Δεν ξεχνώ! Τα αυτοκίνητα των ’90s που θα θυμόμαστε πάντα
Κάποια από τα μοντέλα των ΄90s κυκλοφορούν ακόμα δίπλα μας, κάμποσα έχουν εξαφανιστεί από προσώπου γης και κάποια άλλα, σαν τα 20 που ακολουθούν θα τα θυμόμαστε πάντα. Για τους δικούς του λόγους το καθένα.
- 7 ΟΚΤ 2015
Τα ΄90s ήταν η τελευταία δεκαετία που κανείς δεν έδινε δεκάρα για ρύπους και καταναλώσεις και που το αυτοκίνητο είχε για τους Έλληνες και μια διάσταση ονείρου. Ειδικά τα γρήγορα και ακριβά που μπορεί να μην τα βλέπαμε από κοντά αλλά γράφονταν ανεξίτηλα στη μνήμη και στο μυαλό. Μαζί με κάποια άλλα που τα συναντούσες σχεδόν σε κάθε γωνία, με αποτέλεσμα και να θέλεις να τα ξεχάσεις πολύ απλά δεν γίνεται.
Alfa Romeo 156
Στα ‘90s η κατάσταση της Alfa Romeo ήταν η ίδια με τη σημερινή: ακουγόταν ένας ρόγχος που έμοιαζε επιθανάτιος. Μέχρι το 1997, όταν έκανε την εμφάνισή της η 156, η πιο χαρισματική Alfa μετά από δεκαετίες, μιας και τα είχε όλα. Εμφάνιση, επιδόσεις, δυναμικό χαρακτήρα και καλή ποιότητα κατασκευής. Απόδειξη για το τελευταίο το ότι κυκλοφορούν ακόμα αρκετές στους (κακούς) δρόμους μας.
Mercedes SLK
Κυκλοφορούν ακόμα αρκετές, ενώ όταν είχε παρουσιαστεί ήταν κανονικά talk of the town. Για την πρώτη στην ιστορία αναδιπλούμενη μεταλλική οροφή –όταν ανεβοκατέβαινε ήταν πραγματικό σόου- αλλά και γιατί ήταν το πρώτο ρόουντστερ της Mercedes που μπορούσε κανείς να το αποκτήσει ακόμα και αν δεν ήταν ζάμπλουτος.
Mazda MX-5
Μέχρι την εμφάνιση του Miata –από την αμερικάνικη επωνυμία του- τα ρόουντστερ ήταν βρετανικά και για μερακλήδες, που την έβρισκαν με την ταλαιπωρία. To ιαπωνικό MX-5 ήταν και πιο γοητευτικό και απόλυτα αξιόπιστο, συνδυασμός που μύριζε επιτυχία. Η οποία όχι μόνο ήρθε αλλά συνεχίζει και ως τις μέρες μας. Αν πάντως έχετε MX-5 της 1ης γενιάς, αυτό με τους must για τα ΄90s αναδιπλούμενους προβολείς, φροντίστε το και διατηρείστε το όσο πιο original γίνεται και δεν θα χάσετε.
Τoyota RAV4
Όταν πρωτο-εμφανίστηκε το 3θυρο RAV4 έδειχνε σαν από άλλο πλανήτη, καθώς τότε τα τζιπ ήταν τετράγωνα, ψηλά και αργά και ο όρος SUV επιστημονική φαντασία. Το RAV είχε καμπύλες, ήταν μοντέρνο και σβέλτο, έγινε επιτυχία και ναι δημιούργησε την πιο δημοφιλή σήμερα κατηγορία παγκοσμίως. Δεν είχε χώρους, αλλά του το συγχωρούσες και για αυτό έγινε στην πορεία και 5θυρο.
AUDI TT
Μπορεί να μην σας αρέσουν οι τόσες καμπύλες –μην ψάξετε να βρείτε ευθεία, απλά δεν υπάρχει- αλλά το ΤΤ της 1ης γενιάς έχει ΤΟ αναγνωρίσιμο σχήμα και είναι χωρίς αμφιβολία αυτό που έκανε τα σπορ Audi και δημοφιλή και προσιτά. Πολύ ενδιαφέρον και σαν ρόουντστερ, με μερικά ανοιχτά να έχουν κάτι πολύ ωραία δερμάτινα καθίσματα με ραφές που θυμίζουν γάντια του μποξ.
Peugeot 205 GTI & Cabrio
Οι απλές του εκδόσεις ήταν καλές αλλά τίποτα παραπάνω. Το GTI όμως έχει μείνει στην ιστορία ως ένα από τα καλύτερα hot hatches, ενώ τo κάμπριο εκδημοκράτισε τα ανοιχτά αυτοκίνητα, κάνοντάς τα προσιτά. Παράλληλα είχε και ωραίο στυλ που δεν το επηρέαζε το ρολ μπαρ στο μέσο του. Από τα πιο κλασικά μοντέλα των Γάλλων, καθώς είχαν παρουσιαστεί από τα ‘80s, αλλά άντεξαν και στα ΄90s.
