Στο Τελ Αβίβ, ο Αϊνστάιν έχει τη δική του πλατεία
- 17 ΜΑΙ 2017
Προφανώς 8 ώρες δεν αρκούν για να γνωρίσεις μια πόλη. Δεν γίνεται να την ανακαλύψεις, να μπεις στα ενδότερα, να αφουγκραστείς τον παλμό της. Μπορείς, όμως, να πάρεις λίγο από το άρωμά της, να δεις κάποια χαρακτηριστικά σημεία και ν’ αποτυπώσεις τις πρώτες σου αντιδράσεις.
Το Τελ Αβίβ είναι 1 ώρα και 45 λεπτά από την Αθήνα και αποτελεί πλέον για τον Έλληνα ένα προορισμό που αποκτά νέο χαρακτήρα. Συνήθως, στο Ισραήλ οι Έλληνες πηγαίνουν για επίσκεψη στους Αγίους Τόπους, στην Ιερουσαλήμ, τη Ναζαρέτ, τη Βηθλεέμ (ανήκει στα εδάφη της Παλαιστινιακής Αρχής), σε περιοχές που έχουν σχέση με τη θρησκεία μας. Μάλιστα τα τελευταία χρόνια έχουν πολλαπλασιαστεί οι ταξιδιώτες και εξαιτίας των αεροπορικών συνδέσεων και επιλογών που υπάρχουν με τις αεροπορικές εταιρείες. Ο θρησκευτικός τουρισμός, λοιπόν, αποτελεί το ‘συγκριτικό πλεονέκτημα’ του Ισραήλ, γενικώς, διότι συρρέουν όλοι οι Χριστιανοί, απανταχού της γης, Ορθόδοξοι και Καθολικοί.
Από την άλλη, οι Ισραηλινοί έρχονται ολοένα και πιο μαζικά στην Ελλάδα. Τα νησιά αποτελούν πόλο έλξης, όπως και τα καζίνο, όπου υπάρχουν, ενώ αρέσκονται πολύ και σε περιηγήσεις στον ορεινό όγκο της χώρας μας, μη έχοντας ανάλογο στο Ισραήλ. Κατά συνέπεια, έχουν αυξηθεί οι επισκέψεις τουριστών από την μία χώρα στην άλλη.
Από τις 2 Μαΐου η Alitalia συνδέει απευθείας την Αθήνα με το Τελ Αβίβ, όλο τον χρόνο. Προσφέρει καθημερινά μία πτήση, στις 07:30 από την Αθήνα και επιστροφή στις 19:45 από την πρωτεύουσα του Ισραήλ, με 1 ώρα και 45 λεπτά διαδρομή. Για να γίνει αυτό η ιταλική αεροπορική εταιρεία μετέφερε τη βάση του αεροσκάφους στην Αθήνα, από το Τελ Αβίβ, ώστε να ξεκινά πρωί από τη χώρα μας. Οι τιμές αυτή τη στιγμή ξεκινούν από 101 ευρώ πήγαινε-έλα, με μία αποσκευή και είναι πολύ ανταγωνιστικές, δεδομένου ότι την Αθήνα με το Τελ Αβίβ συνδέουν η Aegean και η ELAL, η αεροπορική εταιρεία του Ισραήλ.
Η πληρότητα των πτήσεων βρίσκεται τώρα περίπου στο 70%, θα αγγίξει το 80% στο τέλος Μαΐου, ενώ προς το καλοκαίρι αναμένεται να ξεπεράσει το 90%.
Νέα ταξιδιωτική προσέγγιση
Το κίνητρο για χρήση της συγκεκριμένης γραμμής είναι ιδιαίτερα μεγάλο, καθώς η Ελλάδα αποτελεί ανερχόμενο προορισμό για τους Ισραηλινούς, ενώ, από την άλλη, στο Ισραήλ δημιουργούνται νέα δεδομένα αναφορικά με την προσέγγιση των τουριστών. Η υψηλή περίοδος επίσκεψης των Ισραηλινών είναι ο Αύγουστος.
Όσο για τους Έλληνες, ένας λόγος για επίσκεψη στο Ισραήλ, πέραν των θρησκευτικών που προανέφερα, είναι το λεγόμενο CityBreak. Δηλαδή να περάσουν καλά ένα Σαββατοκύριακο, σε μια πόλη με αρκετά αξιοθέατα. Αυτό θέλει να αναδείξει η Alitalia με τη νέα σύνδεση: τη δυνατότητα να ταξιδέψουν οι Έλληνες για διαφορετικούς λόγους. Οι νεότεροι θα δείξουν ενδιαφέρον στα ατμοσφαιρικά μπαράκια στην παραλία και εν γένει θα ενθουσιαστούν με το nightlife. Οι μεγαλύτεροι μπορούν να απολαύσουν στα πολλά εστιατόρια, μεσογειακά πιάτα θαλασσινών, παρεμφερή με τα ελληνικά, αλλά με μπαχαρικά που τονίζουν ότι ‘εδώ είναι Ανατολή’.
