Οι Γερμανοί είναι απατεώνες;
- 23 ΣΕΠ 2015
Τις τελευταίες μέρες ο κόσμος του μέσου Γερμανού, αυτού που μεταξύ άλλων τηρεί ευλαβικά τα όρια ταχύτητας, που δεν διανοείται να περάσει πεζός με κόκκινο ή σε σημείο εκτός διάβασης, αυτού που θυμώνει με τους Έλληνες που, όπως του λένε, δε τηρούν τους νόμους και τις συμφωνίες και ζητούν συνεχώς λεφτά, έχει γκρεμιστεί συθέμελα, ενώ ενδέχεται να μην είναι ποτέ πια ο ίδιος.
Κι αυτό γιατί ένας από τους ομίλους κολοσσούς της χώρας του, η βιτρίνα του Made in Germany, του συνώνυμου της αξιοπιστίας και της ποιότητας σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του κόσμου, αυτός της VW πιάστηκε να διαπράττει απάτη σε μεγάλη έκταση. Να κοροϊδεύει για χρόνια τις αρμόδιες αρχές των ΗΠΑ που την αποκάλυψαν, τους πελάτες αλλά και τους μετόχους της, μικρούς και μεγάλους.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Οι προδιαγραφές εκπομπής ρύπων γίνονται συνεχώς όλο και πιο αυστηρές με αποτέλεσμα οι κατασκευαστές αυτοκινήτων να χρειάζεται να δαπανήσουν τεράστια ποσά για να ανταπεξέλθουν τεχνολογικά και να πασχίζουν κυριολεκτικά προκειμένου να τις καλύψουν. Επιπρόσθετα οι προδιαγραφές αυτές δεν είναι ενιαίες σε όλο τον κόσμο και ναι, όσο και αν φαίνεται περίεργο, οι Αμερικανοί, οι οποίοι δεν διστάζουν να εφαρμόζουν το fracking για την εξόρυξη πετρελαίου ή να επιβαρύνουν το παρθένο περιβάλλον στην Αλάσκα, έχουν τις πιο αυστηρές.
Τι κάνει λοιπόν μια αυτοκινητοβιομηχανία για να τις πιάσει; Δαπανά όπως είπαμε χρήματα, εξελίσσει νέα πιο ελαφριά μοντέλα και κυρίως πιο αποδοτικούς κινητήρες. Ή προσπαθεί να ξεγελάσει τη διαδικασία ελέγχου.
Αυτό ακριβώς επέλεξαν να κάνουν οι VW και Αudi στα μοντέλα τους με κινητήρα πετρελαίου 2.000 κυβικών που πωλούνται και στις ΗΠΑ. Ανέπτυξαν λοιπόν ένα επιπρόσθετο λογισμικό που άλλαζε, όποτε υπήρχε η ανάγκη, τις ρυθμίσεις του κινητήρα, επιλέγοντας ουσιαστικά ένα άλλο, ειδικό πρόγραμμα λειτουργίας, ώστε να πληρούνται οι ισχύουσες προδιαγραφές, που εξασφαλίζουν την έγκριση τύπου και το χαρακτηρισμό του μοντέλου ως καθαρό με ότι αυτό συνεπάγεται. Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις, της κανονικής, καθημερινής χρήσης δηλαδή, οι εκπομπές ρύπων του κινητήρα και πιο συγκεκριμένα των επιβλαβών οξειδίων του αζώτου (ΝΟx), μπορεί να είναι έως και 40 φορές πάνω από τα επιτρεπόμενα όρια.
Οι Αμερικανοί ειδικοί της EPA (Environmental Protection Agency- Γραφείο Προστασίας Περιβάλλοντος) είχαν κάποιες ενδείξεις για το τι μπορεί να συμβαίνει από έρευνες ανεξαρτήτων φορέων στην Ευρώπη, εξέτασαν τα δεδομένα, έκαναν ελέγχους και τελικά κατήγγειλαν τον όμιλο VW για παραποίηση των τιμών των εκπομπών ρύπων σε 482.000 αυτοκίνητα που έχουν πουληθεί στις ΗΠΑ με το συγκεκριμένο κινητήρα, ο οποίος -τι ειρωνεία!- χαρακτηρίζεται ως Clean Diesel. Παράλληλα δημοσιοποίησαν πως το μέγιστο πρόστιμο που μπορούν να επιβάλουν ανέρχεται σε 37.500 δολάρια για κάθε αυτοκίνητο –για κάποια πολλαπλάσιο της τιμής πώλησης τους- το σύνολο 18 δις δολάρια.
Η αντίδραση της Volkswagen αρχικά συγκρατημένη, ενώ στην πορεία παραδέχεται την ενοχή της, ελπίζοντας βέβαια και σε πιο ευνοϊκή μεταχείριση, με τον πρόεδρο της αμερικάνικης θυγατρικής της να λέει «τα σκατώσαμε» και τον επικεφαλής όλου του ομίλου Martin Winterkorn να βγαίνει σα δαρμένο σκυλί και να ζητάει συγνώμη από τους πάντες.
