Πώς είναι να δουλεύεις για τον πλουσιότερο άνθρωπο του κόσμου
- 13 ΙΑΝ 2021
Πέρα όμως από όλον αυτόν τον θαυμασμό που υπάρχει γύρω από τις επιτυχίες της, υπάρχουν και οι σκοτεινές πτυχές. Αυτές που συνδέονται με το εργασιακό περιβάλλον, τους μισθούς αλλά και κάποιες απαιτήσεις του εκκεντρικού ιδιοκτήτη της, Elon Musk.
Ακολουθούν οκτώ από αυτές τις πτυχές, για να δεις τι μπορεί να σου συμβεί αν ποτέ περάσεις την πόρτα της.
1. Μπορεί και να απολυθείς χωρίς καμία προειδοποίηση
Η Tesla είναι διαβόητη για το γεγονός ότι απολύει τους εργαζόμενούς της χωρίς καμία προειδοποίηση προηγουμένως, ούτε καν έναν υπαινιγμό να μένει στον αέρα ότι «κάτι δεν πάει καλά μαζί σου, κοίτα να βελτιωθείς». Θα μπορούσες να εργάζεσαι σκληρά τη μια στιγμή και την επόμενη να σου πουν απλώς «δε σε χρειαζόμαστε άλλο».
Πολλές απολύσεις ξεκινούν ως απλά meetings. Μία πρώην πωλήτρια στο τμήμα ενέργειας της Tesla είπε ότι έλαβε ένα mail στη 1 το πρωί, που ζητούσε απ’ αυτήν και την ομάδα της να παρακολουθήσουν μια τηλεδιάσκεψη αργότερα την ίδια ημέρα. 250 άτομα απολύθηκαν κατά αυτή την τηλεδιάσκεψη, και εκείνη ήταν μία απ’ αυτές. Έτσι απλά.
Ένας άλλος υπάλληλος απολύθηκε απροειδοποίητα μία ώρα μετά την άφιξή του τη Δευτέρα το πρωί. Κατάλαβε, βέβαια, ότι κάτι δεν πήγαινε καλά όταν είδε μαζεμένους τρεις διευθυντές να καλούν έναν άλλον συνάδελφο του στην αίθουσα συνεδριάσεων. Και μετά απλώς τον είδε να μαζεύει τα πράγματά του – κάτι που έκανε κι ο ίδιος στιγμές αργότερα.
2.Τα λεφτά μάλλον θα είναι λίγα
Είναι η Tesla εταιρεία αυτοκινήτων ή είναι εταιρεία τεχνολογίας; Αυτή η απάντηση έχει μεγάλη σημασία ειδικά όταν θέλουμε να συγκρίνουμε τους μισθούς της με εκείνες παρόμοιων επιχειρήσεων. Αν για παράδειγμα τη θεωρήσουμε εταιρεία τεχνολογίας, τότε ο μέσος μισθός που δίνει είναι πολύ χαμηλός. Αν όμως την κατηγοριοποιήσουμε ως εταιρεία αυτοκινήτων, τότε ο μέσος μισθός που παρέχει είναι ακριβώς στη μέση της μισθολογικής κλίμακας μίας αυτοκινητοβιομηχανίας. Ούτε πολλά ούτε λίγα.
Το 2020, η Tesla αποκάλυψε ότι πληρώνει τους εργαζόμενους μεσαίας ειδίκευσης 15 δολάρια την ώρα, δηλαδή 47.147 δολάρια το χρόνο. Εντούτοις, αυτός είναι ένας υπερεκτιμημένος υπολογισμός, καθώς ο μισθός των 15 δολαρίων την ώρα ισούται με 31.200 δολάρια ετησίως – αν υπολογίσουμε ότι δουλεύουν 8ωρο.
Οι χαμηλοί μισθοί ήταν από πάντα ένα μεγάλο ζήτημα στην εταιρεία. Το 2018, ο μέσος μισθός ενός υπαλλήλου της Tesla ήταν 56.163 δολάρια το χρόνο. Αυτό περιελάμβανε βασικό μισθό, μπόνους και μερίδια στις μετοχές της εταιρείας. Για να καταλάβεις τη διαφορά, σκέψου ότι οι εργαζόμενοι της Ford έβγαλαν 64.316 δολάρια, ενώ οι εργαζόμενοι της General Motors 77.849 δολάρια.
