Τι κι αν πέρασες ιχθυοκαλλιέργειες;
- 18 ΙΟΥΛ 2019
– ‘Και για πες, πού πέρασε το παιδί;’
– ‘Ιχθυοκαλλιέργειες στο Μεσολόγγι, μάλλον θα ξαναδώσει’.
Ο παραπάνω διάλογος είναι πέρα για πέρα αληθινός και τον έχω ακούσει να λαμβάνει χώρα δίπλα μου, ένα καλοκαίρι λίγο μετά την ανακοίνωση των βάσεων των σχολών. Η αλήθεια είναι πως υπάρχουν σχολές στην Ελλάδα που κανείς δεν ξέρει τι βγαίνει όποιος σπουδάσει σε αυτές, καθώς επίσης, υπάρχουν κι άλλες οι οποίες είναι πάντα ‘ριγμένες’ κι έρχονται στην τελευταία θέση των προτιμήσεων των φοιτητών. Δεν είναι λίγες μάλιστα οι περιπτώσεις στις οποίες επιλέγονται και τελείως στην τύχη.
Ένα τρανό παράδειγμα μιας τέτοιας σχολής είναι το τμήμα Τεχνολογίας Αλιείας – Υδατοκαλλιεργειών που μέχρι και πέρυσι ανήκε στο Τ.Ε.Ι. Δυτικής Ελλάδας στο Μεσολόγγι. Αν και στη συγκεκριμένη σχολή γράφονται κάθε χρόνο δεκάδες φοιτητές, είναι ελάχιστοι αυτοί που φτάνουν να πάρουν πτυχίο. Κι όλα αυτά στην Ελλάδα που αυτή τη στιγμή βρίσκεται στις υψηλότερες θέσεις στον κόσμο, όσον αφορά την εξαγωγή ψαριών από ιχθυοκαλλιέργειες.
Πριν μερικές μέρες είχα την τύχη να βρεθώ παρέα με ένα γκρουπ δημοσιογράφων σε ένα ταξίδι ενημέρωσης και ξενάγησης στις εγκαταστάσεις της εταιρίας ‘Ιχθυοτροφεία Σελόντα‘ μαζί με την Lidl Hellas. Η στρατηγική συνεργασία της Lidl Ελλάς, άλλωστε, με τα Ιχθυοτροφεία Σελόντα μετρά 5 χρόνια και περισσότερους από 3.360 τόνους ψαριών, ενώ καταγράφει σταθερά ανοδική πορεία. Η ποσότητα τσιπούρας και λαβρακίου που θα φτάσει στα ράφια των καταστημάτων του δικτύου της εταιρίας στην Ελλάδα αναμένεται να αγγίξει φέτος τους 1.500 τόνους, ενώ το 2018 η αντίστοιχη ποσότητα ήταν περίπου 928 τόνοι. Μιλάμε φυσικά για τεράστιες ποσότητες.
Το συγκεκριμένο ταξίδι, λοιπόν, είχε σκοπό να βρεθούμε στις φάρμες ψαριών της Σελόντα, στον μεγαλύτερο παραγωγό και προμηθευτή τσιπούρας και λαβρακιού σε παγκόσμια κλίμακα και να δούμε από κοντά, βήμα βήμα, πώς φτάνει το φρέσκο ψάρι από τις ιχθυοκαλλιέργειες στο πιάτο του καταναλωτή. Spoiler: Στο τέλος φυσικά δοκιμάσαμε τσιπούρα και λαβράκι στη σχάρα, αλλά θα φτάσουμε κι εκεί.
Μπορεί να γνώριζα τη Σελόντα ως εταιρεία, όμως κάποιες από τις πληροφορίες που μας έδωσαν οι υπεύθυνοί της που μας ξεναγούσαν, πραγματικά με εντυπωσίασαν. Κι αυτό γιατί όπως μας είπαν, η εταιρεία αυτή προμηθεύει σε εβδομαδιαία βάση τους πελάτες της με πάνω από 500 τόνους φρέσκια ελληνική τσιπούρα και λαβράκι. Τα ψάρια της ταξιδεύουν σε περισσότερες από 25 χώρες ανά τον κόσμο οδικώς και αεροπορικώς, ενώ η ετήσια παραγωγή τους φτάνει τους 34.000 τόνους τσιπούρας και λαβρακίου.
