Το μέλλον των podcasts θυμίζει TikTok στο πιο σοβαρό του
Οι ειδικοί επιμένουν ότι τα shortform audio podcasts είναι το νέο μεγάλο social network trend που θα κατακτήσει τον πλανήτη. Μένει να το δούμε αν θα συμβεί στην πράξη.
- 25 ΑΥΓ 2021
Πώς θα σου φαινόταν αν ήταν εύκολο να ηχογραφήσεις αυτά που λες, όποτε σου έρχεται μια καλή ιδέα στο μυαλό; Πώς θα σου φαινόταν αν μπορούσες να τσατάρεις για αυτό το θέμα με τους φίλους σου και μετά να μοιραστείς τη συζήτηση με τον υπόλοιπο κόσμο; Καθόλου άσχημα, έτσι;
Το παραπάνω αποτελεί τη βασική ιδέα πίσω από τα shortform audio podcasts. Καθώς επίσης την ακριβή περιγραφή πίσω από ένα από τα πιο δημοφιλή app του είδους, το Racket. Με την απαραίτητη διευκρίνηση ότι: «όλα αυτά ενώ ταυτόχρονα το recording studio σε ωθεί διακριτικά να τριμάρεις τις σκέψεις σου στον απαιτούμενο χρόνο».
Με άλλα λόγια, όπως εύστοχα επισημαίνει το σχετικό άρθρο στο Verge, ξέχνα τις ατέλειωτες συζητήσεις στο Clubhouse convos, το μέλλον γράφεται -ή μάλλον ηχογραφείται- με voice notes. Για την ακρίβεια voice notes που έχουν συγκεκριμένη maximum διάρκεια, καθόλου edit και στα οποία οι υπόλοιποι μπορούν να απαντήσουν με ακόμη περισσότερα voice notes (τα οποία επίσης έχουν time limits).
Ουσιαστικά τα shortform audio podcasts -που αποτελούν το αντικείμενο πολλών ανερχόμενων startups (όπως των Beams, Quest και Pludo) αλλά και του Facebook (που ανακοίνωσε πριν από λίγους μήνες το αντίστοιχης λογικής Soundbites)- έρχονται να εκμεταλλευτούν τη χρυσή εποχή των podcasts που διανύουμε (καθώς και τα βελτιωμένα μικρόφωνα στα smartphones) προσφέροντας πιο μικρά, εύπεπτα και shareable recordings. Kάτι σαν Clubhouse με time limit ή sound only Twitter με άλλα λόγια.
Παράλληλα το business μοντέλο του ανερχόμενου social media trend έχει μπολιαστεί με τα μαθήματα που πήραμε όλοι μας από το TikTok. Ξέρεις, εκείνο το Κινέζικο app στο οποίο εκατοντάδες εκατομμύρια άνθρωποι μπαίνουν και δημιουργούν viral video clips. Απλώς, στη δική μας περίπτωση, οι επόμενοι social media star θα πρέπει να στηριχθούν μόνο στον ήχο της φωνής τους και στο πόσο πλάκα ή ενδιαφέρον έχουν αυτά που μοιράζονται.
Για παράδειγμα, στο Quest, το οποίο προσωπικά μου έχει κινήσει περισσότερα από όλα το ενδιαφέρον, η λογική είναι αυτή του paying forward: με ειδικούς (όντως ή τουλάχιστον έτσι θεωρούν οι ίδιοι τους εαυτούς τους) να σου προσφέρουν tips για να δουλεύεις αποτελεσματικά από το σπίτι ή για την καλύτερη επαγγελματική συμβουλή που έχουν ακούσει ποτέ.
Σύμφωνα, τώρα, με τον ιδρυτή και CEO του Racket, Austin Petersmith, ισχύει το εξής: «Εκατοντάδες εκατομμύρια άνθρωποι φτιάχνουν TikToks. Εκατοντάδες εκατομμύρια άνθρωποι έχουν blogs. Αλλά λιγότερο από 1.000.000 ασχολούνται ενεργά με τα podcasts. Αυτό δεν έχει λογική. Δίνοντας στον κόσμο ένα online μικρόφωνο και ένα time limit, κάνουμε το podcasting πιο εύκολο από ποτέ».
Επιπλέον, μέσω των apps αυτών, αποφεύγεις και τα προβλήματα που προκύπτουν από το live audio. Τόσο δηλαδή το γεγονός ότι οι συζητήσεις μπορούν να ξεφύγουν εντελώς από το θέμα. Όσο και το ότι, επειδή ακριβώς είναι live, δεν είναι εύκολο να γίνουν optimize από το μέσο για να σου εμφανιστούν -σωστά και εθιστικά- στο feed σου.
Το μέλλον των shortform podcasts
Προφανώς, τα πράγματα δεν είναι στρωμένα με ροδοπέταλα. Ειδικά αν σκεφτείς ότι αυτοί τη στιγμή οι tech τιτάνες, όπως η Amazon (που αγοράζει όποια podcasting hosting company βρει εύκαιρη), ποντάρουν στο podcasting. Αδιαφορώντας, μάλιστα, για το μικρό shortform ξαδελφάκι του.
Επιπλέον, σε αντίθεση με τα podcasts που μπορείς να τα ακούσεις σχεδόν από παντού, εδώ έχουμε να κάνουμε με apps που ανταγωνίζονται το ένα το άλλο. Κάτι που σημαίνει ότι, μέχρι να επικρατήσει το ένα, η προσοχή του κοινού θα είναι μοιρασμένη.
Άσε που όλα αυτά έχουν να ανταγωνιστούν και με το Facebook που ανακοίνωσε ότι σκοπεύει να πληρώσει 1 δις δολάρια στους creators τον επόμενο χρόνο προκειμένου να αφανίσει τον ανταγωνισμό (TikTok, Clubhouse) και να τους κρατήσει ενεργούς στην πλατφόρμα του.
Το θετικό νέο από την άλλη είναι ότι, τα τελευταία χρόνια, οι καταναλωτές ξοδεύουν 30% περισσότερο χρόνο ακούγοντας spoken word audio. Ένα μέσο που, σε αντίθεση με το video, μπορείς να το ακούς/ καταναλώνεις ενώ ζεις τη ζωή σου (είσαι στο μετρό, γυμνάζεσαι, ψωνίζεις στο supermarket).
Επιπλέον, ο ήχος είναι προφανώς πολύ πιο αποτελεσματικός τρόπος για να δημιουργήσεις brand loyalty αφού μέσω της ηχογράφησης, σε αντίθεση με ένα απλό tweet, μπορείς να νοιώσεις τη ζεστασιά της φωνής του άλλου και το συναίσθημα που κρύβεται πίσω από τα λόγια του. Γιατί μερικές φορές οι λέξεις δεν αρκούν.
Και εδώ κρύβεται το μεγάλο στοίχημα για ένα social media trend που μπορεί να εξαφανιστεί αύριο ή να μας μετατρέψει, σε 2 χρόνια από τώρα, όλους σε εν δυνάμει short form podcasters. Εγώ ήδη ψήνομαι. Εσύ;