Ο Elon Musk θέλει να σώσει τον πλανήτη. Και άσε τον Clarkson να λέει
- 3 ΝΟΕ 2013
Ο μεγαλύτερος επικριτής του Elon Musk είναι ο Jeremy Clarkson. Ο παρουσιαστής του Top Gear μισεί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (που κατασκευάζει ο Μusk) γιατί δεν είναι γρήγορα, δεν έχουν μεγάλη αυτονομία, κοστίζουν ένα σωρό λεφτά και στερούν την χαρά της οδήγησης.
Το 2008 που η Tesla Motors παρουσίασε το πρώτο ηλεκτροκίνητο roadster, o Clarkson το δοκίμασε στην εκπομπή του. Αν και γρήγορο στις ευθείες, μπορούσε μετά βίας να κάνει 100 συνεχόμενα χιλιόμετρα αξίας και η τιμή του ήταν εξωφρενική, 110 χιλιάδες ευρώ.
Μετά το γνωστό χιουμοράκι του Clarkson, ήρθαν τα δικαστήρια (που κέρδισε ο Clarkson), μετά ήρθε το model X λίγο πάνω από τα 50 χιλιάδες ευρώ, οι δημόσιες αντεγκλήσεις και τα πρόσφατα σχόλια του Musk ότι ο Clarkson είναι στην ουσία ένας hater.
Ωστόσο, φαίνεται ότι ο Musk έχει ένα σχέδιο. Από ένα ακριβό αυτοκίνητο περιορισμένης παραγωγής, σε ένα αυτοκίνητο μεσαίας τιμής/μεσαίας παραγωγής, σε ένα φτηνό αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής.
Στο περυσινό TED υποσχέθηκε το τρίτο στάδιο, ένα νέο roadster των 25 χιλιάδων ευρώ, με αυτονομία 250 χιλιομέτρων που θα φορτίζει για μισή ώρα ανά περίπου τρεις ώρες οδήγησης. Θα είναι έτοιμο σε τρία τέσσερα χρόνια.
Και η αυτοκίνηση δεν είναι ο μόνος τομέας που θέλει να αλλάξει ο Musk. Η άλλη του εταιρεία είναι η SpaceX και κατασκευάζει πυραύλους πολλαπλών χρήσεων. Η ιδέα έχει ως εξής: Το κόστος του καυσίμου στις διαστημικές αποστολές είναι κάτω από 1%. Το υπόλοιπο είναι οι πύραυλοι εκτόξευσης και το διαστημικό σκάφος.
Αν λοιπόν μπορούσαν οι πύραυλοι να επιστρέψουν στο σημείο εκτόξευσης σώοι και αβλαβείς για να χρησιμοποιηθούν ξανά το κόστος θα μειωθεί κατά 75%. Μειώνοντας το κόστος οι συχνές πτήσεις στο διάστημα θα μπορούσαν να γίνουν πραγματικότητα. Αυτό θα ήταν το πρώτο βήμα για τον εποικισμό του διαστήματος.
Εδώ που τα λέμε, μόνο το τελευταίο του project είναι κάπως πιο ταπεινό. Να εγκαταστήσει ηλιακούς συλλέκτες στα σπίτια όλου του κόσμου. Με τη μέθοδο του leasing, οι καταναλωτές έχουν τζάμπα ενέργεια για 20 χρόνια, ο Musk κρατάει το κέρδος από την έξτρα ενέργεια και η ανθρωπότητα έχει απεξαρτηθεί από τη χρήση ορυκτών καυσίμων.
Όλα αυτά φαίνονται αρκετά μεγαλόπνοα. Γι’ αυτό πολλοί συγκρίνουν το Musk με τον Iron Man.
Και η αλήθεια είνα ο Musk είναι κάπως larger than life. Έχει ένα πτυχίο Φυσικής, δύο πτυχία Οικονομικών, πέντε παιδιά και δύο διαζύγια και 8 δις δολάρια στην τράπεζα. Είναι μόλις 42, μιλάει με όρους όπως η “αλήθεια” και κάνει χοντροκομμένα σχόλια τύπου για ανταγωνιστικές τεχνολογίες όπως οι κυψέλες υδρογόνου.
