To Snapchat αξίζει πολλά περισσότερα από τρία δις δολάρια
Ποιο είναι τέλος πάντων αυτό το app και γιατί είπε όχι στον πακτωλό χρημάτων του Facebook
- 20 ΝΟΕ 2013
Ακούγεται σαν άρρωστο ανέκδοτο, όταν γίνεται τόση φασαρία για να κλείσει ο προϋπολογισμός, να διαβάζεις ότι ένα startup απορρίπτει πρόταση εξαγοράς από το Facebook για τρία δισεκατομμύρια δολάρια. Και όπως φημολογείται από το Google για τέσσερα δις.
Και με τον τρόπο αυτό να γίνεται το νέο πανκ “δάχτυλο” συσπειρώντας τους early adopters του που ανταλλάσσουν είκοσι εκατομμύρια φωτογραφίες την ημέρα.
Το ιδανικό, δηλαδή, σύμβολο για μια νέα γενιά που -βούτυρο στο ψωμί της η κρίση- απορρίπτει τα γνωστά τηλεοπτικά καθιερωμένα, ακούει hardcore (αυτός είναι ο ήχος που έρχεται), φλερτάρει με ακραίες ιδεολογίες και είναι πολύ απελευθερωμένη.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Το Snapchat είναι ένα προγραμματάκι με το οποίο στέλνεις φωτογραφίες σε άλλους χρήστες με το πολύ ενδιαφέρον twist ότι αυτοκαταστρέφονται μετά από ένα συγκεκριμένο χρόνο.
Ή αλλιώς “τώρα μπορείς να στείλεις κι εσύ μια γυμνή φωτογραφία χωρίς να ανησυχείς ότι θα γίνεις ο περίγελος της τάξης. Κάτι σαν απάντηση δηλαδή σε μια πολύ διαδεδομένη μορφή bullying που είναι η πρόσβαση σε προσωπικές φωτογραφίες από τα κοινωνικά δίκτυα και η αναπαραγωγή τους από κινητό σε κινητό. Περισσότερες λεπτομέρειες μπορείς να βρεις στο πολύ ενδιαφέρον κείμενο της Εύη Χουρσανίδη εδώ.
Το σίγουρο είναι ότι το Snapchat δικαιολογεί το hype γύρω από το όνομα του. Ανατρέποντας τα γνωστά κλισέ, οι ιδρυτές Evan Spiegel και Bobby Murphy δεν παράτησαν τις σπουδές τους στο Stanford. Λεπτομέρειες… αλλά ο ένας αποφοίτησε κανονικά ενώ ο άλλος έχει πάρει άδεια ελάχιστα λίγες μονάδες πριν το πτυχίο.
Όταν είδαν ότι κάτι έχουν στα χέρια τους παρουσιάζοντας το Snapchat στα πλαίσια ενός μαθήματος product design, μετακόμισαν νοτιότερα στο Λος Αντζελες αποφεύγοντας τη Silicon Valley ή στη Νέα Υόρκη που έχει τη δική της σκηνή (π.χ. το Quora που είχαμε συζητήσει πρόσφατα).
Αλλά και στην ουσία, το Snapchat διαφέρει. Δεν είναι ένα ακόμα κοινωνικό μέσο, είναι περισσότερο ένα sms service και τηλεφωνικός κατάλογος μαζί. Αυτό που λες πάει στους παραλήπτες που ορίζεις ενώ το κεντρικό lay out είναι ένα photo app με κάποιες δυνατότητες editing, painting και text.
Αντί να ποστάρεις τη σέξι φωτό στο Facebook, που ούτως ή άλλως δεν μπορείς να ψάξεις για νέους friends με την ευκολία που μπορούσες παλιά, δημιουργείς το δικό σου κατάλογο με snapchatters και συνεννοείστε απευθείας.
Και αν ο κόσμος ξύπνησε απότομα με τα τρία δισεκατομμύρια, η αλήθεια είναι ότι υπάρχει πολύ story πριν από αυτό. Το Snapchat συζητιόταν ως το επόμενο big thing από τον Μάιο του 2012.
