Ποιες αλλαγές έρχονται με τον νέο ΚΟΚ
- 17 ΣΕΠ 2024
Την τελευταία φορά που θεσπίστηκε εκ βάθρων νέος Κ.Ο.Κ. στη χώρα, τα πλήθη ζητωκραύγαζαν στις συγκεντρώσεις του Κώστα Σημίτη, το χρηματιστήριο ήταν ένα βήμα πριν το μεγάλο κραχ και η Αθήνα επρόκειτο να ζήσει έναν σεισμό που θα της έμενε αξέχαστος.
Κοινώς, ήταν το έτος 1999, όταν δηλαδή σε πανελλαδική κλίμακα κυκλοφορούσαν 4,69 εκατ. οχήματα (3,97 εκατ. αυτοκίνητα). Και με ένα άλμα φτάνουμε στο σήμερα, όταν κυκλοφορούν στους δρόμους σχεδόν τα διπλάσια οχήματα και ένας νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (έπειτα από διάφορες τροποποιήσεις του προαναφερόμενου ανά τα χρόνια) βρίσκεται στη γωνία, έτοιμος για τη μεταρρύθμιση στην οδηγική καθημερινότητα που πλέον είναι κάτι παραπάνω από αναγκαίος.
Πιο συγκεκριμένα, μέχρι το τέλος του Σεπτεμβρίου, το νέο νομικό πλαίσιο για τους κανόνες ρύθμισης της δημόσιας κυκλοφορίας οχημάτων και πεζών στους δρόμους πρόκειται να έχει τεθεί σε διαβούλευση και έπειτα προς ψήφιση στη Βουλή.
Σε γενικές γραμμές, το πνεύμα του νέου ΚΟΚ διακατέχεται από περισσότερη αυστηρότητα σε επίπεδο ποινών (να θυμίσουμε ότι τα τροχαία είναι η πρώτη αιτία θανάτου για τα άτομα 15-29 ετών) αλλά και από μια πρόθεση διευκόλυνσης του πλαισίου κίνησης των δίκυκλων οχημάτων εντός των αστικών κέντρων, σε μια εποχή που το μποτιλιάρισμα αποτελεί καθημερινό βραχνά για τους κατοίκους των μεγάλων αστικών κέντρων.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχουν διαρρεύσει, οι βασικές αλλαγές στον νέο ΚΟΚ αφορούν τους παρακάτω τομείς.
- Νέο όριο ταχύτητας στον αστικό ιστό: Το όριο μειώνεται από στα 30 χλμ./ώρα (από 50 χλμ./ώρα), ενώ έξω από τα σχολεία το όριο μειώνεται ακόμη περισσότερο, στα 20 χλμ./ώρα. Η αναπροσαρμογή του ορίου ταχύτητας θα περιλαμβάνει για πρώτη φορά αναφορά στα μέσα μικροκινητικότητας (έως 25 χλμ./ώρα), τα οποία μέχρι σήμερα παραμένουν αρρύθμιστα.
- Προτεραιότητα στα δίκυκλα: Για πρώτη φορά, θα επιτρέπονται από τον ΚΟΚ οι ελιγμοί των μοτοσυκλετών ανάμεσα στα μποτιλιαρισμένα αυτοκίνητα (οι λεγόμενες «σφήνες»), μια προσθήκη που έχει προκαλέσει αμφίθυμες αντιδράσεις. Προϋπόθεση θα είναι το δίκυκλο να κινείται την ώρα της διήθησης με ανώτατο όριο ταχύτητας τα 20 χλμ./ώρα. Παράλληλα, οι δικυκλιστές θα έχουν προτεραιότητα στην ουρά των φαναριών
- Τρόπος στάθμευσης μοτοσυκλετών: Με τον νέο ΚΟΚ ορίζεται πλαίσιο για τον τρόπο στάθμευσης των δικύκλων, σύμφωνα με το οποίο θα επιτρέπεται να σταθμεύουν αποκλειστικά κάθετα στο οδόστρωμα (και όχι παράλληλα)
- Αυστηρότερες ποινές: Οι ποινές ομαδοποιούνται σε τρεις κατηγορίες – ποινές υψηλής, μεσαίας και χαμηλής βαρύτητας. Βαρύς θα είναι ο πέλεκυς για τις αντικανονικές παραβάσεις (ανάμεσα στις οποίες και η κίνηση στη ΛΕΑ), την παραβίαση σηματοδότη, την οδήγηση χωρίς ζώνη ή κράνος και την οδήγηση υπό επήρεια αλκοόλ. Σημειωτέον, σε περίπτωση υποτροπής (επανειλημμένης δηλαδή αντικανονικής συμπεριφοράς οδηγού), οι συνέπειες θα αυξάνονται ακόμη περισσότερο.
- Οι ποινές προσωποποιούνται: Παύουν οι ποινές να συνδέονται με το όχημα και θα συνδέονται αποκλειστικά με το πρόσωπο το οποίο τις διαπράττει, πράγμα καταλυτικό για τη ρύθμιση των μέσων μικροκινητικότητας που σε μεγάλο βαθμό κυκλοφορούν υπό συνθήκες ενοικίασης.
- Προώθηση της μικροκινητικότητας: Παράλληλα με τη για πρώτη φορά θέσπιση του νομικού πλαισίου κυκλοφορίας για μέσα μικροκινητικότητας (όπως όριο ταχύτητας, υποχρέωσης χρήσης κράνους κ.ά.) με τον νέο ΚΟΚ πρόκειται να διαμορφωθούν πιο ευνοϊκές συνθήκες μετακίνησης για εκείνα. Οι διαρροές αναφέρονται σε «δημιουργία ασφαλών δρόμων» για εκείνα, χωρίς να έχουν υπάρξει περαιτέρω διευκρινίσεις επί του θέματος.
Να επισημάνουμε ότι οι επικείμενες αλλαγές στον ΚΟΚ συμπλέουν με τις κατευθυντήριες γραμμές που έθεσε το ’18 η Ευρωπαϊκή Ένωση για τη διασφάλιση ενιαίων κανόνων οδικής ασφάλειας στα κράτη-μέλη, στοχεύοντας στη χάραξη μιας ενιαίας στρατηγικής για τη μείωση των αυτοκινητιστικών ατυχημάτων κατά 50% μέχρι το 2030.