Ποια είναι η ‘Apple της Κίνας’ και γιατί ήρθε στην Ελλάδα
- 19 ΔΕΚ 2016
Οι παροικούντες την τεχνολογική Ιερουσαλήμ γνωρίζουν τη Xiaomi (προφέρεται Σιαόμι) ως έναν από τους πιο καινοτόμους κατασκευαστές smartphones. Πολλοί άλλοι πιθανότατα έχουν ακούσει για την ‘Apple της Κίνας’. Κάποιοι την ξέρουν ως την εταιρεία που πουλάει κάθε τόσο on line εκατοντάδες χιλιάδες συσκευές μέσα σε λίγα λεπτά και οι πιο ψαγμένοι με τα οικονομικά, ως μια από τις πιο επιτυχημένες παγκοσμίως startup, με την αξία της (βάσει των ιδιωτικά τοποθετημένων κεφαλαίων) να προσδιορίζεται στα 45 δισ. δολάρια.
Ωστόσο, ο ιδρυτής της, Lei Jun, έχει άλλη άποψη. Ισχυρίζεται ότι η Xiaomi είναι μια εταιρεία με διαφορετικό όραμα από την Apple, αν και παραδέχεται ότι έχει επηρεαστεί πολύ από τον Steve Jobs – αν αναζητήσεις φωτογραφίες του, θα διαπιστώσεις ότι σε παλαιότερες παρουσιάσεις συσκευών αντέγραφε ακόμα και το ντύσιμο του μακαρίτη. “Είμαστε πολύ ανοιχτοί και δίνουμε έμφαση στη σύμπραξη με τους χρήστες των συσκευών μας, ενσωματώνοντας γρήγορα (στα προϊόντα μας) τις παρατηρήσεις τους… Πιστεύουμε στη διάχυση της καινοτομίας προς όλους, γι ‘αυτό και έχουμε επίγνωση σχετικά με την τιμολόγηση των προϊόντων μας κοντά στο κόστος”, είπε πριν από μήνες στη βρετανική έκδοση του Wired.
“Σέβομαι τον Steve Jobs για τα επιτεύγματά του”, συμπλήρωσε. Το 2013 είχε γράψει: “Ο κύριος Jobs ήταν ένας σπουδαίος άνθρωπος. Έκανε καταπληκτικά πράγματα, άλλαξε τον κόσμο και ήταν μεγάλη πηγή έμπνευσης για τη Xiaomi. Αλλά το να τον χρησιμοποιούν ως σημείο σύγκρισης για μένα είναι εντελώς άστοχο”.
(Ακόμα και οι στυλιστικές επιλογές του Lei Jun έχουν κάτι από Steve Jobs)
Πλέον, έχοντας δημιουργήσει ένα οικοσύστημα συσκευών και υπηρεσιών, η Xiaomi επιχειρεί να εισέλθει στην ευρωπαϊκή αγορά με όχημα τα πολυσυζητημένα κινητά τηλεφωνά της – όχι πάντα τόσο απλό όσο ακούγεται, κυρίως λόγω των εγκρίσεων που πρέπει να λάβει. Η Ελλάδα είναι η τρίτη ευρωπαϊκή χώρα επίσημης παρουσίας της, μετά από την Ουκρανία και την Πολωνία. Ακολουθώντας όπως και σε άλλες αγορές (και στη Μέση Ανατολή) το μοντέλο σύμπραξης με κάποιον διανομέα, οι συσκευές της φτάνουν στα ελληνικά καταστήματα μέσω της Info Quest. Ίσως όχι συμπτωματικά και στη χώρα μας επέλεξε να συνεργαστεί με εταιρεία ομίλου (Quest) που έχει και τη διανομή των προϊόντων της Apple (iSquare).
