Ιστιοπλοϊκό έκλεισες. Προετοιμάστηκες κατάλληλα;
- 24 ΙΟΥΛ 2012
Skipper δεν είμαι. Ούτε δίπλωμα έχω. Αλλά πίστεψέ με, μετά από πολλά ναυτικά μίλια σε ιστιοπλοϊκό και ως άνθρωπος που είναι τελειομανής με τις διακοπές του, μπορώ να δώσω μερικές συμβουλές. Εσύ που έχεις μυηθεί εδώ και χρόνια στα ταξίδια με ιστιοπλοϊκό, μπορείς να συμπληρώσεις αν όχι να με διορθώσεις. Εσύ που ετοιμάζεσαι για το πρώτο σου ταξίδι, κράτα σημειώσεις.
Το ταξίδι με το ιστιοπλοϊκό είναι σίγουρα ένα από τα πιο ωραία ταξίδια που θα κάνεις στη ζωή σου. Καιρού επιτρέποντος και δεδομένης της ομορφιάς των ελληνικών νησιών, θα πρέπει να είσαι πολύ γκαντέμης για να μην περάσεις καλά. Ή να ανακατεύεσαι στα 4 μποφόρ.
Συγκέντρωσα παρακάτω μερικές συμβουλές για να ακολουθήσεις. Ίσως σου φανούν πολλά και υπερβολικά αλλά είναι όλα αρκετά σημαντικά.
Η χάραξη πορείας. Στο περίπου
Πριν ξεκινήσεις πρέπει να ξέρεις που θα κατευθυνθείς. Όχι ότι δεν αλλάζει η διαδρομή στην πορεία, αλλά θα είναι κομμάτι δύσκολο να έχεις ξεκινήσει για Σπέτσες και λίγο πριν την Ύδρα να αποφασίσεις ότι θες να φτάσεις Κίμωλο. Η χάραξη της πορείας αφορά όλη την παρέα και γι’ αυτό πρέπει να αποφαιστεί από κοινού. Να διαλέξετε σε ποια νησιά θα κατευθυνθείτε, πόσες μέρες θέλετε να περάσετε σε κάθε νησί και πού υπάρχουν λιμάνια για ανεφοδιασμό.
Στο κλασικό δίλημμα Αιγαίου ή Επτανήσων θα πρέπει να απαντήσεις εσύ με την παρέα σου. Κάποιοι επιλέγουν Σποράδες για την ομορφιά τους, κάποιοι Κυκλάδες για να μπορούν τα βράδια να βγαίνουν στα λιμάνια να γκομενίζουν, κάποιοι Επτάνησα για να χαλαρώσουν και να δουν υπέροχες παραλίες και κάποιοι Αργοσαρωνικό γιατί δεν αντέχουν τα μελτέμια του Αυγούστου στο Αιγαίο. Συμβουλέψουν τον skipper, αποφάσισε τι θες εσύ και η παρέα σου χάραξε πορεία.
Η καλή χάραξη πορείας θα σας βοηθήσει στο να μην χάνετε χρόνο μόνο ταξιδεύοντας, να επιλέξετε σημεία για να χαλαρώσετε και να απολαύσετε τη θάλασσα, αλλά και να μπορείτε να ανεφοδιαστείτε γρήγορα.
Προσοχή. Δεν είμαστε σε ταχύπλοο άρα δεν μπορούμε να γυρίσουμε όλες τις Κυκλάδες ή τα Επτάνησα σε 7 μέρες. Μπορείς να το κάνεις αλλά δεν θα το ευχαριστηθεί άνθρωπος. Μικρές αποστάσεις για να μην περνάς όλη τη μέρα ταξιδεύοντας.
Το απαραίτητο σουπερ μάρκετ
Τροφή που δεν χρειάζεται ψυγείο, φαγητά που είναι εύκολα στο μαγείρεμα, αρκετά σνακ για τη λιγούρα, υλικά για πρωινό και ποτό κατά βούληση. Το σούπερ μάρκετ στο πρώτο μου ιστιοπλοϊκό ταξίδι ήταν 600 ευρώ. Στο δεύτερο ήταν 300. Κι αυτό γιατί πάθαμε και μάθαμε. Ότι ψυγείο δεν θα έχεις πάντα, ειδικά αν δεν καταφέρεις να δέσεις σε λιμάνι και κοντά σε ρεύμα.
