ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Η Marissa Mayer μπορεί να βάλει τα γυαλιά σε πολλούς άντρες

Με μόλις ένα χρόνο στο τιμόνι του Yahoo!, η τριανταεπτάχρονη CEO δείχνει ότι δεν πρόκειται να έχει την τύχη των αντρών προκατόχων της και θα ξαναβάλει την εταιρεία στον ίσιο δρόμο.

Δεν είναι πολλά τα παραδείγματα των γυναικών που παίζουν μπάλα στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο αλλά η Marissa Mayer ξεχωρίζει. Ως CEO του Yahoo! εδώ και περίπου ένα χρόνο είναι μια από τις ελάχιστες γυναίκες αφενός έχει στα χέρια της την τύχη μιας τόσο μεγάλης εταιρείας, αφετέρου δοκιμάζει τις δυνάμεις της εκεί ακριβώς που πολλοί άντρες προκάτοχοι της απέτυχαν. Γενικά, καλείται να κάνει ένα μικρό θαύμα ξαναφέρνοντας την εταιρεία εκεί που ήταν πριν πολλά χρόνια, στην κορυφή των εταιρειών ίντερνετ.

 

Προ το παρόν έχει κάνει αρκετά. Σε αυτό το διάστημα έχει ανεβάσει τη μετοχή της κατά 60%, έχει αγοράσει όσα startup δεν είχαν αγοραστεί τα τελευταία πέντε χρόνια και σε μια κίνηση με εξαιρετικό ρίσκο επένδυσε στην εξαγορά του Tumblr πάνω από ένα δισεκατομμύριο δολάρια. Όχι τυχαία αφού το μεγαλύτερο πρόβλημα στα νούμερα της εταρείας ήταν στις μικρές ηλικίες. Παράλληλα, έκανε πολλές κινήσεις που δείχνουν ότι δεν ήρθε μόνο γιατί έχει τα email των μεγαλύτερων μυαλών στο χώρο της πληροφορικής. Κατήργησε, ας πούμε, αμέσως την εργασία εξ αποστάσεως.

Βλέπεις η Mayer, ως μηχανικός, έχει τετράγωνη λογική. Στη συγκεκριμένη περίπτωση ξέρει ότι τα κτίρια δημιουργούν συνεργασίες και οι καλύτερες ιδέες έρχονται από συνδυασμό άλλων ιδεών, το ξέρεις καλά και αυτό που χρειάζεται περισσότερο η Yahoo! είναι ιδέες.

Από την άλλη έχει κάνει κινήσεις που θεωρούνται αντιφατικές. Π.χ. αύξησε τα προνόμια των υποψήφιων μανάδων στην εταιρεία χτίζοντας παράλληλα ένα παιδικό σταθμό και γενικότερα άνοιξε συζητήσεις -εντός και εκτός εταιρείας- που είχαν παγώσει χρόνια. To Yahoo! είναι πλέον μέρος της συζήτησης είτε είναι για τη Mayer είτε για την ίδια την εταιρεία.

 

Αυτό, όμως, που δίνει πολύ δράμα στην ιστορία, είναι ότι η Mayer ήταν μία σημαία της Google για τουλάχιστον 15 χρόνια. Ήταν συμφοιτήτρια των ιδρυτών της στο Stanford University, ήταν ο υπάλληλος υπ’ αριθμόν 20 το 1999, ήταν το πρόσωπο της εταιρείας σε όλες τις συνεντεύξεις τύπου, ήταν αντιπρόεδρος σε όλα τα σημαντικά project. Δεν είναι υπερβολή να πεις ότι μετά τους Sergey Brin και Larry Page, η Mayer ήταν η ίδια η Google.

 

Οπότε αναμενόμενα ακούστηκαν πολλά για αυτή τη μεταγραφή, από τα φαιδρά τύπου “το έκανε για τα λεφτά” (η προσωπική της αξίας ήταν πολύ κάτω από ενα δισεκατομμύριο δολάρια) μέχρι τα φαιδρότερα “πάει σε θέση κατασκόπου για τη Google” (ότι είχε γίνει προσπάθεια εξαγοράς της Yahoo! από τη Google περίπου ένα χρόνο πριν την πρόσληψη της).

