Blue Monday: Η πιο θλιβερή μέρα του χρόνου ήταν απλά ένα διαφημιστικό τρικ
- 18 ΙΑΝ 2021
Πώς ξεκίνησε
Όπως μαθαίνουμε από δημοσίευμα του Wired, ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2005, όταν η αεροπορική εταιρεία Sky Travel θέλησε να πείσει τους πελάτες της πως η μελαγχολία που ένιωθαν μετά τις γιορτές είχε μια επιστημονική βάση. Επίσης, πως αυτή η μελαγχολία μπορούσε να βρει το δικό της φάρμακο σε – μαντέψτε – προσφορές ταξιδιών. Ο όρος Blue Monday εμφανίστηκε για πρώτη φορά τον ίδιο μήνα σε δελτίο Τύπου της εταιρείας, υπολογίζοντας τη θλίψη μέσω μαθηματικών εξισώσεων (!). Στη συνέχεια εμφανίστηκε σε τοπικές και εθνικής εμβέλειας δημοσιεύματα εφημερίδων και προγράμματα τηλεοπτικών καναλιών, σαν να ήταν μια πραγματική, ολοκληρωμένη επιστημονική έκφραση.
Η εξίσωση
Τόσο περίπλοκη και ακαταλαβίστικη ήταν η μαθηματική επαλήθευση της Blue Monday, όσο χρειαζόταν ώστε να κάνει κάθε αναγνώστη να πιστέψει πως είναι όντως ένα φαινόμενο που εξηγείται μόνο με σκληρή άλγεβρα. Ούτε καν μια, αλλά δύο διαφορετικές εξισώσεις αποκάλυψε η Sky Travel σχεδόν ταυτόχρονα (!) ώστε να δείξει πως το φαινόμενο που περιέγραφε είχε μαθηματική έκφραση και απόδειξη. Παίρνουμε τη δεύτερη και εξηγούμε τι βλέπουμε στον αριθμητή του κλάσματος:
- W=weather (καιρός)
- D=debts (χρέη)
- d =salary (μισθός)
- T=time (χρόνος που έχει περάσει από την ημέρα των Χριστουγέννων)
- Q= ο χρόνος που έχει περάσει ώστε να διαπιστώσουμε πως δεν μπορούμε να κρατήσουμε τις υποσχέσεις μας για τη νέα χρονιά.
Στον παρονομαστή:
- M=Motivation (κίνητρο)
- Na = αποφασιστικότητα για δράση
Συμπέρασμα: Η εξίσωση που «αποδεικνύει» πως η σημερινή μέρα είναι πιο θλιβερή του χρόνου, συγκρίνοντας εντελώς ανόμοια μεταξύ τους πράγματα, αποδεικνύεται χαοτική και γελοία.
Ποιος επινόησε αυτή την παρωδία
Ο ψυχολόγος Cliff Arnall, μέλος του βρετανικού Κέντρου Δια Βίου Εκπαίδευσης και για πολλά χρόνια καθηγητής του Πανεπιστημίου του Cardiff έβαλε την υπογραφή του στον παραπάνω μαθηματικό τύπο, τον οποίο είχε επινοήσει μια πασίγνωστη διαφημιστική εταιρεία που εδρεύει στο Λονδίνο. Σήμερα το Πανεπιστήμιο του Cardiff δεν περιλαμβάνει τον Arnall στη λίστα με τους διδάσκοντες καθηγητές του. Ο ίδιος μερικά χρόνια αργότερα, επιβεβαίωσε απόλυτα το γεγονός, αναφέροντας συγκεκριμένα πως του δόθηκε ένα μεγάλο χρηματικό ποσό για να βάλει την υπογραφή του σε μια μαθηματική φόρμουλα που δεν του ανήκει. Γνωστό brand παγωτού τον είχε πλησιάσει για ένα παρόμοιο marketing trick: μια μαθηματική εξίσωση που θα υπολογίζει την πιο χαρούμενη ημέρα του χρόνου για κάθε πελάτη. Αν και εξίσου φαιδρή ιδέα, με αμοιβή που έφτανε μόλις τα 1.700 δολάρια, ο Arnall δεν είχε αρνηθεί.
Ο πραγματικός στόχος της Blue Monday
Μετά τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά, η αγορά ερημώνει και βιώνει μια «ξηρασία» καταναλωτικού ενδιαφέροντος. Αυτή η ερημιά ανέκαθεν γινόταν ακόμα πιο αισθητή στην αγορά των τουριστικών ταξιδιών και η ανάγκη εύρεσης ενός τεχνάσματος με επίκληση στο συναίσθημα, που θα γινόταν το έναυσμα για περισσότερες κρατήσεις, ήταν πάντα μεγάλη. Η Blue Monday έγινε viral όταν ακόμα ήταν άγνωστος ο όρος και κατάφερε να επιβιώσει μέχρι σήμερα, παρά το κενό της περιεχόμενο. Μεγάλη η χάρη της.