AP Images Gene J. Puskar
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Αυτοκίνητα χωρίς οδηγό: Το μέλλον των μετακινήσεων χτυπάει την πόρτα

Στο άμεσο μέλλον, δεν θα χρειάζεται να κάθεσαι πια στην θέση του οδηγού στο αυτοκίνητο σου. Μόνο θα απολαμβάνεις το ταξίδι.

Οι αστικές και υπεραστικές μετακινήσεις μας πρόκειται να αλλάξουν δραστικά και άμεσα, δηλαδή μέσα στα επόμενα 10-20 χρόνια.

Το μοντέλο της κατοχής ενός αυτοκινήτου, το οποίο συνήθως χρησιμοποιείται για κάποιες, επιλεκτικές μετακινήσεις μέσα σε διάστημα μιας μέρας-ενδεχομένως και να περνάει μια ολόκληρη μέρα παρκαρισμένο- θα εξελιχθεί σε κάτι εντελώς διαφορετικό, με επιρροές από την οικονομία του διαμοιρασμού, από την eco-friendly μηχανολογία, από μια ιδέα που κάποτε παρέπεμπε σε επιστημονική φαντασία, αυτήν του οχήματος που δεν απαιτεί ανθρώπινο χειρισμό για να οδηγηθεί.

Το ‘αυτόνομο’ μέλλον

“Το μέλλον θα περιλαμβάνει περισσότερη αυτονομία, περισσότερη συνδεσιμότητα, περισσότερο διαμοιρασμό στα αυτοκίνητα”, δήλωσε η Lauren van der Acker, διευθύντρια σχεδιασμού της Renault. Άλλωστε, ο συνολικός αριθμός των εν ενεργεία αυτοκινήτων παγκοσμίως ξεπέρασε ήδη το ένα δισεκατομμύριο (2010) και μέχρι το 2030 υπολογίζεται πως θα έχει διπλασιαστεί. Μια αλλαγή μοιάζει επιτακτική.  Τα οχήματα που οδηγούνται μόνα τους, οι ride sharing υπηρεσίες και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μοιάζουν ήδη έτοιμα να πάρουν τη σκυτάλη. Αλλά το ερώτημα της πρόσβασης σε αυτές τις νέες τεχνολογίες και ποιους θα αφορά, παραμένει ζωντανό.

Το πρώτο λεωφορείο με τηλεκοντρόλ

Βρίσκεται στο Schaffhausen της Ελβετίας και η διαδρομή του εκτείνεται μέχρι τους τουριστικούς οδηγούς Neuhasen και Reinfall. Δεν υπάρχει οδηγός, παρά μόνο ένας ‘operator’ που διαχειρίζεται ένα σύστημα ελέγχου του οχήματος, το οποίο αφορά κυρίως την ομαλή πρόσβαση σε κεντρικούς δρόμους κατά την διάρκεια οδικών έργων και την διαχείριση του (πλήρως αυτοματοποιημένου) συστήματος των στάσεων.

Πρόκειται για ένα λεωφορείο που κινείται με πλήρη αυτονομία και o operator επεμβαίνει μόνο όταν υπάρχει κάποιο μηχανολογικό πρόβλημα. “Τα αυτόνομα οχήματα είναι το παρόν, όχι ένα πρότζεκτ του μέλλοντος”, δήλωσε ο διευθυντής της ‘Trapeze’, της εταιρείας που παρέχει το συγκεκριμένο όχημα, στο BBC και συμπλήρωσε:”στόχος μας είναι να ενδυναμώσουμε την δημόσια μεταφορά, να την κάνουμε ‘έξυπνη’ τεχνολογικά, ώστε να μην χρειάζεται ο κάθε πολίτης το αμάξι του σε καθημερινή βάση”. Η τεχνολογία των αυτόνομων οχημάτων υπάρχει ήδη σε πόλεις της Νορβηγίας, της Ισπανίας, των ΉΠΑ, του Ισραήλ, της Σιγκαπούρης.

O ρόλος των mobile εφαρμογών

“Τα αυτόνομα οχήματα, είτε δημόσια είτε ιδιωτικά, θα μας συνδέουν από το σπίτι μας σε κάθε μεταφορικό δίκτυο” δήλωσε ο Arun Srinivasan, διευθυντής του τομέα mobile solutions της βρετανικής Bosch, ενός τομέα που δημιουργεί software και mobile εργαλεία για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία εδώ και δεκαετίες. Αναφέρει επίσης: “ένα από τα μεγάλα προβλήματα των μετακινήσεων στις πόλεις, είναι η έλλειψη ανταποκρίσεων ανάμεσα σε παρόχους μεταφορών. Θέλουμε να ξέρουμε πως πας από το Α στο Β με τον πιο εύκολο και γρήγορο τρόπο, είτε είναι με ηλεκτρικό σκούτερ, με μετρό, με τρένο, με mobile εφαρμογή μετακινήσεων, με ιδιωτικό αμάξι, ακόμα και με τα πόδια, ή ακόμα και με ένα συνδυασμό των παραπάνω. Κάποτε δεν είχαμε επαρκή στοιχεία γι’ αυτά: σήμερα μέσω των smartphones μπορούμε να αποκτήσουμε πλήρη εικόνα των σύγχρονων μετακινήσεων”.

