Πώς να μη πατήσει φρένο στο αυτοκίνητό σου η κακοκαιρία
Ο Χειμώνας άργησε αλλά ήρθε και στα μέρη μας, έρχονται λοιπόν και χρηστικές συμβουλές ώστε αν χιονίσει κι αν βρέξει, το αυτοκίνητο ν’ αντέξει!
- 9 ΔΕΚ 2017
Σε μία χώρα όπου η λέξη προετοιμασία χρησιμοποιείται μόνο συνοδευόμενη από τη λέξη ‘κακή’ και αποτελεί τη σταθερή δικαιολογία του προπονητή που αναλαμβάνει μία ομάδα μετά την παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου, είπαμε να σε προετοιμάσουμε ενόψει της πραγματικής όψης του Χειμώνα. Χρειάστηκε να φτάσουμε Δεκέμβριο για να νιώσουμε το κρύο στο πετσί μας στα αστικά κέντρα αλλά επειδή πλέον ο καιρός άλλαξε και οι εορταστικές εξορμήσεις πλησιάζουν, δώσε βάση για να γλιτώσεις χρόνο και ‘πόνο’.
Δεν χρειάζεται κόπο, ούτε μηχανολογικές γνώσεις. Το operation manual περιλαμβάνει δύο άξονες, με απλά βήματα. Ο πρώτος αφορά στο τι κάνουμε για να προλάβουμε τα προβλήματα και ο δεύτερος, το πως να τα αντιμετωπίσουμε!
Θολό τοπίο
Μπορεί οι συνθήκες να είναι καλές αλλά ο συνδυασμός χαμηλής εξωτερικής θερμοκρασίας και νοματαίων στην καμπίνα, να θολώνει τα τζάμια. Ο περιορισμός της ορατότητας μπορεί να είναι ραγδαίος σε τέτοιες περιπτώσεις και συνάμα καταστροφικός. Φρόντισε λοιπόν στέλνοντας κρύο αέρα στο παρμπρίζ, να έχεις πάντα άπλετη θέα στο τι υπάρχει μπροστά σου.
Η καθαριότητα είναι μισή αρχοντιά
Παίρνοντας πάσα από το παραπάνω, πρέπει να φροντίζεις πάντα να είναι καθαρό το παρμπρίζ. Κάνε το καλό στα φανάρια να βοηθήσεις κι έναν άνθρωπο, να σε βοηθήσει κι εκείνος καθαρίζοντάς το αν δεν σκοπεύεις να το κάνεις μόνος σου. Παράλληλα, αν συναντήσεις ομίχλη, τα μιρκοσωματίδια της υγρασίας στον αέρα που τη συνθέτουν, ‘κάθονται’ στο τζάμι. Πρέπει λοιπόν να είναι σε καλή κατάσταση οι υαλοκαθαριστήρες, να έχεις επαρκή ποσότητα υγρού στα ‘πιτσιλιστήρια’ κι αυτά να μην έχουν ‘μπουκώσει’ από άλατα και βρωμιές.
Ευάερο εσωτερικό
Δεν είναι πυρηνική φυσική: τα φίλτρα θέλουν καθάρισμα ανά διαστήματα καθώς και το τι αναπνέουμε στον εσωτερικό κόσμου του αυτοκινήτου μας επηρεάζει την υγεία αλλά και η αποδοτικότητα του καλοριφέρ/κλιματιστικού είναι υψίστης σημασίας για να ξεθολώσουν τα τζάμια.
Παγοθραυστικά
Σε περιόδους χαμηλών θερμοκρασιών, σηκώνουμε τους υαλοκαθαριστήρες πριν πούμε καληνύχτα στο αυτοκίνητό μας. Το πρωί είναι πολύ πιθανό να βρούμε πάγο στα τζάμια, πλέον υπάρχει ειδικό σπρέι για την άμεση και σωστή διάσπασή του.
