ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

RallyCross: Το αγωνιστικό Game of Thrones

Όταν απελευθερώνεις θεριά σε μία αρένα, με μονομάχους μερικούς από τους σπουδαιότερους οδηγούς που έπιασαν ποτέ τιμόνι, το αποτέλεσμα είναι το ταχέως αναπτυσσόμενο RallyCross!

Στην πατρίδα του Ράλι Ακρόπολις, του ‘Ράλι των Θεών’, εκτός από καλή φέτα και καλό λάδι, ξέρουμε κι από καλά ράλι. Έχουμε φάει σκόνη με το κουτάλι, έχουμε σκαρφαλώσει σε βουνά, έχουμε φάει ιπτάμενες πέτρες από τα World Rally Cars που περνούν και πυροβολούν κατά ριπάς. Με το μυαλό λοιπόν να έχει πατήσει pause στο 2013 όταν και επισκέφτηκαν για τελευταία φορά τη χώρα μας οι ‘Παγκόσμιοι’ (τη μεταβατική εποχή του ERC την αφήνω στην άκρη ελπίζοντας για κάτι καλύτερο στο μέλλον), άνοιξα τους αγωνιστικούς μου ορίζοντες γνωρίζοντας ένα motorsport που (ακόμα) δεν έχει έρθει στη χώρα μας: το RallyCross.

Θηρία που μοιάζουν με World Rally Cars – που έχουν σημεία αναφοράς που θυμίζουν μοντέλα που κυκλοφορούν γύρω μας (Citroen DS3, Audi A1, Ford Focus & Fiesta, Peugeot 208) αλλά ταυτόχρονα κρύβουν δαίμονες στα σωθικά τους. Μόνο που το γενετικό τους υλικό είναι τέτοιο που δεν τα οδήγησε στο δρόμο της αντοχής σε δύσβατα τερέν αλλά της εκρηκτικότητας – αρετή καθοριστική στο συγκεκριμένο σπορ. Βλέπετε οι οδηγοί μάχονται ανά ομάδες (σε heat), σε πίστες μικρού μήκους και μεικτής επιφάνειας. Άσφαλτος και χώμα μαζί, βανίλια-σοκολάτα, πίτσα-σουβλάκι, αγωνιστικός οργασμός για κάθε petrolhead! Κι αυτό σε fast forward!

Ένα αυτοκίνητο που τρέχει στο RallyCross μπορεί να επιταχύνει από στάση στα 100 χιλιόμετρα την ώρα, σε λιγότερο από 2 δευτερόλεπτα! Πιο γρήγορα κι από ένα μονοθέσιο της Formula 1! Αχ και να υπήρχαν την εποχή που το κογιότ κυνηγούσε το Road Runner. Αυτή η ατέρμονη καταδίωξη που σημάδεψε στιγμές και στιγμές της παιδικής μου ηλικίας μπροστά από το χαζοκούτι, θα είχε τελειώσει πολύ γρήγορα.

Ρουκέτες εδάφους λοιπόν, με κάθε ομάδα να σχεδιάζει μόνη της τον εσωτερικό κόσμο κάθε αυτοκινήτου, ακολουθώντας φυσικά κάποιες σταθερές. Αυτά τα δίλιτρα τέρατα ξεχύνονται στην αγωνιστική διαδρομή με ισχύ αντίστοιχη 600 αλόγων. Πωρωθήκατε (σ.σ. άλλη λέξη έπρεπε να βάλω) ή πρέπει να χρησιμοποιήσω και λόγια των πρωταγωνιστών για να σας πείσω;

Ο λόγος λοιπόν στους ήρωες του βολάν, με πρώτο και καλύτερο τον Petter Solberg, τον μοναδικό οδηγό που έχει ανακηρυχτεί παγκόσμιος πρωταθλητής και στο WRC και στο RallyCross. Χαλίφης στο χαλιφάτο του, όταν τον συνάντησα πριν από ένα χρόνο στο Βέλγιο, αποτελούσε την ηγετική μορφή σε ένα τεράστιο χώρο στο service park, δίπλα στα καλογυαλισμένα τεράστια φορτηγά της ομάδας του. Ο κόσμος έκανε ουρές απ’ έξω για ένα αυτόγραφο από τον champ και ο ‘Hollywood’ όπως είναι το παρατσούκλι του από τα ράλι, έπαιζε όπως πάντα εξαιρετικά το ρόλο.