Αν τη συγκρίνουμε τώρα και με άλλους τεχνολογικούς κολοσσούς που πληρώνουν αδιανόητα χρήματα – για παράδειγμα το Facebook έχει μέσο μισθό 228,651 δολάρια-, τότε ο Musk -αντικειμενικά- δίνει ψίχουλα.
3.Θα δουλεύεις πολλές ώρες
Στις 26 Νοεμβρίου 2018, ο Elon Musk έγραψε στο Twitter: «Υπάρχουν πολύ πιο εύκολα εργασιακά περιβάλλοντα, αλλά κανείς δεν άλλαξε ποτέ τον κόσμο δουλεύοντας 40 ώρες την εβδομάδα». Καπάκι έγραψε ακόμη ένα tweet που έλεγε: «Αλλά αν αγαπάς αυτό που κάνεις, τότε αυτό συνήθως δεν το αισθάνεσαι ως δουλειά».
Είναι γνωστό ότι στην εταιρεία δουλεύουν παραπάνω ώρες από το κανονικό, και ίσως αυτό να εξηγεί και τη διαφορά στον μισθό ανά ώρα με τον τελικό μισθό όλου του χρόνου που είδαμε πιο πάνω. Οι υπερωρίες συμπληρώνουν τη διαφορά.
Οι παραπάνω ώρες στο γραφείο αφορούν και τον Musk με τον μύθο να θέλει πολλές φορές να κοιμάται μέσα στο εργοστάσιο.
4.Παραγκώνισε άνετα τον ανώτερό σου
Ένας υπάλληλος της εταιρείας δεν είναι ανάγκη να ακολουθεί αυστηρά την ιεραρχία. Αν για παράδειγμα έχει μία σημαντική πληροφορία που αφορά ένα άλλο τμήμα και πιστεύει ότι μπορεί να τους βοηθήσει, δε χρειάζεται να το πει πρώτα στον manager του και εκείνος να το πει στον δικό του manager, κοκ. Μπορεί να πάει ο ίδιος και να το πει σε όποιον πιστεύει ότι θα έπρεπε.
Αυτή η σχεδόν αδιανόητη πρακτική, να προσπερνάς τον ανώτερό σου, είναι μία στρατηγική που τους αφορά όλους, από τους αντιπροέδρους μέχρι τον ίδιο τον Elon Musk.
«Η παραδοσιακή διοικητική αλυσίδα είναι αργή, χαζή και ακατανόητη», τους έχει πει. Οι πληροφορίες πρέπει να ρέουν γρήγορα και εύκολα αν θέλουν η εταιρεία να είναι επιτυχημένη. Την ίδια στιγμή, το να γίνεται η ροή των πληροφοριών μόνο μέσα απ’ τα ανώτερα στελέχη, τα κάνει να νιώθουν σημαντικότερα από ό, τι είναι. Ο Musk έχει προειδοποιήσει πολλές φορές ότι δε θα δίσταζε να απολύσει τον οποιονδήποτε, αν μάθαινε ότι πήγαινε ενάντια σε αυτήν την οδηγία.
5. Μπορεί να λιποθυμήσεις απ’ την κούραση
Το έχεις ήδη φανταστεί αυτό. Οι ατελείωτες ώρες εργασίας, οι βάρδιες του Σαββατοκύριακου, οι υποχρεωτικές υπερωρίες και τα αυστηρά deadlines δημιουργούν μεγάλο στρες στους εργαζόμενους. Εκατοντάδες έχουν υποστεί επιληπτικές κρίσεις, πόνους στο στήθος και δύσπνοια ενώ εργάζονται. Κάποιοι άλλοι έχουν λιποθυμήσει, έχουν πέσει και έχουν χτυπήσει σοβαρά το κεφάλι τους.
Από το 2017 μέχρι σήμερα, τα ασθενοφόρα κάνουν πολύ συχνά στάση στα εργοστάσια της Tesla για να μεταφέρουν τραυματισμένους εργάτες στο νοσοκομείο. Ωστόσο, οι managers της εταιρείας ποτέ δε σταμάτησαν την παραγωγή για χάρη ενός τραυματία. Έχουν μάλιστα δώσει την οδηγία στους εργάτες να συνεχίζουν να δουλεύουν όσο ο συνάδελφός τους βρίσκεται πεσμένος στο πάτωμα. Ντροπιαστική κατάσταση.