Keep the flow
Όταν οι θερμοκρασίες φλερτάρουν με το μηδέν ή το κατακτούν κιόλας, το υγρό πλύσης του παρμπρίζ πρέπει να το μπολιάζεις με αντιψυκτικό. Το βρίσκεις σε κάθε βενζινάδικο, δεν θέλει ειδική παραγγελία. Αυτό επιτρέπει να μην παγώνουν οι σωληνώσεις και τα μπεκ, εξασφαλίζοντάς την καλύτερη δυνατή ορατότητα. Όμως είναι χρήσιμο και για τον κινητήρα, καθώς κατεβάζει το σημείο πήξης στο ψυγείο, εξασφαλίζοντας τη σωστή λειτουργία της μηχανής. Τέλος, έχουμε στην άκρη του μυαλού να καθαρίζουμε τις υδρορροές ανάμεσα σε παρμπρίζ και κινητήρα από φύλλα και κλαδάκια που συσσωρεύονται όταν οι επισκέψεις στο πλυντήριο αυτοκινήτων αρχίζουν να θυμίζουν σε συχνότητα αυτές στον οδοντίατρό σου.
Να συνεχίζεις όταν οι άλλοι σταματούν
Εδώ όποιος αναγνώστης έχει κάνει τον παρακάτω έλεγχο, μπορεί να περάσει από τα γραφεία του Oneman και να παραλάβει λουκουμάκι κερασμένο από εμένα. Τσεκάρουμε πάντα την μπαταρία το Χειμώνα, ώστε να διαπιστώνουμε αν μπορεί να κρατήσει σταθερή τη δέσμη των προβολέων στο ρελαντί. Αν πατώντας το γκάζι τα φώτα δυναμώνουν, ήρθε η ώρα να την αφήσετε να πάει στο καλό, πριν σας αφήσει αυτή απροειδοποίητα ένα κρύο πρωινό.
Ελαστικά
Αν μένεις στα ορεινά, δεν περιμένεις εμένα να σου πω για την ανάγκη χειμερινών ελαστικών που προσφέρουν καλύτερη πρόσφυση και μικρότερη απόσταση φρεναρίσματος. Αν πάλι είσαι από τους τυχερούς που κάνουν σταθερές εξορμήσεις σε χειμερινά θέρετρα και έχεις τη δυνατότητα του βάλε/βγάλε, αξίζει να μπαίνεις σταθερά διαδικασία. Έχοντας πάντα υπόψη -βάσει και πρόσφατων τραγικών καταστάσεων- πως τα χειμερινά λάστιχα ξεπερνούν τα όρια στο χιόνι, δεν πρέπει όμως να τα πλησιάζουν στο στεγνό οδόστρωμα. Αν πάλι παίζεις μπάλα με ότι όχι έχεις, είναι must να τσεκάρεις την κατάστασή τους πριν βγεις στο δρόμο. Να μην έχουν σκισίματα, να μην είναι πολύ φθαρμένα, να έχουν το ελάχιστο προβλεπόμενο βάθος στις αυλακώσεις (1.6 mm λέει ο κώδικας) και φυσικά να μην έχουν συμπληρώσει πάνω από μία κυβέρνηση χρήσης.
Τα 4 χρόνια ή τα 40 χιλιάδες χιλιόμετρα είναι το point zero για τα ελαστικά. Μετά γλιστράς σαν χορευτής στη ‘Βασίλισσα του Χιονιού’ και οι ζημιές θα κοστίσουν πολύ περισσότερο από ένα νέο σετ.
Εννοείται πως πριν ξεκινήσουμε για το χωριό, τσεκάρουμε πάντα και τις πιέσεις. Όχι μόνο στα τέσσερα εν ενεργεία μαύρα σημεία επαφής του οχήματος με το δρόμο αλλά και αυτού που είναι θαμμένο στο χώρο των αποσκευών. Φαντάσου να έχεις κλατάρισμα εν μέσω θύελλας, να αδειάσεις το πορτ παγκάζ, να αλλάξεις λάστιχο και να διαπιστώσεις σε νέα πράξη δράματος του Αισχύλου πως η ρεζέρβα είναι πιο flat κι από το στήθος της Keira Knightley. Τι θα κάνεις μετά;
Οι αλυσίδες δεν είναι μόνο για φετίχ
Όπως καλά γνωρίζεις, το χιόνι δεν βγάζει δελτίο Τύπου να ενημερώσει για την άφιξή του και συνήθως μετά είναι πολύ αργά για να το αντιμετωπίσουμε. Ακόμα λοιπόν κι αν οι προβλέψεις είναι καλές, αν κινείσαι σε επίφοβες περιοχές σε ότι έχει να κάνει με τις επισκέψεις του χιονιά, φροντίζεις πάντα να έχεις αλυσίδες στο πορτ-παγκάζ. Βέβαια άλλο το ‘έχω’ και άλλο το ‘ξέρω να τις βάλω’.