Σήμερα η Ελλάδα είναι ο παγκόσμιος ηγέτης στην παραγωγή τσιπούρας και λαβρακίου ιχθυοκαλλιέργειας (μαζί με την Τουρκία). Ο κλάδος της μεσογειακής ιχθυοκαλλιέργειας, όσο κι αν ‘σνομπάρεται’ από αρκετούς νέους, αποτελεί τον πλέον εξωστρεφή παραγωγικό κλάδο της Ελλάδας, ενώ προσφέρει εργασία σε πάνω από 10.000 άτομα.
Στα της ξεναγησή μας, όμως, τώρα. Φτάνοντας στον Όρμο Σελόντα στο Σοφικό Κορινθίας, αντικρίσαμε ένα πραγματικά μαγευτικό τοπίο. Πυκνή βλάστηση και δέντρα που έφταναν μέχρι τη θάλασσα. Μετά από μια πρώτη μικρή ενημέρωση από τους ανθρώπους της εταιρείας, επιβιβαστήκαμε σε ένα μικρό σκάφος και πλησιάσαμε τις ιχθυοκαλλιέργειες, όπου είδαμε ζωντανά πώς γίνεται η αλίευση της τσιπούρας και του λαβρακίου. Ναι, ναι, βγάλαμε λαβράκι, κυριολεκτικά, όμως.
Στη συνέχεια, ξεναγηθήκαμε στο υπερσύγχρονο εργαστήριο της Σελόντα, ενώ μάθαμε αρκετές πληροφορίες για τα ψάρια που καλλιεργούνται. Όπως για παράδειγμα το γεγονός ότι τρέφονται με πιστοποιημένες τροφές, υψηλών προδιαγραφών, που καλύπτουν τις διατροφικές τους ανάγκες σε κάθε στάδιο της ανάπτυξής τους. Υπάρχουν αρκετοί μύθοι γύρω από το ψάρι ιχθυοκαλλιέργειας, τους οποίους οι άνθρωποι της Σελόντα κατέρριπταν έναν έναν.
Μετά από περίπου δύο ώρες στον Όρμο Σελόντα, είχε φτάσει η στιγμή να κατευθυνθούμε στο συσκευαστήριο Fish Fillet, όπου γίνονται όλες οι διαδικασίες μέχρι το ψάρι τελικά να συσκευαστεί και να φτάσει στα ψυγεία των σούπερ-μάρκετ. Είδαμε πώς γίνεται ο διαχωρισμός τους, το καθάρισμα, το φιλετάρισμα, όλα από εξειδικευμένο προσωπικό. Συνολικά, όπως μας είπαν η Σελόντα απασχολεί περίπου 1200 άτομα σε όλες τις εγκαταστάσεις της στην Ελλάδα και συνεχώς αναπτύσσονται. Δίνοντας έμφαση στην ποιότητα των προϊόντων, αλλά και σεβασμό για το περιβάλλον και την τοπική κοινότητα έχουν φτάσει σε σημείο να θεωρούνται από τις πλέον επιτυχημένες εταιρείες στη χώρα μας.
Το κλείσιμο της ημέρα δεν γινόταν να μην περιλαμβάνει ένα μεγάλο φαγοπότι με ψάρι που αλιεύτηκε το πρωί. Τσιπούρα και λαβράκι έπεσαν πάνω στη σχάρα, ενώ εμείς πήραμε θέση στο τραπέζι παρέα με τους υπόλοιπους δημοσιογράφους, εργαζόμενους της Σελόντα και της Lidl Hellas. Αν θέλεις κι εσύ να δοκιμάσεις το πεντανόστιμο ψάρι που γευτήκαμε, δεν έχεις παρά να σπεύσεις στα ψυγεία του Lidl της γειτονιάς σου.
Όσον αφορά τώρα τις σπουδές στις ιχθυοκαλλιέργειες, αν είσαι από αυτούς που πέρασαν ή μπορεί να τύχει να περάσουν σε ένα αντίστοιχο τμήμα, μην το θεωρήσεις σε καμία περίπτωση αδιάφορο. Είναι από τα πιο hot επαγγέλματα με άμεση επαγγελματική αποκατάσταση αυτή τη στιγμή. Δεν είναι και λίγο.