Ο πρώτος influencer στην ιστορία έζησε πριν από 3 αιώνες
Τον 18ο αιώνα, ένας αγγειοπλάστης δημιούργησε ένα σετ φλιτζανιών τσαγιού για τη βασίλισσα Charlotte της Αγγλίας. Τριακόσια σχεδόν χρόνια μετά, θεωρείται ο πατέρας των σημερινών influencers.
- 15 ΦΕΒ 2022
Την τελευταία δεκαετία ο όρος influencer έχει μπει για τα καλά στο λεξιλόγιό μας. Χιλιάδες άνθρωποι ανά τον κόσμο έχουν εκμεταλλευτεί τη ραγδαία άνοδο των social media -κυρίως του Instagram- και έχουν αποκτήσει χιλιάδες followers που τους ακολουθούν πιστά, στηρίζοντάς τους ακόμη και χρηματικά. Από μαμάδες που διαφημίζουν παιδικά προϊόντα μέχρι αθλητές και επιχειρηματίες που δεν διστάζουν να δείξουν την πολυτελή καθημερινότητά τους στον βωμό των likes και των αντιδράσεων.
Τι συνέβαινε, όμως, στον κόσμο πριν από τη δημιουργία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και γιατί υποστηρίζουν ορισμένοι ιστορικοί πως υπήρχαν influencers ακόμη και πριν από μερικούς αιώνες;
Οι πρώτοι influencers του κόσμου
Μπορεί σε πολλούς να μοιάζει περίεργο αλλά, σύμφωνα με ερευνητές και ιστορικούς αναλυτές, ο πρώτος influencer στην ιστορία ήταν ένας αγγειοπλάστης ονόματι Josiah Westwood που έζησε στη Βρετανία στα τέλη του 16ου αιώνα. Συγκεκριμένα, στις αρχές της δεκαετίας του1760 δημιούργησε ένα σετ φλιτζανιών τσαγιού για τη βασίλισσα Charlotte και παρουσίασε τον εαυτό του ως τον «αγγειοπλάστη της αυτού μεγαλειότητάς της». Τόσο ο τίτλος όσο και η σφραγίδα γνησιότητας της βασιλικής οικογένειας τον έκαναν διάσημο σ’ όλη τη χώρα και θεωρείται από αρκετούς ακαδημαϊκούς ο «πατέρας του σύγχρονου μάρκετινγκ».
Η επόμενη καταγεγραμμένη influencer έρχεται από τις αρχές του 20ου αιώνα όταν η Coco Chanel, μια νέα Γαλλίδα σχεδιάστρια συγκλόνισε τον κόσμο της μόδας με το μαύρο φόρεμα και το παντελόνι της που έφεραν μια επανάσταση και άλλαξαν μια και καλή τον τρόπο με τον οποίο ντύνονταν οι γυναίκες στον δυτικό κόσμο. Ήταν η πρώτη φορά που σχεδιαζόταν ένα φόρεμα που δεν ήταν αποκλειστικά για επίσημες εξόδους αλλά και για καθημερινές δουλειές, ενώ το παντελόνι έσπασε το φράγμα μεταξύ αντρικής και γυναικείας μόδας. Σήμερα, το συγκεκριμένο brand είναι ένα από τα πιο καταξιωμένα στον χώρο της μόδας, ενώ η γυναίκα από την οποία ξεκίνησαν όλα θεωρείται η πρώτη influencer στον χώρο της μόδας.
Όσον αφορά τον χώρο του αθλητισμού, ο πρώτος άνθρωπος στον οποίο θα μπορούσε να δοθεί αυτός ο τίτλος είναι ο Michael Jordan που, μετά την υπογραφή του συμβολαίου του με τη Nike και τη δημιουργία των Air Jordan, επηρέασε μια ολόκληρη γενιά εφήβων που φορούσαν τα παπούτσια του όχι μόνο στα παρκέ αλλά και στην καθημερινότητά τους. Σαράντα χρόνια μετά, ο Michael Jordan συνεχίζει να βγάζει εκατομμύρια ευρώ από το brand του, αποτελώντας έναν από τους πλούσιους παλαίμαχους αθλητές στον πλανήτη.
Οι bloggers και η επέλαση του Instagram
Ήδη από τα τέλη του 20ου αιώνα, η τεχνολογία και το ίντερνετ άρχιζε να μπαίνει στη ζωή μας και έτσι αρκετοί άνθρωποι κατάφεραν να γίνουν γνωστοί μέσω της περσόνας που έχτισαν στο διαδίκτυο. Μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όμως, έτσι όπως τα έχουμε σήμερα στο μυαλό μας δεν υπήρχαν, με αποτέλεσμα οι πρώτοι influencers της νέας εποχής να είναι bloggers. Η πρώτη blogger που άρχιζε να γίνεται γνωστή παγκοσμίως ήταν η Melinda Roberts που δημιούργησε το TheMommyBlog.com, ένα πόρταλ στο οποίο μαμάδες από όλο τον κόσμο έγραφαν για τα ζητήματα που τους απασχολούσαν.
Όλα άλλαξαν όμως το 2013, όταν ιδρύθηκε το Instagram, το μέσο κοινωνικής δικτύωσης που γιγάντωσε το φαινόμενο των influencers. Το χαρακτηριστικό εκείνο που βοήθησε σ’ όλη αυτή την έκρηξη είναι πως έδωσε τη δυνατότητα στους δημιουργούς περιεχομένου να μπορούν να διαφημίζουν προϊόντα στα προφίλ τους επί πληρωμή. Η πώλησή τους είχε γίνει πιο εύκολη από ποτέ, καθώς με το πάτημα ενός κουμπιού, οι influencers μπορούσαν να μοιραστούν αυτό που τους άρεσε και να πληρωθούν για αυτό.
Στη συνέχεια ήρθαν το Twitch και το TikTok και το φαινόμενο γιγαντώθηκε. Είχε άραγε, όμως, στο μυαλό του ο Josiah Westwood όταν έφτιαχνε τα φλιτζάνια της βασίλισσας Charlotte το 1760, ότι τρακόσια χρόνια μετά θα θεωρείται ο πρωτεργάτης ενός κινήματος που έχει κατακλύσει τη ζωή μας;