Πάντως, αυτό που αναπτύσσεται ιδιαίτερα είναι το επιχειρηματικό κομμάτι του τουρισμού, με τους business επισκέπτες, που έχουν τη δυνατότητα να συνδιαλλαγούν με πάρα πολλές start-ups επιχειρήσεις και να κλείσουν συμφωνίες. Το Τελ Αβίβ μαζί με το Παρίσι και το Silicon Valley των ΗΠΑ, αποτελούν τις κοιτίδες των start-ups επιχειρήσεων. Πέραν αυτών, υπάρχουν μεγάλες επιχειρήσεις ενέργειας, διαχείρισης υδάτινων πόρων στις αγροτικές καλλιέργειες κ.α. Στο Ισραήλ, εξαιτίας των κλιματολογικών συνθηκών, έχουν εφαρμόσει πρωτοποριακές μεθόδους στον αγροτικό τομέα.
Τι προλάβαμε να δούμε
Σ’ ένα 8ωρο στην εργασία σου μπορεί να είσαι αποδοτικός, όμως σε ένα ταξίδι δεν μπορείς να έχεις την ίδια απόδοση. Κατά συνέπεια αρκείσαι στα βασικά, τα οποία πρέπει να δεις στο Τελ Αβίβ.
Η περιήγηση στην πόλη ξεκινά από το κέντρο. Πλησιάζοντας, περνάς από γερμανικά σπίτια του 19ου αιώνα, τα οποία ανακαινίστηκαν και λειτουργούν με ιδιοκατοίκηση, όντας σε μια από τις πιο ονομαστές περιοχές της πόλης. Το παράδοξο είναι ότι περιστοιχίζονται από ουρανοξύστες, διότι το Τελ Αβίβ ανοικοδομήθηκε ραγδαία. Η πρώτη στάση είναι στην πλατεία Rabin, όπου δολοφονήθηκαν ο Ισραηλινός πρωθυπουργός Itzhak Rabin. Η προτομή στέκει μόλις 10 μέτρα από το σημείο που έπεσε νεκρός, ένα σημείο που έχει οριοθετηθεί και σκεπαστεί με μεγάλες πέτρες.
Η επόμενη στάση είναι το λεγόμενο μουσείο Διασποράς ‘Diaspora Museum’, του Πανεπιστημίου του Τελ Αβίβ, που περιλαμβάνει και την πλατεία ‘Αλμπερτ Αϊνστάιν’, για να θυμίζει σε όσους δεν το γνωρίζουν την καταγωγή του μεγάλου επιστήμονα.
Στο μουσείο, το οποίο δεν διαθέτει κάτι αυθεντικό σε έκθεμα, είναι ουσιαστικά μια καταγραφή της ιστορίας του Ισραήλ, των γενεών του, των προσωπικοτήτων που πέρασαν και των απόδημων, που εκδιώχθηκαν από τον τόπο τους. Πράγματι, σε όλο τον κόσμο υπάρχουν διάσπαρτοι Ισραηλινοί, ενώ χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν –όπως φαίνεται και στο μουσείο- οικογένειες που στην εξέλιξη του γενεαλογικού τους δέντρου, απλώθηκαν σ’ όλο το πλάτος και το μήκος του πλανήτη. Και βέβαια, από ένα τέτοιο μουσείο δεν θα έλειπαν αναφορές στις συναγωγές και πόσο μάλλον στο Ολοκαύτωμα, με 6.000.000 Εβραίους να έχουν χάσει τη ζωή τους από τους Ναζί, το μεγαλύτερο έγκλημα της ανθρωπότητας. Φεύγοντας, γεμάτος από την ιστορία των 12 φυλών του Ισραήλ, πρέπει να γεμίσεις και το στομάχι σου.
Πιο κατάλληλο μέρος δεν υπάρχει, από τη θάλασσα. Άλλωστε, όλο το Τελ Αβίβ, είναι η παραλία. Μπροστά στην αμμουδιά, με περιποιημένο γρασίδι πίσω σου, θα βρεις καλόγουστα εστιατόρια για να καταπολεμήσεις την πείνα σου. Ένα από αυτά είναι το Manta Ray, ίσως η καλύτερη πρόταση στην περιοχή, με ελληνικής καταγωγής μάγειρα, που δεν ξεχνάει το φαγητό της γιαγιάς του. Κουτσομούρες, φασόλια με χταπόδι, χούμους, τζατζίκι με γαρνιτούρα μελιτζάνα, μαριναρισμένο μπαρμπούνι, μπρόκολο και κουνουπίδι με μπαχαρικά, λαβράκι με μαύρο ρύζι, μύδια και καβούρια με φέτες ανανά για να συνοδεύσουν τη γεύση, είναι μερικά από τα πιάτα που μπορείς να απολαύσεις σε μιάμιση ώρα και έπεται συνέχεια.
