Γιατί πρέπει να είναι όρθιο το κάθισμα του αεροπλάνου σε απογείωση και προσγείωση
«Κυρίες και κύριοι, βεβαιωθείτε ότι οι πλάτες των καθισμάτων σας και τα τραπεζάκια είναι σε πλήρη όρθια και κλειδωμένη θέση».
- 22 ΔΕΚ 2024
Ναι, αυτή είναι μια ιστορία που όλοι όσοι έχουμε ταξιδέψει έστω μια φορά με αεροπλάνο, έχουμε ζήσει και πιθανότατα έχουμε αναρωτηθεί γιατί συμβαίνει. «Κυρίες και κύριοι, βεβαιωθείτε ότι οι πλάτες των καθισμάτων σας και τα τραπεζάκια είναι σε πλήρη όρθια και κλειδωμένη θέση. Βεβαιωθείτε ότι η ζώνη ασφαλείας σας είναι καλά δεμένη και ότι όλες οι χειραποσκευές σας είναι τοποθετημένες κάτω από το κάθισμα μπροστά σας ή στις θήκες πάνω από τα καθίσματα».
Προφανώς, δεν έχουμε φέρει αντίρρηση σε αυτές τις οδηγίες, αλλά έχουμε σκεφτεί πραγματικά το γιατί μας ζητείται αυτό; Να λοιπόν γιατί το κάθισμά μας στο αεροπλάνο πρέπει να είναι όρθιο κατά την απογείωση και την προσγείωση.
Ασφάλεια, ασφάλεια, ασφάλεια
Ο απλός λόγος για τον οποίο υπάρχουν αυτές οι οδηγίες, όπως και στις περισσότερες πτυχές των πτήσεων, είναι η ασφάλεια και το πιο σημαντικό μέρος αυτής της πανταχού παρούσας οδηγίας είναι η λέξη «κλειδωμένη».
Όταν το κάθισμά μας είναι ασφαλισμένο, είναι καλύτερα προετοιμασμένο να αντέξει οποιαδήποτε πρόσκρουση που μπορεί να προκύψει από αναταράξεις ή ανώμαλη προσγείωση.
Επειδή τα καθίσματα του αεροπλάνου είναι ξεκλείδωτα όταν βρίσκονται σε ανάπαυση, μια αλλαγή ταχύτητας ή μια απότομη στάση μπορεί να βλάψει εμάς ή τον επιβάτη πίσω μας. Κάτι που σύμφωνα με την ωμή πραγματικότητα, μπορεί να σημαίνει ότι είτε θα πετάξουμε μπροστά, είτε θα συνθλιβούν τα γόνατα του πίσω μας.
Όπως γνωρίζει όποιος έχει πετάξει ποτέ σε οικονομική θέση, το να έχει ο μπροστινός αναδιπλωμένο το κάθισμά του περιορίζει την κίνησή μας όταν σηκωνόμαστε για τουαλέτα ή για οποιονδήποτε άλλον λόγο. Η απρόσκοπτη πρόσβαση στο διάδρομο σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης είναι βεβαίως σημαντικότερη, και αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο τα καθίσματα μπροστά από τη σειρά εξόδου είτε δεν αναδιπλώνονται, είτε αναδιπλώνονται λιγότερο από τα υπόλοιπα καθίσματα.
Ακόμη και τα τραπέζια με τους δίσκους στις σειρές εξόδου σε ορισμένα αεροπλάνα είναι διαμορφωμένα έτσι ώστε οι επιβάτες να μην τα ξεκλειδώνουν ακούσια κατά τη διάρκεια μιας εκκένωσης.
Γιατί η απογείωση και η προσγείωση είναι τόσο κρίσιμες
Δεν είναι τυχαίο ότι πρέπει να υπακούσουμε στη συγκεκριμένη οδηγία κατά τη διάρκεια της απογείωσης και της προσγείωσης, ενώ ο πραγματικός χρόνος πτήσης είναι αρκετά χαλαρός (κάποτε κάπνιζαν κιόλας). Η απογείωση και η προσγείωση είναι πράγματι τα πιο επικίνδυνα μέρη της πτήσης, αν και στατιστικά εξακολουθούν να είναι αρκετά ασφαλή.
Μια μελέτη της Airbus επιβεβαίωσε ότι η συντριπτική πλειονότητα όλων των ατυχημάτων συμβαίνει κατά τη διάρκεια αυτών των φάσεων. «Η προσέγγιση και η προσγείωση είναι ιδιαίτερα πολύπλοκες φάσεις πτήσης, οι οποίες θέτουν σημαντικές απαιτήσεις στο πλήρωμα όσον αφορά την πλοήγηση, τις αλλαγές στη διαμόρφωση του αεροσκάφους, την επικοινωνία με τον Έλεγχο Εναέριας Κυκλοφορίας, τον συμφορημένο εναέριο χώρο και τις υποβαθμισμένες καιρικές συνθήκες», σύμφωνα με τη μελέτη. Η έρευνα της Boeing είχε παρόμοια ευρήματα.
Αν και δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας, καθώς η πτήση με αεροπλάνο παραμένει ο ασφαλέστερος τρόπος για να ταξιδέψεις, υπάρχουν πολλοί λόγοι να ακούσεις το πλήρωμα καμπίνας όταν λέει να επαναφέρεις το κάθισμά σε πλήρως όρθια και κλειδωμένη θέση.