Η επιστολή απόλυσης του CΕΟ της Airbnb δεν μοιάζει με καμία άλλη
- 12 ΜΑΙ 2020
Αυτός ο τρόπος ανακοίνωσης της απόλυσης ήταν ένα ακραίο παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο πολλές εταιρείες ανά τον κόσμο επιλέγουν να διαχειριστούν τους υπαλλήλους τους με παρεμφερείς ψυχρούς τρόπους κατά τη δύσκολη στιγμή της ανακοίνωσης της απόλυσης. Μπροστά από νομικά έγγραφα και με μερικά τυπικά λόγια είτε μέσω γραπτής ανακοίνωσης.
Αυτό όμως είναι κάτι που απέφυγε να κάνει το Airbnb. Η πλατφόρμα εύρεσης και ενοικίασης καταλυμάτων, όπως είναι λογικό, εν μέσω πανδημίας αντιμετωπίζει μεγάλη κρίση. Η εταιρεία-κολοσσός που άλλαξε (προς το αρνητικό) το τοπίο στις μεγαλύτερες πόλεις του κόσμου συμμετέχοντας στην εκτόξευση των ενοικίων μοιάζει να έχει πληγεί. Να μη θυμίζει σε τίποτα αυτό που ήταν τον Δεκέμβριο του 2019. Σε μια προσπάθεια να ισορροπήσει την κατάσταση η εταιρεία απέλυσε 1900 από τους 7500 συνολικά υπαλλήλους της. Η ανακοίνωση της απόλυσής τους ήρθε με μια μακροσκελή επιστολή από τον CEO Brian Chesky που ξεκινάει ως εξής:
“Aυτή είναι η 7η φορά που σας απευθύνομαι από το σπίτι μου. Κάθε φορά που μιλήσαμε είχα να σας ανακοινώσω καλά και κακά νέα, αλλά σήμερα θα χρειαστεί να σας μεταφέρω μερικές πολύ κακές ειδήσεις”
Στη συνέχεια ο CEO εξηγεί τους λόγους που η εταιρεία προβαίνει σε αυτή την κίνηση. Σε μια ούτως ή άλλως καταστροφική για την ίδια συνθήκη. Η εταιρεία υπολογίζεται ότι για το 2020 θα έχει λιγότερα από τα μισά έσοδα σε σχέση με όσα είχε τον προηγούμενο χρόνο. H επιστροφή στις ‘κανονικές’ συνθήκες ταξιδιού είναι ακόμα άγνωστη και η εταιρεία πρέπει να κινηθεί με ένα μεσοπρόθεσμο πλάνο.
“Από τους 7500 υπαλλήλους του Airbnb περίπου οι 1900 από την ομάδα θα χρειαστεί να αποχωρήσουν από την εταιρεία, αποτελώντας περίπου του 25% της εταιρείας μας. Από τη στιγμή που δεν μπορούμε οικονομικά να είμαστε αυτό που ήμασταν, αυτές οι περικοπές έπρεπε να μπουν στον προγραμματισμό”
Ο ίδιος ανακοίνωσε στους υπό απόλυση υπαλλήλους του βασικό μισθό 14 εβδομάδων (συν ένα για κάθε χρόνο που αυτοί βρίσκονταν στην εταιρεία), ενώ τους εξασφάλισε ιατρική ασφάλιση για 12 μήνες. Ταυτόχρονα ενεργοποιήθηκε μια βοήθεια στους υπαλλήλους στην προσπάθειά τους να βρουν μια νέα δουλειά. Στη συνέχεια, μιλάει για το νέο πλάνο της εταιρείας, οι οποίες θα ακολουθήσουν τον νέο τρόπο που οι άνθρωποι θα ταξιδεύουν.
Στο τέλος της επιστολής επανέρχεται στους απολυμένους και ευχαριστεί τους (πλέον) πρώην εργαζομένους του με μάλλον θερμά λόγια:
“Σε όσους φεύγουν. Στεναχωριέμαι πραγματικά. Παρακαλώ θέλω να ξέρετε ότι δεν είναι δικό σας λάθος. Ο κόσμος ποτέ δεν θα σταματήσει να αναζητά την ποιότητα και τα ταλέντα που σας έφεραν στο Airbnb…αυτά ήταν που έκαναν την Airbnb. Θέλω να σας ευχαριστήσω από τα βάθη της καρδίας μου, που μοιραστήκατε αυτά τα ταλέντα μαζί μας”
Κλείνοντας την επιστολή του ο Brian Chesky υπογράφει ως Brian. Προφανώς για να υπερτονίσει την πιο ανθρώπινη προσπάθεια που έκανε η εταιρεία ως προς την απόλυση των ανθρώπων. Δεν ξέρω φυσικά κατά πόσο το ‘Brian’ θα κάνει τους εκατοντάδες απολυμένους να νιώσουν καλύτερα. Δεν ξέρω τελικά αν ένα φιλικό πατ-πατ στην πλάτη είναι καλύτερο από μια απόλυση που γίνεται με τον ψυχρό παραδοσιακό τρόπο. Ίσως και να είναι. Μάλλον όμως έχει μικρή σημασία για τους ίδιους τους απολυμένους. Τουλάχιστον αν εξαιρέσεις τα βοηθητικά μέτρα. Τελικά δεν ξέρω ποια από τις δύο μεθόδους ανακοίνωσης μιας απόλυσης είναι η πιο δυστοπική.
Ίσως να είναι και το ίδιο το δίλημμα το πραγματικό ‘Black Mirror’ της όλης υπόθεσης: Ψυχρή ανακοίνωση ή συναισθηματικά φορτισμένο γράμμα. Επίλεξε τον δικό σου τρόπο να απολυθείς.