Μετά την εξαγορά του Twitter, ο Jack Dorsey απαντάει δημιουργώντας το Bluesky
- 1 ΝΟΕ 2022
Την ίδια στιγμή, μια καινούργια πλατφόρμα ετοιμάζεται να βγει στον αέρα, παρέχοντας όσα ακριβώς προβληματίζουν στο Twitter: ελεύθερα δεδομένα πέρα από κυβερνητική επιρροή και διαφημίσεις.
Πρόκειται για το Bluesky Social από τον πρώην CEO και συνιδρυτή του Twitter Jack Dorsey. Όπως είχε αποκαλυφθεί κατά τη διάρκεια της μακρόχρονης δίκης για την εξαγορά του Twitter, το συγκεκριμένο άτομο είχε αντιτείνει από νωρίς στον Elon Musk ότι το Twitter «δεν μπορεί να έχει διαφημιστικό μοντέλο».
Μετά ακολούθησε η παραίτησή του από την εταιρεία, αλλά όπως φάνηκε από την τωρινή εξέλιξη, όσο ο τρισεκατομμυριούχος (;) τελειοποίούσε την εξαγορά του Twitter, εκείνος προετοίμαζε την επιστροφή του σε ρόλο ανταγωνιστή.
Τι είναι το Bluesky
Το Bluesky Social αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε beta version, πλέοντας με καλούς οιωνούς: μέσα στο πρώτο διήμερο από την ανακοίνωση καταγράφηκαν 30.000 εγγραφές χρηστών. Ακολουθώντας τον σύνδεσμο που έχει αναρτηθεί, κάθε λεπτό αυξάνονται τα άτομα που συμμετέχουν (μάλλον από περιέργεια) στην πρώτη δοκιμαστική εκδοχή του Bluesky Social, δίνοντας τη δυνατότητα ελέγχου για σφάλματα στους προγραμματιστές.
«Το να αναπτύξουμε ένα αποκεντρωμένο πρωτόκολλο είναι σύνθετη διαδικασία», εξήγησε η Bluesky μέσω Δελτίο Τύπου. «Μετά θα περάσουμε σε open beta». Τι είναι αυτό που περιπλέκει τα πράγματα, εφόσον υπάρχει η πολύτιμη εμπειρία του Jack Dorsey από την καριέρα του στο Twitter;
Είναι η φιλοσοφία και κατ΄ επέκταση η τεχνολογία που υπάρχει πίσω από τη νέα πλατφόρμα: Το Bluesky ξεκίνησε να αναπτύσσεται από τον Jack Dorsey και τους συνεργάτες του το 2019 (μέσα στους κύκλους του Twitter) σαν ένα πείραμα – να φτιαχτεί ένα νέο social medium που δε θα χρησιμοποιεί την τεχνολογία που είναι μέχρι τώρα σε χρήση από τις πλατφόρμες, αλλά ένα νέο AT πρωτόκολλο. Θα είναι δηλαδή μια πλατφόρμα δημόσιας συζήτησης, που θα μοιάζει οπτικά και λειτουργικά για τον χρήστη με το Twitter, αλλά σε επίπεδο κώδικα θα διαφέρει ριζικά.
Ο Jack Dorsey πίστευε από παλιά ότι το Twitter θα έπρεπε να ρυθμίζεται με ανοικτής πρόσβασης πρωτόκολλα, αντίστοιχα με εκείνα των κωδικοποιημένων εφαρμογών επικοινωνίας (π.χ. Viber). «Μια νέα πλατφόρμα χρειάζεται να το κάνει αυτό, αλλά είναι προαπαιτούμενο να μην είναι εταιρεία – γι΄αυτό έφυγα από το Twitter», έχει εξηγήσει ο ίδιος. Το Bluesky Social είχε εξ αρχής οργανωθεί ως μη κερδοσκοπική πρωτοβουλία (με χρηματοδότηση από το Twitter) και τώρα επεξεργάζεται το νομικό πλαίσιο, με το οποίο θα σταθεί απέναντι από το Twitter.
Τι εγγυάται το AT πρωτόκολλο
Η κομβική διαφορά του Bluesky είναι το αποκεντρωμένο πρωτόκολλο που θα τρέχει πίσω από την εφαρμογή: αυτό σημαίνει ότι τα προσωπικά δεδομένα θα είναι πλήρως διασφαλισμένα και ελεγχόμενα από τους χρήστες, αντί να μετατρέπονται σε εξαγοράσιμο προϊόν για τις εταιρείες.
Να θυμίσουμε ότι τα προσωπικά δεδομένα έχουν τεράστια έμμεση αξία στην οικονομία σήμερα: σύμφωνα με report από το Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ, εταιρείες που βασίζονται σε δεδομένα στις ΗΠΑ αντιστοιχούν σε συνολική αξία 3 δισεκατ. δολαρίων.
Ενσωματώνοντας την τεχνολογία του blockchain, η πλατφόρμα εγγυάται απόλυτη διαφάνεια.
Εκεί έγκειται και το νόημα πίσω από το όνομά του: «το Bluesky παραπέμπει στο μεγάλο εύρος δυνατοτήτων που ανοίγονται μπροστά μας», ανακοίνωσε η εταιρεία. Και σε όρους marketing, υπάρχει νύξη: εγκαταλείποντας το πουλί που τιτιβίζει στις συχνότητες του Elon Musk, οι χρήστες ανοίγουν τα φτερά τους στον γαλάζιο ουρανό.