Σε τι συμφώνησες αν επέλεξες τη «δωρεάν χρήση» στο μήνυμα της Meta
Και σε τι συμφώνησες αν, εκτός από τις συνδρομές σε streaming πλατφόρμες για να βλέπεις τις σειρές σου, πλήρωσες τη Meta.
- 9 ΝΟΕ 2023
Όσοι έχουν στενή ή και κάπως πιο ελεύθερη σχέση με το Facebook, είδαν ένα μήνυμα της Meta μόλις πάτησαν στο εικονίδιο του Facebook ώστε να κάνουν catch up με την επικαιρότητα, τα status των φίλων τους ή τις φωτογραφίες των πρώην (ποιος ανεβάζει ακόμα φωτογραφίες στο Facebook για να εντυπωσιάσει;).
Το μήνυμα, η ενημέρωση, η ειδοποίηση (όπως θέλετε πείτε το) που εμφανίστηκε και στο αγαπημένο σας Instagram φυσικά, δεν ήρθε από το πουθενά. Το περιμέναμε, ήρθε, κάναμε την επιλογή μας και η διαδικτυακή μας ζωή συνεχίζεται. Το θέμα είναι πώς θα συνεχιστεί: με διαφημίσεις ή χωρίς.
Να εξηγήσουμε.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει απαγορεύσει στη Meta Platforms, το αγαπημένο παιχνίδι του Mark Zuckerberg, να προβάλλει διαφημίσεις ανάλογα με τα δεδομένα, τη χρήση και τη συμπεριφορά του χρήστη και έτσι, εφόσον η εταιρεία βασιζόταν σε αυτά και επιμένει ότι το Facebook θα είναι για πάντα δωρεάν, προσπαθεί να καλύψει τα κενά που θα προκύψουν στην τσέπη του.
Οι πλατφόρμες της Meta, λοιπόν, θα είναι για πάντα δωρεάν αλλά πλέον, όποιος επιθυμεί, έχει τη δυνατότητα να πληρώσει. Είτε με χρήματα είτε με δεδομένα. Και αυτό, θα έπρεπε να μας προβληματίσει.
Οι χρήστες με συνδρομή
Όποιος από εμάς αποφάσισε να πληρώσει και τη Meta εκτός από τις συνδρομές του στις streaming πλατφόρμες για να βλέπει σειρές, ουσιαστικά συμφώνησε στο να συνεχίσει το ταξίδι του χωρίς διαφημίσεις. Αυτό σημαίνει πως τα δεδομένα του και γενικότερα η συμπεριφορά του δεν ενδιαφέρει πλέον τους ανθρώπους της Meta.
Η συνδρομή για Facebook και Instagram ξεκινάει από 9,99 ευρώ για πρόσβαση από προσωπικό υπολογιστή και 12,99 ευρώ για όσους θέλουν να κάνουν σκρόλινγκ από Android ή iOS. Από τον Μάρτιο του 2024, βέβαια, η Meta θα χρεώνει επιπλέον 6 ευρώ για κάθε πρόσθετο λογαριασμό.
Οι χρήστες χωρίς συνδρομή
Όπως ήδη έχετε καταλάβει, οι χρήστες που επέλεξαν τη δωρεάν χρήση, θα συνεχίσουν να μοιράζονται τα δεδομένα τους που, με τη σειρά τους, ενισχύουν τη συμπεριφορική διαφήμιση. Αυτό σημαίνει ότι Meta Platforms, άσχετα αν δεν κάνατε το μεγάλο βήμα με τη συνδρομή, βγαίνει και πάλι κερδισμένη.
Πώς φτάσαμε ως εδώ; Τον Ιανουάριο, η Επιτροπή Προστασίας Δεδομένων της Ιρλανδίας (ευρωπαϊκή έδρα της Meta), έκρινε ότι η εταιρεία δεν μπορεί να επικαλείται τους όρους χρήσης για να προβάλλει στοχευμένες διαφημίσεις. Η Meta, μετά από μία σύντομη αλλαγή, η οποία κρίθηκε και αυτή παράνομη, επικαλέστηκε «έννομο συμφέρον».
Πριν από μερικές ημέρες, η ΕΕ απαγόρευσε τις στοχευμένες διαφημίσεις σε Facebook και Instagram χωρίς ρητή συγκατάθεση του χρήστη. Αυτός είναι ο λόγος που πρέπει να επιλέξουμε μεταξύ του «δίνω τα χρήματά μου ή δίνω τα δεδομένα μου».