Ashim D’Silva/Unsplash
ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Γιατί έχουν ακριβύνει τόσο τα αεροπορικά εισιτήρια

Πού οφείλεται η απότομη έκρηξη των τιμών και τι μπορείς να κάνεις για να μπορέσεις να βρεις όσο το δυνατόν πιο οικονομικά εισιτήρια.

Θυμάμαι να κλείνω αεροπορικά εισιτήρια για την Κορέα, δυο μήνες πριν το ταξίδι και να βρίσκω τιμή aller-retour στα 660 ευρώ, προφανώς στην οικονομική θέση.

Στην ίδια αναζήτηση που έκανα πέρυσι, έξι μήνες πριν την εποχή που ήθελα να επιστρέψω στη Σεούλ, δεν βρήκα τιμή κάτω από τα 1.000 ευρώ. Με αφορμή αυτές τις γραμμές που διαβάζεις, έκανα άλλη μια αναζήτηση για Σεπτέμβρη. Το καλύτερο πακέτο που βρήκα, είναι αξίας 830 ευρώ.

Αντιστοίχως, αναζήτησα πτήσεις για πόλεις της Ιταλίας, στις οποίες είχα πάει πολλάκις έναντι το πολύ 100 ευρώ, κάνοντας τις κρατήσεις 2-3 μήνες νωρίτερα. Τώρα δυσκολεύομαι να εντοπίσω κάτι κάτω από 200 ευρώ, τέσσερις μήνες από τώρα. Τι συμβαίνει; Τι μας κρύβουν; Πόσο θα πληρώνουμε τα «σπασμένα» της πανδημίας;

Για να πάρω απαντήσεις στις απορίες μου, επικοινώνησα με τον πράκτορα μου (τον ταξιδιωτικό, έτσι;). Ο Γιώργος εργάζεται σε ταξιδιωτικό γραφείο που έχει έδρα στη Νέα Σμύρνη εδώ και δεκαετίες.

Ο επίναυλος καυσίμων

Κατ’ αρχάς λέει πως «όλες οι εταιρείες έχουν ανεβάσει τις τιμές, αναφέροντας ως λόγο τον επίναυλο καυσίμων, τον οποίον μετακυλούν στους επιβάτες». Η αλήθεια είναι πως το κόστος των καυσίμων αυξάνεται σταθερά τα τελευταία χρόνια, κάτι που φαίνεται στις τιμές που πληρώνουμε για τα εισιτήρια.

Xαρακτηριστικά, το 2022, η τιμή του πετρελαίου εκτινάχθηκε πάνω από 100 δολάρια το βαρέλι. Τον Απρίλιο του 2020 ήταν στο αρνητικό όλων των εποχών 73.63 δολάρια το βαρέλι. Είχε ήδη αρχίσει η επέλαση του SARS-CoV-2. Στα ευκόλως εννοούμενα ανήκει πως έχουμε να κάνουμε με άλλο ένα χρηματιστήριο που επηρεάζει την τιμή από μήνα σε μήνα.

Βέβαια, υπάρχει μια στρατηγική αντιστάθμισης κινδύνου για τις αεροπορικές εταιρείες: κλείνουν συμφωνίες για την αγορά πετρελαίου σε μια συγκεκριμένη τιμή στο μέλλον. «Κλειδώνουν», έτσι μια σταθερή τιμή, που μπορεί να τις προστατεύσει από νέες αυξήσεις.

Ζητάς; Πληρώνεις


iStock

«Μολονότι έχουν ακριβύνει τα εισιτήρια, υπάρχει τεράστια ζήτηση. Ο κόσμος ταξιδεύει οπότε οι εταιρείες δεν έχουν κάποιο λόγο να προχωρήσουν σε μειώσεις των τιμών» συμπληρώνει ο Γιώργος.

Μετά την κλεισούρα του κορονοϊού, αυξήθηκε κατακόρυφα η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια. Και ξέρεις τι συμβαίνει όταν τα «προϊόντα» δεν φτάνουν για να ικανοποιήσουν όλους τους «καταναλωτές». Ανεβαίνουν οι τιμές. Αυτό εφαρμόζεται και στις αεροπορικές εταιρείες που χρεώνουν περισσότερα χρήματα τα εισιτήρια των δημοφιλέστερων προορισμών. Όπως χρεώνουν περισσότερο τα εισιτήρια των δημοφιλέστερων περιόδων για ταξίδια.

Παρεμπιπτόντως «για το καλοκαίρι του 2024 δεν υπάρχουν από τώρα φθηνά εισιτήρια. Έχουν κλειστεί από το καλοκαίρι και το φθινόπωρο του 2023, από όσους προνόησαν να τα εξασφαλίσουν φθηνότερα» λέει ο Γιώργος. Ό,τι έχει απομείνει ξεκάθαρα θα μοσχοπουληθεί.

