ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Το να οδηγείς ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν είναι βαρετό

Ένας δημοσιογράφος του Oneman σε καλωσορίζει με ενθουσιασμό στη νέα εποχή της αυτοκίνησης.

Έχετε προσπαθήσει ποτέ να ξεφύγετε στην εκκίνηση από τρόλεϊ; Αν όχι τότε πιστέψτε μας πως δεν είναι καθόλου, μα καθόλου εύκολο στα πρώτα μέτρα. Κι αυτό γιατί μέχρι να ανεβάσει το αυτοκίνητό σας στροφές –ακόμα και αν είναι σύγχρονο turbo diesel- ο μεγάλος ηλεκτροκινητήρας του κίτρινου θηρίου βάζει τα δυνατά του από το πρώτο χιλιοστό του δευτερολέπτου.

 

Αυτό ακριβώς συμβαίνει και σε οποιοδήποτε ηλεκτροκίνητο επιβατικό, π.χ. τη BMW i3: μπαίνεις, βάζεις μπροστά, δεν ακούς τίποτα παρόλο που ο κινητήρας είναι έτοιμος για όλα, πατάς το γκάζι βαθιά και χάνεις το φως σου. Ο ρυθμός επιτάχυνσης είναι ραγδαίος και σου φαίνεται ακόμα πιο έντονος αν ήσουν προκατειλημμένος. Σχετικά με τις επιδόσεις που μπορεί να έχει ένα αυτοκίνητο που έχει σχεδιαστεί με γνώμονα να μη ρυπαίνει. Ή τουλάχιστον να ρυπαίνει λιγότερο, αν λάβουμε υπόψη το συνολικό ισοζύγιο που περιλαμβάνει και την παραγωγή ενέργειας.

 

Επιμένεις με το γκάζι και συνεχίζεις να επιταχύνεις αλλά σε πιο χαλαρούς ρυθμούς, έχοντας όμως αφήσει για τα πρώτα μέτρα τους πάντες πίσω σου. Αρχίζεις να εντυπωσιάζεσαι, αλλά μόλις πέσει το μάτι σου στο ταμπλό και στην ένδειξη της αυτονομίας αυτο- περιορίζεσαι: όσο γρήγορα ανεβαίνει η ένδειξη στο ταχύμετρο τόσο γρήγορα, αν το παρακάνεις, κατεβαίνει αυτή για τα χιλιόμετρα που μπορείς να διανύσεις. Και που θα βρεις σούκο για να το ξαναφορτίσεις, ειδικά αν δεν πας στο σπίτι…

 

Πρακτικά πάντως δεν έχεις θέμα, όσο ανασφαλής και αν είσαι: με μια πλήρη φόρτιση, που σε οικιακό δίκτυο διαρκεί σχεδόν όλο το βράδυ, καλύπτεις θεωρητικά 130 με 160 χιλιόμετρα. Και λέμε θεωρητικά γιατί αν απέχεις σημαντικά από το να χαρακτηριστείς ανορεξικός, αν έχεις και παρέα ή το κυριότερο αν θέλεις το air-condition σου –ή το καλοριφέρ σου το χειμώνα- θα δεις την αυτονομία να παίρνει την κατιούσα.

 

Μια λογική τιμή, κάνοντας ότι κάνεις με ένα συμβατικό αυτοκίνητο και έχοντας και μια ασφάλεια, είναι λίγο πάνω από τα 100 χιλιόμετρα που μάλλον καλύπτει, ενδεχόμενα και με το παραπάνω, τις ημερήσιες μετακινήσεις των περισσότερων. Το ζήτημα προκύπτει αν φτάσεις σπίτι με λίγη μπαταρία και θέλεις να ξαναφύγεις άμεσα. ΟΚ, υπάρχει και ταχυ- φορτιστής, αλλά η ΒMW τον χρεώνει όσο το μισό αυτοκίνητο, οπότε η φόρτιση από τη σούκο του σπιτιού σου που λέγαμε είναι στην ουσία μονόδρομος.

