EXPLAINED

Όσα πρέπει να ξέρεις πριν βγάλεις τη νέα σου ταυτότητα

Η πλατφόρμα id.gov.gr άνοιξε το πρωί της Δευτέρας (25/9) και ήδη στα περισσότερα τμήματα τα ραντεβού είναι κλειστά για τον επόμενο μήνα.

Τη Δευτέρα 25 Σεπτεμβρίου στις 8.30π.μ. ξεκίνησε και επίσημα η λειτουργία της πλατφόρμας id.gov.gr. Με τον τρόπο αυτό οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να προγραμματίζουν ψηφιακά τα ραντεβού τους, με τη διαθεσιμότητα να ξεκινά από την Τρίτη 26/9/23, για την έκδοση νέων τύπου ταυτοτήτων ή την αντικατάστασή τους λόγω μεταβολής των στοιχείων, λήξης ισχύος, φθοράς ή παλαιότητας.

Η πλατφόρμα υλοποιήθηκε από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και η είσοδος των πολιτών γίνεται με τη χρήση των κωδικών Taxisnet.

Ήδη στα περισσότερα τμήματα της Αθήνας τα ραντεβού είναι κλειστά για τον επόμενο μήνα, δείγμα του πόσο δημοφιλής έγινε η πλατφόρμα από την πρώτη κιόλας ημέρα λειτουργίας της. Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου, μιλώντας το πρωί της Δευτέρας (25/9) στην εκπομπή «Συνδέσεις» ανέφερε πάντως πώς «δεν πρέπει να βιαστούμε να πάμε αύριο το πρωί να όλοι βγάλουμε νέα ταυτότητα εκτός αν υπάρχει μεγάλη ανάγκη».

Όσα ανέφερε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης

Ο κ. Παπαστεργίου εξήρε τη νέα ταυτότητα λέγοντας ότι «είναι μία πολύ ασφαλής ταυτότητα, είναι μία δουλειά που επιμελήθηκε το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη με την δική μας συνδρομή στο κομμάτι των ραντεβού και θεωρώ ότι κλείνει μία τρύπα που υπήρχε πάρα πολλά χρόνια στο θέμα της ασφάλειας. Η ταυτότητα που έχουμε σήμερα είναι από το ’60».Η ταυτότητα δεν έχει κανένα θέμα με το τι πιστεύουμε, ξεκαθάρισε ο υπουργός και συνέχισε: «Έχει σχέση μόνο με το πόσο ασφαλείς νιώθουμε στο κράτος μας και στο να μην πλαστογραφηθεί».

Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης είπε ακόμα ότι από τον Δεκέμβριο και μετά στην ταυτότητα θα έχουμε και τον προσωπικό μας αριθμό. «Υπήρχε μία μεγάλη αναγκαιότητα αλλαγής των ταυτοτήτων σε σχέση που με υποχρεώσεις που είχε αναλάβει η Ελλάδα τον προηγούμενο διάστημα και με την Ευρώπη αλλά και με την βίζα. Άρα έπρεπε γρήγορα να πάμε σε νέες ταυτότητες γιατί υπήρχε κίνδυνος να τεθούμε εκτός τέτοιων προγραμμάτων. Από τον Δεκέμβριο και μετά στην ταυτότητα θα έχουμε και τον προσωπικό μας αριθμό, που, έχει νομοθετηθεί εδώ και περίπου 2 χρόνια, και θα είναι το ΑΦΜ συν άλλα τρία αριθμητικά στοιχεία. Αν με ρωτάτε, εγώ ταυτότητα θα βγάλω τον Δεκέμβριο, όταν πλέον θα έχουμε τελειώσει και με το θέμα του προσωπικού αριθμού».

Στο ερώτημα αν κάποιος που θα έχει βγάλει νέα ταυτότητα τον Νοέμβριο θα πρέπει να ξαναβγάλει τον Δεκέμβριο απάντησε πως όχι: «Δεν θα χρειαστεί, αλλά θα χρειαστεί να περάσει κάποια στιγμή από την αστυνομία για να τυπωθεί πάνω ο προσωπικός αριθμός στο πίσω μέρος σε σημείο που έχει αφεθεί. Αν παρόλα αυτά έχουμε χάσει ταυτότητα μας και είναι ανάγκη να τη βγάλουμε σήμερα, προφανώς και θα μπούμε στο id.gov.gr».

Ολόκληρη η διαδικασία για την έκδοση νέας ταυτότητας


Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη

Ποια είναι λοιπόν βήμα-βήμα η διαδικασία για την έκδοση των νέων ταυτοτήτων μέσω ραντεβού; Ο ενδιαφερόμενος επιλέγει στην αίτησή του, Αρχή Έκδοσης με βάση τη διεύθυνση μόνιμης ή προσωρινής του διαμονής στην Ελλάδα, συγκεκριμένη ημέρα και ώρα από τη λίστα διαθεσιμότητας, ώστε να εξυπηρετηθεί με φυσική παρουσία, και καταχωρεί τα εξής στοιχεία του προσώπου στο οποίο αφορά το ραντεβού: ονοματεπώνυμο, διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email) και προαιρετικά αριθμό τηλεφώνου. Υπάρχει η δυνατότητα να κλείσει το ραντεβού τρίτος, ωστόσο θα πρέπει να υπάρχει αυτοπρόσωπη παρουσία του πολίτη για να εξυπηρετηθεί.

Με την ολοκλήρωση της υποβολής του αιτήματος αποστέλλεται μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για την επαλήθευση του email που δήλωσε ο ενδιαφερόμενος. Ακολούθως, λαμβάνει στο επιβεβαιωμένο email τις βασικές πληροφορίες για τη διεκπεραίωση της διαδικασίας, καθώς και τα στοιχεία επικοινωνίας της Αρχής Έκδοσης που έχει επιλέξει. Η διαδικασία αυτή θυμίζει πολύ εκείνη του προγράμματος εμβολιασμού κατά του κορoνοϊού.

Το αίτημα προγραμματισμού του ραντεβού μπορεί να επαναπρογραμματιστεί ή να ακυρωθεί ή να υποβληθεί εκ νέου, το αργότερο οκτώ ώρες πριν. Είκοσιτέσσερις ώρες πριν και δύο (2) ώρες πριν την έναρξη του προγραμματισμένου ραντεβού ο ενδιαφερόμενος λαμβάνει από την πλατφόρμα μήνυμα υπενθύμισης στο email που έχει δηλώσει.

Οι 13 πιο συχνές ερωτήσεις σχετικά με τη νέα ταυτότητα


Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη

Σε ποια ηλικία πρέπει να εκδώσω δελτίο ταυτότητας;

Υποχρεωμένοι να εφοδιασθούν με δελτίο ταυτότητας είναι όλοι οι Έλληνες πολίτες, οι οποίοι κατοικούν ή διαμένουν προσωρινά στην Ελλάδα και έχουν συμπληρώσει το 12ο έτος της ηλικίας τους. Η υποχρέωση εφοδιασμού με δελτίο ταυτότητας των ατόμων που συμπλήρωσαν το 12ο έτος της ηλικίας τους, ανήκει στους γονείς και νόμιμους κηδεμόνες αυτών.

Που μπορώ να απευθυνθώ για την έκδοση του δελτίου ταυτότητάς μου;

Δελτία ταυτότητας εκδίδονται:

  • Για τις περιφέρειες Αττικής και Θεσσαλονίκης στο Τμήμα Ασφαλείας του τόπου κατοικίας του ενδιαφερόμενου.
  • Για την υπόλοιπη Χώρα στην Υποδιεύθυνση ή το Τμήμα Ασφαλείας του τόπου κατοικίας του ενδιαφερόμενου.

Όπου δεν λειτουργούν τέτοιες Υπηρεσίες, τα δελτία ταυτότητας εκδίδονται από το Αστυνομικό Τμήμα που ασκεί αρμοδιότητες ασφαλείας στον τόπο κατοικίας του ενδιαφερόμενου και σε περίπτωση που δεν υφίσταται ούτε αυτό, τα δελτία ταυτότητας εκδίδονται από την Υποδιεύθυνση Αστυνομίας που εδρεύει στην εν λόγω περιοχή.

Ποιες ώρες μπορώ να προσέλθω στην αρμόδια Αρχή για να αιτηθώ την έκδοση της νέας μου ταυτότητας (ID1);

Το ωράριο λειτουργίας είναι κοινό για όλες τις Αρχές έκδοσης της Επικράτειας και έχει ως εξής: Τα Γραφεία Ταυτοτήτων λειτουργούν καθημερινά κατά τις πρωινές ώρες (07:00-14:30 τη θερινή περίοδο 01/04-30/09 και 07:30-15:00 τη χειμερινή περίοδο 01/10-31/03), με εξαίρεση την Τετάρτη που λειτουργούν από 14:00 έως 20:30, για την εξυπηρέτηση των πολιτών που εργάζονται. Επίσης, κάθε Σάββατο από 08:30 έως 13:00 εξυπηρετούν κατά προτεραιότητα τους μαθητές.

Τι χρειάζεται να κάνω προτού μεταβώ στην αρμόδια Αρχή για την έκδοση του δελτίου ταυτότητάς μου;

Για τη διευκόλυνσή μας και την αποφυγή άσκοπης ταλαιπωρίας μας, θα πρέπει να έχουμε προγραμματίσει την επίσκεψή μας στην Αρχή έκδοσης του τόπου μόνιμης ή προσωρινής διαμονής μας.

Για το σκοπό αυτό, πρέπει να επισκεφθούμε την ηλεκτρονική πλατφόρμα id.gov.gr όπου θα συνδεθούμε με τη χρήση των προσωπικών μας κωδικών – διαπιστευτηρίων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (κωδικοί TAXISnet). Αναζητάμε την Αρχή έκδοσης του τόπου μόνιμης ή προσωρινής μας διαμονής και επιλέγουμε την ημέρα και την ώρα που επιθυμούμε να μεταβούμε σε αυτήν για την υποβολή της αίτησής μας.

Μέσω της ίδιας πλατφόρμας, μπορούμε να αλλάξουμε την ημέρα και ώρα του ραντεβού σας ή να το ακυρώσουμε. Για την υπενθύμιση του ραντεβού μας, θα λάβουμε αυτόματο μήνυμα στην ηλεκτρονική διεύθυνση που δηλώσαμε, μία ημέρα καθώς και δύο (2) ώρες, νωρίτερα της προγραμματισμένης επίσκεψής μας. Ό,τι ακριβώς συνέβαινε και με τα ραντεβού για τον εμβολιασμό.

Μπορώ να προγραμματίσω ραντεβού για κάποιο άλλο πρόσωπο;

Ναι, μπορούμε να προγραμματίσουμε ραντεβού και για λογαριασμό άλλου προσώπου. Σε αυτήν την περίπτωση θα συνδεθούμε στην ίδια ηλεκτρονική πλατφόρμα με τους δικούς μας κωδικούς TAXISnet, αλλά όταν θα μας ζητηθεί, θα συμπληρώσουμε τα στοιχεία του προσώπου το οποίο επιθυμεί την έκδοση νέου δελτίου ταυτότητας. Με αυτόν τον τρόπο, ο υπάλληλος της Αρχής έκδοσης θα γνωρίζει ποιοι έχουν ραντεβού κάθε στιγμή και θα μπορεί να τους ενημερώσει εάν για κάποιο λόγο χρειαστεί να γίνει οποιαδήποτε αλλαγή.

