I want to ride my bicycle
- 12 ΙΟΥΛ 2013
Το ποδήλατο είναι ένα μεταφορικό μέσο που κινείται με τη χρήση της μυϊκής δύναμης των ποδιών του αναβάτη και αυτός μάλλον είναι ένας από τους κύριους λόγους που δεν χρησιμοποιείται σαν μέσο μετακίνησης στην Ελλάδα. Ο άλλος είναι πως στη χώρα μας – και κυρίως στις μεγάλες πόλεις – δεν υφίσταται ο παραμικρός σχεδιασμός για την φιλική ένταξή του στην κυκλοφορία, αφού έχει παγιωθεί η άποψη πως αποτελεί αποκλειστικά ένα παιχνίδι της εξοχής στη νεαρή ηλικία.
Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του ποδήλατου αποτελεί η δυνατότητά του να ανταποκρίνεται σε αρκετά διαφορετικές απαιτήσεις, όπως είναι η μετακίνηση, η άθληση και η ψυχαγωγία, πράγμα που κάποια στιγμή πρέπει – επιτέλους – να γίνει κατανοητό και στη χώρα μας. Εκτός από την Ελλάδα όμως, υπάρχει και ο υπόλοιπος πλανήτης, γεγονός το οποίο έχει βοηθήσει το ποδήλατο να διασωθεί και να μην αποτελεί σήμερα αυστηρά μουσειακό έκθεμα, όπως θα επιθυμούσε η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων οδηγών.
Ο αριθμός των ποδηλάτων του πλανήτη στις μέρες μας υπολογίζεται ότι φτάνει το ενάμιση δισεκατομμύριο. Σε αρκετές πόλεις του κόσμου προωθείται η χρήση του ως βασικού μέσου μετακίνησης. Στον ευρωπαϊκό χώρο, χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν το Άμστερνταμ, η Κοπεγχάγη και η Βαρκελώνη. Βασικές ενδείξεις διευκόλυνσης της ύπαρξής του είναι η δημιουργία δικτύου λωρίδων κυκλοφορίας (ποδηλατόδρομων) και θέσεων στάθμευσης για τα ποδήλατα, όπως επίσης και η δυνατότητα μεταφοράς του με τα μέσα μαζικής μεταφοράς (ακούει κανείς;).
Οι οπαδοί του ποδήλατου θεωρούν ότι το συμπαθέστατο δίτροχο μπορεί να αποτελέσει τη λύση στα έντονα προβλήματα συγκοινωνίας που χαρακτηρίζουν τις περισσότερες μεγαλουπόλεις. Κεντρικά επιχειρήματά τους είναι τα εξής: το ποδήλατο δεν αντιμετωπίζει προβλήματα κυκλοφοριακής συμφόρησης, απαιτεί μηδαμινό χώρο στάθμευσης, έχει τη δυνατότητα να μετακινείται και εκτός οδικού δικτύου, ενώ παράλληλα δε μολύνει το περιβάλλον με κανένα τρόπο (καυσαέρια, ηχορρύπανση).
Στην Ελλάδα – κυρίως δε στις μεγάλες πόλεις – οι ποδηλάτες αντιμετωπίζονται ως γραφικοί φανατικοί, ως επικίνδυνοι ψυχωτικοί και ενίοτε – και αυτό είναι το χειρότερο – ως ανύπαρκτοι κυκλοφοριακά. Τεράστιο λάθος. Ο ποδηλάτης είναι γενναίος, ρομαντικός, αθλητικός, εναλλακτικός, πολιτισμένος, οικολογικός και πρακτικός. Σεβαστείτε τον λοιπόν, αλλά πάνω απ’ όλα προσπαθήστε να τον αντιγράψετε. Είναι πολύ εύκολο. Αγοράστε ένα ποδήλατο, βάλτε του οπωσδήποτε δυο φώτα, ένα μπρος και ένα πίσω, φορέστε ασυζητητί ένα κράνος και είστε έτοιμος. Πεντάλ και φύγαμε!
