Πόση τηλεόραση χρειάζεσαι σήμερα
Μια συζήτηση με τον Nathan Sheffield, διευθυντή μάρκετινγκ και πωλήσεων της Samsung στην Ευρώπη.
- 19 ΜΑΡ 2018
Νέα Υόρκη, Μάρτιος 2018, Τετάρτη απόγευμα. Η ξαφνική χιονοθύελλα που ξέσπασε το μεσημέρι έχει ήδη ρίξει τη θερμοκρασία κάτω από το μηδέν κι έχει αρχίσει να μετατρέπει τους δρόμους γύρω από το κτίριο του παλαιού Χρηματιστηρίου σε σκηνικό από ταινία καταστροφής.
Μέσα στο κτίριο, η θερμοκρασία είναι τροπική και η ατμόσφαιρα ηλεκτρισμένη. Δεν είναι σχήμα λόγου αυτό – η έξαψη των δεκάδων δημοσιογράφων που μόλις παρακολούθησαν την παρουσίαση των τηλεοράσεων νέας γενιάς της Samsung και τώρα γράφουν και ποστάρουν πυρετωδώς, δημιουργεί έναν παλμό που σε τινάζει σαν ηλεκτρικό ρεύμα. Η παρουσίαση αυτή καθαυτή θα μπορούσε να είναι ένα κείμενο από μόνη της: η Samsung έστησε ένα συναρπαστικό, καθηλωτικό show για να αποκαλύψει στους ανθρώπους του Τύπου που συνέρρευσαν απ’ όλον τον κόσμο τις πιο εμπνευστικές τηλεοράσεις που έχει κατασκευάσει μέχρι σήμερα.
Ο μόνος, ίσως, άνθρωπος που βρέθηκε εκείνο το μεσημέρι στο Παλαιό Χρηματιστήριο και κατάφερε να μη ζαλιστεί από τη σφοδρή μέθη της άκρατης αισιοδοξίας που μόνο η τεχνολογία μπορεί να επιφέρει σήμερα σε τέτοια ένταση και κλίμακα, ήταν ο πρόεδρος του Visual Display της Samsung. Ήταν η δεύτερη φορά που παρακολουθούσα ομιλία του JH Han και -όπως και την πρώτη- θαύμασα την ικανότητά του να παραμένει ψύχραιμος, λακωνικός και ακριβολόγος όταν όλα γύρω του απογειώνονται και στροβιλίζονται εκστατικά. Ο πρόεδρος Han ο πρώτος που εμφανίστηκε στο stage και πρόλαβε μέσα σε λίγες λέξεις και στη μέση ενός ψηφιακού σκηνικού που θα έκανε ακόμα και τον Bowie να ανατριχιάσει λίγο εκεί πίσω, στον αυχένα, να μας προειδοποιήσει ότι αυτά που θα βλέπαμε στη συνέχεια ήταν απλώς η τελευταία κατάθεση της Samsung στα πόδια των καταναλωτών.
Αυτό που ακολούθησε ήταν η αποκάλυψη της νέας γενιάς των QLED τηλεοράσεων που, για πρώτη φορά, μπορούν να είναι χρήσιμες και ενδιαφέρουσες ακόμα κι όταν δεν είναι αναμμένες. Η πρόταση της Samsung για το 2018 και για τα χρόνια που έρχονται, είναι τηλεοράσεις πιο λεπτές, πιο όμορφες και πιο διακριτικές από ποτέ. Τηλεοράσεις που δεν έχουν καλώδια (έχουν ένα για την ακρίβεια, αλλά ‘αόρατο’, τόσο λεπτό και διάφανο που σχεδόν δεν φαίνεται), τηλεοράσεις που με τρία ‘κλικ’ σετάρονται και είναι έτοιμες να συνδεθούν με όλες τις συσκευές του σπιτιού σου, να σου προσφέρουν το πρόγραμμα που επιθυμείς τη στιγμή που θα το επιθυμήσεις πριν καν το ζητήσεις και – κυρίως – να σε εξυπηρετήσουν πριν καν πατήσεις το ‘On’.
