Felipe Pelaquim/Unsplash
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Όλοι οι τρόποι με τους οποίους το Spotify εντοπίζει τις κινήσεις μας

Το Spotify φιλοδοξεί να γεμίσει τα ταμεία του από τις διαφημίσεις και τα cookies του έχουν πάρει φωτιά.

Η Meta και η Google είναι οι μεγαλύτερες διαφημιστικές δυνάμεις του διαδικτύου και αυτό είναι γνωστό εδώ και καιρό. Τι θα έλεγες όμως εάν το Spotify κατάφερνε να μπει σφήνα στις δύο εταιρίες και να τις ανταγωνιστεί;

Την ώρα που η συζήτηση σχετικά με το δωρεάν πακέτο της Meta και την παροχή των δεδομένων που διανείμει σε trackers έχει ενταθεί για τα καλά και όσο οι χρήστες του Spotify ψάχνουν το Wrapped τους, η εταιρεία με έδρα τη Σουηδία φαίνεται ότι έχει ξεκινήσει το δικό της εμπορικό παιχνίδι.

Ποια είναι τα… δεδομένα

Κάθε μέρα εκατοντάδες εκατομμύρια άνθρωποι χρησιμοποιούν το Spotify στα τηλέφωνα, τα tablet και τα PC τους και τις περισσότερες φορές παραμένουν συνδεδεμένοι καθώς μετακινούνται από τη μία συσκευή στην άλλη. Παραδέξου το, το έχεις κάνει κι εσύ. Με κάθε κομμάτι που παίζεται, με κάθε λίστα αναπαραγωγής που δημιουργείται και με κάθε podcast που ακούγεται, όλοι μας τροφοδοτούμε περισσότερες πληροφορίες στη μηχανή μεγάλων δεδομένων του Spotify. Καθημερινά δημιουργούνται περισσότερα από 100 δισεκατομμύρια σημεία δεδομένων.

Κάθε ένα από αυτά δίνει στο Spotify λίγες περισσότερες πληροφορίες για τη ζωή μας. «Το Spotify έχει έναν τρελό όγκο δεδομένων για εμάς», λέει ο Bryan Barletta, συγγραφέας του Sounds Profitable, ενός δελτίου για τη διαφήμιση ήχου και podcast. «Πάντα γνωρίζαμε ότι αυτό που ακούμε, ο τρόπος που το ακούμε και οι δραστηριότητες που κάνουμε γύρω από την ακρόαση είναι μερικά από τα πιο οικεία πράγματα που κάνουμε. Κάνουν μερικά πραγματικά έξυπνα πράγματα στον ήχο».

Το Spotify γνωρίζει την αξία αυτών των δεδομένων και τα χρησιμοποιεί για να βοηθήσει στην προώθηση της διαφήμισης που πουλάει. «Αυτές οι προσωπικές γνώσεις σε πραγματικό χρόνο ξεπερνούν τα δημογραφικά στοιχεία και τα αναγνωριστικά συσκευής και μόνο και αποκαλύπτουν τις διαθέσεις, τις νοοτροπίες, τις προτιμήσεις και τις συμπεριφορές του κοινού μας», αναφέρεται στο διαφημιστικό υλικό του Spotify. Μια δημοσκόπηση μετά μουσικής με λίγα λόγια! Από τους 365 εκατομμύρια μηνιαίους χρήστες του Spotify, τα 165 εκατομμύρια από αυτούς έχουν εγγραφεί ώστε να μην ακούνε διαφημίσεις. Τα υπόλοιπα 200 εκατομμύρια τις ανέχονται. Πόσα πραγματικά γνωρίζει λοιπόν το Spotify και πώς μπορείς να περιορίσεις τη συλλογή δεδομένων του;

Τι γνωρίζει το Spotify για εσένα


© Reet Τalreja / Unsplash

 

Έχουμε και λέμε: Παρακολουθείται οτιδήποτε κάνεις στο web player του Spotify και στις εφαρμογές για υπολογιστές και κινητά. Κάθε πάτημα, έναρξη τραγουδιού, ακρόαση λίστας αναπαραγωγής, αναζήτηση, ανακάτεμα και παύση καταγράφεται. Το Spotify γνωρίζει ότι άρχισες να παίζεις το “It Goes Like Nanana” της Peggy Gou στις 23:03, το άκουσες για ένα λεπτό και στη συνέχεια άκουσες για δύο ώρες σερί podcast.