1. Ποδήλατο πόλης
Το ποδήλατο πόλης είναι ένα ειδικά κατασκευασμένο ποδήλατο για την μετακίνηση σε μεγάλα αστικά κέντρα με την καλύτερη δυνατή απόδοση. Είναι ποδήλατο που διαθέτει μεγάλους τροχούς 28 ιντσών με φαρδιά, αλλά λεία ελαστικά που βοηθούν στην γρηγορότερη μετακίνηση του ποδηλάτη μέσα στην πόλη, που διαθέτει καλό οδόστρωμα. Είναι πιο γρήγορο ποδήλατο από αυτό της ορεινής ποδηλασίας και πιο άνετο από ένα ποδήλατο δρόμου, αφού έχει φαρδιά σέλα, ψηλά το τιμόνι και περισσότερα αξεσουάρ ασφαλείας. Επίσης μπορεί να αντεπεξέλθει σε βατή χωμάτινη επιφάνεια, διαθέτει ταχύτητες, υποδοχή σχάρας και ενίοτε λασπωτήρες και φώτα. Απευθύνεται σε άτομα που θέλουν να μετακινηθούν στην πόλη με το ποδήλατο και έχουν αποδεχθεί τα προτερήματά του, όπως, μεταξύ άλλων, το άνετο παρκάρισμα, η βελτίωση της φυσικής κατάστασης, οι οικολογικές του ιδιαιτερότητες και η ευκολία μετακίνησης.
– Τιμή: 300 – 400 ευρώ
– Αν το προτιμήσετε: Προσέξτε τους ασυνείδητους, άσχετους και επικίνδυνους στη συντριπτική τους πλειοψηφία Έλληνες οδηγούς, το άθλιο οδόστρωμα στους περισσότερους δρόμους των ελληνικών πόλεων, σεβαστείτε τον ΚΟΚ, κινηθείτε στη δεξιά λωρίδα και αποφύγετε τις ώρες της κυκλοφοριακής αιχμής. Φορέστε αδιαπραγμάτευτα κράνος και τοποθετείστε στο ποδήλατο φώτα, κουδουνάκι και καθρέφτη (αν δεν υπάρχουν). Επίσης, αν είστε θρήσκοι, κάντε τον σταυρό σας πριν ξεκινήσετε για τη βόλτα σας. Επειδή πάντως οι γενναίοι δε λείπουν και η χρήση του ποδήλατου πόλης συνεχώς μεγαλώνει, υπάρχουν πλέον τα λεγόμενα free rides, ομάδες δηλαδή ποδηλατών που διοργανώνουν απογευματινές και βραδινές βόλτες στην Αθήνα και σε άλλες πόλεις, κυρίως τα Παρασκευοσαββατοκύριακα. Ψάξτε τους στο διαδίκτυο, θα περάσετε υπέροχα.
2. Ποδήλατο δρόμου
Το ποδήλατο δρόμου είναι ένα ποδήλατο που ως επί το πλείστον έχει σχεδιαστεί για να κινείται σε δρόμους με άσφαλτο, βατό λιθόστρωτο ή πλακόστρωτο δρόμο. Με την χρήση που έχει επικρατήσει πάντως, έχει καθιερωθεί και σαν αγωνιστικό ποδήλατο. Σε γενικές γραμμές έχει μεγάλους τροχούς, 28 ιντσών, λεπτά και λεία ελαστικά, γυριστό τιμόνι ενώ στις περισσότερες εκδοχές του διαθέτει πολλές ταχύτητες. Το αγωνιστικό ποδήλατο έχει σχεδιαστεί με στόχο την καλύτερη αεροδυναμική του ποδηλάτη και το μικρό βάρος, βασιζόμενο πάντοτε στους κανονισμούς της διεθνούς (UCI) και Ελληνικής Ομοσπονδίας Ποδηλασίας (ΕΟΠ).