Τα πρώτα διαθέσιμα μοντέλα της Xiaomi είναι τα RedMi 3S και RedMi Note 3. Η γκάμα αναμένεται να εμπλουτιστεί άμεσα με smartphones τοποθετημένα στο μεσαίο τιμολογιακό ράφι, ενώ σύμφωνα με τα λεγόμενα στελεχών της Info Quest, από το δεύτερο τρίμηνο του 2017 θα δούμε περισσότερα προϊόντα από το ήδη πλούσιο οικοσύστημα συσκευών της κινεζικής φίρμας – υπολογίζεται ότι στη χώρα μας υπάρχουν ήδη περίπου 35.000 ενεργοποιημένα Xiaomi smartphones.
(Το RedMi 3S διατίθεται πλέον και στη χώρα μας)
Εκτός από αυτά, η εταιρεία από το Πεκίνο κατασκευάζει και tablets, τηλεοράσεις, αποκωδικοποιητές τηλεοπτικού σήματος και routers. Όλες οι άλλες συσκευές του οικοσυστήματος που έχει δημιουργήσει και υποστηρίζει – από wearables, διάφορες ηλεκτρονικές μικροσυσκευές και πολλά οικιακά αξεσουάρ, μέχρι ένα ηλεκτροκίνητο σκούτερ απόγονο του Segway – παράγονται από μικρότερες εταιρείες στις οποίες έχει επενδύσει και τις καθοδηγεί επιχειρηματικά. Στα καταστήματά της στην Κίνα, τα οποία επίσης θυμίζουν πάρα πολύ τα Apple Stores, διαθέτει περίπου 600 προϊόντα, θέλοντας να προσφέρει μια ολοκληρωμένη εμπειρία διαβίωσης σε ένα πλήρως διασυνδεδεμένο οικιακό περιβάλλον και παράλληλα να κάνει την τεχνολογία προσιτή σε όλους.
(Και το RedMi Note 3 κυκλοφορεί ανάμεσά μας)
“Τα τηλέφωνα μας είναι το όχημα πρόσβασης στην πλατφόρμα υπηρεσιών μας. Δεν ενδιαφερόμαστε μόνο για την πώληση τηλεφώνων, αλλά για να κερδίσουμε όσους περισσότερους χρήστες μπορούμε. Στη συνέχεια, μπορούμε να δημιουργήσουμε – όπως και κάνουμε – μια αγορά παιχνιδιών, να επενδύσουμε σε περιεχόμενο, σε ταινίες, μουσική και ειδήσεις. Να παρέχουμε on line οικονομικές υπηρεσίες, που θα επιτρέπουν στους χρήστες μας να πάρουν δάνεια και να επενδύσουν σε αμοιβαία κεφάλαια χρηματαγοράς. Οι περισσότεροι νομίζουν ότι είμαστε μια εταιρείας που φτιάχνει smartphones, ενώ στην πραγματικότητα είμαστε μια εταιρεία ιντερνετικών υπηρεσιών”, έχει πει ο Hugo Barra, πρώην υψηλόβαθμο στέλεχος της Google και νυν αντιπρόεδρος της Xiaomi και επικεφαλής ανάπτυξής της σε μεγάλες αγορές εκτός Κίνας, όπως η Ινδία.
Θέλοντας να προωθήσει το σύνολο των δικών της υπηρεσιών, η Xiaomi έχει επενδύσει στην παραμετροποίηση του Android, φτιάχνοντας τρόπον τινά ένα δικό της λειτουργικό σύστημα-κέλυφος, το MIUI. Παρακινεί τους χρήστες των συσκευών της να συμμετέχουν ενεργά στη βελτίωσή του, υποστηρίζοντας συστηματικά την έννοια της κοινότητας και κάθε Παρασκευή παρέχει ένα update, στο οποίο λέει ότι ενσωματώνει βελτιώσεις από σχόλια και παρατηρήσεις.
