Πώς παίρνουν τα ξενοδοχεία τα αστέρια τους
Τα αστέρια μπορεί να διαφέρουν ανάλογα με το ποιος διενεργεί την αξιολόγηση αλλά και το πού βρίσκονται τα καταλύματα.
- 7 ΙΑΝ 2025
Η ιδέα της διαμονής σε ένα ξενοδοχείο πέντε αστέρων ακούγεται πολύ ελκυστική. Κάποιοι ωστόσο, θα έλεγαν ότι τα αστέρια δεν είναι απαραίτητα ενδεικτικά της ποιότητας. Επίσης, μπορεί να διαφέρουν ανάλογα με το ποιος διενεργεί την αξιολόγηση αλλά και το πού βρίσκονται τα καταλύματα. Πώς λαμβάνουν, λοιπόν, τις αξιολογήσεις τους τα ξενοδοχεία;
Συνήθως, τα καταλύματα βαθμολογούνται από ένα έως πέντε αστέρια, με δυνατότητα και για μισά αστέρια. Αυτό διαφέρει από τις αξιολογήσεις που βασίζονται εξ ολοκλήρου στις κριτικές των ταξιδιωτών, σε ιστότοπους όπως η Google ή το TripAdvisor. Υπάρχουν επίσης ορισμένα ξενοδοχεία που δεν έχουν επίσημη βαθμολογία αστέρων.
Σύμφωνα με τον ταξιδιωτικό ιστότοπο Kayak, δεν υπάρχει «καθολικό σύστημα αξιολόγησης» στις Ηνωμένες Πολιτείες. Αντ’ αυτού, ανεξάρτητες ταξιδιωτικές εταιρείες, ιστότοποι ή τοπικά γραφεία τουρισμού εκδίδουν βαθμολογίες. Ορισμένες από τις πιο αξιόπιστες εταιρείες αξιολόγησης περιλαμβάνουν τη Michelin, την AAA και το Forbes.
Το Forbes Travel Guide είναι ένας από τους πιο αξιόλογους κριτές ξενοδοχείων στις ΗΠΑ, αλλά οι αξιολογήσεις του βασίζονται σε ένα εσωτερικό σύστημα. Ο εμπειρογνώμονας πολυτελών ταξιδιών Paul Tumpowsky δήλωσε στο Afar ότι τα ξενοδοχεία πρέπει στην πραγματικότητα να πληρώσουν για να λάβουν μια κριτική από εταιρείες όπως το Forbes. Ορισμένα ξενοδοχεία δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να πληρώσουν για μια αξιολόγηση, γεγονός που δίνει αθέμιτο πλεονέκτημα στις επιχειρήσεις που έχουν μεγαλύτερο κεφάλαιο.
Στην Ευρώπη, οι χώρες-μέλη συμμετέχουν σε μια τυποποιημένη διαδικασία αξιολόγησης από διάφορους επίσημους φορείς – πράγμα που σημαίνει ότι τα ξενοδοχεία τους μπορούν να επιτύχουν από ένα έως πέντε αστέρια, ανάλογα με διάφορα κριτήρια. Το σύστημα αξιολόγησης που ονομάζεται HOTREC, αναλύει 247 κριτήρια που κατανέμονται σε πέντε κατηγορίες. Η λεπτομερής ανάλυση περιλαμβάνει τα πάντα, από την ποιότητα της πετσέτας μπάνιου μέχρι τις συνολικές ώρες που είναι στελεχωμένη η ρεσεψιόν.
Το Euronews σημειώνει ότι για να λάβουν μια επίσημη βαθμολογία HOTREC, οι ιδιοκτήτες ξενοδοχείων πρέπει να συμπληρώσουν με ακρίβεια ένα ερωτηματολόγιο για να το υποβάλουν προς αξιολόγηση, μετά την οποία θα λάβουν μια επίσημη βαθμολογία – ή καθόλου, αν το HOTREC κρίνει ότι είναι παραπλανητικοί ή δεν το αξίζουν.