To Ambient Mode είναι μια συγκλονιστικά απλή και την ίδια στιγμή ιδιοφυής ιδέα που κατάφερε να υλοποιήσει η Samsung. Μετατρέπει την απενεργοποιημένη τηλεόραση σε πίνακα ζωγραφικής, σε διακοσμητικό σημείο αναφοράς, σε πάνελ πληροφοριών και ανακοινώσεων, σε ό,τι εσύ χρειάζεσαι όταν δεν χρειάζεσαι την τηλεόραση.
Κυρίως, όμως, τη μετατρέπει στο τίποτα. Σε μια ομαλή, ανεπαίσθητη, ομοιογενή συνέχεια του τοίχου στον οποίο βρίσκεται κρεμασμένη. Κι αυτό ισχύει με όποιο χρώμα, υλικό, ταπετσαρία ή μοτίβο κι αν έχει ο τοίχος. Για πρώτη φορά μια κλειστή τηλεόραση δεν θα είναι μια μεγάλη μαύρη τρύπα στο σαλόνι.
Ο διευθυντής μάρκετινγκ και πωλήσεων του τμήματος τηλεοράσεων της Samsung για την Ευρωπαϊκή ήπειρο, στη δική του εισαγωγική εισήγηση ανέλυσε την απλή ιδέα σε απλές λέξεις και απλούς αριθμούς: “Η πιο έντονη τάση που καταγράφεται στην αγορά τηλεοπτικών συσκευών είναι η αύξηση του μεγέθους. Ένας στους πέντε καταναλωτές πλέον, όταν αλλάζει τηλεόραση, επιλέγει μια οθόνη άνω των 55 ιντσών. Και η τάση είναι αυξητική. Την ίδια στιγμή, ο ζωτικός χώρος στις Ευρωπαϊκές πόλεις περιορίζεται διαρκώς. Τα σπίτια και τα διαμερίσματα μικραίνουν. Σε πολλές περιπτώσεις η τηλεόραση είναι το μεγαλύτερο σε επιφάνεια αντικείμενο του οικιακού οικοσυστήματος. Όλη μας η προσπάθεια επικεντρώθηκε στο να είναι αυτό το κυρίαρχο αντικείμενο όμορφο, λειτουργικό και χρήσιμο όλο το 24ωρο”.
Στην ίδια ομιλία ο Nathan Sheffield χρησιμοποίησε τη λέξη ‘ήθος’. Μια ελληνική λεξούλα σε μια αγγλόφωνη παρουσίαση ενός Κορεάτικου brand, αλλά και μια βαθύτατα ουμανιστική αναφορά σε ένα κολοσσιαίο εταιρικό event μιας πολυεθνικής. Γράφοντάς τη φαίνεται φοβερά παράταιρη, αλλά ήταν η σωστή αναφορά. Η αισθητική είναι κομμάτι της σύγχρονης ηθικής – οφείλει να είναι. Η σημερινή ανθρωπότητα είναι υποχρεωμένη να δημιουργεί όμορφα πράγματα. Είμαστε σε θέση να το κάνουμε και πρέπει να το κάνουμε. Οι homo sapiens του 21ου αιώνα είμαστε οι πιο προνομιούχοι ανθρωπίδες που πέρασαν απ’ τον πλανήτη Γη. Κάπως πρέπει να ανταποδώσουμε στην Ιστορία την καλή μας τύχη. Η επιδίωξη της ομορφιάς είναι το λιγότερο που μπορούμε να απαιτούμε και να ευχόμαστε στους εαυτούς μας και στους άλλους.