Συνήθως το τιμόνι τοποθετείται πιο χαμηλά από το ύψος της σέλας και οι δύο τροχοί βρίσκονται σε μικρή απόσταση μεταξύ τους, έτσι ώστε να είναι πιο ευέλικτο. Το βάρος του όμως δεν πρέπει να είναι κάτω από 6,8 κιλά. Για την κατασκευή ενός τέτοιου ποδηλάτου χρησιμοποιούνται κράματα σιδήρου, αλουμίνιο, ίνες άνθρακα (carbon) και τιτάνιο, υλικά που προδίδουν αντοχή, ακαμψία και μικρό βάρος. Όλα αυτά τα χαρακτηριστικά του δίνουν τον τίτλο του πιο γρήγορου ποδηλάτου, σε τερέν με καλή ποιότητα οδοστρώματος.
– Τιμή: 500 – 15.000 ευρώ
– Αν το προτιμήσετε: Μια από τα ίδια. Προσέξτε τους ασυνείδητους και επικίνδυνους στη συντριπτική τους πλειοψηφία Έλληνες οδηγούς, το άθλιο οδόστρωμα στους περισσότερους δρόμους των πόλεων και της επαρχίας, σεβαστείτε τον ΚΟΚ, κινηθείτε στη δεξιά λωρίδα και αποφύγετε τις ώρες της κυκλοφοριακής αιχμής. Φορέστε αδιαπραγμάτευτα κράνος και τοποθετείστε στο ποδήλατο τουλάχιστον ένα πίσω φως. Επίσης, αν είστε θρήσκοι, κάντε τον σταυρό σας πριν ξεκινήσετε για τη βόλτα ή την προπόνηση. Δυο μέρη που μπορείτε να ποδηλατήσετε με σχετική ασφάλεια, είναι ο παραλιακός δρόμος δίπλα στο ΣΕΦ και ο περιβάλλων χώρος του Ολυμπιακού Σταδίου.
3. Ποδήλατο ορεινής ποδηλασίας (ΜΤΒ)
Το ποδήλατο ορεινής ποδηλασίας ή ποδήλατο βουνού έχει σχεδιαστεί για να μην αντιμετωπίζει προβλήματα όταν κινείται σε λασπώδεις ή άγριες επιφάνειες, σε αντίθεση με το ποδήλατο δρόμου, που δεν μπορεί να αντεπεξέλθει. Έχει φαρδιά ελαστικά, με τακούνια και διαθέτει αναρτήσεις. Η ανάρτηση στον μπροστινό τροχό τα πρώτα χρόνια ήταν δεδομένη ενώ πλέον η χρήση ρυθμιζόμενων αναρτήσεων και στους δύο τροχούς γίνεται όλο και πιο απαραίτητη. Τα περισσότερα ποδήλατα ορεινής ποδηλασίας διαθέτουν πλέον δισκόφρενα, αυξάνοντας κατά πολύ την απόδοσή τους, κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες. Υπάρχουν 4 τύποι ποδηλάτων ορεινής ποδηλασίας, ανάλογα με τον αγώνα και το έδαφός του:
– Ποδήλατα χωρίς ανάρτηση (Fully rigid)
– Ποδήλατα με ανάρτηση μπροστά (Hardtail)
– Ποδήλατα με ανάρτηση μπροστά και ελαστικότητα στο πίσω μέρος (Soft Tail)
– Ποδήλατα πλήρους ανάρτησης (Dual ή Full suspension)
Τα mountain bikes χρησιμοποιούνται σε αγώνες αντοχής, ελεύθερης βόλτας στο βουνό, κατάβασης και τετραπλού και το βάρος τους μπορεί να κυμαίνεται από 8-25 κιλά, ανάλογα με τη χρήση του.