Οι βαθμίδες:
- Ένα αστέρι: Η βαθμολογία ενός αστέρα δεν σημαίνει έλλειψη καθαριότητας ή ασφάλειας. Αντίθετα, έχει να κάνει με τις διαθέσιμες ανέσεις. Πολλά ξενοδοχεία ενός αστεριού παρέχουν τα απολύτως βασικά, όπως ένα κρεβάτι και ένα μπάνιο, αλλά τα δωμάτια μπορεί να μη διαθέτουν χαρακτηριστικά όπως τηλεόραση και καφετιέρα.
- Δύο αστέρια: Τα δωμάτια σε αυτά τα ξενοδοχεία έχουν γενικά προσιτή τιμή, ενώ προσφέρουν μια μέτρια σειρά από ανέσεις για τους επισκέπτες. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει τηλεόραση σε κάθε δωμάτιο, ένα τυπικό πρωινό ή καθημερινή καθαριότητα.
- Τρία αστέρια: Αυτά τα ξενοδοχεία είναι ένα βήμα πάνω από τα καταλύματα δύο αστέρων όσον αφορά την ποιότητα των παροχών τους, αν και όχι απαραίτητα τις υπηρεσίες τους. Στα ξενοδοχεία τριών αστέρων, μπορείς να περιμένεις για παράδειγμα, πιο άνετες επιλογές κλινοσκεπασμάτων, τηλεοράσεις υψηλότερης ευκρίνειας ή αίθουσα συνεδριάσεων.
- Τέσσερα αστέρια: Στην κατηγορία αυτή, τα ξενοδοχεία αρχίζουν να φτάνουν σε ένα επίπεδο που θα μπορούσε γενικά να χαρακτηριστεί ως «πολυτελές». Ορισμένα από τα χαρακτηριστικά στα καταλύματα τεσσάρων αστέρων μπορεί να περιλαμβάνουν πιο ευρύχωρα δωμάτια, ωραία μπάνια, υπηρεσίες θυρωρού και εξωτερικές πισίνες, για να αναφέρουμε μερικά από αυτά.
- Πέντε αστέρια: Τα ξενοδοχεία πέντε αστέρων είναι η αφρόκρεμα καθώς παρέχουν απαράμιλλες ανέσεις που κυμαίνονται από πολυτελή σπα μέχρι προσωπικούς μπάτλερ και γκουρμέ γεύματα. Τα δωμάτια είναι πιθανό να είναι διακοσμημένα με έπιπλα σχεδιαστών και έργα τέχνης κατά παραγγελία.
Ορισμένα ξενοδοχεία σε παγκόσμιο επίπεδο προσπαθούν να πουλήσουν τον εαυτό τους ως «ανώτερα» από την επίσημη κατάταξη, ισχυριζόμενα ότι προσφέρουν υπηρεσίες 6 ή ακόμη και 7 αστέρων. Στην Ευρώπη, οι χώρες μέλη του HOTREC έχουν συμφωνήσει να κατατάσσουν τα ξενοδοχεία τους αποκλειστικά στην παραδοσιακή κλίμακα των πέντε αστέρων. Αν και αυτό φαίνεται να αποκλείει την ύπαρξη εγκαταστάσεων 6 ή 7 αστέρων, υπάρχει μια υψηλότερη βαθμολογία που μπορεί να δοθεί στους καλύτερους προορισμούς.
«Εάν εμφανίζονται περιστασιακά στα ΜΜΕ, ξενοδοχεία με περισσότερα από 5 αστέρια, τότε, από όσο γνωρίζουμε, πρόκειται για καθαρά διαφημιστικά μηνύματα του ξενοδοχείου ή των μίντια, τα οποία δεν βασίζονται σε επίσημο κατάλογο κριτηρίων», λέει ο Markus Luthe, Διευθύνων Σύμβουλος της Γερμανικής Ένωσης Ξενοδοχείων, στο Euronews Travel.
«Κατά την άποψή μας, δεν είναι επίσης συνετό να αυξηθεί ο μέγιστος αριθμός των αστεριών που μπορεί να επιτευχθεί για κάθε νέο ξενοδοχείο ακραίας πολυτέλειας. Αυτό θα στερούσε από τον καταναλωτή την ασφάλεια αντί να προσφέρει πρόσθετη διαφάνεια» καταλήγει.