HBO/Landmark/Visualhellas.gr
ΚΑΡΙΕΡΑ

Έρευνα εξηγεί γιατί το ghosting συμβαίνει τόσο έντονα (και) στον εργασιακό χώρο

8 στους 10 εργοδότες πέφτουν θύματα ghosting από υποψήφιους εργαζόμενους, σύμφωνα με νέα έρευνα εργασιακής πλατφόρμας.

Είναι η επικοινωνία, το να εκφράσεις αυτό που νιώθεις και να εκφράσει και η άλλη πλευρά το δικό της συναίσθημα, τη δική της σκέψη, ένα από τα πιο δύσκολα πράγματα στη ζωή; Δεν θα έπρεπε, αλλά είναι. Το επιβεβαιώνει το ghosting, που συμβαίνει ανελέητα στην εποχή μας κι όχι μόνο στις διαπροσωπικές, φιλικές και κυρίως ερωτικές σχέσεις. 

Σύμφωνα με έρευνα είναι το κυρίαρχο trend της νέας εργασιακής πραγματικότητας, όπως έχει διαμορφωθεί σήμερα.

Αρχικά, να πούμε δύο τρία πράγματα για το τι σημαίνει ο όρος σε περίπτωση που δεν τον γνωρίζουμε (;) όλοι – αν δεν είσαι Gen Zer και Millennial πιθανότατα έχεις καταφέρει να ξεφύγεις.

Ουσιαστικά, το ghosting είναι ένας αδέξιος, αγενής και ασεβής τρόπος για να δείξεις σε κάποιον ότι δεν θέλεις να συνεχίσεις την οποιαδήποτε σχέση μαζί του. Αντί να του το επικοινωνήσεις, να του στείλεις μήνυμα, να του μιλήσεις στο τηλέφωνο, να τα πείτε από κοντά, απλά εξαφανίζεσαι, χωρίς να εξηγήσεις το «γιατί», αφήνοντας την άλλη πλευρά σε μία πολύ δυσάρεστη συναισθηματική κατάσταση. Όταν λέμε ότι «κάποια πράγματα καλό είναι να μην γίνονται», κάτι τέτοιο εννοούμε.

Για να επανέλθουμε στον εργασιακό χώρο, το ghosting εκδηλώνεται ολοένα και με μεγαλύτερη ένταση πλέον και στις επαγγελματικές σχέσεις.

Σύμφωνα με έρευνα της εργασιακής πλατφόρμας Indeed για το 2022, το 83% των εργοδοτών έχει έρθει αντιμέτωπο με συμπεριφορές ghosting από υποψήφιους εργαζόμενους με τους οποίους έχουν κλείσει ραντεβού για συνέντευξη αλλά δεν εμφανίζονται, ενώ το 56% συμφωνεί με τη διαπίστωση ότι «το φαινόμενο έχει επιδεινωθεί από τον προηγούμενο χρόνο».

Το 25% καταγράφει ένα κρούσμα ghosting «τουλάχιστον μία φορά τον μήνα», ενώ το 8% υποστηρίζει ότι πρόκειται για καθημερινό φαινόμενο.

Ο Enzo Weber, ερευνητής στο Ινστιτούτο για την Αγορά Εργασίας με έδρα τη Νυρεμβέργη αποπειράται να δώσει μία εξήγηση βάσει του τι συμβαίνει στην αγορά εργασίας της σημερινής Γερμανίας.

«Οι εργαζόμενοι με υψηλή επαγγελματική εξειδίκευση αποτελούν σπάνιο αγαθό, σχεδόν τόσο σπάνιο όσο και στις εποχές του “οικονομικού θαύματος” μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο», αναφέρει και συνεχίζει:

«Οι υποψήφιοι δέχονται περισσότερες προτάσεις για δουλειά. Και όταν έχεις πολλές προτάσεις, είσαι στην ευχάριστη θέση να μπορείς να επιλέξεις μία από αυτές».

Μάλιστα, σύμφωνα με τον ίδιο, το ghosting δεν πρόκειται να φθίνει σαν συμπεριφορά. Αντιθέτως, είναι ένα φαινόμενο που θα ενταθεί. Γιατί; Για προφανείς δημογραφικούς λόγους. «Καθώς οι baby boomers βγαίνουν στη σύνταξη και τους διαδέχεται η Gen Z, θα ξεκινήσουν τα σοβαρά προβλήματα στην αγορά εργασίας».

Ωστόσο, υπάρχει και ο αντίποδας.

Σε πρόσφατη έρευνα της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Linkedin, το 94% των ερωτηθέντων εργαζομένων δήλωσε ότι «θα εκτιμούσε μία απάντηση όταν στέλνει βιογραφικό» σε μία επιχείρηση έστω κι αν είναι αρνητική. Δυστυχώς, μόνο το 41% παίρνει απάντηση ακόμα κι αν δεν πάρει τελικά τη δουλειά.

«Για πολλά χρόνια το ghosting ήταν συμπεριφορά των εργοδοτών, που εξόργιζε τους υποψηφίους που δεν έπαιρναν απάντηση όταν έστελναν το βιογραφικό τους», υπογραμμίζει, μιλώντας στο περιοδικό Stern, ο Tim Verhoeven, αναλυτής για την αγορά εργασίας.

«Τώρα οι όροι αντιστρέφονται, γεγονός που εξηγείται από τις εξελίξεις στην αγορά εργασίας. Πολλοί υποψήφιοι έχουν περισσότερες επιλογές, όπως είχαν παλαιότερα και οι επιχειρήσεις», καταλήγει.