Cyber Monday: 4 βασικά πράγματα που πρέπει να προσέχεις στις online αγορές
- 28 ΝΟΕ 2022
Επειδή όμως οι online αγορές κρύβουν πολλές φορές παγίδες και το τελευταίο πράγμα που θέλεις είναι να κάνεις μία αγορά που θα μετανιώσεις ή ακόμα χειρότερα, να πέσεις θύμα απάτης και υποκλοπής προσωπικών δεδομένων, χρειάζονται προσοχή.
Μη σε παρασύρει ο ενθουσιασμός των πολύ χαμηλών τιμών. Ενδέχεται σε ορισμένες περιπτώσεις να υποκρύπτουν δόλιες πρακτικές, για παράδειγμα «την παραπλανητική πώληση απομιμητικών προϊόντων, τα οποία έχουν κατακλύσει την αγορά», όπως επισημαίνει ο Συνήγορος του Καταναλωτή σε ανακοίνωση που εξέδωσε.
4 παγίδες που κρύβουν οι online αγορές
Παρακάτω καταγράφουμε όλα όσα πρέπει να προσέχεις, όχι μόνο σήμερα, αλλά κάθε φορά που ψωνίζεις διαδικτυακά, βάσει των οδηγιών που εξέδωσε ο Συνήγορος του Καταναλωτή.
Το e-shop «φάντασμα»
Αν δεν πρόκειται λοιπόν να ψωνίσεις από τα e-shops από τα οποία συνηθίζεις να κάνεις τις αγορές σου, αλλά από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα που δε γνωρίζεις και το οποίο πουλά το προϊόν που θέλεις σε ιδιαίτερα συμφέρουσα τιμή, τότε πρέπει να κάνεις την ιστοσελίδα του φύλλο και φτερό.
Υπό κανονικές συνθήκες, για να είναι όλα δηλαδή νόμιμα ώστε να σου διασφαλίζει ασφάλεια στις αγορές σου, ένα e-shop οφείλει να σου παρέχει σε ευδιάκριτο σημείο το είδος και το όνομα της επιχείρησης, την έδρα της και τα διαθέσιμα στοιχεία επικοινωνίας με αυτήν. Για παράδειγμα, αν διοχετεύει την επικοινωνία με τους καταναλωτές αποκλειστικά μέσω social media εφαρμογών ή περιέχει «νεκρά» links που δεν οδηγούν πουθενά, τότε πρέπει προβληματιστείς.
Επίσης, να μην εντοπίζεται μεγάλος αριθμός ορθογραφικών και γραμματικών-συντακτικών λαθών σε σημαντικά κείμενα της ιστοσελίδας του εμπόρου (πχ στις περιγραφές των προϊόντων, στους όρους χρήσης ή στην πολιτική προσωπικών δεδομένων), τα οποία είναι ένδειξη προχειρότητας.
Η έκπτωση-απάτη
Εκτός όμως από το να πέσεις στην παγίδα ενός ηλεκτρονικού καταστήματος-φάντασμα, πολύ εύκολα μπορείς να αγοράσεις και ένα προϊόν με έκπτωση-απάτη. Να αποδειχθεί τελικά ότι δεν ήταν αληθινή ευκαιρία, αλλά μία εικονική προσφορά. Φρόντισε λοιπόν πριν το προσθέσεις στο καλάθι σου, να κάνεις μία online έρευνα για να επιβεβαιώσεις ότι πράγματι η τιμή του είναι εκπτωτική και μάλιστα η μεγαλύτερη ή από τις μεγαλύτερες δυνατές.
Το νεφελώδες τοπίο των όρων χρήσης, αγοράς και πληρωμής
Μην ξεχνάς πότε πριν προβείς σε οποιαδήποτε αγορά να διαβάζεις τους όρους χρήσης και αγοράς και τους τρόπους πληρωμής που πρέπει να βρίσκονται σε εμφανές σημείο στην ιστοσελίδα του ηλεκτρονικού καταστήματος. Όπως επίσης και το πότε θα παραλάβεις αυτό που αγόρασες σύμφωνα με τη διαθεσιμότητά του, αλλά και την πολιτική επιστροφών ή ακύρωσης.
Ένα βασικό στοιχείο που πρέπει να τσεκάρεις και από το οποίο εύκολα θα καταλάβεις κατά πόσο πραγματοποιείς τις online αγορές σου με ασφάλεια, είναι αν η σελίδα πληρωμής του καταστήματος χρησιμοποιεί τεχνολογία κρυπτογράφησης SSL (Secure Sockets Layer). Όταν φτάσεις στη στιγμή της πληρωμής, η διεύθυνση της ιστοσελίδας θα πρέπει να ξεκινά με https:// και όχι απλά με http://.
Αφού ολοκληρώσεις την παραγγελία σου, θα πρέπει να λάβεις επιβεβαίωση από το ηλεκτρονικό κατάστημα, η οποία συνήθως στέλνεται με e-mail ή με ένα SMS στο κινητό. Σε αυτήν θα πρέπει κανονικά να αναγράφονται ο αριθμός παραγγελίας, η περιγραφή του προϊόντος, ο εκτιμώμενος χρόνος παράδοσης, ο τρόπος παράδοσης και φυσικά το ποσό που πλήρωσες.
Η παραγγελία που δε θυμάσαι ότι έκανες
Ίσως, να έχεις ακούσει ότι έχει συμβεί σε φίλους και γνωστούς. Ίσως, πάλι να έχει συμβεί και σε εσένα στο παρελθόν. Συνήθως σε εφαρμογές τύπου Viber, έρχονται μηνύματα από υποτιθέμενες μεταφορικές εταιρείες, τα οποία σε ενημερώνουν ότι παρέλαβαν το πακέτο της παραγγελίας σου και σε προτρέπουν να πατήσεις ένα συγκεκριμένο link, που επιτρέπει σε επιτήδειους να κλέβουν προσωπικά σου δεδομένα, για να ολοκληρωθεί η διαδικασία. Ποτέ μα ποτέ δεν κλικάρεις συνδέσμους από εταιρείες που δεν αναγνωρίζεις για παραγγελίες που δε θυμάσαι ότι έκανες. Πολύ απλά γιατί δεν την έκανες ποτέ.
Τέλος, ο Συνήγορος του Καταναλωτή επισημαίνει ότι ισχύουν στο ακέραιο, χωρίς μονομερείς ή αυθαίρετες εξαιρέσεις από την πλευρά των εμπόρων, τα δικαιώματα όπως υπαναχώρηση από εξ αποστάσεως ή εκτός εμπορικού καταστήματος συμβάσεις, δωρεάν επιδιόρθωση ή αντικατάσταση ελαττωματικών ή μη αντίστοιχων με την παραγγελία προϊόντων.