AP Photo/Richard Drew, File
ΚΟΣΜΟΣ

Temu και Shein: Ο πόλεμος των φθηνών γιγάντων έχει ήδη ξεκινήσει

Οι δύο εταιρείες βρίσκονται στα δικαστήρια μετά από μήνυση της Shein σε μία υπόθεση που θυμίζει το γνωστό meme με τον Spiderman.

Από τότε που εμφανίστηκαν στη ζωή μας η Temu και η Shein, άλλαξε και το ηλεκτρονικό εμπόριο, ένα εμπόριο που εξακολουθεί βέβαια να φέρνει στα μέτρα της η Amazon. Ωστόσο, όταν μιλάμε για χαμηλές τιμές, οι πρώτες εταιρείες που έρχονται στο μυαλό μας είναι οι δύο κινεζικές οι οποίες, όσο γράφεται αυτό το κείμενο, βρίσκονται στα δικαστήρια.

Η κόντρα τους, θα μπορούσε να πει κάποιος (όχι εμείς), είναι πιο φθηνή και από τα προϊόντα τους αλλά αν πρέπει να τη χαρακτηρίσουμε κάπως, θα μιλούσαμε τη γλώσσα της εποχής και θα αφήναμε ένα meme να κάνει τη δουλειά. Έχετε δει τον Spiderman που δείχνει τον Spiderman, σωστά; Ε, κάπως έτσι έχει η κατάσταση αυτή τη στιγμή.

Η Shein κατέθεσε μήνυση κατά της ανταγωνίστριας εταιρείας και τα όσα υποστηρίζει, σηκώνουν κουβέντα. Οι δύο κινεζικές «επιχειρήσεις» επικεντρώνονται -μεταξύ άλλων- σε είδη μόδας, τα οποία πωλούν σε υπερβολικά χαμηλές τιμές με συχνές καταγγελίες για την ποιότητα των προϊόντων τους. Μάλιστα, έχουν κατηγορηθεί και οι δύο ότι χρησιμοποιούν παρόμοια σχέδια με αυτά που προσφέρουν οι γνωστές μάρκες.

Στην αγωγή που κατατέθηκε τη Δευτέρα, η Shein, η οποία ιδρύθηκε στη Ναντζίνγκ αλλά πλέον εδρεύει στη Σιγκαπούρη, εξέφρασε την επιθυμία της να καταστήσει την Temu «υπεύθυνη για μια παράνομη επιχείρηση που βασίζεται στην παραχάραξη, την κλοπή εμπορικών μυστικών, την παραβίαση των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας και την απάτη».

Με λίγα λόγια, η Shein κατηγορεί την Temu ότι ενθαρρύνει την κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας, εκφοβίζει τους πωλητές που χρησιμοποιούν την πλατφόρμα και κάνει τα στραβά μάτια στις παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Στην κατάθεση, η Shein αυτοχαρακτηρίζεται ως μια «εξαιρετικά πολύτιμη» μάρκα και επιχείρηση λιανικής πώλησης που προσφέρει «εξαιρετικά περιζήτητα ρούχα, αξεσουάρ και είδη σπιτιού» παγκοσμίως και της οποίας η επιτυχία «επιτεύχθηκε με τον σχεδιασμό προϊόντων που αγαπούν οι καταναλωτές και μπορούν να τα αγοράσουν».

Στην 80σέλιδη αγωγή της, η Shein ισχυρίστηκε επίσης ότι η Temu:

Κάνει κατάχρηση του εμπορικού σήματος της Shein και μάλιστα εξαπάτησε τους χρήστες του διαδικτύου που έψαχναν για τη Shein ώστε να κάνουν κλικ στην Temu.

Ότι πλήρωνε influencers για να διατυμπανίζουν ψευδείς ισχυρισμούς σχετικά με την ποιότητα και την τιμή των προϊόντων της.

Ότι ανέβασε φωτογραφίες από τον ιστότοπο της Shein και ότι δεν προσπάθησε καν να το κρύψει.

Η Shein ισχυρίζεται ότι η καταγγελία γίνεται σε μια εποχή που η Temu επιδιώκει «να διεισδύσει στις ΗΠΑ». Η παρουσία της Temu στις Ηνωμένες Πολιτείες -λειτουργεί μέσω της Nasdaq PDD holdings και την ιστοσελίδα της κινεζικής πλατφόρμας ηλεκτρονικού εμπορίου Pinduoduo – φαίνεται να «χτυπάει» κάποιο ευαίσθητο νεύρο της Shein.

«Μέσω αυτών των πρακτικών αθέμιτου ανταγωνισμού, η Temu έχει, μέσα σε δύο χρόνια από την έναρξη λειτουργίας της, εξασφαλίσει ένα αδικαιολόγητο και παράνομο πάτημα στην αγορά των ΗΠΑ», υποστήριξε η Shein στην αγωγή της.

Πάντως, η Shein έχει και αυτή τους επικριτές της. Η εταιρεία φιλοδοξούσε να εισαχθεί στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, αλλά αντιμετώπισε πολλές δυσκολίες καθώς οι επενδυτές και οι αρχές αναλογίζονταν κινδύνους όπως οι άβολα στενοί δεσμοί με το Πεκίνο, οι προαναφερθείσες κατηγορίες για καταναγκαστική εργασία, η συστηματική κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας με τεχνητή νοημοσύνη και διάφορες φορολογικές υποθέσεις.

Στο τέλος της ημέρας, βέβαια, όλα αυτά μικρή σημασία έχουν διότι, κάπου, κάποιος, από ένα κινητό, αυτή τη στιγμή κάνει παραγγελία το επόμενο ρούχο και ένα ακόμα χαριτωμένο φωτιστικό.