Όλα αυτά τα δεδομένα συμπεριφοράς που αποκρυπτογραφούνται από το Spotify, μπορεί να είναι βαθιά αποκαλυπτικά. Η μουσική που ακούς αντικατοπτρίζει το πώς αισθάνεσαι, με ποιον είσαι και τι κάνεις. Για να το εκμεταλλευτεί αυτό στο έπακρο, το Spotify έχει επενδύσει σημαντικά στην επιστήμη των δεδομένων και έχει χρησιμοποιήσει τις συνήθειες ακρόασης των ανθρώπων ακόμη και στις διαφημίσεις του.

Αυτή η λεπτομέρεια μπορεί να αποβεί προσοδοφόρα για τις εταιρείες που θέλουν να στοχεύσουν ανθρώπους με διαφημίσεις που τραβούν την προσοχή. Με βάση τη συμπεριφορά του κάθε χρήστη, το Spotify καταλήγει σε «συμπεράσματα» που έχουν ως στόχο να αντικατοπτρίζουν τα ενδιαφέροντα και τις προτιμήσεις του.

Αλλά αυτά δεν είναι τα μόνα δεδομένα που λαμβάνει το Spotify. Αν θέλεις πραγματικά να μάθεις τι γνωρίζει το Spotify για εσένα, τότε πρέπει να διαβάσεις την πολιτική απορρήτου του, η οποία φτάνει τις 4.500 λέξεις. «Νομίζω ότι μπορούν να χρησιμοποιήσουν πολύ σαφέστερη γλώσσα», λέει ο Pat Walshe, σύμβουλος προστασίας δεδομένων και ιδιωτικότητας που έχει ερευνήσει τη χρήση δεδομένων από το Spotify.

Σε γενικές γραμμές, τα υπόλοιπα δεδομένα που έχει το Spotify για εσένα είναι πληροφορίες που του δίνεις κατά τη δημιουργία ενός λογαριασμού. Μπορείς να του πεις το όνομα χρήστη, το email, τον αριθμό τηλεφώνου, την ημερομηνία γέννησης, το φύλο, τη διεύθυνση και τη χώρα σας. Αν πληρώσεις συνδρομή, θα του δώσεις επίσης τα στοιχεία χρέωσης. Η πολιτική απορρήτου της εταιρείας αναφέρει επίσης ότι μπορεί να λάβει δεδομένα cookies, διευθύνσεις IP, τον τύπο της συσκευής που χρησιμοποιείς, τον τύπο του προγράμματος περιήγησης, το λειτουργικό σου σύστημα και πληροφορίες σχετικά με ορισμένες συσκευές στο δίκτυο Wi-Fi σου.

Το Spotify μπορεί να λάβει επιπλέον πληροφορίες για εσένα από άλλες εταιρείες και υπηρεσίες. Εάν συνδεθείς με το Facebook, για παράδειγμα, μπορεί να «εισάγει τις πληροφορίες σου» από εκεί, συμπεριλαμβανομένου ενός αναγνωριστικού χρήστη του Facebook. Άλλοι «συνεργάτες τεχνικών υπηρεσιών» παρέχουν στο Spotify δεδομένα που τοποθετούν τις διευθύνσεις IP σε χάρτες για να γνωρίζει σε ποια πόλη και πολιτεία βρίσκεσαι.

Η διαφημιστική μηχανή του Spotify


© Alexander Shatov / Unsplash

Τα δεδομένα που συλλέγει το Spotify δεν είναι ασυνήθιστα, καθώς άλλες εφαρμογές και υπηρεσίες που χρησιμοποιείς συλλέγουν πολύ περισσότερα. Αυτό που ωστόσο κάνει τη διαφορά, είναι ότι το Spotify το θεωρούμε σαν κάτι πολύ πιο προσωπικό και ιδιωτικό από ότι το Facebook για παράδειγμα, αφού αν θέλουμε, μόνο εμείς (και αυτό) γνωρίζουμε τι ακούμε. Η αλήθεια όμως είναι ότι απλά τροφοδοτούμε τους αλγορίθμους του με διαφορετικό τρόπο. Δεν μοιραζόμαστε φωτογραφίες, βίντεο ή μηνύματα, αλλά το Spotify εξακολουθεί να γνωρίζει πώς σκεφτόμαστε και αισθανόμαστε.

Αυτά τα δεδομένα συμπεριφοράς που βοηθούν το Spotify να προχωρήσει σε μεγάλη εξατομίκευση, την οποία φυσικά μπορεί να είδες και στο Wrapped που με μεγάλη χαρά ανέβασες και στα υπόλοιπα social media. Η πολιτική απορρήτου του αναφέρει ότι μπορεί να χρησιμοποιήσει τα δεδομένα για εξατομίκευση, αντιμετώπιση προβλημάτων, ανάπτυξη νέων λειτουργιών και τεχνολογίας, μάρκετινγκ και διαφήμιση, έρευνα και για άλλους νομικούς λόγους. Πολλές από αυτές τις λειτουργίες εξατομίκευσης είναι πιθανό να περιλαμβάνουν συστήματα που μας προτείνουν νέα μουσική και λίστες αναπαραγωγής.