Και μετά να αρχίζει ο κατήφορος για τον κραταιό γερμανικό όμιλο που φιλοδοξούσε φέτος να προσπεράσει την Toyota και να είναι αυτός ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων στον κόσμο: η μετοχή του πέφτει συνεχώς –κάποια στιγμή είχε φτάσει το -32% από τις αρχές του χρόνου- κάτι που μεταφράζεται σε μείωση της κεφαλαιοποίησής του κατά σχεδόν 16 δισεκατομμύρια ευρώ, οι Γάλλοι –που επίσης έχουν μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες- ζητούν πανευρωπαϊκή διερεύνηση του θέματος, οι Κορεάτες ξεκινούν έρευνες, ενώ το ίδιο αναμένεται να κάνει και η γερμανική κυβέρνηση που ζητά επιτακτικά διαλεύκανση της υπόθεσης και ανησυχεί πολύ για την εικόνα του Made in Germany.
Μέσα σε όλα αυτά ο όμιλος VW, που σημειωτέων δεν είναι πρωτάρης στα σκάνδαλα –πριν από λίγα χρόνια είχε ξεσπάσει ντόρος με τα ταξίδια για σεξ στελεχών και εκπροσώπων των εργαζομένων του, ενώ είχε εμπλακεί τόσο σε περίπτωση βιομηχανικής κατασκοπείας όσο και καταστρατήγησης των αρχών της ελεύθερης αγοράς εντός της ΕΕ- ανακοινώνει πως παγκοσμίως κυκλοφορούν 11 εκατομμύρια αυτοκίνητα των εταιρειών του με αυτόν τον κινητήρα και με το συγκεκριμένο λογισμικό, το οποίο όμως, κατά δήλωσή τους, στα περισσότερα είναι ανενεργό.
Σχεδόν ταυτόχρονα αρχίζουν να κατατίθενται στις ΗΠΑ οι πρώτες αγωγές για αποζημιώσεις από ήδη κατόχους των συγκεκριμένων μοντέλων, ενώ υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο να ακολουθήσουν και οι αντιπρόσωποι της μάρκας, η οποία δήλωσε πως έχει «παρκάρει» το πόσο των 6,5 δισεκατομμυρίων ευρώ για αποζημιώσεις και πως σταματά τις πωλήσεις στις ΗΠΑ αυτοκινήτων με το συγκεκριμένο κινητήρα.
Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό η επόμενη μέρα δεν θα είναι η ίδια για τον όμιλο Volkswagen των 12 συνολικά εταιρειών, που τα τελευταία χρόνια είναι αυτός που πρωτοστατεί στις εξελίξεις στη σύγχρονη αυτοκινητοβιομηχανία. Ίσως τον βρει και με άλλον επικεφαλής προκειμένου να αποδοθούν άμεσα κάποιες ευθύνες και να ηρεμήσουν, όσο αυτό είναι εφικτό, τα πνεύματα.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να σημειώσουμε, προκειμένου η εικόνα να είναι όσο το δυνατόν πιο ολοκληρωμένη, πως και ο κόσμος της αυτοκινητοβιομηχανίας δεν είναι όμορφος, ηθικός και αγγελικά πλασμένος. Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα και άλλες εταιρείες να εφαρμόζουν διάφορα τρικ προκειμένου να μπορούν να εναρμονίζονται με τις εκάστοτε προδιαγραφές. Απλά η VW ήταν αυτή που πιάστηκε με τη γίδα στην πλάτη και θα πληρώσει το μάρμαρο.
Ένα ακόμα στοιχείο που παίζει κάποιο ρόλο είναι και ο συγκεκαλυμμένος οικονομικός πόλεμος που υπάρχει τον τελευταίο καιρό μεταξύ ΗΠΑ και Γερμανίας και στον οποίο η συγκεκριμένη υπόθεση είναι το τελευταίο, προς το παρόν, κεφάλαιο. Ένα από τα προηγούμενα ήταν τα υψηλότατα πρόστιμα που είχαν επιβληθεί από τους Αμερικανούς στη Deutsche Bank.
Πάντως ένα είναι γεγονός: ακόμα και στις απάτες το engineering των Γερμανών είναι υψηλού επιπέδου: το ύποπτο λογισμικό κατέγραφε αν περιστρέφονται μόνο δύο από τους τροχούς του αυτοκινήτου, αν παραμένει σταθερό το στίγμα του στο GPS και ας λειτουργεί ο κινητήρας και αν παρά την αύξηση των στροφών του τελευταίου οι τιμές του αισθητήρα επιτάχυνσης ήταν μηδενικές. Αν ίσχυαν αυτά τότε το αυτοκίνητο υπήρχε πολύ μεγάλη πιθανότητα να βρίσκεται σε δυναμόμετρο και επειδή σε δυναμόμετρο γίνονται όλες οι μετρήσεις, έμπαινε σε λειτουργία το πρόγραμμα με το οποίο καλύπτονταν οι προδιαγραφές… Τόσο απλά και τόσο αποτελεσματικά, μέχρι που τα πάντα ξεσκεπάστηκαν…