123RF
ΤΑΞΙΔΙ

Γιατί τα παράθυρα των αεροπλάνων είναι πάντα στρογγυλεμένα

Για να μην έχεις την απορία την επόμενη φορά που θα είσαι έτοιμος για απογείωση.

Θα το έχεις προσέξει κι εσύ πιθανότατα. Αν όχι, μπες τυχαία στο πρώτο Instagram account που θα βρεθεί πρόχειρο και θα το επιβεβαιώσεις: Στην κλασική σέλφι με φόντο το παράθυρο του αεροπλάνο στο πρώτο πλάνο και το φτερό στο βάθος, το παράθυρο είναι πάντα οβάλ. Όποιος κι αν είναι ο τύπος του αεροσκάφους, όποια κι αν είναι η εταιρεία, όποια κι αν είναι η θέση, τα παραθυράκια που τη χωρίζουν και τη συνδέουν με τον έξω κόσμο έχουν το ίδιο σχήμα και τις ίδιες στρογγυλεμένες άκρες.

Τα πράγματα δεν ήταν πάντα έτσι. Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’50, στα αεροπλάνα υπήρχαν ολοστρόγγυλα, τετράγωνα ή παραλληλόγραμμα παραθυράκια, μικρά ή μεγαλύτερα, ανάλογα με τον ‘χαρακτήρα’ που ήθελε να προσδώσει κάθε κατασκευάστρια εταιρεία στο αεροσκάφος της. Η ανάγκη για ποικιλία και για σχεδιαστική υπεροχή ξεχάστηκε όταν το σχήμα των παραθύρων ενός αεροσκάφους οδήγησε στη συντριβή του και στο χαμό δεκάδων ανθρώπων.

123RF

Στις 10 Ιανουαρίου 1954, το αεροσκάφος της πτήσης 781 της British Airways απογειώθηκε από το αεροδρόμιο Ciampino της Ρώμης με προορισμό το Λονδίνο, αλλά 15 λεπτά αργότερα συνετρίβη στη Μεσόγειο, λίγα μίλια έξω από τη νήσο Έλβα. Το πλήρωμα και οι επιβάτες της πτήσης – συνολικά 35 άνθρωποι – σκοτώθηκαν. Το αεροπλάνο ήταν ένα de Havilland Comet. Τα θρυλικά αυτά αεροσκάφη έχουν γράψει ένα πολύ ξεχωριστό κεφάλαιο στην ιστορία της αεροναυπηγικής και της αεροπλοΐας, αφού ήταν τα πρώτα τζετ που χρησιμοποιήθηκαν για τουριστικές και εμπορικές πτήσεις. Το συγκεκριμένο ήταν μόλις το τρίτο που είχε κατασκευάσει η de Havilland και σύμφωνα με το πόρισμα των ειδικών της εποχής, εξερράγη στον αέρα επειδή η καμπίνα των επιβατών δεν άντεξε στην πίεση που συσσωρεύτηκε στις γωνίες των τετράγωνων παραθύρων του αεροσκάφους.

Μετά το δυστύχημα, η de Havilland έγινε η πρώτη εταιρεία που εγκατέστησε στα σκάφη της τα οβάλ παραθυράκια με τα τρία επίπεδα τζαμιού και την τρυπούλα στο εσωτερικό, που έκτοτε αποτελούν το στάνταρ για όλα τα αεριωθούμενα αεροπλάνα. Αυτό δεν την έσωσε από την οικονομική καταστροφή (δεν κατάφερε ποτέ να συνέλθει από τις συνέπειες του δυστυχήματος), αλλά έσωσε αμέτρητους μελλοντικούς επιβάτες από ανάλογα ατυχήματα.

(Φωτογραφίες: 123RF)