Mobile εφαρμογές όπως η γερμανική Moovel έχουν ήδη μπει δυναμικά στο σαφάρι της ‘ανάγνωσης’ των καθημερινών μετακινήσεων, προσφέροντας στον χρήστη το πιο εύκολο και γρήγορο συνδυασμό μεταφορικών μέσων για την κάθε του διαδρομή. Η εφαρμογή Citymapper, ήδη διαθέσιμη σε περισσότερες από τριάντα μεγαλουπόλεις της Ευρώπης, το φινλανδικό Whim που βρίσκεται σε περίοδο testing στις πόλεις Antwerp και Birmingham και το κινέζικο DeerTrip, σαρώνουν καθημερινά τις σύγχρονες πόλεις εντοπίζοντας λύσεις μετακινήσεων, ώστε το αυτοκίνητο να μην είναι πια απαραίτητο.Και φαίνεται πως δεν είναι πια.

H γενιά του διαμοιρασμού

Ο Srinivasan είναι κάθετος ως προς το μέλλον του αυτοκίνητου: “Οδεύουμε προς την εποχή του διαμοιρασμού. Γιατί να ξοδεύει ο κόσμος ένα σωρό χρήματα για ένα αμάξι το οποίο στο 90% της μέρας είναι ακινητοποιημένο στο ίδιο σημείο;”. Σύμφωνα με προβλέψεις της Bosch η αγορά αυτοκινήτων παγκοσμίως θα σημειώσει τεράστια πτώση, ώσπου θα σταθεροποιηθεί στον αριθμό των 100 εκατομμυρίων αυτοκινήτων ανά έτος.

Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με την ελεγκτική εταιρεία Deloitte, η οικονομία του διαμοιρασμού αυτοκινήτων σημειώνει διψήφια νούμερα αύξησης τα τελευταία χρόνια και προβλέπεται να εξελιχθεί σε μια βιομηχανία με αγοραστική δύναμη 52 εκατομμυρίων καταναλωτών μέσα στα επόμενα 2-3 χρόνια. “Σήμερα, το κάθε αυτοκίνητο παγκοσμίως επανδρώνεται από 1,4 άτομα κατά μέσο όρο. Αν μπορέσουμε να αλλάξουμε αυτό τον μέσο όρο σε 2 άτομα, ο καθένας από εμάς θα εξοικονομεί το budget των μισών μεταφορών του”, σημειώνει ο διευθυντής του τομέα Mobility της Silicon Valley, Sven Beiker.

To παράξενο μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας

Η Ford ήδη έχει επικεντρωθεί στην παραγωγή μοντέλων που βασίζονται σε υβριδικές μηχανές, ενώ η ιδέα της αγοράς car-sharing υπηρεσιών από γνωστά brands αυτοκινήτων, διαδίδεται διαρκώς. Σήμερα η BMW κατέχει τις υπηρεσίες DriveNow και ReachNow, η Daimler την Car2Go και η General Motors την Maven. Δεν λείπουν και οι καινοτόμες προτάσεις, όπως τα οχήματα με ρομποτικές τεχνολογίες που πρόκειται να λανσάρει η Renault το 2022, ενώ η Volvo αναπτύσσει ήδη το ‘concept car’, που θα γίνεται ‘μετακινούμενο γραφείο’ (!), χώρος για πάρτι (!), χώρος ακόμα και για ύπνο, ανάλογα με τις ανάγκες του επιβάτη. Οδηγός, προφανώς, δεν θα υπάρχει.

Πότε θα δούμε αυτήν την τεχνολογία στους δρόμους;

Είναι πιο κοντά από ποτέ, παρ’ όλα αυτά, σύμφωνα με τον Srinivasan, θα περιμένουμε περίπου δέκα χρόνια ακόμα για να δούμε αυτόνομα οχήματα στην γειτονιά μας. Πρόκειται για μια τεχνολογία που περιλαμβάνει radar, video και συστήματα υπέρυθρης κάμερας, η οποία πέρα από το υψηλό κόστος της, θα πρέπει να δοκιμαστεί σε ακραίες – καιρικές και όχι μόνο-συνθήκες, ώστε να είναι απόλυτα αξιόπιστη. Το μόνο σίγουρο, πως είμαστε ήδη στο κατώφλι ενός μέλλοντος που η αστική/υπεραστική μετακίνηση δεν θα συμπεριλαμβάνει και οδήγηση απαραίτητα. Μόνο διάβασμα, δουλειά ή/και πάρτι με κολλητούς φίλους.