– Τιμή: 400 – 7.000 ευρώ
– Αν το προτιμήσετε: Πάρτε τα βουνά (στην κυριολεξία) και θεωρήστε τον εαυτό σας τυχερό που δεν θα συναντήσετε Έλληνες οδηγούς. Πάρτε όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφάλειας, φορώντας το αδιαπραγμάτευτο κράνος αλλά και όλα τα υπόλοιπα προστατευτικά αξεσουάρ στο σώμα σας (ώμους, αγκώνες, γόνατα). Η παράλειψή τους δεν είναι μαγκιά αλλά υπέρτατη βλακεία. Η ποδηλασία στο βουνό, παρά την απουσία των Ελλήνων οδηγών, δεν παύει να κρύβει παγίδες. Διαλέξτε προσεκτικά τη διαδρομή σας ανάλογα με τις ικανότητές σας, αν δε θέλετε να καταλήξετε άδοξα στο πλησιέστερο νοσοκομείο. Μπορείτε να ξεκινήσετε από το Άλσος Συγγρού στο Μαρούσι, το Άλσος Βεΐκου στο Γαλάτσι ή το Χαϊδάρι.
4. ΒΜΧ
Είναι ποδήλατο με μικρές διαστάσεις για να έχει πολύ καλύτερο έλεγχο ο χειριστής του. Είναι ιδιαίτερα στιβαρό, με μεγάλη αντοχή και συνήθως έχει χαμηλά τη σέλα, ψηλά το τιμόνι και βάσεις για τα πόδια στους άξονες των πίσω και εμπρός τροχών, ανάλογα με την χρήση. Όταν ένα ποδήλατο προορίζεται για άλματα είναι πιο ελαφρύ απ’ ότι κάποιο άλλο που προορίζεται για χρήση στο δρόμο, ωστόσο το βάρος ξεκινά από 7 κιλά και μπορεί να φτάσει μέχρι τα 13. Προτιμάται από ποδηλάτες μικρότερων ηλικιών αφού είναι ένα ποδήλατο που ελέγχεται πολύ πιο εύκολα σε σχέση με τα υπόλοιπα και αρκετά πιο ευέλικτο.
– Τιμή: 200 – 3.000 ευρώ
– Αν το προτιμήσετε: Το γεγονός ότι το ΒΜΧ ελέγχεται πιο εύκολα σε σχέση με τα υπόλοιπα ποδήλατα και είναι πιο ευέλικτα από αυτά, δε σημαίνει ότι βουρ και φύγαμε. Όχι! Τονίσαμε και πιο πάνω ότι οι ασυνείδητοι και επικίνδυνοι Έλληνες οδηγοί καιροφυλακτούν. Το ΒΜΧ προορίζεται για ειδικές πίστες, οι οποίες όμως απουσιάζουν από τη χώρα μας. Αν παρόλα αυτά επιμένετε στην αγορά του, προσέξτε πολύ στην επιλογή του χώρου όπου θα ποδηλατήσετε. Για το κράνος θα το ξαναπούμε και ας γίνουμε γραφικοί. Και εδώ ισχύουν όσα αναφέραμε πριν για τα προστατευτικά αξεσουάρ. Και αν δεν έχετε σχετική εμπειρία ή καθοδήγηση, αποφύγετε τα άλματα. Θα έχουν την ίδια κατάληξη όπως και στο ΜΤΒ. Για την ενημέρωσή σας, η μοναδική πίστα ΒΜΧ που υπάρχει στην Ελλάδα, βρίσκεται στο Ηράκλειο Κρήτης.
5. Ποδήλατο πίστας
Για τους φίλους που βλέπουν την ποδηλασία ως άθλημα και θα τους άρεσε να ασχοληθούν με αυτή, εκτός από τα αγωνιστικά ποδήλατα δρόμου, υπάρχουν και τα αντίστοιχα της πίστας. Το ποδήλατο πίστας είναι εντελώς διαφορετικό από αυτό της ποδηλασίας δρόμου, κάτι που δεν γίνεται αντιληπτό με την πρώτη ματιά. Είναι αυστηρά ποδήλατο αγώνων και έχει σχεδιαστεί για χρήση μόνο σε ποδηλατοδρόμια. Δε διαθέτει ταχύτητες, ούτε φρένα και ο αθλητής χρησιμοποιεί μια ελεύθερη σχέση γραναζιών που έχει επιλέξει από πριν. Τα ελαστικά του είναι ακόμα πιο στενά, δέχονται εξαιρετικά μεγάλες πιέσεις και είναι πολύ ελαφριά, αφού ο κίνδυνος να σκάσουν είναι σπάνιος.
