ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

8 τεχνολογικές ‘πατάτες’ στην πυρά της εμπορικής αποτυχίας

Όταν οι μαρκετίστικες υποσχέσεις υπερβαίνουν την πραγματικότητα ή κάποιες ιδέες προηγούνται της εποχής τους.

Κάθε νέα άφιξη καταναλωτικού προϊόντος έχει πανηγυρικό χαρακτήρα. Αυτός εξάλλου είναι και ο σκοπός του μάρκετινγκ. Πάντα προοιωνίζεται ακόμα μία μεγάλη επιτυχία και ειδικά στον χώρο της τεχνολογίας τα όποια νέα χαρακτηριστικά προβάλλονται ως τόσο πρωτοποριακά όπως περίπου η ανακάλυψη της φωτιάς από τον άνθρωπο.

Υπάρχουν φορές που είτε η παρουσίαση είναι τόσο πειστική, είτε το προϊόν είναι πραγματικά καινοτόμο, οπότε οι εντυπώσεις κερδίζονται με το καλημέρα. Κάποιες άλλες, οι μαρκετίστικες υποσχέσεις υπερβαίνουν την πραγματικότητα ή ορισμένες ιδέες απλά προηγούνται της εποχής τους. Το αποτέλεσμα είναι και στις δύο περιπτώσεις το ίδιο: Προϊόντα που τα λες και ‘πατάτες’, όπως αυτά που στο πέρασμα των ετών μένουν να τα θυμόμαστε για τον λάθος λόγο.

Segway

Ήταν το προσωπικό όχημα μεταφοράς που θα άλλαζε τις μετακινήσεις μέσα στις πόλεις. Ακόμα και ο Στιβ Τζομπς είχε παρασυρθεί, μιλώντας για κάτι πιο σημαντικό και από το ίδιο το PC, και μόνο ο Τζορτζ Μπους ο νεότερος κατάφερε να φάει τα μούτρα του δοκιμάζοντάς το. Τελικά, απέμειναν να τα χρησιμοποιούν οι φύλακες στα μεγάλα αμερικανικά εμπορικά κέντρα, ενώ κάπου εδώ και κει, κάποιοι να προσπαθούν ακόμα να τα νοικιάσουν με το μισάωρο σε τουρίστες.

Κυρτές τηλεοράσεις

Δεν πρόκειται για ένα προϊόν, αλλά για μια ολόκληρη κατηγορία συσκευών και την αποτυχία κάποιων κατασκευαστών να πείσουν τους τηλεορασάκηδες ότι τα κυρτά πάνελ έχουν να τους προσφέρουν νέα προοπτική. Τα πρώτα μοντέλα παρουσιάστηκαν στις αρχές του 2014 και παρά το γεγονός ότι οι τιμές έπεσαν σχετικά γρήγορα, μέσα σε δυόμιση χρόνια έσβησαν από την αγορά. Στη φετινή IFA στο Βερολίνο, όπου κάθε χρόνο παρουσιάζεται ό,τι νέο και αυτά που θα έρθουν τους επόμενους μήνες, η απουσία μοντέλων κυρτών τηλεοράσεων από τους εκθεσιακούς χώρους σχεδόν όλων των εταιρειών (ή ακριβέστερα εκείνων που είχαν μπει με προσδοκίες στο παιχνίδι) επιβεβαίωσε αυτό που πολλοί ήδη ψιθύριζαν.

Sony Ericsson Xperia Play

Παρουσιάστηκε στο Mobile World Congress της Βαρκελώνης το 2011, όταν ακόμα Sony και Ericsson συνυπήρχαν εμπορικά. Είχε το παρατσούκλι ‘PlayStation Phone’, βασιζόταν σε μια προγενέστερη ιδέα και όλοι τρέξαμε να το δούμε από κοντά. Αν και η τοποθέτηση του στην αγορά έγινε σε καλό χρονικά σημείο, όταν το gaming άρχισε να περνά στη mobile εποχή, τελικά δεν κατάφερε να πείσει κανέναν, ούτε ως smartphone (με Android 2.3), ούτε ως φορητή παιχνιδομηχανή. Ακριβό και λίγο για τους πιτσιρικάδες (που προτιμούσαν το PSP), όχι τόσο πειστικό και αναγκαίο για τους μπαμπάδες τους. Μετά ήρθε το Candy Crash…