Παρά ταύτα, το 2016 η Xiaomi φαίνεται να χάνει τη θέση της στην πρώτη πεντάδα των κατασκευαστών smartphones παγκοσμίως, από τις επίσης κινέζικες και ανερχόμενες OPPO και Vivo, με τις Samsung, Apple και Huawei να έχουν αντίστοιχα τις τρεις πρώτες θέσεις.
(Το ιδιαίτερο Mi Mix σχεδιάστηκε με τη συνεργασία του Φίλιπ Σταρκ)
Αυτό βέβαια δεν την απέτρεψε από το να παρουσιάσει πρόσφατα και να κυκλοφορήσει μόλις στην Κίνα (άγνωστο αν και πότε θα το δούμε στην ελληνική αγορά) ένα από τα πιο εντυπωσιακά smartphones που έχουν φτάσει ποτέ σε γραμμή παραγωγής. Το Mi Mix έχει σχεδιαστεί σε συνεργασία με τον Φιλίπ Σταρκ και είναι πραγματικά εντυπωσιακό (μια, προς επίδειξη, συσκευή έφτασε και στην Ελλάδα). Ξεχωρίζει για το ιδιαίτερα λεπτό -σχεδόν απαρατήρητο- πλαίσιο της οθόνης, η οποία καλύπτει όλη την πάνω πλευρά. Επιπλέον είναι κατασκευασμένο από κεραμικό υλικό.
Ως αποτέλεσμα του πολύ λεπτού πλαισίου, η διαγώνιος της οθόνης φτάνει τις 6,4 ίντσες (1080x2040p), με την αναλογία ως προς τη συνολική επιφάνεια του σώματος της συσκευής να έχει εκτοξευτεί στο 91,3%. Αυτή ήταν και μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για τους μηχανικούς της Xiaomi, καθώς εκλείπει πλέον το περιθώριο στο πάνω μέρος, όπου συνήθως τοποθετούνται το ακουστικό, η μπροστινή κάμερα και άλλοι αισθητήρες.
Έτσι, η μπροστινή κάμερα (με έναν μικροσκοπικό αισθητήρα ανάλυσης 5 MPixels) έχει τοποθετηθεί στο κάτω μέρος, στερώντας αναπόφευκτα από το Mi MΙΧ πόντους εργονομίας. Το ακουστικό έχει αντικατασταθεί από ένα πιεζοηλεκτρικό ηχείο που χρησιμοποιεί το μεταλλικό πλαίσιο για την αναπαραγωγή του ήχου και ο οπτικός αισθητήρας εγγύτητας (αυτός που αντιλαμβάνεται πότε κοιτάμε την οθόνη), από έναν αισθητήρα υπερήχων.
Στα κινέζικα ‘Xiaomi’ είναι η λέξη που χρησιμοποιείται για το φυτό κεχρί, το οποίο καλλιεργήθηκε συστηματικά για πρώτη φορά στην Κίνα από το 7.500 π.Χ. Όμως, ο 47χρονος Lei Jun έχει πει ότι το συνθετικό ‘Xiao’ παραπέμπει στη βουδιστική ρήση ότι “Ένας κόκκος ρυζιού είναι τόσο μεγάλος όσο ένα βουνό”, κάτι που υποδηλώνει ότι η Xiaomi θέλησε να ξεκινήσει από τα μικρά για να κατακτήσει τα μεγάλα. Ενώ το ‘mi’ είναι τα αρχικά από το Mobile Internet (στο οποίο πίστεψε) και το Mission Impossible, αναφερόμενος στα φαινομενικά ανυπέρβλητα εμπόδια που κλήθηκε να υπερβεί για να κάνει πραγματικότητα το όραμά του.
Πριν από την ίδρυση της Xiaomi το 2010, είχε στο ενεργητικό του σημαντικές επιχειρηματικές επιτυχίες, όλες στο χώρο της τεχνολογίας, αποκομίζοντας κέρδη δεκάδων εκατομμυρίων δολαρίων. Σήμερα, η προσωπική του περιουσία υπολογίζεται σε 8,4 δισ. δολάρια.