Ο πραγματικός λόγος που το Facebook άλλαξε το όνομά του
Ο CEO και ιδρυτής του κοινωνικού δικτύου ανακοίνωσε την αλλαγή ονομασίας της εταιρείας σε Meta. Τι σημαίνουν όμως όλες αυτές οι ανατροπές σε όσα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα;
- 29 ΟΚΤ 2021
Για πρώτη φορά μετά από 17 χρόνια, ο Mark Zuckerberg θα συστήνεται με έναν διαφορετικό τρόπο. Έγινε πια επισήμως ο CEO και Πρόεδρος του Meta, όπως είναι το νέο όνομα που δόθηκε στο Facebook. Όλο το rebranding δεν γίνεται βέβαια τυχαία. Θέλει να καταδείξει μία συνολική στροφή του Facebook προς το λεγόμενο metaverse που ο ίδιος ο Zuckerberg θεωρεί ότι είναι συνολικά το μέλλον του ίντερνετ
Προφανώς, παρά τις δομικές αλλαγές, ο Zuckerberg μένει στον πλήρη έλεγχο των πάντων στο Meta, σε αντίθεση με τους ιδρυτές της Google, για παράδειγμα, που έφυγαν από την πρώτη γραμμή το 2015. Εξάλλου, έχει σπαταλήσει πάρα πολλά χρήματα (10 δισεκατομμύρια δολάρια μόνο αυτόν τον χρόνο) προκειμένου να κάνει πραγματικότητα το όραμά του.
Τι είναι το Meta;
Αντί για ένα κοινωνικό δίκτυο το οποίο απλά βλέπεις, το Meta θα είναι ένα συνολικό ψηφιακό περιβάλλον που θα προσφέρει πολλούς και διαφορετικούς τρόπους αλληλεπίδρασης. Πρακτικά, το metaverse της εταιρείας θα μπορούσε να είναι συμβατό με τις μάσκες εικονικής πραγματικότητας, καθώς και με τις φορητές συσκευές -smartphones, tablets- και τις κονσόλες βιντεοπαιχνιδιών.
Οι αποκαλύψεις έγιναν, όπως αναμενόταν, στο ετήσιο συνέδριο της εταιρείας αλλά το project έχει ήδη ξεκινήσει εδώ και 6 μήνες. Η ομάδα των εργαζομένων στο Facebook που ενεπλάκησαν σε αυτό ήταν ολιγάριθμη. Όλοι τους είχαν υπογράψει ένα σύμφωνο εμπιστευτικότητας, προκειμένου να μη διαρρεύσει τίποτα απολύτως στον τύπο πριν από την επίσημη ανακοίνωση που θα γινόταν από τον ίδιο τον Zuckerberg. Ούτως ή άλλως, ακόμη και σήμερα, πολλά μένουν στη σκιά.
Μία βολική στιγμή για οράματα
Η ανακοίνωση αυτή και το όλο rebranding έρχεται σε μία ομολογουμένως πολύ βολική συνθήκη. Τις τελευταίες λίγες εβδομάδες, η εταιρεία δέχεται μία άνευ προηγούμενου (ακόμα και για Facebook) κριτική που στηρίζεται σε διαρροή αρχείων αλλά και αποκαλύψεις της πρώην υπαλλήλου της εταιρείας, Frances Haugen. Η εταιρεία πια ελέγχεται εξονυχιστικά σε περισσότερα του ενός επίπεδα, ενώ το brand έχει χάσει το κύρος του ιδίως στα μάτια της νέας γενιάς.
Όλες αυτές οι ανακοινώσεις, λοιπόν, μπορεί να γίνονται για δύο λόγους: πρώτον, να φύγει από το παιχνίδι ένα όνομα που πλέον έχει κηλιδωθεί και, δεύτερον, να αλλάξει την ατζέντα της συζήτησης γύρω από τον εαυτό του. Φυσικά, ο Zuckerberg αρνείται κατηγορηματικά αυτή τη διάσταση χαρακτηρίζοντάς τη μάλιστα και γελοία καθώς, όπως τονίζει, «δεν πιστεύω ότι αυτό είναι ένα ιδανικό περιβάλλον για να παρουσιάσει μία εταιρεία τις καινοτομίες της».
Η ιδέα του Meta
Η ιδέα του metaverse δεν είναι καινούργια. Βασίζεται δε στο concept ενός δυστοπικού μυθιστορήματος της δεκαετίας του 1990, του Snow Crash. O ίδιος προσπαθεί να αλλάξει τον όρο σε κάτι θετικό ή τέλος πάντων ουτοπικό. Μία πρωτόγνωρη πηγή εμπειριών και μία νέα ολόκληρη οικονομία ψηφιακών αγαθών και υπηρεσιών. Το ότι αυτός ο κόσμος θα είναι ουτοπικός για τον Zuckerberg δεν σημαίνει καθόλου βέβαια ότι δεν θα είναι δυστοπικός για όλους εμάς.
Σύμφωνα με τη λογική του, οι περισσότεροι άνθρωποι κατά την επόμενη δεκαετία πρόκειται να ξοδεύουν χρόνο σε μία πλήρως immersive 3D πραγματικότητα. Για τον λόγο αυτό, πιέζει την ομάδα του να δημιουργήσουν κάποτε ψηφιακούς χώρους ακόμα και ολογράμματα των εαυτών μας που εμφανίζονται στον πραγματικό κόσμο.
Προφανώς, δεν είναι ακόμη ξεκάθαρο ότι ο Zuckerberg θα καταφέρει όσα οραματίζεται. Αυτό που είναι σίγουρα ξεκάθαρο είναι πρόκειται για μία θαρραλέα απόφαση που προκύπτει όμως από μία γενικότερη πίεση που δέχεται η εταιρεία (εκτός από τις αποκαλύψεις εις βάρος της) και από νέους ανταγωνιστές με πρώτο και καλύτερο το TikTok.
Ακόμα και με πλήρη αποτυχία, το Facebook -πλέον Meta- έχει μία νέα μαξιμαλιστική ιδέα να υπηρετήσει. Σε περίπτωση επιτυχίας από την άλλη, απλά σκεφτείτε την ποσότητα δεδομένων που θα περάσουν υπό τον έλεγχο του Zuckerberg.