Hummer H1
To είδαμε για πρώτη φορά από «κοντά» στον πόλεμο του Κόλπου, αλλά μέσα από την οθόνη δεν μπορούσες να καταλάβεις ότι ήταν πραγματικά γιγάντιο. Το Humvee έγινε έτσι το πιο γνωστό στρατιωτικό όχημα μετά το Jeep Willys, στην πορεία απέκτησε και πολιτική έκδοση, την οποία τίμησαν πολλοί. Μεταξύ τους και ο Arnie ο Schwarzenegger. Με το Η1 μπορεί να μην φτάσετε γρήγορα κάπου αλλά αν δεν φτάσετε με αυτό δεν θα πάτε με κανένα άλλο τετράτροχο.
Ferrari 360 Modena
Μα καλά από όλες τις Ferrari των ‘90s αυτή βρήκαμε; Ναι αυτή, γιατί πέρα από όμορφη και γρήγορη είναι η πρώτη που άλλαξε τη λογική και την προσέγγιση της Scuderia, καθώς μπορούσε κανείς να την οδηγεί κάθε μέρα χωρίς να είναι μέρα παρά μέρα στο συνεργείο. Από αυτήν ξεκίνησε η μόδα με τον ελεύθερο στα βλέμματα κινητήρα. Σήμερα οι 360 πωλούνται πιο φτηνά από ότι ίσως νομίζετε, οπότε σχετικά εύκολα μπαίνουν ιδέες. Και μια Ferrari είναι πάντα Ferrari.
Ford Focus
O διάδοχος του Escort που αναβάθμισε ολόκληρη την κατηγορία των hatchback. Με ιδιαίτερη εμφάνιση, καταπληκτικό στήσιμο και τιμόνι ξυράφι απέδειξε ότι ακόμα και ένα κλασικό οικογενειακό μπορεί να προσφέρει συγκινήσεις αν είναι χαρισματικό. Αν πέσει στα χέρια σας το αντίστοιχο RS, καλά θυμάστε μπλε ήταν σχεδόν όλα, θα διαπιστώσετε πόσο γοητευτικό είναι, ακόμα και σήμερα, ένα σπορ hatch της παλιάς σχολής.
McLaren F1
Ίσως το πιο εμβληματικό σούπερ σπορ μοντέλο, εξακολουθεί να είναι ακόμα σημείο αναφοράς. Τριθέσια –ο οδηγός καθόταν στη μέση και λίγο πιο μπροστά από τους 2 επιβάτες- πανίσχυρη και ταχύτατη (τελική 390!) είναι δημιούργημα του Gordon Murray, ενός από τους διαχρονικούς γκουρού της Φόρμουλα 1. Φτιάχτηκαν μόλις 106 και όσες πωλούνται κοστίζουν σχεδόν το βάρος τους σε χρυσάφι. O Mr. Bean π.χ. πούλησε τη δική του McLaren F1, την οποία είχε τρακάρει 2 φορές, έναντι 10.000.000 ευρώ. Αυτά είναι…
Nissan Sunny
ΤΟ ελληνικό αυτοκίνητο των ‘90s. Σε κάθε οικοδομικό τετράγωνο υπήρχε τουλάχιστον ένα των Made in Volos Nissan. Που πέρα από την προσιτή τιμή σε μια περίοδο που κάθε κυβικό ενός κινητήρα ισοδυναμούσε με καράτι, είχε και άλλα προσόντα, όπως τους χώρους και την αξιοπιστία του κινητήρα. Και ναι, κάποια στιγμή το Sunny έγινε και GTI. Απίστευτο;
Μitsubishi EVO VI Tommi Makkinen
Η κορυφαία ράλι ρέπλικα που μπορούσε να αγοράσει κανείς στα ‘90s –προς τα τέλη τους- όταν τα ράλι και ο Tommi Makkinen, που έδωσε και στο 6ο κατά σειρά Evo το όνομά του, μαζί με τον μεγάλο Colin McRae και άλλους φυσικά οδηγούς μεσουρανούσαν. Το υπ’ αριθμόν VI είναι το πιο απόλυτο και το πιο απαιτητικό από τα 10 συνολικά EVO που κατασκευάστηκαν. Και φυσικά το πιο περιζήτητο.
Subaru Impreza WRX
Από τη στιγμή που υπάρχει το Evo δεν μπορούσε να λείπει το Impreza WRX, που είναι από τα αυτοκίνητα που γυρνούσες (και γυρνάς) να τα κοιτάξεις. Σε μπλε χρώμα και με τεετράθυρο αμάξωμα στο 99% των περιπτώσεων (υπήρχαν και άλλα χρώματα καθώς και ένα στέισον), με φτερούγα πίσω που γινόταν όλο και μεγαλύτερη όσο περνούσαν τα χρόνια και παρουσιάζοταν και ειδικές εκδόσεις, πέρα από την STI. Κάτω από το καπό ένας μπόξερ 2.000 κυβικών με πολύ δύναμη χάρη στο turbo.
