Πώς ξέσπασε η κόντρα μεταξύ Drake και Kendrick Lamar
- 8 ΜΑΙ 2024
Τι πιο σύνηθες θα αναρωτηθεί κανείς σε πρώτη φάση, βλέποντας την είδηση για τη σφοδρή διαμάχη που έχει ξεσπάσει τις τελευταίες ημέρες ανάμεσα στους δύο ίσως μεγαλύτερους ογκόλιθους της ραπ μουσικής σήμερα – τον «παλιό» Drake και τον «νέο» Kendrick Lamar.
Είναι γνωστό ότι το μουσικό αυτό είδος, από άποψη κουλτούρας, ανέκαθεν στηριζόταν στην προσπάθεια του κάθε άρτιστ να αποδείξει στα μικρόφωνα πως είναι ο πιο αυθεντικός απ’ όλους, ο πιο σκληρός, γενικά ο καλύτερα και τελικά ο απόλυτος κυρίαρχος στο παιχνίδι (αυτή είναι η «κατάρα του άντρα ράπερ» όπως είχε δηλώσει σε παλαιότερη συνέντευξη στο OneMan o μελετητής Κώστας Σαββόπουλος), με το κοινό να παραμένει πάντα διψασμένο για λίγη ακόμη ίντριγκα. Από εποχές N.W.A. και την αντιπαλότητα με τον Ice Cube, τα λεγόμενα diss κομμάτια (συντομογραφία του disrespect) κολλούσαν σαν να είχαν μέλι στα ακουστικά των φανς, κάνοντας τα beef ένα χρήσιμο εργαλείο για να τραβάνε οι καλλιτέχνες την προσοχή.
Το είχαμε σχολιάσει και με την ευκαιρία των Mad Video Awards το 2022, όταν πιάστηκαν στα χέρια Light και Snik.
Στην προκειμένη περίπτωση, τα πράγματα έχουν οδηγηθεί σε ένα πολύ πιο επικίνδυνο και σίγουρα ανησυχητικό σημείο: την περασμένη Τρίτη (7/5), έπειτα από ένα ανελέητο πινγκ-πονγκ προσβολών και σοβαρών κατηγοριών που εξαπέλυαν οι δύο διάσημοι ράπερ μεταξύ τους μέσα από τα κομμάτια που έδιναν στην κυκλοφορία, πραγματοποιήθηκε έφοδος από άγνωστο δράστη στην έπαυλη του Drake στον Καναδά και φρουρός ασφαλείας δέχθηκε πυρά στο στήθος, ευτυχώς όχι θανάσιμα.
Λίγες ημέρες πριν, ο Kendrick Lamar είχε χρησιμοποιήσει αεροφωτογραφία της έπαυλης για εξώφυλλο σε ένα από τα diss τραγούδια εναντίον του Drake.
Οι αρχές ανακοίνωσαν πως δεν επαρκούν τα στοιχεία για να επιβεβαιώσουν το κίνητρο της επίθεσης, αλλά, όπως ήταν αναμενόμενο, οργίασαν απευθείας οι φήμες γύρω από το beef το οποίο πλέον αναγνωρίζεται από πολλούς ως το μεγαλύτερο στο πρόσφατο χρονολόγιο της ραπ μουσικής. Είναι δύο αστέρες που κατέχουν από μία θέση στη δεκάδα του 50 Greatest Rappers of All Time που δημοσίευσαν πέρσι τα περιοδικά Billboard και Vibe, δύο καλλιτέχνες που εδώ και χρόνια έδειχνε να σιγοκαίει μια υπόγεια σύγκρουση με εκατέρωθεν (ανεπιβεβαίωτες) σπόντες, που τώρα έχει οδηγηθεί σε έκρηξη παρόμοια κανονικού ηφαιστείου. Μια έκρηξη που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων καταγγελίες για σωματική κακοποίηση και παιδεραστία.
Πότε άρχισαν να ανταλλάζουν ανοιχτά πυρά Drake και Kendrick Lamar;
Για κοντά μια δεκαετία μετά τις τελευταίες συνεργασίες τους σε κομμάτια όπως “Buried Alive Interlude”, “Poetic Justice” και “Expletive Problems” (όταν ο Drake ήταν ήδη κυρίαρχος στο mainstream ραπ ενώ ο Lamar αναδυόταν σαν το επόμενο λυρικό όπλο που θα ηγούταν στο west coast ύφος), οι σχέσεις μεταξύ των δύο ράπερ είχαν παγώσει.
Τη σιωπή έσπασε ο Kendrick Lamar με το verse του στο “Like That” του αμερικανού ράπερ Future, το οποίο κυκλοφόρησε στις 22 Μαρτίου και παρέμεινε για τρεις εβδομάδες στο Νο1 του Billboard: σε ένα σημείο, σχολιάζοντας αναφορά σχετικά με τους The big three του είδους (τους Drake, Lamar και J. Cole), ο ίδιος έγραψε στο τραγούδι “It’s just big me” και συνέχισε λέγοντας πως είναι ώρα για εκείνον να αποδείξει ότι είναι πρόβλημα. Το μήνυμα πήγαινε ξεκάθαρα στον Drake.