Υπάρχει όμως και η διαφημιστική επιχείρηση του Spotify – κάτι που συνδέεται όλο και περισσότερο με την αναπτυσσόμενη αυτοκρατορία του podcast. Η πολιτική απορρήτου της εταιρείας αναφέρει ότι συνεργάζεται με «διαφημιστικούς συνεργάτες» για να μοιράζεται δεδομένα και να επεξεργάζεται τα «ενδιαφέροντα ή τις προτιμήσεις» μας. «Ενδέχεται να λάβουμε ορισμένα δεδομένα σχετικά με εσάς, όπως αναγνωριστικό cookie, αναγνωριστικό κινητής συσκευής ή διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, καθώς και συμπεράσματα σχετικά με τα ενδιαφέροντα και τις προτιμήσεις σας από ορισμένους διαφημιστές και διαφημιστικούς συνεργάτες που μας επιτρέπουν να παρέχουμε πιο σχετικές διαφημίσεις και να μετράμε την αποτελεσματικότητά τους», αναφέρεται. Ε λοιπόν, όσο πιο «σχετική» είναι μια διαφήμιση, τόσο πιο πιθανό είναι να προσελκύσει υψηλότερη τιμή.

Τα διαφημιστικά δεδομένα του Spotify δείχνουν πώς οι διαφημίσεις μπορούν να στοχεύουν στη διάθεσή σου και σε ό,τι κάνεις. Σου αρέσει η electronica; Οι εταιρείες μπορούν να στοχεύουν τις διαφημίσεις στο είδος. Αλλά αν σου αρέσει η φολκ, οι διαφημίσεις μάλλον δεν θα είναι οι ίδιες. Ακούς μια ρομαντική λίστα αναπαραγωγής το βράδυ της Παρασκευής; Οι διαφημίσεις μπορεί να είναι πολύ διαφορετικές από τη λίστα αναπαραγωγής «road trip» που θα ακούσεις την Κυριακή το πρωί.

Το Spotify μπορεί επίσης να πουλάει διαφημίσεις με βάση το τι κάνεις. Απαριθμεί 10 διαφορετικές καταστάσεις στις οποίες μπορεί να βρίσκεσαι: χαλάρωση, δείπνο, gaming, πάρτι, ταξίδια, μαγείρεμα, συγκέντρωση, διακοπές, μελέτη ή προπόνηση. Προσφέρει ακόμη και συμβουλές για την προώθηση διαφημίσεων στους millennials σε αυτά τα πλαίσια. Όλα αυτά πάνω από άλλες κοινές κατηγορίες διαφημίσεων, όπως το να είσαι γονιός, κάποιος που ενδιαφέρεται για την υγεία και τη γυμναστική ή απλά να είσαι χρήστης Android.

Τι μπορείς να κάνεις για να προστατευτείς


© SGC Design co / Unsplash

Υπάρχουν μερικά μέτρα που μπορείς να λάβεις για να περιορίσεις τον τρόπο με τον οποίο το Spotify χρησιμοποιεί και συλλέγει τα δεδομένα σου. Η desktop εφαρμογή του Spotify διαθέτει μία κύρια ρύθμιση απορρήτου, αν και είναι κρυμμένη μέσα στα διάφορα μενού της. Κάνε κλικ στο όνομα χρήστη στην πάνω δεξιά γωνία της εφαρμογής, πήγαινε στις Ρυθμίσεις και βρες την «Εμφάνιση προηγμένων ρυθμίσεων». Από εκεί μπορείς να αρχίσεις να μπλοκάρεις «όλα τα cookies για αυτή την εγκατάσταση της εφαρμογής Spotify desktop».

Ενώ εξετάζεις τις ρυθμίσεις απορρήτου, θα πρέπει επίσης να απενεργοποιήσεις τα δεδομένα του Facebook. Αυτό θα σταματήσει το Spotify να χρησιμοποιεί οποιαδήποτε δεδομένα, εκτός από τις πληροφορίες σύνδεσης, που έχουν κοινοποιηθεί από το Facebook. Η ίδια σελίδα σου επιτρέπει επίσης να κατεβάσεις ορισμένα από τα δεδομένα σου στο Spotify, συμπεριλαμβανομένων των αρχείων καταγραφής των αναζητήσεών, των λιστών αναπαραγωγής, του ιστορικού ροής, των φωνητικών εντολών που έκανες και όσων το Spotify πιστεύει ότι σε ενδιαφέρουν.

Exit mobile version