Ακόμα και η μητέρα του, πρώην μοντέλο, διατροφολόγος και γνωστή socialite στη Νέα Υόρκη είναι larger than life. Πριν ένα χρόνο, φωτογραφήθηκε για το New York Magazine φωτοσοπαρισμένη ώστε να φαίνεται έγκυος στα 63.
Και δεν είναι μόνο η μάνα του. Όλοι οι Musk, είχε γράψει το Esquire, έχουν να πουν μια ιστορία για κάποιον παππού που κέρδισε έναν αγώνα από τη μία άκρη της Αφρικής στην άλλη, κάποια προγιαγιά που ήταν η πρώτη χειροπράκτης στον Καναδά, κάποιους συγγενείς που ήταν οι πρώτοι που πέταξαν από την Νότιο Αφρική στην Αυστραλία με μονοκινητήριο αεροσκάφος.
Μπορεί να είναι ένα χαρακτηριστικό της κουλτούρας μια χώρας αποίκων-εξερευνητών αλλά ακόμα και έτσι ο Elon Musk μεγάλωσε με το όνειρο να ταξιδέψει στον Άρη. Και στην πορεία βγήκε κάτι μεταξύ Steve Jobs και Richard Branson.
Απλά σε εντελώς διαφορετική κλίμακα. Ο Musk δεν ενδιαφέρεται για γκάτζετ που θα κάνουν εκατομμύρια πωλήσεις (αν και το PayPal είναι κάτι τέτοιο) αλλά για ρουκέτες. Δεν ενδιαφέρεται καν να βάλει το δικό του λιθαράκι στην τεχνολογία και την κουλτούρα. O Musk θέλει να λύσει τα δύο τρία σημαντικότερα προβλήματα της ανθρωπότητας. Συγχρόνως. Παραμένοντας ένας πολύ προσιτός (λένε όσοι τον ξέρουν) άνθρωπος.
Το πετύχει δεν το πετύχει ένα είναι σίγουρο. Ο Musk έχει βγάλει χρήματα. Πολλά χρήματα. Με τον αδερφό του ίδρυσε μια εταιρεία που αργότερα πούλησε στη Compaq για 350 εκατομμύρια δολάρια. Όχι και άσχημα για κάποιον που έφυγε από τη Νότιο Αφρική, πήγε στον Καναδά για να αποφύγει το στρατό και πέρασε από τη Silicon Valley για να ζήσει το όνειρο.
Το πρώτο μεγάλο στοίχημα που έβαλε στη ζωή του ήταν το PayPal. Το Μάρτιο του 1999 ίδρυσε την εταιρεία X.com με αντικείμενο τις ηλεκτρονικές συναλλαγές και με τα λεφτά που είχε πάρει από την Compaq εξαγόρασε το PayPal. Τρία χρόνια αργότερα το PayPal αγοράστηκε από το eBay για 1,5 δις δολάρια.
Το περίεργο είναι ότι κάτι τέτοια στοιχήματα με ολόκληρη την περιουσία του τα έχει βάλει ξανά και ξανά. Ίδρυσε τη SpaceX βάζοντας πάνω από 100 εκατομμύρια δολάρια από την τσέπη του και έξι χρόνια αργότερα υπέγραφε συμβόλαια της τάξης του ενός δις με τη NASA.
Μέσα στην (αμερικάνικη κρίση) επένδυσε αρκετές δεκάδες εκατομμύρια δολάρια στην Tesla Motors εξασφαλίζοντας παράλληλα σημαντικές συνεργασίες όπως με την Toyota.
Και μπορεί να μη φτάσει ποτέ στον Άρη αλλά ίσως κάποιοι το καταφέρουν χάρη σε αυτόν. Και άσε τον Clarkson να λέει.