Ο ανεφοδιασμός στα λιμάνια θα είναι εύκολος ακόμα κι αν δεν έχετε δέσει εκεί. Θα πεταχτούν κάποιοι με το tender να ψωνίσουν. Γι’ αυτό μην πανικοβληθείς αν δεν πάρεις τα πάντα. Αλλά τα πρωινά, τα σνακ και μερικά πακέτα μακαρόνια μαζί με κονσέρβες και σάλτσες να τα πάρεις από πριν. Όπως και αντιηλιακά, είδη υγιεινής και άλλα που στα νησιά θα τα βρεις πανάκριβα.
Το καλό σούπερ μάρκετ θα φανεί στο ταξίδι. Όταν από την πρώτη ημέρα θα έχεις όλα όσα χρειάζεσαι για να τρως και να πίνεις καλά. Το ακόμα καλύτερο θα είναι όταν επιστρέφεις μετά από 7 ημέρες να μην έχεις 50 πράγματα που να έχουν ξεμείνει. Όχι ότι δεν μπορείς να τα πάρεις σπίτι μαζί σου.
Προσοχή. Τα κρεατικά και τα αλλαντικά χαλάνε πολύ εύκολα, οπότε ή θα το πάρεις απόφαση ότι δεν θα τρως τοστ ή θα τα χαρείς όλα αυτά τις πρώτες 2 ημέρες του ταξιδιού. Λίγο να τελειώνει η βενζίνη στο αρρόδου και να πρέπει να μείνει κλειστή η μηχανή, τέζα το ψυγείο, τέζα και καπνιστή η γαλοπούλα.
Η επιλογή της παρέας
Δεν θα σου πω και ποιους να πάρεις μαζί σου αλλά μια ιδέα πρέπει να την έχεις. Σε ένα ιστιοπλοϊκό είναι σημαντικό να υπάρχουν τουλάχιστον 2-3 άτομα πρόθυμα να τραβήξουν λίγο λούκι. Να δένουν στα λιμάνια, να ξυπνάνε για να λύσουν, να γυρνάνε τα πανιά εν πλω, αλλά και να κάνουν τους ανεφοδιασμούς νερού κλπ στα λιμάνια. Επίσης κάποιος πρέπει να μαγειρεύει και να καθαρίζει. Άρα, αν είσαι με μια παρέα 5 τεμπέληδων, δεν θα την βγάλετε καθαρή.
Οι κοπέλες που θα έρθουν μαζί είναι ένα πρόσθετο θέμα. Μην προσπαθήσεις να πείσεις την κοπέλα σου να έρθει μαζί σου στο ιστιοπλοϊκό αν δεν θέλει και αν δεν είναι προετοιμασμένη να ταλαιπωρηθεί λίγο. Εσύ θα περάσεις χειρότερα πρώτος από όλους γιατί θα ξοδέψεις 7 ημέρες να της προσφέρεις μια πολυτέλεια που δεν υπάρχει.
Η καλή επιλογή της παρέας σε ένα τέτοιο ταξίδι είναι σημαντική. Κι αυτό γιατί είναι πολύ πιθανό να προκύψουν εντάσεις και διαφωνίες. Ειδικά όταν είσαι επί 7 ημέρες σε ένα τόσο μικρό χώρο.
Προσοχή. Το ιστιοπλοϊκό κουνάει. Το ιστιοπλοϊκό είναι μικρό. Το ιστιοπλοϊκό δεν έχει ηχομόνωση. Το μπάνιο στο ιστιοπλοϊκό δεν είναι απόλαυση. Όποιος δεν είναι οκ με αυτά, καλύτερα να το ξανασκεφτεί.
Ο skipper
Το ξέρω ότι έχεις δύο φίλους που έχουν δίπλωμα και ξέρουν από αυτά. Αλλά πες μου ειλικρινά, έχεις όρεξη να ανησυχείς αν ο κολλητός σου είναι καλός σκίπερ και αν θα καταφέρει να μείνει ξεμέθυστος ώστε να μην σας κοπανήσει σε καμιά προβλήτα; Το ταξίδι με το ιστιοπλοϊκό οφείλει να είναι ένα ξεκούραστο ταξίδι. Και όσο έμπειρος κι αν είσαι, δεν είναι κακό να έχεις on board έναν άνθρωπο που μπορεί να σε ταξιδέψει ακόμα και με 8 μποφόρ.