Αυτή η δισύλλαβη λεξούλα θα γίνει η αφορμή για να ξεκινήσει και η δική μας συζήτηση. Βρισκόμαστε πλέον έναν όροφο και αρκετές στρώσεις μόνωσης πιο κάτω από την κεντρική αίθουσα του Stock Exchange. Το πάρτι που συνεχίζεται εκεί φτάνει στο media room μόνο ως μακρινός απόηχος. Το ίδιο και η χιονοθύελλα που μαίνεται πλέον μεγαλοπρεπώς – την έχουμε δει μόνο σαν breaking news στις ειδοποιήσεις των κινητών μας. Ο Nathan Sheffield έχει μπροστά του ακουμπισμένη μια μπίρα, δείχνει μάλλον ανακουφισμένος που επιτέλους βρίσκεται σε ένα μέρος όπου επικρατεί ησυχία και είναι έτοιμος να περιγράψει τον βασικό ηθικό κώδικα της Samsung στον δικό του τομέα.
Θα αρκούσαν δύο λέξεις, στην πραγματικότητα: Effortless Simplicity (στα ελληνικά είναι τρεις: Απλότητα χωρίς Κόπο). Αυτό που κάνουμε τα τελευταία χρόνια και με ακόμα μεγαλύτερη ένταση φέτος, είναι να αφαιρούμε τα περιττά, να ελαχιστοποιούμε τον ‘θόρυβο’. Έχουμε βγάλει απ’ τη μέση οτιδήποτε περιττό στην αλληλεπίδραση του χρήστη με την τηλεόραση και της τηλεόρασης με άλλες συσκευές. Στην πραγματικότητα, έχουμε αφαιρέσει οτιδήποτε περιττό σε σχέση με την τηλεόραση και το πώς αυτή εγκλιματίζεται στο σπίτι μας κι ενσωματώνεται στη ζωή μας.
Η νέα τηλεόραση δεν απευθύνεται μόνο στον τηλεθεατή. Δεν στοχεύει, δηλαδή, στην ικανοποίηση των αναγκών του μέσου χρήστη της συσκευής. Έχουμε προσδώσει μια διαφορετική αξία στο Μέσο, που το τοποθετεί στη ζωή και στο σπίτι 24 ώρες το 24ωρο, 365 μέρες τον χρόνο.
Η αφαίρεση είναι και αισθητικό ζητούμενο. Στη Samsung, πλέον, έχουμε φτάσει στο σημείο να αφαιρέσουμε τα πάντα. Μόνο η εικόνα έχει μείνει – έχουμε φτάσει στην πιο αγνή εμπειρία θέασης. Δεν υπάρχει πια κανένας συμβιβασμός.
Η σύγχρονη τηλεόραση είναι de facto στοιχείο του χαρακτήρα του σπιτιού, αναπόσπαστο κομμάτι της διακόσμησης. Οι QLED και οι Frame τηλεοράσεις αντιπροσωπεύουν αυτή ακριβώς την ιδέα. Είναι μοναδικά προϊόντα που επαναδιαπραγματεύονται συνολικά τη φύση της τηλεόρασης.
Έχουμε αφήσει πίσω μας τη συμβατική αντίληψη για το τι σημαίνει τηλεόραση. Μπαίνουμε σε μια εντελώς νέα εποχή, στην οποία αποφασίζουμε εμείς τι θα κάνει η τηλεόρασή μας. Δεν υπάρχουν συμβιβασμοί, δεν περιοριζόμαστε σε κανένα πρόγραμμα.
Κατά μέσο όρο, αλλάζουμε την τηλεόρασή μας κάθε επτά ή οκτώ χρόνια. Υπάρχει όμως ήδη ένα διαμορφωμένο κοινό που επιλέγει να αγοράσει μια νέα συσκευή επειδή θέλει να βρίσκεται στην αιχμή της τεχνολογίας ή με καθαρά αισθητικά κριτήρια. Υπάρχει κόσμος που συνειδητά ψάχνει μια τηλεόραση που θα προσθέτει κάτι στη διακόσμηση του σπιτιού του και θα αναβαθμίζει το περιβάλλον που ζει. Είναι ένα σύγχρονο φαινόμενο, που υπερβαίνει τη λειτουργικότητα της συσκευής.
