Τι δεν πρέπει να λες όταν πιέζεσαι σε μία συζήτηση
- 6 ΜΑΡ 2023
Ποιες είναι οι συγκεκριμένες επικοινωνιακές κακοτοπιές που πρέπει να αποφύγεις σε μια δύσκολη συζήτηση και πόσο λάθος μπορούν να πάνε τα πράγματα εάν τελικά τις χρησιμοποιήσεις; Ας τις δούμε αναλυτικά:
Μην υπερβάλλεις
Όταν συνομιλείς με κάποιον που σε έχει στενοχωρήσει ή αναστατώσει, μπορεί να καταφύγεις άθελά σου στη χρήση φράσεων όπως «Εσύ πάντα» ή « Ποτέ …». Η υπερβολή θα υπονομεύσει τη συνολική αξιοπιστία σου και δε θα προσφέρει κάτι ουσιαστικό στη συζήτηση. Το πιο πιθανό δηλαδή είναι να υπάρξει μια προσωπική αντιπαράθεση, κι αυτό είναι καλό να αποφεύγεται.
Μη θεωρείς πως ό,τι πιστεύεις είναι μια προφανής αλήθεια
Μερικές φορές, όταν νιώθεις πως έχεις 100% δίκιο, μπορεί να χρησιμοποιήσεις λέξεις όπως «σαφώς», «προφανώς» ή «πέρα από κάθε αμφιβολία». Εάν το κάνεις αυτό, πέφτεις σε ένα μεγάλο ατόπημα: θεωρείς πως είσαι εσύ ο γνώστης μιας αντικειμενικής αλήθειας και πραγματικότητας και κανείς άλλος που συμμετέχει στη συζήτηση δεν την κατέχει.
Με αυτόν τον τρόπο μειώνεις ή ακόμη και προσβάλεις τον άνθρωπο ή τους ανθρώπους που έχεις απέναντί σου. Έτσι, λοιπόν, το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να εκφράσεις την άποψή σου όσο το δυνατόν με πιο τεκμηριωμένο τρόπο.
Μη λες στους άλλους τι πρέπει να κάνουν και πώς να σκεφτούν
Το «πρέπει» είναι μια ύπουλη λέξη. Υποδηλώνει ότι αυτός που τη χρησιμοποιεί γνωρίζει ακριβώς πώς έχουν τα πράγματα. Έτσι, λοιπόν, το άτομο που το δέχεται μπαίνει σε αμυντική θέση. «Έχεις σκεφτεί το τάδε;», «Μια πιθανότητα είναι», «Μπορείς να σκεφτείς ότι» είναι μερικές από τις φράσεις που μπορείς να χρησιμοποιήσεις σε μια συζήτηση και να πετύχεις καλύτερο αποτέλεσμα.
Μην κατηγορείς τους άλλους για τα συναισθήματά σου
Αν είσαι αναστατωμένος είναι φυσιολογικό να αντιδράσεις. Για παράδειγμα, φαντάσου ένας συνάδελφός σου να σε διακόπτει. Τότε εσύ νιώθεις την επιθυμία να του πεις: «Με θυμώνεις τόσο πολύ όταν με διακόπτεις». Αν το κάνεις, όμως, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα η κουβέντα να καταλήξει σε καυγά. Γιατί, όμως, συμβαίνει αυτό;
Οι άνθρωποι μισούν να κατηγορούνται για συμπεριφορές τους. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει εάν αμφισβητήσεις την ακεραιότητα του χαρακτήρα τους. Οπότε, αντί να ζητήσουν συγγνώμη ή να αλλάξουν τη συμπεριφορά τους, θα υπερασπιστούν τον εαυτό τους.
Μην πεις «δεν είναι προσωπικό»
Οι άνθρωποι που λένε «Δεν είναι προσωπικό» ή «Μην το παίρνεις προσωπικά», συνειδητά ή υποσυνείδητα γνωρίζουν ότι αυτό που λένε είναι πολύ προσωπικό για το άλλο άτομο. Έτσι, λοιπόν, το καλύτερο που έχεις να κάνεις είναι να αποφύγεις τη χρησιμοποίηση των συγκεκριμένων εκφράσεων, καθώς μπορεί να φέρουν το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα.