Eurokinissi
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Πανελλήνιες: Τα σημερινά δεδομένα και τα προβλήματα που προκύπτουν για τους μαθητές

Οι μαθητές της Γ' Λυκείου βιώνουν την καραντίνα με την επιπλέον αβεβαιότητα που αφορά μια ούτως ή άλλως αγχώδη διαδικασία, τις Πανελλήνιες εξετάσεις.

Η αλήθεια είναι ότι οι Πανελλήνιες εξετάσεις ως θεσμός είναι μια από τις συνθήκες κανονικότητας αυτού του κράτους. Δεν είναι τυχαίο ότι από το 1964 που καταρτίστηκε για πρώτη φορά το πλάνο των κεντρικών εξετάσεων για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (‘Εισιτήριες Εξετάσεις’ τότε) δεν έχουν ακυρωθεί ποτέ. Οι συνθήκες πανδημίας λόγω κορονοϊού όμως έχουν φέρει το Υπουργείο Παιδείας μπροστά σε ένα δίλημμα.

Η πανδημία του κορονοϊού ήρθε σε μια από τις πιο κρίσιμες στιγμές της προετοιμασίας των μαθητών της Γ’ Λυκείου. Μπορώ να σας πω με βεβαιότητα ως άνθρωπος που έχω εμπλακεί με τις εξετάσεις και ως μαθητής και ως εκπαιδευτικός ότι -πράγματι- οι δύο πρώτοι μήνες της Άνοιξης είναι πολύ βασικοί. Συνήθως είναι οι μήνες εκείνοι που φτάνεις στο πέρας της ύλης και μπορείς να κοιτάξεις προς τα πίσω, να δεις πιο καθαρά πού είναι τα κενά σου και να τα καλύψεις στο υπολειπόμενο διάστημα. Και φυσικά ξεκινάς τις επαναλήψεις. Mε την ελπίδα ότι σύντομα όλο αυτό τελειώνει.

Μια παράταση της σχολικής χρονιάς θα φαινόταν μια ευλογία για τους μαθητές. Με την έννοια ότι καθισμένοι σε συνθήκες απομόνωσης βρίσκουν πολύ περισσότερο χρόνο. Στην πραγματικότητα όμως δεν είναι. Σε καμία περίπτωση. Όταν μπαίνεις σε μια πολύμηνη αγχώδη διαδικασία, όπως θα φαντάζεστε, δεν θέλεις σε καμία περίπτωση να παρεκκλίνεις από το πρόγραμμά σου. Πόσο μάλλον δεν θέλεις να έχεις αυτή την αβεβαιότητα που βιώνουν οι μαθητές πρώτα, οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς πολύ μετά. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πρώτα από όλα ποτέ αυτή η αγχώδης διαδικασία αφορά τα παιδιά. 

Πού είμαστε μέχρι τώρα

Σε κάθε περίπτωση, αν ακούσουμε το Υπουργείο, μπορούμε να είμαστε βέβαιοι ότι οι Πανελλήνιες θα γίνουν. Η Νίκη Κεραμέως το έχει πολλές φορές επαναλάβει σε τηλεοπτικές συνεντεύξεις και φαίνεται απόλυτη σε αυτό. Η ακύρωση των Πανελληνίων εξετάσεων φαίνεται να είναι εκτός πιθανοτήτων. Ιδίως από τη στιγμή που τα δεδομένα στη χώρα μας σχετικά με την πορεία της πανδημίας φαίνονται ενθαρρυντικά.  Αυτό είναι όπως εξήγησε και η Υπουργός ο λόγος που οι εξετάσεις θα διεξαχθούν κανονικά, σε αντίθεση με άλλες χώρες όπου έχουν ακυρωθεί.

Σε δεύτερο επίπεδο, ο στόχος φαίνεται να είναι οι Εξετάσεις να γίνουν όσο δυνατόν πιο κοντά στις προκαθορισμένες ημερομηνίες. Η αλήθεια βέβαια είναι ότι με βάση όσα ξέρουμε για τον κορονοϊό, είναι σχεδόν αδύνατον να γίνουν στις ημερομηνίες αυτές. Το χειρότερο σενάριο αυτή τη στιγμή είναι να γίνουν οι εξετάσεις τον Σεπτέμβριο. Το σενάριο αυτό, ωστόσο, μαζεύει τις λιγότερες πιθανότητες, καθώς αντιμετωπίζεται από το Υπουργείο ως ‘απευκταίο’.

“Οι πανελλήνιες θα διεξαχθούν όσο το δυνατό πιο κοντά στην καθιερωμένη τους περίοδο”. Σε κάθε περίπτωση, λοιπόν, το πιθανότερο σενάριο αυτή τη στιγμή είναι οι εξετάσεις να γίνουν τον Ιούνιο (ίσως και τον Ιούλιο). Σίγουρα πάντως θα εξαρτηθούν από τα πορίσματα των ειδικών επιδημιολόγων σχετικά με την πορεία του ιού στη χώρα. Ταυτόχρονα, το Υπουργείο θα προβεί σε μια μείωση της ανακοινωμένης από πέρσι ύλης των εξετάσεων. Η νέα ύλη αναμένεται να ανακοινωθεί μέσα στις επόμενες μέρες και λογικά μέχρι τη Δευτέρα. 

Τα προβλήματα που προκύπτουν

Η λογική περικοπής της ύλης προφανώς στηρίζεται στο να μείνει η ύλη εκείνη η οποία έχει διδαχτεί εντός της φυσικής τάξης. Η ύλη δηλαδή που είχε διδαχθεί μέχρι να κλείσουν τα σχολεία λόγω της πανδημίας. Το κύριο πρόβλημα όμως που εντοπίζεται εδώ είναι σημαντικά. Κάθε σχολείο και κάθε τάξη βρισκόταν, πριν όλο αυτό ξεσπάσει, σε διαφορετικά σημεία ως προς την ύλη. Και αν αυτό ίσχυε ούτως ή άλλως, η κατάσταση δυσκολεύει από τη στιγμή που δεν έκλεισαν όλα τα σχολεία κατά τις ίδιες ημερομηνίες.

Με τη λογική αυτή, δεν υπάρχει ένα κοινό σημείο στη διδασκαλία της ύλης στο οποίο να βρίσκονται όλα τα σχολεία πανελλαδικά. Το Υπουργείο, λοιπόν, είναι αναγκασμένο να βρει μια χρυσή τομή ως προς την ύλη. Σε λογική ότι κανείς μαθητής σε κανένα σημείο της ελληνικής επικράτειας να μη θεωρήσει εαυτόν αδικημένο από την περικοπή της ύλης. Το εγχείρημα θα είναι δύσκολο αλλά ομολογουμένως οποιοδήποτε άλλο σενάριο σχετικά με μη περικοπή της ύλης φαίνεται μη εφαρμόσιμο. Ιδίως από τη στιγμή που νομίζω πως όλοι συμφωνούμε ότι μια παράταση μέχρι τον Σεπτέμβριο μοιάζει καταστροφική. Και για την ίδια την ψυχολογία των μαθητών. 

Σε κάθε περίπτωση, ελπίζουμε όλη αυτή η αβεβαιότητα την οποία βιώνουν (και) οι μαθητές της Γ’ Λυκείου να λήξει σύντομα. Οι Πανελλήνιες να διεξαχθούν όσο το δυνατό πιο'”κανονικά’. Το μερικό lockdown φέρνει αλυσιδωτά προβλήματα αλλά συνεχίζει να σώζει ανθρώπινες ζωές. Τα παιδιά ήταν άτυχα. Θα εξεταστούν κάτω από πολύ ιδιαίτερες συνθήκες. Είμαστε όλοι σίγουροι ότι θα τα καταφέρουν.