 

Εδώ προκύπτει ένα άλλο ζήτημα, πρακτικό και αυτό: αν έχεις γκαράζ έχεις καλώς. Κάπου θα έχεις και μια πρίζα, οπότε δεν τίθεται θέμα. Αν παρκάρεις στην πιλοτή και δεν θέλεις να απαλλοτριώσεις κοινόχρηστο ρεύμα πετάς μια μπαλαντέζα από τον 3ο που μένεις και λέμε ότι λύνεις το θέμα –ο φορτιστής του αυτοκινήτου δεν κλέβεται, καθώς μόλις τον συνδέσεις και κλειδώσεις «κλειδώνει» και αυτός και δεν μπορεί να αφαιρεθεί.

 

Αν όμως παρκάρεις στο δρόμο και δεν βρίσκεις θέση μέχρι εκεί που φτάνει η μπαλαντέζα –πόσα μέτρα άλλωστε να έχεις;- τότε έχεις θέμα, μιας και υποδομές θα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν υπάρχουν. Και ούτε πρόκειται να υπάρξουν, τουλάχιστον στην υπό κρίση Ελλάδα, στο άμεσο μέλλον και όσο ο αριθμός των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι μικρός.

 

Για να αυξηθεί πάντως πέρα από τις κατάλληλες υποδομές –κάπου εδώ δημιουργείται όπως καταλαβαίνετε ένα φαύλος κύκλος- πρέπει να μειωθεί και η τιμή τους, που σήμερα κυμαίνεται σε υψηλά επίπεδα –η BMW i3 π.χ. κοστίζει 36.150 ευρώ. Για να γίνει αυτό θα πρέπει να εξελιχθεί η τεχνολογία των συσσωρευτών αλλά και ο όγκος της παραγωγής τους, που και πάλι είναι συνάρτηση όσων πωλούνται…

Μέχρι να γίνουν όλα αυτά όσοι κυκλοφορούν με ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα νοιώθουν σαν τους πιονιέρους της αυτοκίνησης. Κι αυτό γιατί θα έχουν επενδύσει αρκετά σε μια τεχνολογία που όχι μόνο εξελίσσεται αλλά δεν είναι και βέβαιο πως θα είναι αυτή που στο μέλλον θα καθιερωθεί έναντι των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Το σίγουρο είναι ότι θα επιβαρύνουν το περιβάλλον όσο το δυνατόν λιγότερο με τις προσωπικές τους μετακινήσεις και πως δεν πρόκειται να βαρεθούν. Αφενός γιατί υπάρχει fun to drive, καθώς μπορούν να κινηθούν, αν θέλουν, από σβέλτα έως γρήγορα (η τελική περιορίζεται στα 150, κυρίως για λόγους κατανάλωσης ενέργειας) χάρη και στο καλό στήσιμο της ηλεκτρικής BMW –μην προβληματίζεστε από τα στενά της λαστιχάκια (155/70). Και αφετέρου γιατί υπάρχει πάντα ένα σασπένς: Θα φτάσει η μπαταρία; Μήπως να κλείσω τον κλιματισμό να προσθέσω κανά χιλιόμετρο; Θα φτάσει η μπαλαντέζα να το φορτίσω;

 

Παράλληλα η i3, που έχει σχεδιαστεί από λευκό χαρτί ως ηλεκτρική, έχει να επιδείξει και μια μοντέρνα και πρακτική σχεδίαση, χωρίς μεσαία κολώνα, η οποία ταιριάζει απόλυτα με το συνολικά φουτουριστικό προσανατολισμό της.

 

Πάντως αν το ηλεκτρικό σας κάνει κλικ αλλά δεν θέλετε να έχετε το μάτι σας κολλημένο στην ένδειξη της αυτονομίας υπάρχει και εκδοχή της που διαθέτει και range extender. Το range extender είναι ένα κινητηράκι βενζίνης -647 κυβικών από σκούτερ της Kymco για την περίσταση- που λειτουργεί ως γεννήτρια και τροφοδοτεί με ενέργεια τη μπαταρία όταν αυτή στεγνώσει προκειμένου να μη μείνεις στη μέση του πουθενά. Με το range extender η αυτονομία της i3 φτάνει πάνω κάτω τα 300 χιλιόμετρα, και μπορείτε να την ανεφοδιάσετε και με αμόλυβδη και να συνεχίσετε άμεσα, ενώ καλά μαντέψατε η παρουσία του δεν είναι τσάμπα. Κοστίζει +4.650 ευρώ…