Η Samsung δημιούργησε αυτήν την τάση και πλέον την έχει τελειοποιήσει. Αφαιρέσαμε όλα τα καλώδια. Η τηλεόραση μπορεί να τοποθετηθεί στον τοίχο χωρίς να προεξέχει ούτε στο ελάχιστο. Να ταιριάζει απόλυτα στο σπίτι, να αναμειγνύεται αρμονικά στο περιβάλλον. Εμείς ξεκινήσαμε αυτήν τη συζήτηση για όμορφες συσκευές που εντάσσονται αισθητικά και όχι μόνο λειτουργικά στους χώρους του σπιτιού κι εμείς είμαστε σήμερα σε θέση να παρουσιάσουμε την ολοκληρωμένη πρόταση.
Το Ambient Mode είναι η υλοποίηση αυτής της πρότασης. Είναι μια απλή ιδέα, αλλά προϋποθέτει εξαιρετική μηχανική. Ενδεχομένως να την είχαν σκεφτεί κι άλλοι, αλλά κανείς δεν ήταν σε θέση να την πραγματοποιήσει. Είναι μία από τις δυνατότητες που μας έδωσε η τεχνολογία QLED. Επειδή είναι μη οργανική έχει μεγαλύτερη αντοχή. Η οθόνη μπορεί να λειτουργεί διαρκώς, χωρίς να φθείρεται και χωρίς να παρουσιάζει απώλειες στην ποιότητα της εικόνας. Αυτό μας δίνει τη δυνατότητα για μια ολιστική προσέγγιση στο τι μπορεί να γίνει η τηλεόραση – ή και στο τι πρέπει να γίνει, στο πώς μπορεί να αναβαθμίσει τις ζωές μας συνολικά και όχι μόνο ως μέσο ψυχαγωγίας ή ενημέρωσης. Μας ενδιαφέρει πλέον το τι μπορεί να κάνει μια τηλεόραση όταν δεν είναι αναμμένη.
Ο Nathan Sheffield δεν είναι ο μέσος τηλεθεατής, ούτε ο μέσος καταναλωτής τηλεοπτικών προϊόντων. Η δουλειά του τον υποχρεώνει να ταξιδεύει πολύ και τον λιγοστό χρόνο που περνάει μπροστά στον δέκτη του τον, τον περνά συνήθως με την κόρη του, παρακολουθώντας παιδικά προγράμματα. Τις ελάχιστες φορές που έχει τη δυνατότητα να δει τηλεόραση για τον εαυτό του, επιλέγει κάποιο ματς της Νιούκασλ, ένα ντοκιμαντέρ του BBC ή κάποιο επεισόδιο του ‘The Crown’ του Netflix (σπεύδει να διευκρινίσει ότι ως Βρετανός, η θεματική του ‘Crown’ τον αγγίζει πολύ). Η ίδια δουλειά, πάντως, του επιτρέπει να γνωρίζει καλύτερα απ’ τον καθένα τις τηλεοπτικές μας συνήθειες.
Μια τηλεοπτική συσκευή περνάει το 80% της μέρας της κλειστή. Και όταν ανοίγει, σε ποσοστό 50% ενεργοποιείται για να υπάρχει απλώς στο background. Για πάρα πολλούς ανθρώπους, η τηλεόραση έχει γίνει κάτι σαν συντροφιά. Θέλουν απλώς έναν ήχο ή μια λάμψη στο περιβάλλον τους για να μην αισθάνονται μόνοι.