Microsoft Zune

Ήταν η προσπάθεια της Microsoft να ανταγωνιστεί το iPod και το iTunes Store της Apple. Η πρώτη συσκευή κυκλοφόρησε στην αμερικανική αγορά το 2006. Είχε χωρητικότητα 30 Gb και κόστιζε 250 δολάρια. Ακολούθησαν άλλες τρεις εκδόσεις (το πάλεψαν πάντως), προτού τον Μάρτιο του 2011 πέσουν οι τίτλοι τέλους.

Google+

Εκεί που όλοι (ή τουλάχιστον όσοι έχουμε λογαριασμό στο Gmail) είμαστε και κανείς μας δεν το ξέρει. Είναι η προσπάθεια της Google να δημιουργήσει μια πλατφόρμα social media και μάλιστα ανταγωνιστική στο Facebook. Ανέβηκε το 2011 και κατέληξε να είναι μία από τις μεγαλύτερες πόλεις φαντασμάτων στο ψηφιακό σύμπαν. Το ερώτημα είναι γιατί η Google – η οποία έχει πολλάκις αποδείξει πως δεν μασάει να σκοτώνει γρήγορα ότι δεν τραβάει – κρατάει ακόμα ανοικτούς τους διακόπτες.

HTC First

Ήταν το πολλά υποσχόμενο Facebook Phone και μία από τις λίγες φορές μέχρι σήμερα που το ένστικτο του Μαρκ Ζάκερμπεργκ δεν λειτούργησε σωστά. Επίσης, ήταν ένα από τα σημάδια ότι η HTC ψάχνει από κάπου για να κρατηθεί. Το ειδικά σχεδιασμένο περιβάλλον χρήσης ήταν προσανατολισμένο στις υπηρεσίες της δημοφιλέστερης social media πλατφόρμας, κάτι όμως που τελικά δεν είχε απήχηση. Γεννήθηκε και έσβησε το 2013.

Apple USB Mouse

Το ψυλλιαζόσουν ότι δεν βολεύει πριν ακόμα το πιάσεις στο χέρι σου. Κυκλοφόρησε το 1998 με τους πρώτους iMac και ήταν να απορείς αν όποιος το σχεδίασε είχε ακούσει ποτέ του τίποτα σχετικά με την εργονομία. Γρήγορα κυκλοφόρησαν καπάκια που του έδιναν το κλασικό σχήμα. Κατά τα άλλα ήταν το πρώτο mouse της Apple με USB σύνδεση και λόγω του στρογγυλού του σχήματος έμεινε στην Ιστορία ως ‘χόκεϊ πακ’. Έζησε, ευτυχώς, για κάτι λιγότερο από δύο χρόνια. Έκτοτε η Apple δεν έχει δοκιμάσει να αλλάξει κάτι στο σχήμα του ποντικιού για τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές.

Samsung Galaxy Note 7

Πρόκειται για ειδική περίπτωση. Αν και εμπορικά πρόλαβε να πάει καλά, τελικά έβαλε φωτιά στα μπατζάκια των Κορεατών, προκαλώντας μέχρι και χρηματιστηριακούς τριγμούς. Ανακλήθηκε, ξανακυκλοφόρησε, καταργήθηκε και ίσως να μην μάθουμε ποτέ γιατί εν έτει 2016 κάποια Note 7 έσκαγαν και άρπαζαν. Παρά το πρόγραμμα απόσυρσης 2,5 εκατομμυρίων συσκευών, πολλοί είναι εκείνοι που φαίνεται ότι έχουν αποφασίσει να τα κρατήσουν σε κάποιο συρτάρι, προσδοκώντας μάλλον ότι κάποτε θα είναι συλλεκτικά.