 

(Δείτε πώς ο Solberg έφτασε πέρυσι στην κατάκτηση του δεύτερου συνεχόμενου τίτλου του)

Έχοντας λοιπόν φτάσει στην κορυφή ενός θεσμό όπως το WRC, τι σε εξιτάρει σε ένα θεσμό που τώρα ‘χτίζεται’, όπως το RallyCross;

“Είναι ένα φανταστικό σπορ, με άφθονη δράση. Η κάθε μικρή λεπτομέρεια έχει σημασία και μπορεί να αποδειχθεί καθοριστική. Στα ράλι, μπορεί να οδηγείς τρεις ημέρες, τέρμα γκάζι, χωρίς πρόβλημα. Όμως εδώ, δεν είσαι μόνος σου στο δρόμο. Έχεις πολλούς ακόμα οδηγούς γύρω σου και πρέπει όλα να γίνουν τέλεια για να έχεις ελπίδες να κερδίσεις”, λέει ο Νορβηγός οδηγός.

Σωστά, ξέχασα μία παράμετρο σχεδόν καθοριστική, που κάνει το World RX να διαφέρει θεμελιωδώς από τα ράλι. Στο WRC οδηγός έχει μπροστά του μία συχνά ατελείωτη διαδρομή, με το βλέμμα στην επόμενη στροφή του δρόμου, το πόδι κολλημένο στο πάτωμα και τη φωνή του συνοδηγού, φύλακα-αγγέλου, να τον καθοδηγεί.

Στο RallyCross μοναδικός καθοδηγητής είναι το ένστικτο, οι πίστες εκτός από μεικτών επιφανειών είναι και αμφιθεατρικές και φυσικά δεν έχουμε να κάνουμε με time attack. Αντίπαλος δεν είναι μόνο το χρονόμετρο. Είναι τα τέσσερα αυτοκίνητα με τα οποία κάθε οδηγός μοιράζεται κάθε πόντο της αγωνιστικής διαδρομής. Δεν χωρούν να στρίψουν όλοι παρέα και γι’ αυτό η εκκίνηση είναι καθοριστική. Και μετά, ο σώζων εαυτόν σωθήτω.

Ένα τεσσάρων γύρων Game of Thrones όπου Λάνιστερς, Ντοθράκι, Οδοιπόροι και Άσπιλοι, ορμούν χωρίς δεύτερη σκέψη και παλεύουν μέχρι να μείνει ένας.

“Είναι κάτι πολύ έντονο, πολύ πιεστικό. Πρέπει να είσαι προσεκτικός, να μην παίρνεις ρίσκα. Η δράση είναι ατελείωτη, παρακολουθείς τον αγώνα και σου σηκώνεται η τρίχα”, περιγράφει ο Rosberg και έχει ήδη σηκωθεί η δική μου. Το έχω ζήσει, καταλαβαίνω τι λέει.

 

(Κι αν θεωρείτε πως το RallyCross γίνεται σε ελεγχόμενο περιβάλλον, το video αυτό αποδεικνύει πως τούμπες μπορεί να κάνεις παντού!)

Όταν μιλάμε για ατελείωτη δράση, μάλλον πρέπει να το υπογραμμίσω: ΑΤΕΛΕΙΩΤΗ! Ελεύθερες δοκιμές, κατατακτήριες, ημιτελικοί, τελικοί. Όλα αυτά σε διάφορες κατηγορίες, σε τρεις μέρες ωδή στο θέαμα.

Σε πεντάδες απελευθερώνονται στην αρένα τα θηρία και σβουρίζουν μέχρι να επικρατήσει ο ταχύτερος. Κι όχι με μεταξωτές κορδέλες, με το σεις και με το σας, σαβουάρ βιβρ και λοιπές φιοριτούρες. Κύριε Ζαμπούνη μου, μόνο 5 λεπτά στη λάσπη, με τις αψιμαχίες, τα άκομψα block out και τα βίαια χτυπήματα προφυλακτήρα με προφυλακτήρα, θα ήταν αρκετά για να δηλώσετε παραιτημένος. Δεν είναι σπορ για ευγενείς.

Είναι όμως σπορ και για γυναίκες! Ανάμεσα στις δεκάδες συμμετοχές σε κάθε γύρο του παγκοσμίου πρωταθλήματος (έχουμε αγώνες σε Πορτογαλία, Γερμανία, Βέλγιο, Αγγλία, Νορβηγία, Σουηδία, Καναδά, Γαλλία, Ισπανία, Λετονία και Αργεντινή) υπάρχουν και πολλές γυναίκες. Ανάμεσά τους ξεχωρίζει η Σουηδέζα Ramona Karlsson που παρότι μπήκε προσωρινά στα pit καθώς έγινε μαμά, δείχνει το δρόμο για τις εκπροσώπους του φύλου που γελασμένος είσαι αν ακόμα θεωρείς ασθενές.

“Πάντα ήμουν μία γυναίκα σε έναν κόσμο ανδρών αλλά νομίζω πως τους αντιπάλους μου στην πίστα δεν τους νοιάζει αν είμαι γυναίκα. Είμαι κι εγώ ένας αντίπαλος σαν όλους τους άλλου. Από μικρή λάτρευα την ταχύτητα και ευτυχώς ο μπαμπάς μου διέκρινε το ταλέντο μου και ουσιαστικά με πήρε από τις πίστες του MotoCross (!) και με έβαλε σε τετράτροχα. Ήμουν τρελή από μικρή, αρεσκόμουν στο να παίρνω ρίσκα και να που τελικά έφτασα εδώ”, μας είπε η γοητευτική Σουηδέζα. Γεμάτο ‘ομορφιές’ το ρημάδι το RallyCross.

