
Γιατί υπάρχουν χρωματιστές γραμμές στο οδόστρωμα και τι σημαίνουν
Οι κίτρινες, οι λευκές, οι μπλε και οι πράσινες γραμμές, αλλά και το χρώμα που δεν έχουμε ακόμα στους ελληνικούς δρόμους - υπάρχει μόνο σε εκείνους του εξωτερικού.
- 14 ΜΑΡ 2025
Στην Ελλάδα δεν είμαστε ιδιαίτερα καλοί με το να παρατηρούμε και -ιδιαίτερα- να σεβόμαστε όσα έχουν να μας πουν οι πινακίδες, τα φανάρια και ό,τι άλλο εντάσσεται στην κατηγορία «οδοσήμανση». Τις γραμμές στο έδαφος θα παρατηρούσαμε;
Προφανώς και δεν επιλέγονται για να σπάει η μονοτονία του γκρι της ασφάλτου. Κάθε χρώμα έχει έναν λόγο ύπαρξης. Είναι μια οδηγία για τους οδηγούς, προκειμένου να γίνεται ασφαλέστερη η κυκλοφορία. Μην κοιτάς που εδώ παρκάρουμε πάνω στη Συγγρού, στη λωρίδα επιτάχυνσης και επιβράδυνσης, αδιαφορώντας που θέτουμε σε κίνδυνο τη ζωή δεκάδων οδηγών.
Παρεμπιπτόντως, υπάρχει και συνεχής κίτρινη γραμμή που σημαίνει ότι δεν επιτρέπεται όχι μόνο η στάθμευση, αλλά ούτε καν η στάση. Για την ιστορία, η διακεκομμένη κίτρινη γραμμή σημαίνει απαγόρευση στάθμευσης, ωστόσο η σύντομη στάση επιτρέπεται και η διπλή κίτρινη γραμμή πως επιτρέπεται η διέλευση μόνο στα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Στην κατηγορία άσπρη γραμμή υπάρχει η συνεχής που δείχνει απαγόρευση προσπέρασης και αλλαγής λωρίδας, η διακεκομμένη που επιτρέπει αλλαγή λωρίδας και προσπέραση «εφόσον γίνονται με ασφάλεια» και η διπλή (μια συνεχής και μια διακεκομμένη) με την προσπέραση να επιτρέπεται μόνο από την πλευρά της διακεκομμένης.
Σε μπλεδάκι υπάρχει μόνο η επισήμανση της ζώνης ελεγχόμενης στάθμευσης και σε πρασινάκι οι χώροι στάθμευσης για κατοίκους ή ηλεκτρικά οχήματα.
Τι σου λέω τώρα; Τα απαραίτητα, μήπως τα θυμηθείς και τα σεβαστείς. Διαφορετικά, υγεία να υπάρχει. Εμείς να είμαστε καλά και εν πάση περιπτώσει ο καθένας να φροντίζει τον εαυτό του. Διαφωνείς; Κι εγώ. Τι να κάνουμε όμως, που άλλα λένε τα λόγια μας και άλλο οι πράξεις μας;
Πάμε όμως, στο θέμα μας.
Μελέτες που έχουν γίνει στο εξωτερικό, έχουν αποκαλύψει πως όταν ένας οδηγός αισθάνεται πως κινείται σε πιο στενό χώρο (εικόνα που φτάνει στον εγκέφαλο με τη χρήση χρωματιστών διαγραμμίσεων), επιβραδύνει κατόπιν σχετικής εντολής από το όργανο που παίρνει τις αποφάσεις. Το ίδιο συμβαίνει και όταν πλησιάζουμε διασταύρωση με έντονα χρώματα – που μας κάνουν πιο προσεκτικούς, χωρίς να το καταλαβαίνουμε.
Έχει φανεί πως οι χρωματιστές διαγραμμίσεις έχουν καλύτερα αποτελέσματα από τις πινακίδες που μπορούν να αγνοηθούν ή στην Ελλάδα μπορούν ακόμα και να κρυφτούν πίσω από δέντρα ή να καταστραφούν μερικώς ή ολικώς και να μην αντικατασταθούν ποτέ.
Κράτα πως όταν οι οδηγοί βλέπουν λιγότερο ανοιχτό χώρο στο έδαφος, ο εγκέφαλος καταγράφει έναν πιθανό κίνδυνο, αναλαμβάνει δράση το ένστικτο και μειώνεται η ταχύτητα.
Εν τω μεταξύ, εργασίες έχουν δείξει πως η αντίδραση των οδηγών είναι η ίδια σε διαφορετικές χώρες κι έτσι έχει προταθεί πως ο εγκέφαλος του ανθρώπου λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο -επί του προκειμένου- από όπου και αν προερχόμαστε.
Ένα χρώμα που δεν έχουμε -ακόμα- στην Ελλάδα, αλλά χρησιμοποιείται στο εξωτερικό όπου μπορεί να οδηγήσετε και είναι χρήσιμο να μην μεταφέρετε τα ελληνικά χούγια, είναι το κόκκινο.
Το έχουν στις ΗΠΑ και στη Μεγάλη Βρετανία, μεταξύ άλλων περιπτώσεων.
Για να μην πληρώνετε άδικα των αδίκων κλήσεις, μάθετε πως σημαίνει:
α) απαγόρευση στάθμευσης και στάσης πιο αυστηρή από την κίτρινη διαγράμμιση,
β) λωρίδα αποκλειστικής κυκλοφορίας (για λεωφορεία ή ταξί),
γ) ειδική ζώνη κυκλοφορία (πχ ποδηλατόδρομος)
και δ) απαγόρευση αλλαγής λωρίδας -όταν είναι κοντά σε διασταυρώσεις, σήραγγες ή ζώνες κατασκευής.
Μάθε και προφυλάξου γιατί στο εξωτερικό δεν ανοίγεις συζήτηση με τον αστυνομικό που σου κόβει κλήση. Επίσης, δεν υπάρχει περίπτωση να τη γλιτώσεις, αφού μεταξύ άλλων υπάρχουν και παντού κάμερες.
Καλό δρόμο.