Ωστόσο, η Mayer έχει ένα βιογραφικό που και άνθρωπο με αφοσίωση δείχνει και άνθρωπο που του αρέσουν οι προκλήσεις. Όπου και αν πήγε, από τη μέση εκπαίδευση μέχρι το μεταπτυχιακό, ήταν αριστούχος, στα 24 της πήρε ένα μεγάλο ρίσκο αφήνοντας μια εγγυημένη καριέρα για -με τα τότε δεδομένα της Google- μια από τις εκατοντάδες ανερχόμενες εταιρείες πληροφορικής, κοιμόταν κυριολεκτικά στον υπολογιστή της (είχε το ρεκόρ συνεχόμενων 18ωρων στη δουλειά), ήταν πρόσωπο κλειδί σε όλα τα γνωστά προϊόντα από τους χάρτες μέχρι το σχεδιασμό της κεντρικής σελίδας αναζήτησης, ήταν το μυαλό σε όλα τα δύσκολα προβλήματα τεχνητής νοημοσύνης.

Και κάπου την άνοιξη του 2011, οι σχέσεις με την Google ξίνισαν. Η περίοδος αυτή συμπίπτει με την τοποθέτηση του Jeff Huber ως επικεφαλή του project των τοπικών προϊόντων (η θρυαλλίδα της έκρηξης της λένε πολλοί) και του Vic Gundotraa ως Senior Vice President. Παράλληλα, η Google σταμάτησε να προβάλλει τη δουλειά της και η ίδια σταμάτησε να πηγαίνει στις παρουσιάσεις.

Από εκεί και πέρα οι επιλογές ήταν δύο. Ή να ξεκινήσει τη δική της εταιρεία ή να φύγει. Και αφού η Mayer είχε εξαντλήσει όλα τα ξενύχτια που μπορεί κάποιος να ρίξει κανείς στη ζωή του διάλεξε το δεύτερο. Και όχι μόνο το διάλεξε αλλά φρόντισε να μην υπάρχουν “μα” και “μου” λέγοντας “φεύγω, έχετε μισή ώρα να το σκεφτείτε.”

Οπότε, ναι, είναι βάσιμο να υποθέσει κανείς ότι ήταν χολωμένη. Ότι η Google δεν της φέρθηκε όπως έπρεπε. Καλή, χρυσή η Marissa, αλλά πάντα κάποιος άλλος έπαιρνε τη θέση του προέδρου. Κάποιος άλλος έπαιρνε τις αποφάσεις.

 

Οπότε εκεί πήρε το ρίσκο να πάει σε ένα “μικρό μαγαζί” και να δοκιμάσει τις δυνάμεις της εκεί που οι άντρες προκάτοχοι της απέτυχαν ξανά και ξανά. Να κάνει τη Yahoo! καινοτόμο, να την κάνει ελκυστική στις νέες γενιές, να την ξαναβάλει στο χάρτη. Κάτι που σε άλλες εταιρείες έχει αποδειχτεί μάταιο. Ποιος δηλαδή θυμάται σήμερα το “lycos.com” ή το “altavista.com”. Όταν τα  ξεπέρασαν οι εξελίξεις δεν υπήρξε επιστροφή.

Και ένα χρόνο μετά έκανε το μπαμ. Στις 22 Αυγούστου, για πρώτη φορά μετά από χρόνια και χρόνια, το Yahoo! ξεπερνάει τη Google σε επισκεψιμότητα. Ή καλύτερα τα site του Yahoo! ξεπέρασαν σε επισκεψιμότητα τα site της Google.

Για τέσσερα ψωροεκατομμύρια μοναδικούς χρήστες στα περίπου διακόσια αλλά τα ξεπέρασαν.

Και, ναι, είναι πολύ νωρίς ακόμα.

Αλλά, η Marissa Mayer έδειξε ότι μπορεί να το κάνει το θαύμα και να βάλει τα γυαλιά σε πολλούς άντρες.

Exit mobile version