Αυτό που χάνει φέτος η Ramona, είναι η ευκαιρία να κοντραριστεί με ακόμα σπουδαιότερα ονόματα στο παγκόσμιο αγωνιστικό στερέωμα. Βλέπετε, δεδομένου του καταιγιστικού ρυθμού με τον οποίο ανεβαίνει η δημοτικότητα αυτού του σπορ, προσέλκυσε πρόσωπα και εταιρείες όπως το μέλι τις μέλισσες.

Περισσότεροι κατασκευαστές και κυρίως Monster Energy vs. Red Bull, με τα γερά τους χαρτιά να μπαίνουν στο παιχνίδι. Από τη μία ο θεόμουρλος Ken Block άφησε τα Gymkhana για να προσπαθήσει να τιθασεύσει το νέο Ford Focus RS RX και από την άλλη ο πιο επιτυχημένος οδηγός στην ιστορία των ράλι: ο πολύς Sebastien Loeb, φυσικά με το γαλλικό 208.

Θέαμα vs. Χειρουργική ακρίβεια. Τρέλα vs. Υπολογιστική λογική. Πάθος vs. Κρύο αίμα. Κόντρες καλές για τίτλους σε κείμενα αλλά προς το παρόν, όχι για τίτλους στην πίστα αφού αμφότεροι ακόμα ψάχνουν τα πατήματά τους.

“Πέρυσι έκανα τις πρώτες μου εμφανίσεις σε αυτό το θεσμό, φέτος είναι η πρώτη σεζόν που έχω πλήρη εμπλοκή. Δυστυχώς με ένα εντελώς νέο αγωνιστικό αυτοκίνητο που ακόμα δεν έχει κάνει αρκετές δοκιμές, δεν έχει εξελιχθεί όσο θα θέλαμε. Αναγκαζόμαστε να κάνουμε τις δοκιμές… εδώ, στους αγώνες! Είχαμε λοιπόν θέματα αξιοπιστίας, ακόμα πειραματιζόμαστε με το set up της ανάρτησης και γενικά περιμένω καλύτερα αποτελέσματα στην πορεία της σεζόν. Όμως απολαμβάνω να τρέχω εδώ και το να κοντράρομαι με οδηγούς όπως ο Solberg και ο Loeb είναι συναρπαστικό”, είπε στο OΝΕΜΑΝ η ‘Αυτού Μεγαλειότης’ Ken Block.

Διάολε, τι σημασία έχουν τα αποτελέσματα; Μοίρασε πλαγιολίσθηση στο λαό! (φαίνεται πως τον έχω Θεό ή όχι ακόμα;)

Όμως δεν είναι μόνο ο Mental Ken, ο Seb & ο Solberg που αναβιώνουν τη μεταξύ τους κόντρα του WRC, είναι πολλοί ακόμα ταλαντούχοι οδηγοί που ξεχνούν να πατήσουν φρένο και στρίβουν με όσα. Από τον έμπειρο πρώην πρωταθλητή στο DTM, Mattias Ekstrom, μέχρι τον ‘British Bomb’ Liam Doran ή τον ανερχόμενο Andreas Bakkerud που στη Νορβηγία, μπροστά στο κοινό του, πέτυχε το ακατόρθωτο: έγινε ο πρώτος οδηγός στην ιστορία του σπορ που κέρδισε όλα τα Heat του διημέρου, παίρνοντας τη μέγιστη συγκομιδή των 30 βαθμών!

Όλοι τους συγκάτοικοι στην ίδια τρέλα, σε έναν κόσμο που τρέχει πιο γρήγορα απ’ ότι συχνά μπορούμε να παρακολουθήσουμε εμείς οι κοινοί θνητοί.

Για φινάλε, τι θα λέγατε να γνωρίσουμε καλύτερα τον εργασιακό χώρο αυτών των οδηγών; Ο Riku Tahko που φέτος αγωνίζεται στην κατηγορία Supercars του European RallyCross, μας υποδέχθηκε στο service park της πίστας Hell και μας ξενάγησε στο αγωνιστικό του MINI Countryman!

Ο Φινλανδός μας μίλησε για το σασί, το κόκπιτ, το τιμόνι, το κιβώτιο ταχυτήτων, τον κινητήρα αλλά και τα ελαστικά που χρησιμοποιούνται στους τετράτροχους δαίμονες του RallyCross. Ξορκίστε τους πατώντας play.

 

Περισσότερες πληροφορίες για το RallyCross. Ιδού!