Ο σχεδιασμός του σκελετού είναι ακριβής και ακολουθεί τους κανονισμούς της Διεθνούς (UCI) και της Ελληνικής Ομοσπονδίας Ποδηλασίας (ΕΟΠ). Είναι εξαιρετικά άκαμπτο και επίσης το φινίρισμά του είναι αρκετά αεροδυναμικό. Σε σχέση με το ποδήλατο δρόμου δεν παίζει τόσο σημαντικό ρόλο το βάρος, όσο η ακαμψία του. Στην κατασκευή ενός τέτοιου ποδηλάτου χρησιμοποιούνται κατά προτεραιότητα οι ίνες άνθρακα (carbon), αφού είναι εξαιρετικά άκαμπτες και μπορούν να πάρουν το σχήμα που επιθυμεί ο κατασκευαστής, με στόχο την καλύτερη αεροδυναμική. Οι τροχοί ακολουθούν την ίδια λογική και για αυτό το λόγο χρησιμοποιείται ως επί το πλείστον κλειστός τροχός πίσω και τροχός με λίγες ακτίνες μπροστά.
– Τιμή: 700 – 10.000 ευρώ
– Αν το προτιμήσετε: Θα έχετε το απόλυτο πλεονέκτημα απέναντι σε όλα τα υπόλοιπα ποδήλατα, ότι δεν θα μπει στο δρόμο σας κάποιο αυτοκίνητο (αν και με τους Έλληνες ποτέ δεν μπορείς να είσαι 100% σίγουρος). Φυσικά υπάρχει το μειονέκτημα ότι μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε μόνο σε μέρη όπου υπάρχουν ποδηλατοδρόμια, αφού όπως είπαμε, πρόκειται για αμιγώς αγωνιστικό ποδήλατο.
6. Στατικό ποδήλατο
Είναι ποδήλατο που χρησιμοποιείται συνήθως στο γυμναστήριο ή στο σπίτι και έχει σκοπό τη διατήρηση της καλής φυσικής κατάστασης όταν οι συνθήκες δεν επιτρέπουν την ποδηλασία σε εξωτερικό χώρο. Διαθέτει ελεγχόμενη ένταση και δυσκολία, ενώ χρησιμοποιείται επίσης για εργομετρικούς ελέγχους, προπόνηση εσωτερικής ποδηλασίας (indoor cycling) κ.α.
– Τιμή: 100 – 3.000 ευρώ
– Αν το προτιμήσετε: Πρόκειται για το μοναδικό ποδήλατο που σας εξασφαλίζει 100% απέναντι στους ημίτρελους Έλληνες οδηγούς. Μπορεί να συνδυαστεί με τηλεόραση, εφημερίδα, μουσική και διάφορες άλλες οικιακές δραστηριότητες. Στο σπίτι προσφέρει περιορισμένο αριθμό οπτικών ερεθισμάτων και εναλλαγών τοπίων (σε αντίθεση με το γυμναστήριο, τουλάχιστον στο πρώτο σκέλος), αλλά – αν μη τι άλλο – θα σας βοηθήσει να κάνετε γυμναστική. Και εδώ όμως θα χρειαστείτε τις συμβουλές και την καθοδήγηση από κάποιον ειδικό. Τέλος, δεν είναι απαραίτητο να χρησιμοποιήσετε κράνος.
Βίντεο: Ένα τραγουδάκι ταιριαστό με την περίπτωση. Οι Queen και το Bicycle Race από το LP «Jazz» (1987). Καλές βόλτες!