Η πόλη με τα λιγότερα τροχαία ατυχήματα στην Ευρώπη
- 4 ΟΚΤ 2024
Σε πρόσφατο ευρωπαϊκό report για τον Δείκτη Ασφάλειας Αστικού Δικτύου που δημοσιεύθηκε, αναφέρεται ότι «το επίπεδο ασφάλειας διαφέρει από μέρος σε μέρος, με το Ταλίν και τη Σαραγόσα να είναι ανάμεσα στις πιο ασφαλείς πόλεις και την Αθήνα να βρίσκεται στο τέλος της λίστας ασφάλειας».
Ελάχιστη εντύπωση προκαλεί το αρνητικό της είδησης, βέβαια, όταν γνωρίζουμε ήδη πως γενικά η Ελλάδα ξεπερνάει κατά πολύ τον ευρωπαϊκό μέσο όρο σε τροχαία ατυχήματα και στον αριθμό θανάτων που εκείνα προκαλούν.
Η αλήθεια είναι πως σε αυτόν τον τομέα έχουμε επιδείξει σταθερότητα: με εξαίρεση τα χρόνια της καραντίνας (όταν οι μετακινήσεις ήταν περιορισμένες και οι δρόμοι άδειοι), την τελευταία δεκαετία καταγράφονται ανά την επικράτεια περίπου 11.000 θάνατοι από τροχαία ατυχήματα ετησίως. Πιο επικίνδυνη ήταν και παραμένει η Περιφέρεια Αττικής, που συγκεντρώνει επίσης τα μεγαλύτερα μεγέθη κυκλοφοριακής ροής. Οι κακές υποδομές, οι παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και η όχι αρκετή αυστηρότητα του νόμου απέναντι στις επικίνδυνες συμπεριφορές (π.χ. οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ) θεωρούνται από τις βασικότερες αιτίες του προβλήματος, όπως σφυγμομέτρησε το report.
Εντωμεταξύ, η Ευρώπη έχει θέσει το «όραμα μηδενικών απωλειών» (Vision Zero), κατανοώντας ότι το πρόβλημα είναι κοινό στα μεγάλα αστικά κέντρα: το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, συγκεκριμένα, έχει υιοθετήσει ένα πλαίσιο προώθησης μέτρων οδικής ασφάλειας, με στόχο να μειώσουμε (ει δυνατόν στο μηδέν) τους θανάτους από τροχαία ατυχήματα μέχρι το 2050. Κάθε χώρα της Ένωσης υποχρεώθηκε να εκπονήσει Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας, ενσωματώνοντας ακολούθως στο εθνικό δίκαιο αυστηρότερους νόμους, και παράλληλα να προβεί σε έργα αναβάθμισης του δικτύου με την εξασφαλισμένη από την ΕΕ χρηματοδότηση.
Σε αυτή την τροχιά πορεύεται και η Ελλάδα (ένα στοιχείο είναι ο νέος ΚΟΚ που τέθηκε σε εφαρμογή), αλλά πρέπει μάλλον να κοιτάξουμε πολύ μακρύτερα για να εντοπίσουμε χώρες και πόλεις που έχουν πάρει το θέμα θερμά, βλέποντας ήδη αποτέλεσμα στους αριθμούς των θανάτων, όπως συμβαίνει στην πόλη της Σαραγόσα που αναδεικνύει ως παράδειγμα και το ευρωπαϊκό report.
Πώς κατάφερε η Σαραγόσα να μειώσει τους θανάτους από τροχαία
Πέμπτη μεγαλύτερη σε πληθυσμό πόλη της Ισπανίας (800.000 κάτοικοι) και πρωτεύουσα της βόρειας περιφέρειας της Αραγονίας, η Σαραγόσα (Θαραγόθα, στα καταλανικά) ανέκαθεν σημείωνε χαμηλά νούμερα –αναλογικά με το μέγεθός της– στα θανατηφόρα ατυχήματα, αλλά τώρα πια έχει κάθε δικαίωμα να παινεύεται: μετά την εφαρμογή των μέτρων οδικής ασφάλειας τα οποία αποφάσισε το διοικητικό συμβούλιο στο πλαίσιο του Zero Vision, και συγκεκριμένα από τις αρχές του 2024 μέχρι σήμερα, έχει καταγράψει μόλις έναν θάνατο στους δρόμους. Έναν!
Όπως έχει ανακοινωθεί, οι δράσεις που αποφασίστηκαν θα εφαρμοστούν σταδιακά, μέχρι το 2030. Ανάμεσα στα μέτρα περιλαμβάνονται:
- Συστηματικοί και αυτοματοποιημένοι έλεγχοι: Νέα σταθερά ραντάρ ανίχνευσης παραβάσεων έχουν τοποθετηθεί σε αυτοκινητόδρομους, ενώ θα εντατικοποιηθούν οι έλεγχοι για παραβάσεις σε όρια ταχύτητας.
- Χρήση LED τεχνολογίας σε επικίνδυνα σημεία: Φώτα LED τοποθετούνται για καλύτερη ορατότητα σε διαβάσεις πεζών, φανάρια κι άλλα σημεία όπου παρατηρούνται συχνά ατυχήματα.
- Πρότζεκτ Green Light: Πρόκειται για ένα καινοτόμο πρόγραμμα σε συνεργασία με την Google, με το οποίο αναλύονται σε real time τα δεδομένα της κίνησης και ρυθμίζονται ανάλογα τα φανάρια, διευκολύνοντας τη διέλευση των οχημάτων.
Στην πόλη μας, από την άλλη, ακόμα οι μπάρες ασφαλείας κατεβαίνουν χειροκίνητα και οι διαβάσεις τηρούνται μόνο εάν πετύχεις οδηγό με φιλότιμο.