλαίσιο για το όρος Αγκούνγκ. Αλλά δεν υπάρχει λόγος για να σταματήσεις εκεί. Όποιος κάνει την απότομη, 1.700 σκαλοπατιών, διαδρομή μέχρι τον κορυφαίο ναό (συνήθως τέσσερις ώρες μετ’ επιστροφής) θα ανταμειφθεί με υπέροχη θέα του νησιού.

Γουάτ Ρονγκ Κουν – Τσιανγκ Ράι, Ταϊλάνδη

I Do Nothing But Love / Unsplash

Ακόμη και ανάμεσα στους πολλούς ναούς της Ταϊλάνδης, ο Γουάτ Ρονγκ Κουν, ή αλλιώς ο Λευκός Ναός, καταφέρνει να ξεχωρίζει. Χρηματοδοτημένος και σχεδιασμένος από τον Chalermchai Kositpipat, έναν σπουδαίο Ταϊλανδό καλλιτέχνη, οι εργασίες για τη δομή ξεκίνησαν το 1997 για να αντικαταστήσει έναν ερειπωμένο ναό στην περιοχή. Ο εκλεκτικισμός του καλλιτέχνη είναι εμφανής παντού, καθώς παραδοσιακά βουδιστικά θέματα αναμειγνύονται με σύγχρονες επιρροές από την ποπ κουλτούρα.

Σκέψου τοιχογραφίες, γλυπτά και αγάλματα με τον Μίκυ Μάους, τον Σούπερμαν, τον Kung Fu Pada, τον Michael Jackson και τον Neo από το Matrix μαζί με την απεικόνιση του Σαμσάρα, ενός βουδιστικού κύκλου γέννησης και θανάτου που επικεντρώνεται στην εμμονή με τον εαυτό μας.

Ο Λευκός Ναός βρίσκεται στη βόρεια επαρχία Τσιάνγκ Ράι της Ταϊλάνδης και ολοκληρώθηκε ως επί το πλείστον το 2008, αν και συνεχίζουν να προστίθενται διακοσμητικές λεπτομέρειες. Η δομή είναι ολόλευκη και επενδυμένη με γυαλί και καθρέφτες που αστράφτουν στο φως της ημέρας και λάμπουν απόκοσμα στο φως του φεγγαριού.

Άνγκορ Βατ – Σιέμ Ριάπ, Καμπότζη

AP Photo/Heng Sinith

Το Άνγκορ Βατ είναι ένα σύμπλεγμα ναών που βρίσκεται στην περιοχή Άνγκορ της Καμπότζης. Πρόκειται για το μεγαλύτερο σε έκταση θρησκευτικό μνημείο, οποιασδήποτε θρησκείας στον κόσμο, καταλαμβάνοντας έδαφος 1626 τετραγωνικών χιλιομέτρων Χτίστηκε την περίοδο της Αυτοκρατορίας Χμερ ως Ινδουιστικός ναός αφιερωμένος στο θεό Βισνού, και σταδιακά, μέχρι τα τέλη του 12ου αιώνα, μετατράπηκε σε Βουδιστικός.

Χτίστηκε για τον βασιλιά των Χμερ Σουριαβαρμάν Β΄ κατά τον 12ο αιώνα στη Γιασονταραπούρα (το σημερινό Άνγκορ), την πρωτεύουσα του κράτους του, ως κύριος ναός του κράτους και αργότερα μαυσωλείο. Ο ναός αφιερώθηκε στο Βισνού αντίθετα με τη «Σαϊβιστική» παράδοση, όπου οι ναοί αφιερώνονταν στο θεό Σίβα.

Πέντε πύργοι αντιπροσωπεύουν τις κορυφές του βουνού, ενώ η τάφρος και το αμυντικό τείχος συμβολίζουν τους γύρω ωκεανούς και τις οροσειρές. Για την κατασκευή του ναού χρησιμοποιήθηκαν εκατομμύρια όγκοι ψαμμίτη από ένα λατομείο στο Πνομ Κούλεν, το πιο ιερό βουνό της Καμπότζης, μερικοί από τους οποίους ζύγιζαν μέχρι και 3.300 κιλά.

Αν και δεν χρησιμοποιείται πλέον, το Άνγκορ Βατ παραμένει ο πιο διάσημος ναός της Καμπότζης και είναι τόσο συνυφασμένος με την ιστορία της χώρας που η εικόνα του κοσμεί την εθνική σημαία.