Σήμερα δεν χρειάζεται να έχεις κάτι αδιάφορο στο background. Ούτε η τηλεόρασή σου να προβάλλει κάτι που στην πραγματικότητα θέλει παρακολούθηση κι εσύ το αγνοείς. Μπορείς να έχεις κάτι προσαρμοσμένο εντελώς πάνω σου – μια εντελώς προσωποποιημένη υπηρεσία. Κάπου εδώ μπαίνουμε στο πεδίο της ευφυίας της τηλεοπτικής συσκευής. Στις εντελώς σύγχρονες, εκλεπτυσμένες και σοφιστικέ τεχνολογίες που που επιτρέπουν στη συσκευή να προσαρμόζεται μόνη της στις συνήθειες του θεατή.
Η νέα τηλεόραση ‘μαθαίνει’ από τη συμπεριφορά σου χωρίς να γίνεται παρεμβατική ή αδιάκριτη. Μπορεί πλέον να επιλέξει το περιεχόμενο που θα σε ενδιαφέρει και να το προβάλει ακριβώς τη στιγμή που θα θέλεις να το παρακολουθήσεις.
Αυτή είναι μια άλλη πτυχή της Effortless Simplicity. Η τηλεόρασή σου, είτε παρακολουθείς κάποιο κανάλι – ένα πρόγραμμα ροής – είτε περιεχόμενο από κάποιο application ή υπηρεσία streaming, θα το αντιλαμβάνεται, θα το αναζητά και θα στο προσφέρει με πολύ εύκολο τρόπο, θα κάνει την πρόσβαση σ’ αυτό το περιεχόμενο πολύ εύκολη.
Με ένα μόνο τηλεκοντρόλ, θα είσαι μόνο τρία κλικ μακριά από οτιδήποτε. Ανοίγεις, πατάς το content, πατάς το Play. Και, βέβαια, υπάρχει και η φωνητική λειτουργία, που καταργεί ακόμα κι αυτά τα τρία κλικ.
Κάπου εδώ, ο Nathan Sheffield απέχει το πολύ τρία κλικ από την αποχώρησή του από το media room. Έχει αρχίσει να ανησυχεί για την πτήση του και παραδέχεται ότι αν υπήρχε οθόνη σε Ambient Mode κάπου στον χώρο, ειδικά σήμερα, θα την είχε σετάρει στο να προβάλει ενημέρωση για τον καιρό και τη λειτουργία των αεροδρομίων της Νέας Υόρκης. Κατά τ’ άλλα, αυτό που τον δελεάζει περισσότερο είναι η απόκτηση ενός από τα δύο stands (το studio stand είναι επιδαπέδιο και μοιάζει λίγο με καβαλέτο, το tower stand είναι μινιμαλιστικό κι επιτραπέζιο) και η χρήση της τηλεόρασής του ως πίνακα ζωγραφικής. Είναι κάτι που θα άρεσε και στην κόρη του. Όπως εκμυστηρεύεται λίγο πριν εγκαταλείψει την αίθουσα και διαπιστώσει από πρώτο χέρι τι γίνεται με τη χιονοθύελλα, αυτό είναι το νόημα: να κάνεις αυτό που σου αρέσει, να περνάς καλά. Ο ίδιος έχει κάνει πολύ αποτελεσματική δουλειά προς αυτήν την κατεύθυνση: είναι βέβαιο ότι θα περάσουμε πολύ καλά με τις τηλεοράσεις μας από εδώ και πέρα.
(Σχετικό / άσχετο: Οι πτήσεις για Λονδίνο ακυρώθηκαν εκείνη τη μέρα. Οι Έλληνες πετάξαμε, ταξιδέψαμε και προσγειωθήκαμε κανονικά. Η Αθήνα είχε ήλιο και θερμοκρασία που άγγιζε τους 20 βαθμούς. Είναι γνωστό, άλλωστε, ότι αυτή η πόλη ανακάλυψε το ambient mode πριν από από κάμποσες χιλιετίες και δεν τον έβγαλε ποτέ από το set up της).