Γιατί παίρνουν φωτιά τα αυτοκίνητα
- 31 ΙΟΥΛ 2023
Φέτος έκανα την εξαίρεση στον κανόνα, καθώς σε ένα χρόνο δεν έκανα καν 3.000 χιλιόμετρα και ο μηχανικός μου μού είπε «φύγε» όταν ζήτησα τον ετήσιο έλεγχο. Τώρα που βλέπω όσα βλέπω -τη γυναίκα στην Κατερίνη που απανθρακώθηκε στη φωτιά που ξέσπασε από πρόβλημα στον κινητήρα το οποίο προκάλεσε βραχυκύκλωμα στα ηλεκτρολογικά συστήματα και το ΙΧ στη λεωφόρο Αλίμου που τυλίχθηκε στις φλόγες το πρωί της Δευτέρα 31/7- λέω να ξαναπάω.
Έως τότε ας δούμε τι λέει ο μηχανικός αυτοκινήτων Ευστράτιος Κοκκινάκης για τους λόγους που μπορούν να έχουν ως συνέπεια να απειληθεί η ζωή μας από φωτιά στο αυτοκίνητο. «Είναι πολλοί οι παράγοντες μπορούν να οδηγήσουν εκδήλωση πυρκαγιάς στο αυτοκίνητο. Τα σύγχρονα αυτοκίνητα έχουν μεγάλες ποσότητες πλαστικού, οι οποίες δοκιμάζονται όταν ανεβαίνουν οι θερμοκρασίες -λόγω καιρού ή/και «κολλήματος» στην κίνηση. Υπερθερμαίνονται, λιώνουν και παίρνουν φωτιά».
Σύμφωνα με τα όσα μοιράζεται μαζί μας, τα σύγχρονα αυτοκίνητα από τα εργοστάσια αναπτύσσουν -σε γενικές γραμμές- μεγάλες θερμοκρασίες, ώστε να επιτύχουν χαμηλούς ρίπους.
Τι συμβαίνει όμως στην κίνηση; «Τα αυτοκίνητα που είναι σταματημένα αναπτύσσουν ακόμα μεγαλύτερες θερμοκρασίες, καθώς δε λειτουργούν οι ανεμιστήρες οι οποίοι αναλαμβάνουν την ψύξη, αφού δεν υπάρχει κίνηση. Έτσι, όταν υπάρχει και καύσωνας, η υπερθέρμανση του κινητήρα είναι ακόμα μεγαλύτερη».
Ποιο είναι λοιπόν οι κύριοι ένοχοι πίσω από τις αναφλέξεις;
- Ένας κινητήρας που ζεσταίνεται μπορεί να αναφλέξει εύφλεκτα υγρά (πχ λάδι ή ψυκτικό υγρό) αν υπάρχει διαρροή προς τα καυτά εξαρτήματα του.
- Πολλά μέρη της μηχανής είναι από πλαστικό -τουλάχιστον το 50%. Εκτός του σώματος (του κινητήρα) όλα τα άλλα είναι πλαστικά.
- Η ελαττωματική ηλεκτρική καλωδίωση που ενδέχεται να οδηγήσει σε βραχυκύκλωμα, σπινθήρες και θερμότητα. Εάν έλθουν σε επαφή με εύφλεκτα υλικά (αν υπάρχει διαρροή καυσίμου ή λαδιού για παράδειγμα), μπορεί να προκληθεί πυρκαγιά.
- Η κατάσταση γίνεται επικίνδυνη και αν υπάρχει πρόβλημα στο σύστημα καυσίμου. Πέραν της διαρροής, ίσως να υπάρχει δυσλειτουργία της αντλίας καυσίμου, έτσι να προκληθεί διαρροή και επαφή με καυτή επιφάνεια.
- Δυσλειτουργία στο σύστημα πέδησης (κολλημένη «δαγκάνα» φρένων) προκαλεί υπερβολική τριβή και αρκετή θερμότητα, που μπορεί να αναφλέξει κοντινά υλικά.
- Το σύστημα εξάτμισης πρέπει επίσης, να λειτουργεί κανονικά (χωρίς πρόβλημα που θα δημιουργήσει υπερβολική θερμότητα).
Τι μπορούμε να κάνουμε
Ένας τρόπος υπάρχει για να αποφύγουμε δυσάρεστες ή και επικίνδυνες καταστάσεις: η σωστή συντήρηση. Δηλαδή, το ετήσιο σέρβις ή τουλάχιστον να γίνεται ένας έλεγχος μια φορά το χρόνο. Εάν ο έλεγχος δείχνει πως υπάρχουν προβλήματα, πρέπει να φτιάχνονται όλα. Να μη γίνεται επιλογή. Ακόμα και ένα ελαττωματικό εξάρτημα (σε ηλεκτρικό μέρος ή εύκαμπτο σωλήνα) μπορεί να οδηγήσει σε δυσλειτουργία και να αυξήσει τον κίνδυνο πυρκαγιάς.
Στον έλεγχο βλέπεις την κατάσταση όσων υπάρχουν στο αυτοκίνητο. Αν έχει χαλάσει κάτι, αν έχει λιώσει κάτι ή τι θέλει αλλαγή. Έστω και μια μικρή διαρροή του όποιου υγρού από ένα σωληνάκι μπορεί να έχει ως συνέπεια το ξέσπασμα φωτιάς.
Η διαρροή νερού οδηγεί σε υπερθέρμανση του κινητήρα, στη διαρροή λαδιού του κινητήρα σουρώνει το λάδι η μηχανή και πάει στην εξάτμιση όπου μπορεί να «πάρει» και η διαρροή του καύσιμου αρκεί να έλθει σε επαφή με καυτή επιφάνεια για να γίνει το κακό.
Πώς ακριβώς καταλήγει ο κύριος Κοκκινάκης σχετικά με τους λόγους που τα αυτοκίνητα παίρνουν φωτιά και τι πιστεύει ότι πρέπει να κάνουμε; «Με τακτική συντήρηση μειώνουμε άρδην τον κίνδυνο να πάρει φωτιά το αυτοκίνητο. Μπορεί να προκύψει μια αστοχία, να κοπεί ένα σωληνάκι ή μια από τις πολλές μονώσεις που έχει το αυτοκίνητο. Με τον έλεγχο όμως, γλιτώνουμε από τα περισσότερα που μπορούν να συμβούν».