Οι εποχές αλλάζουν, οι νέες γενιές ψάχνουν νέα μέσα για να εκφραστούν και από τη στιγμή που τα νούμερα του Snapchat είναι τόσο καλά γιατί να μην είναι αυτό; Στο κάτω κάτω και το Facebook πήρε τα σκήπτρα από το Myspace πηγαίνοντας κόντρα στο υπερβολικό customization με ένα καθαρό προφίλ και απλοποιώντας τις αναζητήσεις προσώπων.
Από την άλλη το Facebook έδωσε μεγάλη μάχη με το Twitter (και τη δίνει ακόμα) οπότε δεν θα μπορούσε να αναλωθεί σε βασικές αλλαγές στο design την ώρα που περιμένει να δει αν τα revenue models θα αποδώσουν τα αναμενόμενα. Όπερ και εξαγόρασε το Instagram, έφτιαξε το δικό του κλώνο και προσπάθησε να εξαγοράσει το Snapchat (αυτη ήταν η δεύτερη φορά).
Αλλά σε αντίθεση με την ομάδα του Instagram που “έφυγε νωρίς”, η ομάδα του Snapchat αποφάσισε να παίξει πόκερ αξιώσεων. Και δεν είναι ότι όλα είναι ευνοικά. Χωρίς ξεκάθαρο revenue model, η γενική προσέγγιση θα πουλήσουμε data και άμεσες διαφημίσεις μπορεί να δουλέψει αλλά μέχρι ενός σημείου.
Υπάρχει ήδη αρκετός προβληματισμός για την κουλτούρα του sexting στα σχολεία ενώ το Snapchat δέχεται πολύ ανταγωνισμό από άλλες εφαρμογές κινητής τηλεφωνίας που κάνουν περίπου αλλά όχι ακριβώς τα ίδια πράγματα. Όπως το Keek που κάνει video status update και απευθύνεται προς το παρόν σε πιο ενήλικο κοινό, το Whatsapp, το Facebook Camera και άλλα.
Το θέμα είναι τότε τι ήταν αυτό που έκανε τον Evan Spiegel και το Bobby Murphy να απορρίψουν μια πρόωρη συνταξιοδότηση στην Καραϊβική; Σίγουρα δεν τίθεται θέμα χρημάτων. Μπορεί, όπως πολλά startup, να μην έχει βγάλει δολάριο αλλά από την αρχή στήθηκε χορός εκατομμυρίων γύρω του.
Ο πρώτος γύρος χρηματοδοτήσεων έκλεισε στα δεκατρία εκατομμύρια δολάρια με τις εκτιμήσεις γύρω στα εβδομήντα. Μερικούς μήνες αργότερα συγκέντρωσε άλλα εξήντα με τις εκτιμήσεις κοντά στο ένα δις δολάρια. Απ’ ότι φαίνεται οι Spiegel και ο Murphy τα κάνουν όλα σωστά.
Και η όλη φάση δείχνει ότι τα τρία δισεκατομμύρια είναι το κάτω άκρο από αυτό που νομίζουν ότι αξίζει το site. Η Benchmark Capital, λένε οι New York Times, που ήταν επενδυτές στο Instagram, είχε απογοητευτεί με το ένα δισεκατομμύριο δολάρια θεωρώντας ότι με λίγη υπομονή θα είχαν πετύχει κάτι κοντά στα πέντε που αξίζει τώρα.
Στο τέλος της ημέρας, και την άλλη φορά που το Facebook προσπάθησε να αγοράσει το Snapchat, οι Spiegel και Murphy είχαν απορρίψει την πρόταση σχετικά ευγενικά αφήνοντας να φανεί ότι δε θα ήθελαν να δουλέψουν για το Facebook που πλέον δείχνει βαρύ και δυσκίνητο.
Στο κάτω κάτω, οι έφηβοι στους οποίους απευθύνεται δεν θέλουν να είναι στο ίδιο μέσο με τους γονείς τους. Οπότε, ναι, το Snapchat αξίζει πολύ περισσότερο από τρία δισεκατομμύρια δολάρια.