Οι αλγόριθμοι που έγιναν εχθροί μας


AP Photo/Michael Probst

Μεταξύ όσων άλλαξαν συγκριτικά με την προ-πανδημίας ζωή μας ως ταξιδευτών, ήταν και η προσαρμογή των αεροπορικών εταιρειών στη δυναμική τιμολόγηση. Αυτός είναι ο όρος που χρησιμοποιείται για την τιμολόγηση, με βάση τη ζήτηση.

Πρόκειται για στρατηγική τιμολόγησης που χρησιμοποιεί αλγόριθμους, οι οποίοι αναλύουν έναν τεράστιο όγκο δεδομένων (πχ την ώρα της ημέρας, τη διάρκεια του ταξιδιού, το ιστορικό δεδομένων πωλήσεων, τα αποθέματα, τις τάσεις των κρατήσεων και τα δημογραφικά στοιχεία των πελατών κ.α.) σε real time κι έτσι προκύπτουν οι τιμές. Στόχος των αλγόριθμων αυτών είναι να δώσουν το μέγιστο κέρδος.

Έτσι, όταν υπάρχει μεγάλη ζήτηση, η τιμή «ανεβαίνει». Στη χαμηλή ζήτηση, «κατεβαίνει». Όπως φροντίζουν οι αλγόριθμοι για τα έσοδα των εταιρειών, διαλύουν κάθε προσπάθεια που κάνουμε για να υπολογίσουμε πότε μπορούμε να βρούμε φθηνότερες τιμές για τα εισιτήρια μας.

Η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα – αυτή η μάστιγα

Εξυπακούεται πως οι αερομεταφορείς συνεχίζουν να επικαλούνται τις διαταραχές στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, με τις προκλήσεις να μην τελειώνουν ποτέ. Αυτό επηρεάζει τη διαθεσιμότητα εξαρτημάτων αεροσκαφών και άλλων υλικών και καθιστά πιο ακριβή τη λειτουργία του στόλου κάθε εταιρείας.

Να προσθέσω εδώ και τις κυρώσεις στη Ρωσία που έκανε πολύ δύσκολη την προμήθεια υλικών, όπως το τιτάνιο.

Τα κενά που δημιουργήθηκαν εύκολα και καλύφθηκαν ακριβά

Είναι χρήσιμο να μην ξεχνάς και ότι εν καιρώ πανδημίας (όταν είχαν καθηλωθεί στα αεροδρόμια τα αεροσκάφη) οι εταιρείες είχαν προχωρήσει σε διαθεσιμότητα μεγάλου ποσοστού εργαζομένων. Μετά το career low ήλθε το career high και βρέθηκαν χωρίς τα άτομα που χρειάζονταν για να καλυφθούν οι ανάγκες, με αποτέλεσμα το burnout όσων υπήρχαν -τις καθυστερήσεις και την απώλεια αποσκευών μεταξύ άλλων.

Όσοι ανταποκρίθηκαν στις απαιτήσεις, προχώρησαν σε προσλήψεις, για αποδοχές υψηλότερες από εκείνες της προ Covid εποχής, με τη διαφορά να φαίνεται στο εισιτήριο μας.

Τι μπορείς να κάνεις


Δεν θα αισθανθείς λες και ανακάλυψες την Αμερική, όταν διαβάσεις όσα ακολουθούν. Σε κάθε περίπτωση, είναι οι οδηγίες που παρέχουν οι έχοντες γνώση σε όσους ενδιαφέρονται να γλιτώσουν κάποια χρήματα, στην κράτηση των εισιτηρίων.

Στο Νο1 αυτής της λίστας είναι να είμαστε ευέλικτοι με τις ημερομηνίες που θέλουμε να ταξιδέψουμε. Συνήθως τα εισιτήρια είναι φθηνότερα όταν πετάμε καθημερινές, σε «άκυρες» ώρες (πολύ πρωί ή πολύ βράδυ, όχι αυτές της αιχμής). Στο Νο2 είναι το εναλλακτικό αεροδρόμιο. Σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να βοηθά την κατάσταση μας η προσγείωση σε μικρότερο αεροδρόμιο που διαχειρίζεται λιγότερες πτήσεις. Συνηθέστερα είναι κάπως πιο μακριά από το μεγαλύτερο. Αλλά δεν μπορείς να τα έχεις όλα δικά σου.

Στο Νο3 παραμένει η κράτηση μήνες πριν το ταξίδι. Τσέκαρε προσεκτικά αν αναφέρονται περιορισμοί. Από εκεί και πέρα, δεν χάνεις κάτι να λαμβάνεις τα ενημερωτικά δελτία των αεροπορικών εταιρειών, στα οποία αναφέρονται και «ευκαιρίες». Όπως ποτέ δεν έχασε κάτι, όποιος αναζήτησε στο Google (ή και σε ταξιδιωτικά sites) την τιμή που βρήκε με όσες άλλες υπάρχουν για το συγκεκριμένο ταξίδι.

Exit mobile version