Για να μην γίνεις λοιπόν αυτός που παλεύει εν μέσω της εποχής των παγετώνων να βγάλει άκρη στην άκρη του δρόμου ακούγοντας επική γκρίνια από την υπόλοιπη οικογένεια που παρατηρεί το πόνημά σου, κάνε προπόνηση! Ναι, προπόνηση!
Δοκίμασε να τις βάλεις σε ιδεατές συνθήκες, ώστε να ξέρεις το σύστημα όταν έρθουν τα δύσκολα. Εκ του ουκ άνευ είναι πράγματα όπως το να έχεις αλυσίδες συμβατές με τις διαστάσεις των ελαστικών σου και πως αυτές τοποθετούνται στον άξονα μετάδοσης του αυτοκινήτου. Αν έχουμε προσθιοκίνητο ή τετρακίνητο όχημα, τις βάζουμε στους εμπρός τροχούς, αν έχουμε πισωκούνα, στους πίσω.
Φτιάξε άλλο χιονάνθρωπο
Αν χιόνισε τη νύχτα μετατρέποντας το αυτοκίνητο σου σε λευκό όγκο αλλά παρ’ όλα αυτά έχεις τη δυνατότητα και να το ενεργοποιήσεις αλλά και να το βγάλεις από το χώρο στάθμευσης, σκέψου και τους γύρω σου. Προσπάθησε να αφαιρέσεις το χιόνι και τον πάγο από τις επιφάνειές του γιατί στο διάβα σου θα σκορπίζεις χιονόμπαλες που μπορεί να προκαλέσουν δύσκολες καταστάσεις για τα οχήματα που ακολουθούν.
Τοπίο στην ομίχλη
Σε αυτές τις συνθήκες είναι σημαντικό να είναι καθαρά και τα κρύσταλλα των φώτων. Όσο για τη χρήση τους, επειδή αν έχεις βρεθεί στο δρόμο με ομίχλη θα ξέρεις πως ο καθένας κάνει ότι να ‘ναι, εσύ προσπάθησε να κάνεις το σωστό! Ποτέ δεν ανάβουμε τη μεγάλη σκάλα καθώς έτσι τα φώτα αντανακλούν στην ομίχλη κι αντί να σε βοηθούν, σε περιορίζουν, ενώ ανάβουμε πάντα προβολείς ομίχλης εμπρός αλλά και το φως ομίχλης πίσω. Πριν το ταξίδι, τσεκάρουμε πάντα πως λειτουργούν όλα τα φώτα και τα φλας σωστά γιατί υπό δύσκολες συνθήκες, δεν ενδείκνυται να ταξιδεύεις ‘incognito’.
Πίσω από το τιμόνι, Μέρος Α (ομίχλη)
Αποφεύγεις τη δεξιά λωρίδα όπως ο Τσιάρτας τα τάκλιν. Ένας φοβισμένος από τις συνθήκες οδηγός μπορεί να έχει σταματήσει στη δεξιά πλευρά του δρόμου και να τον δούμε με μεγάλη καθυστέρηση. Αν πάλι ο φοβισμένος οδηγός είσαι εσύ ή αν αντιμετωπίζεις κάποιο πρόβλημα, παρκάρεις όσο γίνεται πιο έξω από το οδόστρωμα, με τα αλάρμ να αναβοσβήνουν σε ρυθμούς ντίσκο, με το dress code να απαιτεί casual φωσφορίζον γιλέκο και το όλο σκηνικό να περιλαμβάνει και την τοποθέτηση του τριγώνου ασφαλείας. Όχι δυο βήματα πριν το αυτοκίνητό σου αλλά πολύ πριν από αυτό (100 μέτρα σε εθνικό δίκτυο) ώστε να σε δουν εγκαίρως και να μην αποτελέσεις ‘κανονάκι’ για τη συνέχεια του video game. Τέλος, αν δεν έχεις τάσεις αυτοκτονίας, δεν στέκεσαι ποτέ πίσω από το όχημα σου γιατί θα βρεθείς ‘In Harm’s Way’ που λένε και οι Puressence (τι τραγουδάρα by the way).