Χωρίς το στομάχι να είναι βαρύ και με ένα δύο ποτηράκια κρασί, περνάς απέναντι από τον δρόμο και πηγαίνεις προς την πρώτη συνοικία του Τελ Αβίβ, την Neve Tzedek, με ευρωπαϊκής αρχιτεκτονικής σπίτια, παλαιά και διατηρημένα. Θυμίζει πιο πολύ Μεσόγειο, παρά Ανατολή και αυτό είναι ένα ερωτηματικό, διότι από το 1515 μέχρι το 1917 οι Οθωμανοί είχαν υπό την κατοχή της τον τόπο αυτό, όπως είχαν και την Ελλάδα από το 1453 μέχρι το 1821. Ελάχιστα σημεία στην πόλη θυμίζουν το οθωμανικό στοιχείο. Ένα χαρακτηριστικό σημείο είναι το παλαιό νηπιαγωγείο που ανακαινίζεται, ενώ λίγα μέτρα παρακάτω είναι η φημισμένη λεωφόρος Rotchild με ονομαστά εμπορικά καταστήματα και νέα, boutique ξενοδοχεία.
Το περπάτημα, κάπου εδώ, τελειώνει. Με πούλμαν ή ταξί, το τελευταίο σημείο που σε περιμένει, είναι το ηλικίας 8.000 ετών, παλαιό λιμάνι, Old Jaffa. Πέτρινα κτίσματα που γίνονται ακριβά ξενοδοχεία, εστιατόρια με μπαλκόνια, πλατεία, καθολική εκκλησία, γέφυρα για να περάσεις πάνω από τον δρόμο και ένας μικρός λόφος που θαυμάζεις όλη την πόλη. Εκεί θα βρεις και μια μεγάλη αγορά, κάτι σαν το δικό μας Μοναστηράκι, αλλά και αγορά τροφίμων, ενώ οφείλεις να επισκεφθείς τα αρχαία μνημεία και να κάνεις περίπατο στην ανακαινισμένη καλλιτεχνική συνοικία.
Η επιστροφή στο αεροδρόμιο του Ισραήλ Ben Gurion International Airport, γίνεται σε λίγη ώρα και βέβαια τόσο στο πήγαινε όσο και στο έλα, σου εκδίδουν κάτι σαν βίζα, διότι η χώρα βρίσκεται εκτός Σένγκεν. Περνάς λοιπόν τη διαδικασία με τις ερωτήσεις σχετικά με το λόγο που πήγες, αν έχεις ξαναπάει και τα λοιπά.
Μπαίνοντας στο αεροπλάνο της επιστροφής και διαβάζοντας το περιοδικό Ulisse της ιταλικής αεροπορικής εταιρείας, το μάτι σου πέφτει στο αφιέρωμα για τα 70 χρόνια της Alitalia. Η πρώτη πτήση έγινε στις 5 Μαΐου του 1947, στο δρομολόγιο Τορίνο – Ρώμη – Κατάνια και έκτοτε η εταιρεία έφθασε να αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες του κόσμου. Βέβαια, πέρασε από κάμποσες διακυμάνσεις. Το 2008 έγινε αναγκαστική εκκαθάριση, μειώθηκε το προσωπικό, αργότερα η Etihad από το Αμπού Ντάμπι πήρε το 49% των μετοχών, ανέλαβε το μάνατζμεντ και η εταιρεία μπήκε σε νέα τροχιά. Όμως, οι επενδυτές από τα Εμιράτα είδαν ότι οι υποσχέσεις της ιταλικής κυβέρνησης δεν υλοποιούνται, ενώ έχοντας και εσωτερικά ζητήματα με την αλλαγή του διευθύνοντος συμβούλου, έχουν ‘παγώσει’ τη στάση τους. Αυτή τη στιγμή δεν ξέρουμε τι θα κάνουν στο μέλλον, ωστόσο τώρα η Alitalia βρίσκεται σε έκτακτη διαχείριση, αναφορικά με την περαιτέρω εξυγίανσή της, κάτι που αποσκοπεί στη βιωσιμότητά της. Ρευστότητα υπάρχει και δεν επηρεάζεται το επιχειρησιακό της μέρος, με τα δρομολόγια να εξυπηρετούνται κανονικά. Αναμένονται σύντομα εξελίξεις. Όμως, αυτό δεν πρέπει να σας νοιάζει, αλλά το να σκεφτείτε ότι αξίζει να πάτε μια βόλτα στο Ισραήλ, έστω και για Citybreak.