Τι συνέβη με το τουριστικό υποβρύχιο που χάθηκε στο ναυάγιο του Τιτανικού
Η ευρεία θαλάσσια επιχείρηση έρευνας εντοπισμού του Titan με το 5μελές πλήρωμα συνεχίζεται στον Ατλαντικό Ωκεανό, ωστόσο η μάχη με τον χρόνο που δίνουν οι ερευνητικές και διασωστικές ομάδες των ΗΠΑ και του Καναδά είναι άνιση.
- 20 ΙΟΥΝ 2023
Η επαφή με το τουριστικό υποβρύχιο Titan χάθηκε 1 ώρα και 45 λεπτά μετά την κατάδυσή του στον Ατλαντικό Ωκεανό, το απόγευμα της περασμένης Κυριακής (19/06). Βρισκόταν 900 περίπου ναυτικά μίλια μακριά από την ακτή του Κέιπ Κοντ, στις βορειοανατολικές Ηνωμένες Πολιτείες, σύμφωνα με την αμερικανική ακτοφυλακή.
Στο σκάφος της εταιρείας OceanGate Expeditions επιβαίνουν πέντε άτομα, ο κυβερνήτης και τέσσερις πάμπλουτοι τουρίστες που ήθελαν να ζήσουν την εμπειρία της κατάδυσης και της ξενάγησης στο θρυλικό ναυάγιο του Τιτανικού, το οποίο βρίσκεται 435 μίλια νότια του Σεντ Τζονς, στο Νιουφάουντλαντ.
«Υπολογίζουμε ότι αυτή τη στιγμή έχουν προμήθεια οξυγόνου μεταξύ 70 με 96 ώρες», δήλωσε το απόγευμα της Δευτέρας (20/06), ο υποναύαρχος της αμερικανικής ακτοφυλακής John Mauger, σημειώνοντας ότι δύο αεροσκάφη, ένα υποβρύχιο και άλλα εναέρια και θαλάσσια μέσα από τις ΗΠΑ και τον Καναδά επιχειρούν στην περιοχή για τον εντοπισμό του.
Κι ενώ η ευρεία θαλάσσια επιχείρηση έρευνας συνεχίζεται, ωστόσο η μάχη με τον χρόνο που δίνουν οι ερευνητικές και διασωστικές ομάδες είναι άνιση. Από τη μία, η οι προμήθειες οξυγόνου που τελειώνουν κι από την άλλη, η περιοχή στην οποία διεξάγεται η έρευνα είναι απομακρυσμένη, γεγονός που καθιστά τις επιχειρήσεις δύσκολες σε συνδυασμό με το μεγάλο βάθος στο οποίο βρίσκεται το υποβρύχιο.
Τι είναι το Titan submarine
Το Titan είναι ένα υποβρύχιο έρευνας που διαχειρίζεται η τουριστική ιδιωτική εταιρεία OceanGate Expeditions, που δρομολογεί υποβρύχια για αποστολές βαθιάς θάλασσας.
Έχει χωρητικότητα πέντε ατόμων, συνήθως ενός πιλότου, του χειριστή δηλαδή του σκάφους και τεσσάρων μελών της αποστολής, που μπορεί να είναι από αρχαιολόγοι, ωκεανολόγοι, ερευνητές γενικά ή οποιοσδήποτε μπορεί να αντέξει οικονομικά την εμπειρία ως τουρίστας με τα εισιτήρια να κοστίζουν 250.000 δολάρια για ένα οκταήμερο ταξίδι με καταδύσεις στο ναυάγιο σε βάθος 3.800 μέτρων.
Κατασκευασμένο από «τιτάνιο και ανθρακονήματα», το Titan έχει μήκος 6,7 μέτρα και ζυγίζει 10.432 κιλά, που ισοδυναμεί με περίπου έξι αυτοκίνητα μεσαίου μεγέθους. Μπορεί να καταδυθεί σε βάθη 4.000 μέτρων και διαθέτει κάμερες, φώτα και σαρωτές για την εξερεύνηση του περιβάλλοντος του βυθού.
Σύμφωνα με την εταιρεία, το συγκεκριμένο υποβρύχιο είναι «το μεγαλύτερο από όλα τα υποβρύχια βαθιάς κατάδυσης» με την τεχνολογία του να παρέχει μια «ασυναγώνιστη θέα» στα βάθη του ωκεανού. Χρησιμοποιεί τη δορυφορική τεχνολογία Starlink του Elon Musk για την επικοινωνία με το μητρικό σκάφος, χωρίς να έχει γίνει σαφές αν κάποια εμπλοκή σε αυτήν ήταν η αιτία της απώλειας επαφής.
Η OceanGate έγραψε στο Twitter την περασμένη εβδομάδα: «Χωρίς πύργους κινητής τηλεφωνίας στη μέση του ωκεανού, βασιζόμαστε στη Starlink για να παρέχουμε τις επικοινωνίες που χρειαζόμαστε σε όλη τη φετινή αποστολή κατάδυσης και ξενάγησης στο ναυάγιο του Τιτανικού».
Όπως διαβάζουμε στην ιστοσελίδα της, εκτός από αυτήν που αγνοείται, άλλες δύο αποστολές έχουν προγραμματιστεί για τον Ιούνιο του 2024.
