Η κρυφή απειλή των παιδικών φωτογραφιών στα κοινωνικά δίκτυα: το μήνυμα μιας καμπάνιας που έγινε viral
- 7 ΝΟΕ 2024
Από τότε, έχουν αλλάξει πολλά. Το διαδίκτυο έχει πλέον εξελιχθεί σε έναν εικονικό κόσμο μέσω του οποίου αλληλοεπιδρούμε, ενημερωνόμαστε, ζούμε. Μέσα σε μερικά δευτερόλεπτα μπορούμε να μάθουμε τα πάντα για τις ζωές των άλλων (ή μάλλον αυτά που θέλουν εκείνοι να μάθουμε γι’ αυτούς) και να μοιραστούμε στιγμές από τη δική μας ζωή. Στιγμές προσεκτικά αποτυπωμένες και φιλτραρισμένες μέσα από την κάμερα ενός smartphone, απλώς γιατί «αν δεν το μοιραστείς, δεν το έζησες».
Έχετε αναλογιστεί ποτέ όμως τι συμβαίνει με όλες αυτές τις φωτογραφίες που πρόθυμα μοιραζόμαστε καθημερινά; Κάθε φορά που μια εικόνα ανεβαίνει στο διαδίκτυο γίνεται αυτόματα -χωρίς γεωγραφικά και χρονικά όρια- διαθέσιμη σε όλο τον κόσμο. Πρακτικά λοιπόν μιλάμε για αφιλτράριστο διαμοιρασμό των προσωπικών μας δεδομένων και παντελή απώλεια ελέγχου σχετικά με αυτά. Όταν μάλιστα πρόκειται για εικόνες παιδιών, τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο σύνθετα.
Η Διεθνής Ημέρα Διαδικτύου στις 29 Οκτωβρίου, γιορτάζει αυτό που πολλοί θεωρούν ως τη σημαντικότερη εφεύρεση στην ανθρώπινη ιστορία – το πρώτο μήνυμα που εστάλη ποτέ μέσω του internet. Ταυτόχρονα όμως, αποτελεί μια πολύ καλή αφορμή για να κάνουμε ένα βήμα πίσω και να σκεφτούμε καλύτερα πώς μπορούμε όλοι μας να προστατεύσουμε τα δεδομένα μας -και ειδικά τα δεδομένα των παιδιών μας- από ανεπιθύμητους κινδύνους. Με αφορμή λοιπόν τη Διεθνή Ημέρα Διαδικτύου, η COSMOTE, ως μέλος του Ομίλου Telekom, μοιράζεται μαζί μας την κοινωνική καμπάνια «ShareWithCare», με τη δέσμευση να συνεχίσει να προωθεί την ψηφιακή ασφάλεια, ενισχύοντας τις αξίες της υπεύθυνης χρήσης των τεχνολογιών και της διαδικτυακής προστασίας, εστιάζοντας κυρίως στην προστασία των πιο ευάλωτων, δηλαδή των ανηλίκων, που εν αγνοία τους, προβάλλεται η εικόνα τους.
Η πολυβραβευμένη καμπάνια «ShareWithCare» της Telekom εστιάζει στους κινδύνους που κρύβει το «sharenting», δηλαδή η δημόσια κοινοποίηση εικόνων και πληροφοριών παιδιών από τους γονείς τους στα social media. Πρωταγωνίστρια της καμπάνιας είναι η 9χρονη Ella, ή μάλλον η ενήλικη εκδοχή της, που μιλάει στους γονείς της μέσα από το δραματοποιημένο deepfake βίντεο «Χωρίς συναίνεση -Ένα μήνυμα από την Ella», παρουσιάζοντας τις συνέπειες της κοινοποίησης των φωτογραφιών της στο διαδίκτυο. «Ξέρω ότι για εσάς, αυτές οι φωτογραφίες είναι απλώς αναμνήσεις, αλλά για άλλους είναι δεδομένα και για εμένα, ίσως η αρχή ενός τρομακτικού μέλλοντος». Τα λόγια της «ενήλικης Ella» παρουσιάζουν με τον καλύτερο τρόπο τους κινδύνους που κρύβονται πίσω από την απερίσκεπτη ψηφιακή έκθεση των παιδιών μέσω της online δημοσίευσης των προσωπικών τους δεδομένων.
Οι αριθμοί αποτυπώνουν το μείζον ζήτημα της ιδιωτικότητας. Σύμφωνα με έρευνες, πάνω από το 75% των γονιών δημοσιεύει φωτογραφίες & videos των παιδιών του στα social media, ενώ εκτιμάται ότι 8 από τους 10 ακολούθους τους, τους είναι εντελώς άγνωστοι. Οι κίνδυνοι κλοπής ταυτότητας από την ψηφιακή υπερέκθεση είναι υπαρκτοί και γι’ αυτό η ανάγκη για ασφάλεια και προστασία των ψηφιακών αποτυπωμάτων της νέας γενιάς είναι πιο επιτακτική από ποτέ.
Κάθε άτομο, συμπεριλαμβανομένων των παιδιών, έχει το δικαίωμα να καθορίζει τη δική του ψηφιακή ταυτότητα. Ωστόσο, σύμφωνα με έρευνα της Telekom*, μέχρι την ηλικία των πέντε ετών, ένα παιδί έχει κατά μέσο όρο περίπου 1.500 φωτογραφίες του online, ανεβασμένες από τους γονείς του, χωρίς τη δική του συναίνεση. Προβλέπεται μάλιστα, σύμφωνα με το The New Yorker, ότι μέχρι το 2030, τα δύο τρίτα των κρουσμάτων κλοπής ταυτότητας θα συνδέονται με αυτή την πρακτική, αυξάνοντας την έκθεση σε κινδύνους, όπως αναγνώριση προσώπου και άλλες απειλές για την ασφάλεια και την ιδιωτικότητα.
Η καμπάνια «ShareWithCare» μας καλεί να διαψεύσουμε αυτή τη δυσοίωνη πρόβλεψη. Αποφεύγοντας δημοσιεύσεις που ενδέχεται να εκθέσουν την ταυτότητα των παιδιών στο διαδίκτυο, μπορούμε να προστατεύσουμε αποτελεσματικά τα προσωπικά τους δεδομένα και να διασφαλίσουμε ένα καλύτερο αύριο για όλους.
Δείτε παρακάτω το βίντεο της πολυβραβευμένης καμπάνιας:
*Online έρευνα, η οποία πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της Telekom, από την KB&B Family Marketing Experts, σε 795 γονείς παιδιών, ηλικίας 0 -14 χρονών, από 27 Ιουλίου έως 1 Αυγούστου 2023.