Renault Twingo
Το μίνι των ‘90s της Renault μπορεί να έχει θλιμμένη φάτσα, αλλά αυτό αφενός του εξασφαλίζει ένα δικό του στυλ και δεν το εμποδίζει να εξακολουθεί να δείχνει, κυκλοφορούν ακόμα κάμποσα, αρκετά σύγχρονο. Πρόκειται για ένα από τα πιο χαρισματικά μικρά μοντέλα στην ιστορία της αυτοκίνησης, με έξυπνες λεπτομέρειες και ακόμα πιο έξυπνη διαμόρφωση του εσωτερικού του.
Honda NSX
Το ότι με την εξέλιξή του ασχολήθηκε ο μεγάλος Ayrton Senna και είχε στην κατοχή του 2 είναι υπερ- αρκετοί λόγοι για να μνημονεύουμε με κάθε ευκαιρία την πρώτη γενιά του NSX. Που παρεμπιπτόντως είναι και ένα καθαρόαιμο super car. Τόσο οπτικά και τεχνολογικά όσο και από πλευράς επιδόσεων –πάντα με τα δεδομένα των ‘90s.
Peugeot 106 Rallye, Citroen Saxo VTS
Τα βάζουμε μαζί όχι μόνο γιατί στην ουσία πρόκειται για το ίδιο αυτοκίνητο αλλά γιατί ήταν οι «σχολές γρήγορης οδήγησης» των ‘90s. Πολλοί από τους οδηγούς τους ήταν όμως ανεπίδεκτοι μαθήσεως, ενώ τα γαλλικά μίνι Exocet πέρα από γκάζι είχαν και οδική συμπεριφορά που στο όριο χρειαζόταν χέρια. Και τύχη. Εξακολουθούν να έχουν ακόμα φανατικούς οπαδούς. Και να τρέχουν σε αγώνες. Επίσημα…
Lancia Delta HF Integrale
Η ιταλική ράλι ρέπλικα, η πολιτική έκδοση του αυτοκινήτου των παγκόσμιων πρωταθλημάτων και των παγκόσμιων πρωταθλητών στα ράλι δήλωνε το παρόν σε πολλά εφηβικά δωμάτια. Γρήγορη, δυνατή αλλά και καπριτσιόζα παραμένει ντίβα. Οι καλές Integrale πωλούνται σήμερα ακριβά, οι φτηνές θα σας κοστίσουν ακριβά.
Hyundai Atos
Μπορεί να ήταν άσχημο, ψηλό και στενό αλλά σαν μέσα σε μια νύχτα η Ελλάδα γέμισε ξαφνικά με Atos. Που ήταν φτηνά, χιλιάρια και είχαν καλούς χώρους. Ακόμα και όταν το πλήρωμα ήταν τέσσερις και είχαν και αποσκευές. Αγαπημένη «μετατροπή» η προσθήκη ενός Γ στο πίσω λογότυπο, προκειμένου το Atos να γίνει γάτος, ενώ αποφευγόταν η προσθήκη του π, τόσο του ελληνικού όσο και του λατινικού αλφαβήτου. Για ευνόητους λόγους…
Fiat Punto GT
Αν αναρωτιέστε γιατί όχι το Uno turbo, η απάντηση είναι πως μεσουράνησε κυρίως στα ΄80s, ενώ το Punto GT είναι εξ ολοκλήρου icon των ΄90s. Με κινητήρα turbo παλαιάς κοπή που πάταγες το γκάζι, μέτραγες μέχρι το δέκα και μετά κόλλαγες στο κάθισμα είχε φανατικούς οπαδούς. Που εκτιμούσαν το ότι ήταν πύραυλος στην ευθεία και δεν ενοχλούνταν ούτε από το ότι «ζαλιζόταν» στις στροφές ούτε από το ότι γινόσουν κολλητός με το βενζινά. Άλλωστε η βενζίνη τότε ήταν φτηνή.
Jeep Grand Cherokee
Ένα από τα status symbol στα τέλη των ‘90s, με ωραία εμφάνιση και ένα κλασικό αμερικάνικο V8 4.700 κυβικών –υπήρχε και 6κύλινδρη εκδοχή με 4.000 κυβικά, αλλά δεν ήταν δημοφιλής- που πατούσες το γκάζι και έβγαζε έναν βρυχηθμό, που συνέχιζε μέχρι το 4άρι αυτόματο κιβώτιο να επιλέξει την επόμενη σχέση. Σήμερα το ζητούμενο για όσα Grand Cherokee έχουν επιζήσει είναι και πάλι το γκάζι, αλλά ως καύσιμο. Προτιμούμε να τα θυμόμαστε την εποχή της δόξας τους. Στα ΄90s.