Πώς απάντησε ο Drake;
Ο Καναδός ηγέτης του R&B κάθισε και επίσημα στην απέναντι γωνιά του ρινγκ τις επόμενες εβδομάδες – στις 19 Απριλίου διέρρευσε το κομμάτι “Push Ups” από τον dj Akademics, όπου ο Drake απαντά στην παραπάνω σπόντα με τον στίχο You ain’t in no Big Three, απαριθμώντας ονόματα που τον έχουν «σβήσει από τον χάρτη» (ανάμεσα σε αυτά και η SZA, πρώην του Drake), ενώ στις 24 Απριλίου ο Drake χτυπάει με δεύτερο κομμάτι-επίθεση, ένα diss κομμάτι με τίτλο “Taylor Made Freestyle” που είχε φτιαχτεί με τη βοήθεια AI, βάζοντας στο παιχνίδι (εν αγνοία τους) τον Tupac και τον Snoop Dogg, δύο άρτιστ για τους οποίους έχει δηλώσει ο Lamar πως του άσκησαν έντονη επιρροή.
Το κομμάτι αποσύρθηκε για λόγους πνευματικών δικαιωμάτων, αλλά είχε προλάβει πρώτα να προκαλέσει το επιθυμητό σούσουρο.
Εντάξει, μέχρι στιγμής ακούγεται σαν ένα τυπικό beef χωρίς κάποια ιδιαίτερη πληροφορία.
Κάπως έτσι φαινόταν μέχρι εκείνη τη στιγμή, ώσπου ο Kendrick Lamar απασφαλίζει και μέσα σε λίγες μέρες (από την περασμένη Παρασκευή και μέχρι την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές) δίνει στην κυκλοφορία μια σειρά από diss κομμάτια που ξεπερνούν σε διάρκεια τα 20 λεπτά και στήνουν τον Drake στον τοίχο με σοβαρές κατηγορίες.
Μέσα στα κομμάτια “Euphoria”, “Meet the Grahams” και “Not Like Us”, όπως και το “6:16 in LA” που κυκλοφόρησε μόνο στο Instagram, ακούμε τον Kendrick να κατηγορεί τον αντίπαλό του ως έναν «περίεργο» (pervert) τύπο που «πρέπει να πεθάνει» προκειμένου ο κόσμος να είναι πιο ασφαλής για τις γυναίκες, τον ακούμε να λέει φευγαλέα ότι οι σεξουαλικές προτιμήσεις του Drake είναι για νεαρά άτομα (Say, Drake, I hear you like ’em young / You better not ever go to cell block one), ενώ σ’ ένα σημείο ισχυρίζεται πως ο Καναδός ράπερ έχει και κρυφή κόρη, πέρα από τον γιο που παλιότερα έκρυβε ο Drake.
Τα απέκρουσε όλα αυτά ο Drake;
Προς απάντηση στη σαρωτική επίθεση του Kendrick, ο Drake κυκλοφορεί πρώτα το “Family Matters” και λίγες μέρες μετά το “The Heart Part 6” κατεβάζοντας τα πνεύματα με ύφος ανωτερότητας – λέει ότι χαίρεται που πυροδότησε τέτοια έμπνευση στον Lamar, ότι ποτέ του δεν έχει συνάψει σχέσεις με άτομα μικρότερης ηλικίας και ότι δεν έχει κρυφή κόρη.
Τι πρέπει να κρατήσουμε από αυτή την κόντρα;
Ότι την εποχή όπου κυριαρχούν στη δημόσια σφαίρα τα social media, τα beef μπορούν εύκολα να εκτροχιαστούν και από εργαλεία εύκολης προβολής για τους καλλιτέχνες να εξελιχθούν σε εργαλεία αυτοτραυματισμού. «Είναι πολύ πιο δύσκολο να ανακαλύψεις πραγματικά νέες πληροφορίες χωρίς κάποιος από την ομάδα του αντίπαλου καλλιτέχνη να τις διαρρεύσει», σημειώνει σχετικά με το θέμα η Tia Tyree, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Howard, κάτι το οποίο έχει γίνει τρομερά πιο εφικτό μέσα από το Twitter και το TikTok.
Στην προκειμένη περίπτωση, για παράδειγμα, εάν αποδειχθεί αλήθεια και το δεύτερο παιδί του Drake θα έχει συμβεί ξεκάθαρη παραβίαση προσωπικών δεδομένων. Οι υπόλοιπες κατηγορίες παραμένουν ανεπιβεβαίωτες.
Τέλος πάντων, ποιος από τους δύο κερδίζει το beef μέχρι στιγμής;
«Δεν νομίζω ότι υπάρχει νικητής ή ηττημένος σε αυτά τα θέματα», όπως έχει δηλώσει ο μουσικοκριτικός Pablo Hawkins, «γιατί στο τέλος της μέρας η μάχη υπάρχει μόνο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης» και είναι αδύνατο να βολιδοσκοπήσεις την κοινή γνώμη «γιατί για όλα όσα λες, θα υπάρχει μια αντίδραση». Αλλά ένα κάπως αξιόπιστο κριτήριο είναι τα νούμερα στα diss κομμάτια που κυκλοφόρησαν και, όσον αφορά αυτό, ο Kedrick είναι μεγάλος νικητής μέχρι στιγμής: Το “Euphoria” χτύπησε το νο11 στα Hot 100 της εβδομάδας, έξι θέσεις πάνω από το “Push Ups” του Drake.