Ποια δικαιολογητικά χρειάζονται για την έκδοση του νέου δελτίου ταυτότητας (ID1);


Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη

Για την έκδοση του νέου δελτίου ταυτότητας, θα υποβάλλουμε αυτοπροσώπως στην Αρχή έκδοσης του τόπου μόνιμης ή προσωρινής σας διαμονής, τα κάτωθι δικαιολογητικά:

  1. Φωτογραφία, σε ψηφιακή μορφή. Η φωτογραφία δύναται να λαμβάνεται είτε απευθείας στις Αρχές έκδοσης, είτε μπορείτε να απευθυνθούμε σε έναν πιστοποιημένο επαγγελματία φωτογράφο, ο οποίος θα αναρτήσει τη φωτογραφία μας στην εφαρμογή myPhoto του gov.gr. Σε αυτήν την περίπτωση, ο φωτογράφος θα μας δώσει έναν κωδικάριθμο, τον οποίο στη συνέχεια μέσω της εφαρμογής myPhoto θα πρέπει να αντιστοιχίσουμε με το ΑΦΜ μας. Αυτή η διαδικασία είναι απαραίτητη προκειμένου ο υπάλληλος της αρμόδιας Αρχής έκδοσης, να αναζητήσει και να ανακτήσει τη φωτογραφία μας.
  2. Αίτηση – υπεύθυνη δήλωση, η οποία θα μας χορηγηθεί από την Αρχή έκδοσης. Βάσει της αιτήσεώς μας, θα πραγματοποιηθεί αυτεπάγγελτη αναζήτηση, μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος «Μητρώο Πολιτών» του Υπουργείου Εσωτερικών, των απαραίτητων, για την έκδοση του δελτίου, στοιχείων δημοτολογίου. Η αίτηση θα εκτυπωθεί και θα μας ζητηθεί να υπογράψουμε.
  3. Αίτηση έκδοσης δελτίου ταυτότητας, η οποία θα μας χορηγηθεί από την Αρχή έκδοσης. Η αίτηση συμπληρώνεται από την αρμόδια Αρχή έκδοσης, με βάση τα στοιχεία μας, όπως αυτά προκύπτουν από το Πληροφοριακό Σύστημα «Μητρώο Πολιτών» του Υπουργείου Εσωτερικών ή από το πιστοποιητικό του Δήμου, στο δημοτολόγιο του οποίου είμαστε εγγεγραμμένοι.
    Αφού την υπογράψουμε ηλεκτρονικά (με ψηφιακή υπογραφή επί ειδικού εξοπλισμού), θα εκτυπωθεί και θα μας ζητηθεί να επιβεβαιώσουμε το ακριβές των στοιχείων που περιέχει και να την υπογράψουμε και χειρόγραφα.
  4. Ηλεκτρονικό παράβολο ύψους 10,00€.
    Για την έκδοση κάθε δελτίου απαιτείται ηλεκτρονικό παράβολο υπέρ του Δημοσίου, ύψους 10,00€, το οποίο αντιστοιχεί στο αντίτιμο του σώματος του δελτίου, τα έξοδα εκτύπωσης – προσωποποίησής του, καθώς και τη δαπάνη ασφαλούς μεταφοράς του. Για τους πολύτεκνους το παράβολο κοστίζει 5,00€.
  5. Επιπλέον, στην αίτηση έκδοσης επικολλάται το προβλεπόμενο ένσημο της Ελληνικής Αστυνομίας, ύψους 0,50 € για την έκδοση δελτίου ταυτότητας Έλληνος υπηκόου (Ένσημο ΕΛ.ΑΣ.)”.
    Παλαιού τύπου δελτίο ταυτότητας, Για την έκδοση του νέου δελτίου ταυτότητας απαιτείται να προσκομίσουμε και να παραδώσουμε το παλαιό δελτίο ταυτότητας (μπλε δελτίο).

Έχω ταυτότητα παλαιού τύπου, η οποία εκδόθηκε πολύ πρόσφατα. Μπορώ να την αλλάξω με νέου τύπου δελτίο;

Εάν επιθυμούμε να αντικαταστήσουμε την παλαιά ταυτότητά μας με δελτίο νέου τύπου, μπορούμε να το κάνουμε ανεξαρτήτως του πόσο πρόσφατη είναι.
Σε αυτήν την περίπτωση θα χρειαστούν:

  • – Τα δικαιολογητικά της αρχικής έκδοσης, πλην του μάρτυρα.
  • – Το παλαιό δελτίο ταυτότητας, το οποίο θα το επιδείξουμε κατά την αίτησή μας και θα το παραδώσουμε στην Αρχή έκδοσης μόλις παραλάβουμε το νέο σας έγγραφο.