Πίσω από το τιμόνι, Μέρος Β (χιόνι, πάγος)
Αν κρύβεις μέσα σου ένα μικρό Ari Vatanen, σε παρακαλώ κράτα τον μέσα σου και μη προσπαθήσεις να μετατρέψεις την οδήγηση σε λευκό φόντο σε ειδική διαδρομή του Ράλι Σουηδίας. Άλλωστε ακόμα και το 4×4 για το οποίο ξόδεψες τόσα λεφτά, δεν μπορεί να κάνει τη δουλειά για σένα αν δεν το βοηθήσεις. Εύλογα πρέπει να προσαρμόζουμε το οδηγικό μας στιλ στις υπάρχουσες καιρικές συνθήκες, καθώς όσα ξέρουμε από το οδηγικό play book απλά δεν ισχύουν! Οδηγούμε πιο προσεκτικά, πιο αργά, με μεγαλύτερες αποστάσεις ασφαλείας, αποφεύγοντας απότομους ελιγμούς. Στον πάγο τα πράγματα είναι ακόμα πιο δύσκολα, με κάθε κίνηση να μπορεί να σας στείλει στον πάγκο. Η πιο απλή συμβουλή είναι να μην οδηγήσετε υπό τέτοιες συνθήκες. Κι αύριο μέρα είναι!
Το τσαντάκι του Σπορτ Μπίλυ
Στην προκειμένη περίπτωση, εργαλειοθήκη που θα έχει όλα τα απαραίτητα όταν όλα γίνουν σκούρα: Γάντια, φωσφορίζον γιλέκο, αδιάβροχο, φακό, προειδοποιητικό τρίγωνο, σταυρό, καλώδια για ‘απινίδωση’ στην ετοιμοθάνατη μπαταρία σου και φυσικά φαρμακείο για άμεση φροντίδα αν χρειαστεί.
Σαν βγεις στον πηγαιμό για την Ιθάκη
Και κλείνοντας μερικοί βασικοί και απαράβατοι κανόνες σε περίπτωση που έχεις κατά νου τη μεγάλη έξοδο ενόψει των εορτών, εκτός αν θέλεις να τη μετατρέψεις σε ‘Οδύσσεια’. Έχοντας εξασφαλίσει όλα τα παραπάνω, ενημερώνεσαι για τον καιρό. Όχι εκεί που μένεις αλλά στη διαδρομή που θα ταξιδέψεις. Καθώς και την κατάσταση του οδικού δικτύου εκεί. Φροντίζεις να έχεις πάντα αρκετά καύσιμα γιατί δεν ξέρεις που μπορεί να ακινητοποιηθείς ή πόσο μακριά μπορεί να βρίσκεται το πλησιέστερο σημείο ανεφοδιασμού εν μέσω κακοκαιρίας. Φροντίζεις πάντα να έχεις χοντρά ρούχα μαζί, νερό και πρόχειρο φαγητό που να σου χαρίσει ενέργεια αλλά και μπαταρία στο κινητό σου!
‘Μεγάλε μας έκανες την καρδιά περιβόλι’ μπορεί κάποιοι από εσάς να λένε ήδη αλλά επειδή σε κάθε εξόρμηση τέτοια εποχή θα έχεις προσπεράσει τον άμοιρο που ταλαιπωρείται στην άκρη του δρόμου αλλά είχε πολύ κρύο για να μοιραστείς τα ζόρια μαζί του, τα παραπάνω θα σε βοηθήσουν φέτος ο ‘άμοιρος’ να μην είσαι εσύ!