Το οικονομικό δεν θα είναι τόσο μεγάλο πρόβλημα μιας και οι αμοιβές των σκίπερ για μία εβδομάδα κυμαίνονται από 700 μέχρι 1200 ευρώ. Αν το διαιρέσεις αυτό με τα άτομα που θα είστε στο σκάφος και συνυπολογίσεις την άνεση που θα νιώθεις όταν θα έχεις κάποιον να κανονίζει όλες τις σκοτούρες για εσένα, θα δεις ότι αξίζει το έξοδο.
Η επιλογή του skipper καλό θα ήταν να γίνει με βάση πρότερη εμπειρία κάποιοων άλλων. Να έχει ταξιδέψει κάποιος με αυτόν τον άνθρωπο και να έχει περάσει καλά. Μην πέσεις σε κανέναν γεροπαράξενο που θα σου λέει σε όλα όχι προφασιζόμενος την ασφάλειά σου.
Προσοχή. Η συζήτηση με τον σκίπερ είναι απαραίτητο να γίνει πριν το ταξίδι και όχι την πρώτη ημέρα. Εκείνος θα προσπαθήσει να κάνει το λιγότερο δυνατόν, να επιλέξει παραλίες που θα δένει και θα μπορεί να κοιμάται αντί να είναι σε επιφυλακή. Αν εσένα τα σχέδιά σου είναι διαφορετικά, να το συνεννοηθείτε από πριν. Μην τσακώνεστε σαν τα κοκκόρια στα ανοιχτά.
Ο έλεγχος του σκάφος
Εύχομαι να έχεις αρκετά χρήματα ώστε να μπορέσεις να κλείσεις ένα ολοκαίνουριο ιστιοπλοικό το οποίο πολύ δύσκολα θα σου εμφανίσει προβλήματα. Αλλά δεν μπορούν όλοι να το κάνουν αυτό και γι’ αυτό οι περισσότεροι βολεύονται με σκάφη δεκαετίας αν όχι παραπάνω. Ιστιοπλοϊκά τα οποία είναι μαν πολύ φθηνά και εμφανίσιμα αλλά μπορεί να κρύβουν πολλές βλάβες.
Είναι πολύ σημαντικό λοιπόν πριν παραλάβεις από την εταιρεία που σου νοικιάζει και λύσεις από το λιμάνι, να κάνεις έναν καλό έλεγχο. Να τσεκάρεις τα μπάνια ότι λειτουργούν οι παροχές νερού αλλά και η αντλία που βγάζει το νερό (πάθημα – μάθημα). Να ελέγξεις τις δεξαμενές της βενζίνης και του νερού. Να βουτήξει ένας να ελέγξει το σκάφος για τυχόν μεγάλα χτυπήματα και ρωγμές. Να ανεβοκατεβάσεις την άγκυρα να δεις ότι δουλεύει ο οδηγός και είναι οκ η αλυσίδα (πάθημα – μάθημα).
Ο καλός έλεγχος του σκάφους θα σου κερδίσει χρόνο και ψυχική ηρεμία. Από το να τρως ένα ολόκληρο απόγευμα στο λιμάνι της Ιθάκης να ψάχνεις κάποιον να σου φτιάξει την άγκυρα.
Προσοχή. Είναι σύνηθες φαινόμενο πολλών ιδιοκτητών σκαφών να μασκαρεύουν βλάβες του σκάφους ελπίζοντας να σκάσουν εν πλω και να τις πληρώσεις εσύ. Ο καλός έλεγχος, παρέα με τον σκίπερ, είναι απαραίτητος.
Κατά τα άλλα πάρε κάνα παξιμάδι για εκείνους που τους πειράζει το κύμα. Κι όταν κουνάει κάτσε όσο πιο πίσω και πλάγια μπορείς, να σε χτυπάει αέρας.
Καλά να περάσεις..