Χρειάζεται να γνωρίζω κάτι άλλο για τη διαδικασία έκδοσης του δελτίου μου;

Εφόσον επιθυμούμε να αναγραφεί επί του δελτίου η ομάδα και το RHESUS του αίματός μας, θα πρέπει να προσκομίσουμε βεβαίωση νοσηλευτικού ιδρύματος ή υγειονομικού εργαστηρίου, στην οποία να αναγράφεται αυτή. Η αναγραφή του εν λόγω στοιχείου, δεν είναι υποχρεωτική.

Κατά τη διαδικασία υποβολής της αίτησης για έκδοση νέου δελτίου, ο αρμόδιος υπάλληλος θα μας ζητήσει να μας δακτυλοσκοπήσει. Η δακτυλοσκόπηση, η οποία γίνεται με ειδικό, ηλεκτρονικό εξοπλισμό, αφορά τη λήψη δύο (2) δακτυλικών αποτυπωμάτων και συγκεκριμένα των δεικτών των δύο χεριών μας.

Επισημαίνεται ότι εάν είναι προσωρινώς αδύνατη η λήψη των δακτυλικών μας αποτυπωμάτων, τότε η διάρκεια του δελτίου μας θα είναι περιορισμένη (ισχύς 12 μηνών), αντί 10 ετών που ισχύει για όλες τις υπόλοιπες περιπτώσεις.

Πόσο καιρό χρειάζεται για να εκδοθεί το νέο δελτίο ταυτότητας (ID1);

Όλα τα νέα δελτία ταυτότητας θα εκτυπώνονται με τα υψηλότερα επίπεδα ασφάλειας και ποιότητας στη Διεύθυνση Διαβατηρίων & Εγγράφων Ασφαλείας του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας, με έδρα στην Καισαριανή Αττικής. Ο χρόνος ο οποίος θα απαιτείται από την ημέρα που θα καταθέσουμε την αίτησή μας στο Τμήμα της περιοχής μας μέχρι την παραλαβή του νέου μας δελτίου, κυμαίνεται στις 7 ημέρες.

Μπορεί να παραλάβει κάποιος τρίτος για λογαριασμό μου το δελτίο ταυτότητάς μου;

Όχι. Το δελτίο ταυτότητας είναι αυστηρά προσωπικό έγγραφο και παραδίδεται από την αρμόδια Αρχή μόνο στον ίδιο τον κάτοχό του.

Θα ενημερωθούν άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου ή φορείς για την αλλαγή της ταυτότητάς μου;

Μόλις μας δοθεί η νέα μας ταυτότητα θα ενημερωθούν μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης αυτόματα όλες οι υπηρεσίες και φορείς που διασυνδέονται με αυτό, όπως ΑΑΔΕ, GOV.GR WALLET, κλπ..

Θα πρέπει να προγραμματίσω νέο ραντεβού για να παραλάβω την ταυτότητά μου;

Όχι. Όταν το νέο μας δελτίο έχει επιστραφεί εκτυπωμένο στην Αρχή έκδοσης, θα ενημερωθούμε με μήνυμα στην ηλεκτρονική διεύθυνση που δηλώθηκε κατά τον προγραμματισμό του ραντεβού μας.

Θα μπορώ να ταξιδέψω στο εξωτερικό με τη νέα μου ταυτότητα;

Το νέου τύπου δελτίο ταυτότητας, πληροί όλα τα διεθνή πρότυπα ασφαλείας και μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ταξιδιωτικό έγγραφο στις χώρες της ΕΕ ή/και της ζώνης SCHENGEN. Επιπλέον, μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε τρίτες χώρες (εκτός ΕΕ ή/και SCHENGEN) στις οποίες επιτρέπεται η είσοδος υπηκόων της ΕΕ μόνο με χρήση ταυτότητας αντί διαβατηρίου (π.χ. Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία, Βοσνία & Ερζεγοβίνη, Γεωργία, Μαυροβούνιο, Σερβία, Τουρκία).

Exit mobile version