Η ιστορία του πιλότου που αιωρούνταν έξω από το αεροπλάνο και επέζησε
Τα μέλη του πληρώματος νόμιζαν ότι είχε πεθάνει, αλλά παρά τις αντιξοότητες, ο πιλότος επέζησε από την τρομακτική αυτή δοκιμασία.
- 6 ΜΑΙ 2024
Στις 10 Ιουνίου 1990, οι επιβάτες που ετοιμάζονταν να επιβιβαστούν στην πτήση 5390 της British Airways από το Μπέρμιγχαμ για τη Μάλαγα, δεν γνώριζαν πολλά για την οδυνηρή εμπειρία που τους περίμενε. Για την ακρίβεια, δεν γνώριζαν τίποτα. Έτσι, όμως, δεν γίνεται συνήθως;
Τα γεγονότα που ακολούθησαν εξελίχθηκαν σε μια από τις πιο περίεργες ιστορίες επιβίωσης πάνω από τα σύννεφα. Και πώς να μην εξελιχθεί σε τέτοια; Κατά τη διάρκεια της πτήσης, ο κυβερνήτης Τίμοθι Λάνκαστερ, βρέθηκε προσκολλημένος στο παράθυρο για 20 ολόκληρα λεπτά. Από την έξω μεριά.
Η ξαφνική αποσυμπίεση σε ένα αεροπλάνο αποτελεί σοβαρή απειλή για τη ζωή όσων βρίσκονται στο εσωτερικό του. Ωστόσο, αψηφώντας όλες τις πιθανότητες, ο κυβερνήτης κατάφερε να επιβιώσει από αυτή τη δοκιμασία και να μοιραστεί με τον υπόλοιπο κόσμο την απίστευτη ιστορία του
Σύμφωνα με τους New York Times, το αεροπλάνο ήταν σχεδόν γεμάτο την ημέρα του περιστατικού, με 81 επιβάτες και 6 μέλη του πληρώματος. Την πτήση BA5390 εκτελούσε το αεροσκάφος BAC 1-11-500, το οποίο είχε μέγιστη χωρητικότητα 119 επιβατών. Η αναχώρηση έγινε από το Μπέρμιγχαμ στις 08:20 τοπική ώρα.
Λίγα λεπτά μετά την απογείωση, το αεροσκάφος πετούσε σε ύψος 17.300 ποδιών πάνω από τη γραφική σιδηροδρομική πόλη Didcot του Oxfordshire, ακριβώς στις 08:33. Σε αυτό το σημείο η συνηθισμένη αυτή πτήση, πήρε μια διαφορετική τροπή. Το τζάμι στην πλευρά του κυβερνήτη Λάνκαστερ αποκολλήθηκε απότομα από το αεροσκάφος, συνοδευόμενο από έναν δυνατό ήχο.
Σε μια οδυνηρή ακολουθία γεγονότων, η απότομη αποσυμπίεση που προέκυψε από την αποκόλληση του παραθύρου εκτόξευσε τον κυβερνήτη με το κεφάλι έξω από το αεροσκάφος. Ευτυχώς για τον ίδιο, κατάφερε να πιάσει τα πόδια του στα χειριστήρια πτήσης, αποτρέποντας την πλήρη εκτίναξή του στην ατμόσφαιρα. Παρ’ όλα αυτά, η συγκεκριμένη εξέλιξη απενεργοποίησε τον αυτόματο πιλότο, αναγκάζοντας το αεροπλάνο σε προσγείωση.
Ο συγκυβερνήτης φόρεσε γρήγορα μια μάσκα οξυγόνου και ανέλαβε τον έλεγχο του αεροσκάφους. Την ίδια στιγμή, ένας αεροσυνοδός ασφάλισε τα πόδια του κυβερνήτη σε μια καρέκλα. Ο Σάιμον Ρότζερς, ένας άλλος αεροσυνοδός, κάθισε στη θέση του πιλότου και αντικατέστησε τον συνάδελφό του, ο οποίος τραυματίστηκε στο χέρι κατά την προσπάθεια διάσωσης του κυβερνήτη.
Με τη βοήθεια του υπόλοιπου πληρώματος, ο Σάιμον Ρότζερς κατάφερε να κρατήσει τον κυβερνήτη μέχρι την ασφαλή προσγείωση του αεροσκάφους. Τα υπόλοιπα μέλη του καθησύχασαν τους επιβάτες, δίνοντάς τους οδηγίες να δέσουν τις ζώνες ασφαλείας τους.
Ο Λάνκαστερ δήλωσε ότι «είχα επίγνωση ότι βρισκόμουν εκτός αεροπλάνου, αλλά αυτό πραγματικά δεν με ενοχλούσε ιδιαίτερα. Αυτό που θυμάμαι πιο καθαρά ήταν το γεγονός ότι δεν μπορούσα να αναπνεύσω επειδή ήμουν στραμμένος προς τη ροή του αέρα». Μετά από αυτό, δεν θυμόταν τίποτα.
Τελικά, πέρασε τα επόμενα 20 λεπτά κρεμασμένος έξω από το αεροπλάνο, καθώς τα μέλη του πληρώματος κρατούσαν απεγνωσμένα τους αστραγάλους του μέχρι την αναγκαστική και επιτυχημένη προσγείωση στο αεροδρόμιο του Σαουθάμπτον της Αγγλίας. Σύμφωνα με τη New York Post, ο Λάνκαστερ μεταφέρθηκε στο Γενικό Νοσοκομείο του Σαουθάμπτον υποφέροντας από σοκ, κάταγμα αγκώνα, καρπού και αντίχειρα και κρυοπαγήματα στο ένα χέρι. Ήταν, όμως, ζωντανός και αυτό είχε σημασία.
Τα μέλη του πληρώματος νόμιζαν ότι είχε πεθάνει κατά τη διάρκεια της πτήσης, αλλά παρά τις αντιξοότητες, ο πιλότος επέζησε από την τρομακτική δοκιμασία. Μια έρευνα της βρετανικής κυβέρνησης για το περιστατικό αποκάλυψε αργότερα ότι χρησιμοποιήθηκαν λάθος βίδες για την τοποθέτηση του διαλυμένου παραθύρου, το οποίο αντικαταστάθηκε κατά τη διάρκεια της συνήθους συντήρησης 27 ώρες πριν από την απογείωση του αεροσκάφους.
Το πλήρωμα της πτήσης που έσωσε τη ζωή του Λάνκαστερ και τη ζωή όλων όσων επέβαιναν στο αεροσκάφος τιμήθηκε με το Queen’s Commendation for Valuable Service in the Air, μια πολιτική τιμή στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Ο Λάνκαστερ, πάντως, επέστρεψε στις πτήσεις λίγους μήνες αργότερα και αποσύρθηκε το 2008.