Το Titan διέθετε συνολικά παροχή οξυγόνου 96 ωρών στο πλήρωμα για το ταξίδι-αποστολή, που ξεκίνησε περίπου στις 6 το πρωί της Κυριακής τοπική ώρα, σύμφωνα με τον David Concannon, σύμβουλο ταξιδιωτικού χειρισμού της OceanGate, που θεωρητικά θα διαρκούσε μέχρι το πρωί της Πέμπτης. Ωστόσο, αυτό το όριο, όπως υπογράμμισε ο ίδιος, θα επηρεαστεί από τον ρυθμό αναπνοής όσων βρίσκονται στο σκάφος (το άγχος και ο τρόμος οδηγεί σε αυξημένη κατανάλωση οξυγόνου), ειδικά αν υπάρχουν τουρίστες στο σκάφος με περιορισμένη εμπειρία κατάδυσης.
Ποιοι είναι οι επιβάτες
Ανάμεσα στα πέντε άτομα που επιβαίνουν στο Titan, τρία έχουν προς το παρόν επιβεβαιωθεί: ο Hamish Harding, ένας 58χρονος Βρετανός δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας και εξερευνητής, ο Shahzada Dawood, ένας 48χρονος Πακιστανός μεγιστάνας και ο 19χρονος γιος του, Suleman.
Ο Harding είναι πρόεδρος της Action Aviation, διεθνούς εταιρείας που δραστηριοποιείται στη διαχείριση εμπορικών πτήσεων και έχει έδρα στο Ντουμπάι. Πέρυσι, μάλιστα, ήταν ένας από τους τουρίστες του διαστήματος που συμμετείχαν στην 5η εμπορική πτήση της Blue Origin του Jeff Bezos, ενώ είναι κάτοχος ρεκόρ Γκίνες για το ταξίδι του γύρω από τη Γη δια μέσω των Βόρειου και Νότιου Πόλου.
Ο Dawood είναι διαχειριστής του Ινστιτούτου SETI, μη κερδοσκοπικής οργάνωσης με έδρα την Καλιφόρνια, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της φιλανθρωπικής οργάνωσης Prince’s Trust με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο και αντιπρόεδρος της Engro Corporation, που παράγει λιπάσματα, τρόφιμα και ενέργεια, καθώς και της Dawood Hercules Corporation, που χημικά.
Δύο άτομα ακόμα λέγεται ότι βρίσκονται στο Titan, χωρίς ωστόσο να έχουν επιβεβαιωθεί οι ισχυρισμοί: ο Γάλλος εξερευνητής Paul-Henry Nargeolet και ο Stockton Rush, ο Διευθύνων Σύμβουλος και ιδρυτής της OceanGate Expeditions.
Τι μπορεί να πήγε στραβά;
Αν και ισχυρίζονται ότι είναι πολύ νωρίς ακόμα για να μιλήσουν για τα αίτια που οδήγησαν στην εξαφάνισή του, ειδικοί έχουν αναφέρει κάποια πιθανά σενάρια για το τι συνέβη με το Titan: από πιθανή εμπλοκή στο σύστημα ηλεκτροδότησης ή στο σύστημα επικοινωνίας του υποβρυχίου, μέχρι το ότι μπορεί να μπλέχτηκε στα συντρίμμια του Τιτανικού και αυτό να προκάλεσε τα παραπάνω προβλήματα ή διαρροή στο κύτος του σκάφους, ακόμα και ανάφλεξη στο εσωτερικό του.
Το ναυάγιο του Τιτανικού βρίσκεται περίπου 3.800 μέτρα στον πυθμένα του ωκεανού, σε μία τάφρο, γεμάτη από συντρίμμια που χρονολογούνται πριν από περισσότερο από έναν αιώνα.
«Υπάρχουν “ερείπιά” του παντού. Είναι τρομερά επικίνδυνο. Αν έχει μπλεχτεί μέσα στην τάφρο, είναι πολύ δύσκολο για τις διασωστικές ομάδες να το εντοπίσουν», δήλωσε ο Frank Owen στην Guardian, συνταξιούχος αξιωματούχος του Βασιλικού Ναυτικού της Αυστραλίας και διευθυντής αποστολών έρευνας και διάσωσης υποβρυχίων.
Με τη σειρά του, ο ανταποκριτής του CBS, David Pogue, που να σημειωθεί ότι είχε ταξιδέψει πέρυσι με το συγκεκριμένο υποβρύχιο σκάφος σε αποστολή κατάδυσης, τόνισε ότι έχει επτά διαφορετικές λειτουργίες που υπό κανονικές συνθήκες του επιτρέπουν να αναδυθεί στην επιφάνεια σε περίπτωση βλάβης.
«Είναι πραγματικά ανησυχητικό ότι καμία από αυτές δεν έχει λειτουργήσει μέχρι στιγμής. Όπως επίσης ότι ούτε το GPS, αλλά ούτε και ο ασύρματος», ανέφερε και πρόσθεσε: «Δεν υπάρχει εφεδρικό σύστημα, δεν υπάρχει δηλαδή κάψουλα διαφυγής. Ή βγαίνεις στην επιφάνεια ή πεθαίνεις».