6. Απαγορεύεται να ανήκεις σε σωματείο
Οι υπάλληλοι της εταιρείας απαγορεύεται να σχηματίσουν ένα σωματείο ή να μπουν σε κάποιο που ήδη υπάρχει. Παρότι δεν πρόκειται για επίσημη πολιτική της εταιρείας, ωστόσο με τη συμπεριφορά της η Tesla έχει δείξει ότι δε θέλει οι υπάλληλοι της να συνδικαλίζονται.
Για παράδειγμα, στις 21 Μαΐου 2018, ο Elon Musk έγραψε αυτό το tweet, υποδεικνύοντας ότι οι εργαζόμενοι που συνδικαλίζονται θα χάσουν την επιλογή να έχουν μετοχές στην εταιρεία: «Θα μπορούσαν να το κάνουν αν ήθελαν. Γιατί όμως να δίνετε χρήματα για συμμετοχή σε συνδικάτα και να εγκαταλείψετε τις μετοχές που σας δίνουμε. Για το τίποτα;».
Το tweet ήταν μόνο μία από τις πολλές αντι-συνδικαλιστικές δραστηριότητες της Tesla. Κατά καιρούς έχει απειλήσει υπαλλήλους που είναι υπέρ των συνδικαλιστικών οργανώσεων, έχει απολύσει εργαζόμενους για δραστηριότητες υπέρ των συνδικαλιστικών οργανώσεων, έχει σταματήσει εργαζομένους από το να διανέμουν σχετικά φυλλάδια σε συναδέλφους τους και έχει επιβάλει έναν συγκεκριμένο ενδυματολογικό κώδικα που απαγορεύει τους υπαλλήλους να φορούν ρούχα με διακριτικά που δείχνουν ότι είναι υπέρ των σωματείων. Ό, τι κι αν σημαίνει αυτό.
7. Ψιλοξέχνα τα meetings
Τα meetings τα βαριόμαστε, OK; Αυτό είναι μία μεγάλη αλήθεια, ειδικά όταν νιώθουμε την παρουσία μας εκεί περιττή ή ότι κρατάνε δέκα ώρες περισσότερο απ’ το κανονικό – που συνήθως είναι εννιά. Αν δουλεύεις για τον Elon Musk δε θα έχεις ποτέ αυτό το πρόβλημα.
Ο πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο έχει δώσει αυστηρές οδηγίες για το πώς πρέπει να διοργανώνονται. Μικρά, σύντομα και κυρίως σπάνια, αυτός είναι ο κανόνας. Σύμφωνα με αυτόν ένα τέλειο meeting πρέπει να παίζει ανάμεσα σε τέσσερα με έξι άτομα – το πολύ.
Ακόμα καλύτερα, οι υπάλληλοι της Tesla πρέπει να φεύγουν από ένα meeting με το που η παρουσία τους γίνει αχρείαστη. Πες ό,τι έχεις να πεις και γεια σας, πίσω στο γραφείο. Έχει, βέβαια, ένα μεγάλο ποσοστό αγένειας αυτό και προς τους υπόλοιπους, αλλά ο Elon Musk υποστηρίζει ότι το πραγματικά αγενές είναι να κάνεις έναν υπάλληλο να παρευρίσκεται σε μια συνάντηση όπου δεν απαιτείται.
Και γιατί είναι τόσο αντίθετος σε όλα αυτά; Γιατί απλά ο τύπος θέλει τους εργαζόμενους να μη χάνουν λεπτό απ’ την πραγματική τους δουλειά. Απλό.
8.Απαγορεύεται να βγάζεις προς τα έξω πληροφορίες. Κινδυνεύεις με αγωγή
Όπως συμβαίνει και με πολλές άλλες μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας, τα διοικητικά στελέχη της Tesla τρελαίνονται στην ιδέα ότι κάποιες ιδιωτικές πληροφορίες μπορούν να διαρρεύσουν στον Τύπο. Η Tesla έχει προειδοποιήσει όσους leak-άρουν ποτέ πληροφορίες, ότι σύντομα θα βρεθούν απολυμένοι και μάλλον στο δικαστήριο. Κάποια στιγμή τον Μάιο του 2019, η ομάδα ασφαλείας της Tesla έστειλε ένα mail στους υπαλλήλους αποκαλύπτοντας ότι είχαν απολύσει και μηνύσει αρκετούς απ’ αυτούς για μια σειρά από αδικήματα, συμπεριλαμβανομένης και της κοινοποίησης πληροφοριών για το production σε δημοσιογράφους, αλλά και της δημοσίευσης πληροφοριών και τηλεφώνων στα social media.