Η Google ξεκινά τον πόλεμο στα Cookies, για το δικό μας καλό
- 18 ΔΕΚ 2023
Ξεκινώντας από την αρχή του νέου έτους και συγκεκριμένα, από τις 4 Ιανουαρίου, η Google θα αρχίσει να δοκιμάζει τη νέα λειτουργία Προστασίας παρακολούθησης που τελικά θα περιορίσει την πρόσβαση των ιστότοπων στα cookie τρίτων κατασκευαστών από προεπιλογή. Είναι ο πρώτος κολοσσός που πολεμά τα cookies προς όφελος των χρηστών, βάζοντας τα cookies τρίτου μέρους στο στόχαστρο. Ας πιάσουμε τα πράγματα από την αρχή όμως.
Τι είναι τα cookies
Τα cookies είναι αρχεία που δημιουργούνται από ιστότοπους που επισκεπτόμαστε. Αποθηκεύοντας πληροφορίες σχετικά με την επίσκεψή μας, κάνουν πιο εύκολη την εμπειρία σας στο διαδίκτυο. Για παράδειγμα, οι ιστότοποι μπορούν να σας διατηρούν συνδεδεμένους, να απομνημονεύουν τις προτιμήσεις σας για κάθε ιστότοπο και να σας προσφέρουν περιεχόμενο σχετικά με την τοποθεσία.
Τι είναι τα cookies τρίτου μέρους
Τα cookies τρίτου μέρους δημιουργούνται από άλλους ιστοτόπους. Ένας ιστότοπος που επισκεπτόμαστε μπορεί να ενσωματώνει περιεχόμενο από άλλους ιστοτόπους, για παράδειγμα εικόνες, διαφημίσεις και κείμενο. Οποιοσδήποτε από αυτούς τους άλλους ιστοτόπους μπορεί να αποθηκεύει cookies και άλλα δεδομένα για να εξατομικεύει την εμπειρία μας.
Το σχέδιο της Google, του οποίου ίσως είσαι μέρος του
Ξεκινώντας με ένα πολύ μικρό ποσοστό (1%) των χρηστών του Google Chrome, η εταιρεία σχεδιάζει να καταργήσει σταδιακά τη χρήση των cookies τρίτων κατασκευαστών για όλους τους χρήστες στο δεύτερο μισό του 2024.
Εάν επιλεγείς τυχαία για να δοκιμάσεις το Tracking Protection (Προστασία Παρακολούθησης), η Google θα σε ειδοποιήσει όταν ανοίξεις το Chrome στην επιφάνεια εργασίας. Εάν εντοπιστούν προβλήματα από το Chrome κατά την περιήγησή σου, θα εμφανιστεί μια προτροπή που θα σε ρωτά αν θέλεις να ενεργοποιήσεις προσωρινά ξανά τα cookies τρίτων για τον ιστότοπο.
Η Google εργάζεται για την πλήρη εξάλειψη της χρήσης cookies στο Chrome από το 2020, ενώ αργότερα θα το ενσωματώσει στην πρωτοβουλία Privacy Sandbox. Η γενική ιδέα της εταιρείας είναι να μεταβιβάζει ανώνυμα δεδομένα περιήγησης των χρηστών στους διαφημιστές, οι οποίοι με τη σειρά τους μπορούν να χρησιμοποιούν τα API που παρέχει η Google για να διεξάγουν τις διαφημιστικές τους δραστηριότητες με τρόπο που να προστατεύει καλύτερα το απόρρητο των χρηστών.
Η προσέγγιση της Google για διαφήμιση χωρίς cookies ακούγεται χρήσιμη τόσο για τους χρήστες που ενδιαφέρονται για την προστασία της ιδιωτικής ζωής όσο και για τη συνολική αγορά των διαφημιστών σε σύγκριση με άλλα προγράμματα περιήγησης στο διαδίκτυο που ακολουθούν πιο αυστηρές προσεγγίσεις για τον αποκλεισμό της παρακολούθησης μεταξύ των τοποθεσιών.
Ωστόσο, οι ανταγωνιστές της Google και οι υποστηρικτές της ιδιωτικής ζωής δεν έχουν πειστεί πλήρως για την τεχνολογία αντικατάστασης των cookies. Την ίδια ώρα, ρυθμιστικές αρχές, όπως η Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών (CMA) του Ηνωμένου Βασιλείου, παρακολουθούν τη νέα Προστασία Παρακολούθησης της Google για να διασφαλίσουν ότι δεν δίνει στην εταιρεία αθέμιτο πλεονέκτημα στην πώληση των δικών της διαφημίσεων. Για τον λόγο αυτόν, η Google έχει μεγεθύνει το χρόνο υλοποίησης του στόχου της ως τα τέλη του 2024 προκειμένου να αντιμετωπίσει «τυχόν εναπομείνασες ανησυχίες για τον ανταγωνισμό».